Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 847 ggr
Alexej
0

Vad tycker ni?

Här finns en länk:

http://www.kattforum.se/viewtopic.php?t=112444&highlight=zorro

Vad tycker ni? Jag tycker det är ett svårt tema, det är helt klart att avskjutning är absolut fel och jag hoppas på att mannen blir dömt och att domen blir känt i hela Sverige för att avskräcka andra att göra likadant.

Men samtidigt är katter som bajsar i andras sandlådor tex inte populära, jag skulle inte heller giller det om jag bara hade nån liten villaträdgård. Det är nog också bl.a. ursak till att det finns så många som inte gilla katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Naquita
0

jag tycker som så att vi människor är inte de enda att bo här på jorden. vad som sker I våra hus kan vi styra över. men katter har lika stor rätt att bajsa utomhus som vi utav människoart har att leka. tack vare att vi människor förstört mesta delen av vår jord kommer inte bara katter utan även större vildare djur söka sig mot "våra " grejer. vi ska vara glada att det änsålänge är en katt i sandlådan, och inte en älg med unge mitt i stan..  vi människor tror vi kan styra över så mkt, och jag fullkomligt HATAR det. vi är så egoistiska så de finns inte, på alla sätt och viS!

karins
0

Jag kan bara hålla med dej Naquita!

miranda1
0

7 § tillsynslagen är avsedd som en viltvårdsbestämmelse. I 19 § andra stycket 1864 års jaktstadga angavs att katt fick saklöst dödas om den anträffades "i skog eller hage". Bestämmelsen har därefter förändrats och lyftes fr.o.m. den 1 januari 1988 ur jaktlagstiftningen (23 § lagen [1938:274] om rätt till jakt) och överfördes till 7 § tillsynslagen. Av förarbetena framgår dock att bestämmelsen alltjämt främst var avsedd som en viltvårdsbestämmelse.1 Det är därför, även om det förekommer i praxis, tveksamt att använda den för avlivning p.g.a. påstådda sanitära olägenheter eller ordningsskäl. Som viltvårdsbestämmelse torde 7 § tillsynslagen ha minskat i betydelse genom jaktens minskade betydelse för människors utkomst; jakt är idag närmast att betrakta som rekreation.

Den metod som Lantbruksstyrelsen och Justitie Ombudsmannen förordrar är avlivning genom överdos efter att katten infångats. Denna metod anses lämpligast såväl ur djurskyddssynpunkt som till undvikande av misstag.

Justitieombudsmannen förordade vidar att den av lantbruksstyrelsen rekommenderade avlivningsmetoden kommer till användning av hälsovårdsnämnderna i de fall kattbeståndet av sanitära skäl behöver begränsas.

Suck säjer jag bara…… och jag håller med inlägg 1

Alexej
0

Vad betyder ordet "förordade"? Betyder det att det är ett lag (med påföljande straff) eller typ en "borde"? Justitieombudsmannen är väl ingen som har rätt att skaffa en lag eller har någon "makt"?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

emjon
0

Idioter och hänsynslösa människor finns det överallt. Aven om det inte är tillåtet så är ändå skadan skedd och man har förlorat sin katt.

Kan bara prata för egen del och då vi tidigare hade våra kattter ute på landet så var jag inte helt lugn för vad de kunde råka ut för. Jag gick runt till alla grannarna och pratade med dem om katterna. Var det så att de gick in på deras tomter och störde så fick de inte skada katterna. Jag ville att de skulle prata med oss och då är det vår skyldighet att åtgärda problemet. Hellre det än att de blir uppretade och på något sätt skadar katten eller dödar den.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Alexej
0

i inläggen hänvisar någon till:

http://www.byggahus.se/forum/traedgard/38575-katt-som-tror-att-han-aeger-varan-tomt.html

Där finns det massvis med just denna diskussion och delvis också ganska bra tips. Vattenslang osv, nogån hade byggt en ganska avancerat grej med rörelsedetector, som satte igång någon ultraljudgrej. Som jag fattar det är det ett problem i samhället.

När min dotter var baby, hade vi en jättefin takterrass, där hon sov i barnvagn. En okastrerad hane kom ibland på besök. En dag kom jag ut och han stod på en pelare och tittade ointeresserat bort och kissade-strilade samtidigt över min dotter och barnvagn. Det såg ganska fint ut mot solen och sedan en gul dusch. Men katten var inte mer välkommen efter det!

Hawknestgrove
0

Jag läste en del av tipsen i länken Landfreak tipsade om. en del vsar jättebra, men en del var ruskigare än Thomas Harris Hannibal!" Gjorde ett inlägg jag med och bad om att hon/han skulle kontakta mig om hon ville. Jag anmäler gärna i mitt eget namn. Som seriös jägare är jag så himla trött på alla j****r som smutsar ner den kategorin av jägare som är seriösa.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

miranda1
0

#4 Ombudsmannen har absolut "makt"! JO skall verka för att brister i lagstiftningen avhjälps.
H*n får t ex:

"Uttala sig i frågan om en åtgärd av en myndighet eller tjänsteman strider mot lag eller annan författning eller annars är felaktig eller olämplig."

Får i ett beslut göra "vägledande uttalanden som bidrar till att rättstillämpningen blir enhetlig och ändamålsenlig."

En ombudsman kan - som särskild åklagare - även väcka åtal.

/Miranda

Alexej
0

Men vad betyder ordet "förordat"? Är det ett måste?