SJUK KATT
HEJ JAG undra om någon vet vad det kan va för fel
på en katt som kräks och mår illa och vägrar äta
från att ha vägt 7 kilo har han gått ned till 3 kilo
det hr pågått en längre tid, jag trodde det skulle gå över men icke . vet någon vad detta kan bero på

Jag vet inte vad det kan bero på, men det låter ju som att du måste ta din katt till veterinären genast!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Men snälla du varför har du inte redan varit till vetrinären?
Om en katt gått ned 4 kg så måste man ju gå till vetten direkt.
När min katt kräktes i nästan en vecka och gick ned ca 1 kg. så åkte jag naturligtvis till vetten.
Kräkningar kan bero på många olika saker.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

säger samma som anebit! katten har förlorat nästan hälften av sin kroppsvikt, skulle du vänta så länge om du gjorde det?
till VETERINÄREN helst igår!!
Hur är det möjligt att du kunnat se din katt så sjuk utan att hjälpa den? Åk genast till veterinär så den får den hjälp som behövs.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
säger som dom övriga, omedelbums till veterinären, vilken ålder har din katt, äldre katter som går ner så mycket i vikt, är det oftast njurfel, eller diabetes, endast veterinär som kan svara efter undersökning Maggan47

Låter inte alls bra! Veterinären meddetsamma!

Det kan bero på massor av saker, som vi tyvärr inte kan svara på. Utan det måste vara en veterinär som gör det. Det kan vara sjukdomar, det kan vara att något sitter fast i hans hals, det kan i princip vara vad som helst. Så uppsök veterinär. Hur går det med drickande och lådgående? För om han blir uttorkad så kan han tyvärr dö väldigt snart. Hoppas det ordnar sig. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Jag kan ju vara ute och cykla, men luktar det inte troll här?? Det låter så osannolikt..

#9 Håller med.

*Sniff* Troll, jo det luktade…

Kan bero på många saker, men här måste man åka till veterinär på en gång..vänta inte!
Sidentass

Är här troll nu igen……
siberlina, det du skriver om här, är faktiskt något som inte är lagligt. Du begår just nu som du i alla fall beskrivit, djurplågeri eller vanvård av djur i alla högsta klass. en katt kan, i extremfall, klara av att minska 40% av sin vikt, i ditt fall 7*0,40=2,8 kg, vilket skulle vara att kattens vikt skulle vara 4,20 kg. Men det under förutsättning, att något allvarligt hade hänt! Nu har katten alltså gått ner nästan 60% Räkna själv.7*0,6=4,2kg. Jag är för trött för att räkna ut exakta procenten just nu…Nä det var jag inte… katten har i detta ögonblick kvar 0,43% av sin ursprungsvikt, dvs den har gått ner57%. Vad har du egentligen sysslat med?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jämför med min egen vikt. jag väger 58. Skulle jag gå ner 57%så skulle det vara kvar 24,94 kg!!!! Observera att det skulle vara det som var kvar!!!! M a o hade jag varit död för länge sedan. Ursäkta, kan inte låta bli att leka med siffror…..

Ja helt otroligt Gunilla…….

Men nu tycker jag vi lugnar ner oss lite. Vi vet inte om det är ett troll eller inte. Jag tror att alla de senaste trollen fått oss att reagera i överdrift.
Det kan vara som så enkelt att vi pratar om en katt som varit överviktig. 7 kilo låter i mina ögon som väldigt mycket katt. Det är också en form av djurplågeri. Kanske har katten tappat sin vinterpäls och blivit lite slimmare i samma veva. Vi vet inte hur länge den har gått ner i vikt. Eller vad det hela beror på. Med den information vi fått kan vi inte säga varken bu eller bä anser jag. Det enda vi kan säga säkert är att om man som kattägare blir orolig så tar man sin katt till veterinären, han/hon är den enda som kan säga om något är fel och vad som ska göras.
Så jag hoppas att du läser detta och tar till dig det de andra har sagt om att uppsöka en veterinär. det behöver inte vara något allvarligt, ch oftast kan de överleva med rätt vård även om det är det.
Så ett veterinärbesök tycker jag låter bra.
Mvh åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Instämmer i vad Åsa.F skriver. Nu tar vi och simmar lite lungt tycker jag.
Veterinärbesök är, precis om alla redan skrivit, vad som bör vidtagas så snart som möjligt. Det är omöjligt att bedömma vad orsaken kan vara utan att ha veterinärutbildning, samt ha träffat katten. Kattens urspungliga vikt 7 Kg verkar i högsta laget, men om det är en Norsk Skogkatt t.ex. är det en normalvikt för den rasen. Hur som haver är en viktnedgång på så mycket som 4 Kg inte bra för en katt. Katten kan t.ex. lida av diabetes eller njursvikt. Tarmstopp pga hårbollar eller främmande föremål, skulle den inte överlevt så länge, det tyder därför på någon annan åkomma. En veterinär kan bedömma detta och ge katten lämplig behandling och diet. Skulle det t.ex vara njursvikt eller diabetes finns bra behandling och dietkost som gör att kissen kommer att må bättre igen. Men väntar man för länge kan det vara för sent.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Övervikt på 7 kg? Hoppsan, min katt blir lite arg när jag läser upp det. Han väger 8 kg, men har inte ett gram fel på sin kropp. Han är en blandning mellan norsk skogkatt och svensk huskatt = unionskatt. Men han ursäktar er, med en lite sur blick.
Fast om han gick ner så mycket som ett kilo så skulle han vara hos veterinären på studs. Så jag hoppas innerligen att du tar din kisse till veterinären, det är bara de som kan hjälpa till. Förutom vad vi känner, så är det enligt djurskyddslagen att sjuka djur ska tas till veterinären, så jag hoppas innerligen att du gör det för din vän kattens skull. Håller tummarna för det och att han kryar på sig.
Innan veterinärbesöket så skriv gärna ner alla problem du märker på honom, samt om han dricker mycket eller lite, hur avföring ser ut om han är innekatt. Ju bättre du beskriver, desto fortare kan veterinären utesluta saker. /Vanessa

#20: haha, jag menade inte att alla katter som väger 7 kilo är överviktiga. men om vi pratar om en liten kattras kan det vara så. Eller ja du förstår. Vi vet inget menade jag så då är det svårt att göra annat än be personen ta missen till vetrinären. ;-)
Hälsa en ursäkt till missen din från mig. ;-)
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Min SotisKlotis var en maffig och stark flicka. Hon vägde ca 7 kg i hela sitt vuxna liv. Hon tappade sedan pö om pö bortåt 2 kg i livets slutskede, detta utan att egentligen vara sjuk på allvar. Hon var bara gammal - och det är ingen sjukdom (har jag hört).
Hon fick hjälp av en ömsint veterinär på slutet att gå över regnbågsbron till de gröna ängarna bortom kosmos.
SotisKnotis blev 16 år och 8 dagar.
Ta din misse till veterinären, Siberlina och gör det så fort som möjligt! Jag tror att missen inte är frisk. Hon lider och behöver hjälp! Hjälp henne, snälla söta!
/Pelusa

svar till pelusa
sanningen är den att jag har avlivat min gulle pojke sotis
jag ville bara veta vad det kunde va för fel,om någon
kanske kunde ge ett svar, från början kräktes han
då köpte jag gräs till honom och allt blev bättre. katter
brukar kräkas ibland , eller….men sen började han äta mindre och mindre, och då tog jag han till vetrenären
och då ville dom tvångsmata min lille gubbe. men jag
tog hem honom och det kom hem en veterinär och avliva honom i sängen, han fick ligga på sin favvoplats
vid min kudde. nu har jag grinat varje dag i en vecka
allt känns för jäkligt, jord jag rätt eller, för två år sen
opererade dom honom han låg inne allt som allt i 2 veckor
jag trodde då att han skulle bli minst 25 år men icke sa nicke
Jag är mycket ledsen för din skull. Det är väldigt ledsamt att uppleva när en katt blir avlivat.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#23 åhhh..då ledsamt att din misse var så sjuk att han var tvungen att avlivas…det är så svårt att se sina små vänner o familjemedlemmar lida…förstår att du har det svårt nu o är drabbad av djup sorg…vill översända de varmaste styrke-o tröst kramar till dej…nu lider inte kisse mer…
Sidentass

Beklagar sorgen.
Så ledsamt när man förlorar sin vän.
Audiatur et altera pars

#23 Åh, vad tråkigt :/
Jag beklagar, sorgen..
Men nu har han det bra och slipper lida..
Beklagar även jag. Att skiljas från en vän är hemskt.Men när du skrev inlägget, då var kissen redan borta alltså? För det var daterat den 12 juni.

Nu har han det bra i katthimlen tillsamamns med grönt gräs, väner och solen som värmer pälsen. Beklagar. /Vanessa