Kattmördare i Knipared...
Detta anslag sattes idag upp i våran lilla lokal mat-affär i Olofstorp.(2 mil utanför Gbg). Just när man tror att man läst det värsta på nätet så överträffas det av de lokala grymheterna.
Det är så fruktansvärt grymt att göra på detta viset, för jag är personligen övertygad om att det absolut är någon/några som systematiskt tagit död på dessa katter. Jag hoppas dock de förra ägarna(har raderat telenr och mailadressfrån anslaget här) får reda på vad som har hänt.
Usch…vad fruktansvärt att behöva uppleva något sådan råhet.
Hälsningar Efvis
Jaa man tror man läst det värsta. Men det kommer alltid värre hela tiden.
Så tragiskt att någon kan göra nått sådant.

Jag förstår inte hur man kan plåga ett djur på detta sätt. :(

Jag tror mycket väl det kan vara en sjuk vidrig kattdödare i farten. Fler lappar om detta bör hängas ut i området och folk med katter måste hålla utkik efter sina katter.
Djurplågare av alla dess sort känner jag djupt förakt för. Hat och förakt har jag i hjärtat för dessa fega sjuka k-äk.
Dagens samhälle har gjort att jag ALDRIG kommer ha mina katter ute. Dom får leva ett tryggt bra liv inne. Endast när vi är i sommarstugen får dom gå ut och leka under uppsikt! Jag vill veta var mina katter är 00.00 på natten…

va arg och ledsen jag blir av attläsa sånt här:(..hemska människor

fy f*n!!
Tack Efvis att du lägger ut det här p nätet! Får jag använda din inscanning och lägga ut en varning på Göteborgs Katthjälps hemsida?
/Miranda

Absolut, Miranda!
Ju fler som vet ju bättre.
Hälsningar Efvis
Jag har alltid varit rädd för Glykol, sedan jag hörde det första gången. Och tydligen räcker bara lite,lite för att förgifta en katt.
Vi måste med en gång kräver från tillverkaren att de tillsätter nåt som avskräcker katter!!!!!
Nackdelen med publicering av sånt är att kattägare får kanske en billig, bra ide hur de kan sparar pengar till veterinären för avlivning.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Fy fasiken säger jag bara, det är så vidrigt så man finner inga ord!!! Hoppas nu att ägarna håller katterna inomhus..jag skulle inte våga släppa ut en enda katt när sådana här saker är igång…dom värsta fiender för djuren går på två ben!
#7 javisst..här borde krav sättas på tillverkaren..tillsätt något i det som avskräcker katter..och visst finns det nackdelar med publicering som kan ge bränsle till andra idioter..
Sidentass
Lena, nånting att sätta under akut! Några som har tid och kollar upp alla tillverkare och mailar de?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ojj vad hemskt, man tror inte att det är sant! Fy vilka elaka personer det finns där ute!! :(
Tror också att man borde ge denna info till tidningarna för varna kattägare, men precis som flera skrivit ovan så kanske det bara får motsatt effekt (att allt fler använder sig av detta vidriga sätt).

Fy vad arg jag blir av att läsa sånt, hur kan man bara!?

Nej jag tror inte att man ska varna kattägare för glykol utan för att låta sina katter gå ut.Bland annat sånt här är väl en stor anledning att inte släppa ut katter på egen hand.Huu,man ryser!

Usch, vad det hemskt. Kan denna artikeln tillhöra fallet? http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200704/04/20070404164641_DD310/20070404164641_DD310.dbp.asp
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Jag har ringt och pratat med familjen som skrivit och satt lappen i affären. De har visat styrka och mod tycker jag som gått runt i samhället och satt upp dessa lappar på olika ställen där folk går förbi för att upplysa grannar och andra vad de råkat ut för. Tydligen så är det flera katter från olika familjer som dött av glykol och det är under en tid på nästan ett halvt år så det är inte mycket som pekar på att det skulle röra sig om någon slags "olyckshändelse". Kvinnan i familjen berättade att deras 7-åriga Oscar dog i plågor och att de har haft en jobbig tid efter det. De tycker mycket om katter men vågar inte skaffa sig någon ny fyrbent familje-medlem som läget är nu. Även andra katt-ägare/ grannar står bakom deras anslag, då situationen ser likadan ut för dem. Hon tror inte att det finns några "hemlösa" katter runt omkring i deras område, inte vad hon visste iaf, alla katter hon kände till som dött hade ägare och var "tama".
Så starkt av dem alla att skriva detta anslag, i sin sorg och även att i små samhällen våga "sätta ner foten" och därmed visa sitt ogillande mot vad som sker.
Kvinnan lovade att höra av sig till mig om det skulle dyka upp någon inormation om vad som skett.
Hälsningar Efvis
#12 Utekatter finns det och kommer alltid att finnas. Då är det mycket bättre att se till att Glykolen blir äklig för katter. Borde då också vara giftig för hundar?

Jag kan skriva till tillverkarna, men jag behöver hjälp med att hitta dom. Det visade sig krävas mer än en enkel googling på "glykol" och "tillverkare" :/
Bäst att gå till affärer och skriver upp deras namn/adress. Nån myndighet borde väl också vara ansvarig för sånt. Ska också kollar lite.
Ja, just glykol är anledningen till att Arne har lite kassa njurar. han blev lätt glykolförgiftad för 4 år sedan. han försökte fånga en mus, som hade gått ner i en vippfälla. Fällan stod i källaren och han smet in genom ventilationshålet. För en katt räcker det med en tesked för att den ska dö. Arne fick ju bara lite, lite i sig, men blev jättesjuk. Så det blev vet med en gång och kortison och biverkningarna kom som synes långt efter.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Läste en artikel om vägsalt som testas på älgarna på Skansen, just för att älgar inte ska tycka att det är gott. För då skapas fler trafikolyckor. Då borde det gå att sätta in något som katter och hundar tycker är äckligt, så att de inte dricker det. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Det finns glykol, som inte klassas som så giftigt, men den är tyvärr inte lika bra som vanlig glykol. Tyvärr så är det väldit ofta folk är slarviga med glykol, då det i sig inte är farligt för naturen som olja. De vet helt enkelt inte, hur farligt det är. Vi är väldigt noga med att inte släppa ut det inte bara ur säkerhetssynpunkt, utan även av rena kostnadsskäl. Det du besrkiver Vanessa, har jag också läst, de skall göra en blandning av salt och socker i stället för bara salt. Älgar gillar som bekant att slicka på salt. Så de provar med saltstenar och med de nya stenarna med socker och salt, som ska bli den nya blandningen för att se om älgarna gillar den gamla blandningen bättre. Då vet de, att socker/saltlösningen är bättre på vägarna och att älgarna inte går ut och slickar vägsaltet.

Fick ett samtal nu ikväll….det har hänt igen i samma område…2 till katter som troligtvis dött av glykol…en med säkerhet…och den andra har ju dött på samma sätt men ej obduceras…jag finner inte ord!!!
Hälsningar Efvis
Nej! Det måste ju vara sAmma grymma männiSKA! Då är det verkligen dags för kattägarna att ta sitt ansvar och inte släppa ut sina djur !
Det har jag glömt bort! Ska imorn åker och kollar lite glykoltillverkare och skriver till de. Det måste vara möjligt att tillverka glykol att det inte smakar för katter!

Men herregud! DÄR skulle jag aldrig kunna bo! Finge jag reda på vem det var så vet jag inte vad som skulle hända…troligtvis hamnade jag i "finkan"… ¤#%&#"!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Tyvärr, som namnet säger, så är det en sockerprodukt, på sätt och vis. en tesked är dödlig dos för en katt av normalvikt. Ja, det är naturligtvis farligt för hundar också. Men troligtvis är det någon, som lägger ut preparerad kattmat, så det bore faktiskt undersökas närmare.

Ja Glykol är jättefarligt för alla djur faktiskt. Så jag brukar varna alla djurmännsikor om detta lagomt till vintern. Men det är inte vinter nu. Nu är det helt uppenbarligen någon som mördar katter.
Vad jag tycker om det får jag inte skriva här. Det skulle leda till censurring och avstängning på en gång. Så jag biter mig i tungan och avstår.
Som ni säger, det borde kunna gå att få de som tillvekar glykolen att tillsätta något. för flera år sedan så försökte jag med det ensam. Det gick inte så bra. Fick en massa svepskäl om saker som skulle förstöra bilarna eller föräsmra glykolen. Så jag hoppas att ni har bättre slagkraft än mig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Vi får ställa ihop en lista med tillverkare!
vad hjälper det med tillsatser, när de antagligen preparerar kattmat med det. Men, det är klart, alla vi har väl glykoldunkar ståendes i garage och liknande, det är bara att titta på etiketten, vem som tillverkar eller är kundkontakt. Men vad ni i Knipared borde göra, är att gå nattvakt och kolla, vad det egntligen är som händer. Någon ställer alltså ut preparerad mat på undanskymda ställen, som inte en hund ens kommer åt….
I detta fall kommer kattmördarna att hitta på andra metoder. Hur attans ska man få tag i dom? Utlysa belöningar så någon anger dom?

Jag håller på och gogglar på Glykol och hittade det här säkerhetsbladet. Det är ju livsfarligt, även njurskador på människor. Tänk om ett litet barn oxå får i sig det.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
http://www.agrol.se/se,kylarvatskor.html här finns även en giftfri glykol bifogar filen, så kan ni läsa
Hej! Mitt namn är Gunilla Hallgren och jag undrar, varför glykolen skall vara så giftig? Ni har även en variant, som är mindre giftig, vad jag kan förstå, men enligt min sambo så är den glykolen mindre bra och dessutom mycket dyrare än den vanliga giftiga. Varför jag skriver, är därför att det har dykt upp djurplågare i ett litet samhälle, Knipared, som använder sig av glykol och förgiftar katterna. De är tydligen så smarta, så de ställer ut giftet på sådan ställen så enbart mindre djur kommer åt det. Går det inte att förbjuda den giftiga glykolen?
Tacksam för svar
Gunilla Hallgren
0526/31321

Putt

Nej vad hemskt! Har inte alls hängt med i denna tråd..Mördar någon katter med Glykol…:-( Har du fått något svar Gunilla?
Inte ännu. Har mailat till agrol och Q8

#28 Lägger de i det i kattmat också? 
Det var det grymmaste!!!

Skall hälsa och tacka till alla som engagerar sig i att påverka glykol-tillverkarna från den familj som själva blivit av med sin katt och som nu är de mest drivande i villa-området för att få ett stopp på personen/er i fråga som plågar ihjäl katterna…..för nu är det ingen som längre tror på någon slags "olycka". De hälsar att det är så skönt att det finns människor som de inte känner eller har träffat som bryr sig, de har som sagt fullt upp med att samla fakta, bevis och upplysa i sitt område och tycker iniativet med att ta kontakt med glykoltillverkarna är super-bra.
Och nej….det går inga katter ute längre i området…men det är ju inte lösning på problemet utan snarare en självbevarelsedrift.
Dessa förövare skall ha sitt straff…lika många gånger som katter de har haft ihjäl!
Uppdaterar och informerar vidare när det är läge.
Hälsningar Efvis

Jag tycker det är så synd att katter har satt livet till! Pga känslokalla människor!
Vad bra att familjen är aktiv i det och verkligen försöker att få tag i de som la ut glykol!
Det är synd att inte katter kan gå ute i samhället längre men ändå bra att de har katterna inne nu så att de inte blir förgiftade av glykol!
Hälsa familjen att de gör ett fantastiskt jobb som verkligen arbetar med detta och går till grund och botten!
Bra att du kommer att uppdatera också Efvis!
Det är för djävligt med glykol. Läste på nån byggforum där nån tipsade om glykol för att bli av med katter.

På ett byggforum!?

FY FN! 
Detta svar fick jag från Q8 idag. Tyckte det var jättefint skrivet…..
Hej Gunilla!
Det är med beklagan som vi måste meddela dig att detta beteende är vanligt. Otroligt att människor kan vara så här grymma, för djuren dör inte någon kvick död utan en utdragen och plågsam sådan. Så sent som för en månad sedan blev en av våra Medarbetare i Göteborg av med sin katt på samma sätt. Vad som händer är att glykolen ombildas till Oxalsyra och som förstör njurarna.
Myndigheter vet om det och man har i många år försökt att få bort den giftiga glykolen men inte lyckats. Det är inte djur de tänker på i första hand utan förgiftningsrisken för små barn.
Kemikalieinspektionen har uttryckt sitt gillande över att OKQ8 har varit föregångare att försöka övertyga kunder att använda den giftfria glykolen och idag är merparten av den glykol vi säljer giftfri. Men det är också så att OKQ8 tillsätter Bitrex som är ett bittermedel och kräkmedel. Det innebär att en katt inte dricker av den giftiga glykol vi har för katten tycker den är för besk. Vi är dock mycket förvånade att myndigheterna inte lagstiftar att detta medel skall finnas med i den giftiga glykolen. Visserligen ökar kostnaden för glykolen men inte så mycket. Tyvärr finns det aktörer på marknaden, som för att öka sina vinster, inte tillsätter detta medel så här finns det något att göra.
Ja, den giftfria glykolen är dyrare men den extrakostnaden det innebär för en bilist per år är inte mer än priset för en veckotidning. Teknisk sätt anser vi den giftfria glykol vara likvärdig men denna syn delar inte bilindustrin med oss utan i flera fall rekommenderar de uttryckligen att bara giftig glykol får användas. Det har varit möten mellan Bilindustrin/Oljebolagen/Kemikalieinspektionen i frågan men väldigt lite händer.
Att förgifta katter på detta sätt är ett allvarligt djurplågeri och jag utgår ifrån att du har gjort polisanmälan vid varje tillfälle.
Med Vänlig Hälsning
Per-Martin Roos
OK-Q8 AB
Teknisk Service & Utveckling

Sveavägen 155, Box 23 900
104 35 Stockholm
Tel: Direkt: +46 (0)8-506 805 85
Fax: +46 (0)8-28 50 90 Mobil: +46(0)70-268 01 51
per-martin.roos@okq8.se
www.okq8.se/ www.okq8.se" rel="noopener noreferrer" target="_blank">www.okq8.se
Och vad kan man göra nu?

är imponerad på svaret…någon som bryr sig, dessutom från ett stoooort företag ….wauw…..
Bra jobbat Gunilla!
Inte mycket mer, än att skriva till oljebolagen, eller hur? felet är, att använder inte katthatarna glykolk, så tar de till råtgift eller andra grymma metoder. Men att uppmärksamma det hela och polisanmäla, kanske gå på nattvandring i Knipared?
Fast jag tror inte att katter går på råttgift lika lätt som på glykol.
Tyvärr, landfreak, mördarna gör likadant soms de gör med glykolen. Blandar med köttfärs

Väldigt fint av OK - Q8 att skriva ett så långt svar. Men nu behövs en lagstiftning om att tillsätta Bitrex i all glykol. Tyvärr mal papperskvarnarna väldigt långsamt i Sverige.
Men Gunilla om dom blandar i köttfärs, så kan dom ju lika väl ta arsenik eller nå annat giftigt då är vi tillbaks på ruta 1.
Fy va jobbigt med dessa katthatare/mördare

Åh vilket bra svar du fick Gunilla!
Men tyvärr så kommer inte det hjälpa ifall man tar i sånt medel för katthatarna lägger ju i annat som ni ovanför sa :/
Nattvakter är väl det ända? Och att man anmäler och att man håller utkik..
Jag skulle inte polisanmäla detta. Jag skulle spana och spana tills jag hittade dom och flirta mig in där och bjuda på mat. Ni förstår kanske vad som finns blandat i deras tacoköttfärs? Sedan skulle jag dokumentera eländet och sätta ut en videosnutt för er att njuta av.
Om jag är arg? Inte alls ;)

Katter_är-mitt_liv….skall hälsa familjen…det är verkligen jätte-svårt att bevisa något utan klara bevis…alltså att katterna plågats ihjäl vet ju folk, men hur ska man få tag i den som gör det?…misstänka visst, men polisen kan inget göra utan bevis…
Min sambo hade en bra lösning på vad man skulle kunna göra med de s.k misstänkta men det kan jag inte berätta här…men det har med frasen: Här ska du få glykol din..****…..så det räcker ,och lite fasthållning var det oxå med i hans idé.
Gunilla H…jätte-bra att du skrev och vilket svar du fick…precis som Miranda säger från ett sånt stort företag oxå…Kanon!…min första tanke då jag läste brevet är ju att deras Medarbetare i Göteborg blivit av med en katt på detta vis…Knipared ligger 1.5 mil utanför just Göteborg…kan det var flera ställen det har hänt på eller är det samma?….Tror du att du skulle kunna kolla det…då du redan etablerat en god kontakt med dem på OK-Q8?
Hälsningar Efvis

Det är ju klart att det är sbårt att sätta idt någon när man inte har klara bevis :/

#51 Min sambo (och jag) vill göra ett och annat med djurplågarna med. Kan inte skriva här. Hatar djurplågare mest av allt. Finns det någon fegare skit än en djurplågare. Knappast.
Produktteknik, OKQ8 [OKQ8.Produktteknik@okq8.se]etta fick jag fårn Q8 i dag….
Hej Gunilla!
Haha…tänk att världen är så liten. Vår kollega bor på Björsaredsvägen i Björsared och detta är bara andra sidan Länsväg 190. Så det är helt säkert samma fall. Tydligen är det ett antal katter i detta område som har drabbats och så ser det också ut på andra ställen i landet. För det är ju inte bara "otäcka grannens katt" som drabbas utan hela grannskapets katter.
I detta email, som kopia, ser du vår kollega och han har sagt att det är ok om någon vill kontakta honom.
Mvh,
Per-Martin
Berntsson, Patrik heter killen
Produktteknik, OKQ8 [OKQ8.Produktteknik@okq8.se]
Så kör på. om det är någon som vill trösta och hjälpa! JAg har hela mailkonverationen i min mailbox, så är det någon som är intresseerad, så kan jag vidarebefordra detta om jag får en mailadress

Så grymt bra …stor puss till Gunilla….Björsaredsvägen ligger inte på andra sidan länsvägen….dessa 2 samhällen gränsar till varandra…bara lite skog emelllan….ska genast vidarbefodra namn på den killen till familjen i Knipared….de kan verkligen behöva all info de kan få…och hoppas nu de blir ett gäng som driver på och forskar runt i trakten
Hälsningar Efvis
Berntsson, Patrik var alltså namnet på killen som fick sin katt förgiftad. Så nu är dfet fritt fram för er i KNipared att köra hårt!