Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 969 ggr
MariannE11
0

ormbett?

fick just telefon till jobbet från min granne.. mistänker skarpt att hennes kisse blivit ormbiten…. han är slö, stödjer inte på tassen…han har veterinärtid till i morrn…. men jag funderade lite på om det finns någon form av "smärtlindring" till dess…. finns någon husmorskur som någon kan rekommendera?…. är nästan 3 timmar tills jag själv kan bilda mej en uppfattning om den stackars ponken…

tackar för minsta tips….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
0

Hm…. jag råder till att inte vänta till i morgon. Alternativt att hon ringer veten och hör nu. Vad du än gör, ABSOLUT INGET TYP MAGNECYL; ALVEDON ELLER LIKNANDE!!! Livsfarligt för katten!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

rulda
0

åk in på en gång!
Toker blev ormbiten nyligen och han svullnade upp och blev slö. Åkte in till vetten och fick kortisån och atibiotika.
Men vetten sa även att han hade turi oturen som blev biten i ansiktet. Det är MYCKET FARLIGARE OM KATTEN BLIR BITEN I TASSEN! Tydligen går giftet rakt in i hjärtat från tassarna.
Åk in på en gång. Det är bättre att åka en gång för mycket än en gång för lite.

Gullan402
0

Ormbett ska åtgärdas akut!!! Bl. behövs cortison samt att man håller koll på syra-bas balansen (vätskebalansen, salt o socker) samt noga övervak så att de inre organen inte börjar svikta (bl a hjärtat som stod i tidigare inlägg.) Viktigt är att inte utsätta katten för stress, vilket gör att giftet pumpas runt fortare. Katten ska inte heller gå omkring, eftersom det oxå påskyndar giftets väg i kroppen.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Hawknestgrove
0

Berätta hur det gått…

minja
0

Kyl ner svulnaden och åk DIREKT till vetrinären!!!!

MariannE11
0

jag gick in dit när jag kom hem… katten såg inte så påverkad ut som jag hade förväntat mej… tassen var rejält svullen… eftersom katten är helsvart så var det nästintill omöjligt att se… han har inte gått på tassen på hela dagen… äter o dricker inget som familjen sett… men som sagt… han var relativt "pigg"… jag gav de råden ni gav: ring veterinär… nu hade dom redan gjort det men jag bad dom ringa  en jourveterinär iaf och höra deras åsikt om han kan vänta till i morron eftermiddag…får höra vidare i morron…

tack för tipsen!

Hennum
0

hoppas det går bra med katten

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Gullan402
0

Hur har det gått med kissen?

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Hawknestgrove
0

Ja, hur gick det? Verkar vara rätt ansvarsfulla folk i alla fall….

MariannE11
0

min dumma datamus fick slut på baaaaatteriiiiiiier igår……det blev långsam strypning…..Flört

jo kissen kom in sedan dagen därpå till veterinär för att jourveterinären inte ansåg det var så supersnabbt… katten var ju slö o loj men inte slumrande…. det var inte ormbett…..han hade ett sår i tasssen som blivit infekterat.. han fick en antibiotikaspruta o en smärtstillande spruta+ recept…har bara fått svaret via SMS men såg kissen linka förbi våran tomt igår…. skönt iaf att han nu är på bättringsvägen….

tack för kloka orden från er…NU vet jag att det är veterinär som gäller på en gång… förvånad över att den första veterinären dom bokade tid hos inte sa att i o med att man kunde tro att det var ormbett så var det bråttom…

Hawknestgrove
0

HMPF… OCh så släppte de ut kissen med en gång……Inte ens min styvson, som konstigt nog inte är mycket för katter, släppte ut sin nykastrerade katt förrän efter två dagar, som veten rekommenderade. (hankatt)

MariannE11
0

ja det tyckte jag kändes konstigt att se honom ute redan…..nu vet jag att han ville gå ut innan de åkte till veterinären men med tanke på all smuts man kan hitta ute… å speciellt när det är en framtass?….han kommer väl kanske inte så långt men smuts kan man ju få i såret även precis utanför dörren..

rulda
0

skönt att det inte var ett ormbett!

Kanske finns en helt naturlig förklaring till varför han är ute. Han kanske inte använder lådan inne eller hade panik för att han inte fick gå ut.
Får hoppas att dom tvättar ordentligt när han kommer in bara :)