Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 613 ggr
modellflickan
0

Inskaffa djurpoliser

Jag vill som många andra ha djurpoliser i Sverige. Precis som USA och England. Med rejäla straff till djurplågare som jag hatar mest i världen. Om ni håller med så skriv gärna på listan här

http://www.namninsamling.com/site/get.asp?Djurzoonen

Lena
0

Vad bra med en namninsamling för Djurpoliser. Har givetvis skrivit på listan! Djurpoliser behövs verkligen i det här landet.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

modellflickan
0

Tack Lena och till alla som skriver på!

Engla
0

Klart!

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

vanessa
0

Skrev under snabbt som attan. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Sessan1
0

Har förståss oxå skrivit på.

cornish
0

Undrar lite bara-hur menar man att detta ska skötas - via jordbruksverket, distriktveterinärerna eller polisen?
Det krävs ju att veterinärer är med tycker jag  och kan avliva vid akuta situationer precis som i dag..
Men detta sköts ju som sagt väldigt dåligt nu!
Folk kan klaga på en som missköter sina djur hur länge som helst innan något görs-och då är det ofta för sent!

Tycker däremot inte att man ska dra ner på kompetensen, för djuren behöver sina veterinärer och djurskötare-inte bara poliser..
De ska vara med under utryckning för att skydda vet.och övrig personal mot djurägarna-inget annat tycker jag..

Tror mest på att förbättra det vi har!

Straffskalan har ju ej med djurpoliser att göra-håller med om att det skulle vara hårdare straff för djurplågeri-då ej psykisk sjukdom hos djurägaren föreligger!

Puma77
0

De poliser som vi kan se på animal planet tar ju hand om anmälningen i första hand för att se hur allvarligt man ska ta på den, sen går det ju vidare. Det är ju inte alla av dem som har befogenhet att gå in utan vidare. Ägaren måste vara medveten om det så de får sina varningar. De har ju egna veterinärer som jobbar med dem, samtidigt som de jobbar med den lokala polisen. Så vem som skulle ha hand om det är frågan. Men tror nog att det skulle vara en bra idè.

//Pia

Jenna-Gun
0

Har skrivit på.

Har skickat länken till alla jag känner.

Jenna

Lena
0

Puttar fram så att flera ser namninsamlingen och kan skriva på!

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

maria83
0

Har skrivit på nu! Skrattande

Zazza
0

Påskrivet

emily-raven
0

Skrivit på!

SmillasMatte
0

Påskrivet. Klart vi ska ha djurpoliser.

vanessa
0

"6 Först stegen är redan tagna i vssa delar av Stockholms län. Av  poliser. De tar hand om djurärenden i sitt distrikt. Så varje fråga som kommer upp och varje djurärende som kommer fram hamnar hos dessa personer. Om detta utveclas, så kommer saker och ting förbättras automatiskt. Men de gör det på egna iniativ, och finns inte på papperet så att  säga. Så om det slås fast så att en i varje distrikt vet exakt vad som ska göras, som poliserna kontaktar och får riktlinjer ifrån.

Allt måste göras i kombination av krafter som redan finns. Och det är en av de saker som jag håller på med just nu tillsammans med några andra.

I Sverige till exempel så har vi ordningsvakter som har mycket av polisens befogenheter. Så det är inte direkt omöjligt  utbilda sig. Det viktiga är att väcka frågan hos de som styr Sverige. Så att de krafter som finns får mer kraft. Nu faller så mycket mellan stolarna vad det gäller distriktsveterinärer. djurskyddsinspektörer, poliser, andra veterinärer med mera.

Vanessa  

cornish
0

Det viktiga är att väcka frågan hos de som styr Sverige. Så att de krafter som finns får mer kraft. Nu faller så mycket mellan stolarna vad det gäller distriktsveterinärer. djurskyddsinspektörer, poliser, andra veterinärer med mera.

Vanessa

Så sant Vanessa!!!
Precis så tycker jag med..Jag tycker man ska ge de krafter som finns mer resurser-och alltså trycka på politikerna!!

Tror dock inte på att man ska massor av små "medborgargardes-djurpoliser"….Jag tror man måste ha en nationell samlad front mot detta djurplågeri..Tycker det är bra om riktiga polisen har hand om det ihop med djurskyddsmyndighet.
Man måste även samarbeta i landet-som det är i dag flyttar en del som fått djurhållningsförbud tex-och börjar om på annan ort..

Lena
0

#15 Det där att ett djurförbud bara gäller lokalt i en kommun är ju helgalet! Jordbruksministern vill ju tydligen ändra på det vilket i så fall vore ett första steg.

#14 Ja det gäller att ta vara på de positiva förebilderna som trots allt finns i vårt land och utveckla dessa vidare. Djurpoliser är helt klart en bra grej, men det fungerar aldrig att överföra ett system från ett annat land rakt av, det måste alltid anpassas efter Svenska förhållanden för att fungera i praktiken.

//Lena

vanessa
0

#15 Glömde att säga att några kommer att trycka på politikerna också, men vi börjar med polisen. För om vi får polisen på vår sida så kommer de i sin tur upplysa för politikerna behovet.

Angående id-märkning av katter, som  inte med djurpoliser att göra, så tar det 3 timmar för en hunds ägare att hämta hunden. Vad som häner med katten vet vi alla. Inget. Plus att de nonchaleras av en del polisdistrikt. Så vi går till toppen av poliskedjan, och fungerar det som det är tänkt så går det sedan ner i kedjan.

Ett annat förslag är att djurproblematiken ska läggas in i utbildningen av poliser. Om så bara ett par timmar. Allt för att de ska lära sig grunderna.

Så håll tummarna, för att det fungerar det som vi arbetar med. /Vanessa

gejsa
0

Har också skrivit på. 919 stycken hade nu skrivit på. JÄttebra!!!

YvonneW
0

Har skrivit på naturligtvis och skickat vidare och tipsat fler. Tänk om ändå något så jättebra kunde hända här i Sverige.

Lena
0

#17 Det är ju kanonbra att ni jobbar på det sättet! Det måste ju skörda frukt förr eller senare. Och inslag om djurskyddsproblematiken i polisens utbildning vore suveränt. Polisen har ju något av en nyckelroll i det hela. Det verkar ju som de är i färd med att se över hela polisutbildningen nu så då kan det ju komma lägligt.

//Lena

Simson
0

Påskrivet! Bra med djurpoliser! Har sett så mycket om djurpoliserna i USA och tycker att de gör ett bra jobb. Bra att vi visar att vi tycker att Sverige behöver också.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

modellflickan
0

Puttar upp denna tråd Glad

Jenna-Gun
0

Det är 2851underskrifter på denna namninsamling nu.

jättebra.

Jenna

Alexej
0

Jag hade tagit kontakt med Therese Gårdhed och hon skulle kontakta  Anna Gustin från Djurskyddet, så att båda namninsamlingar (id-märkning,djurpoliser) samtidigt kan överlämnas till Eskil Erlandson. Namninsamling från Djurskyddet pågår hela året. Får se vad det blir av allt det. Passar tidsmässigt dåligt med riksdagsmotionen den 10/4.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jenna-Gun
0

4009 har skrivit på nu.

Namninsamlingen pågår till den 

1 Juli.

Än hinner ni skriva på ni som inte gjort det.

Jenna

Naquita
0

har skrivit på:D

anebit
0

Har skrivit på för ett par månader sedan.

Jaaaaa, jag vill verkligen ha djurpoliser här i Sweden som snabbt tar tag i vanskötta/mishandlade djur så att dom kommer under vård och får nya kärleksfulla hem.

Stränga straff för djurplågarna!!!  Skrikandes

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Sidentass
0

#27 Håller med!

Sidentass
0

#27 Håller med!

Erika91
0

#27 Håller med fullt ut!

Puttar upp också för att de som inte har skrivit på ska kunna göra det! :)

rulda
0

Det MÅSTE bli en djurpolis i sverige. Men det ska bli ett yre. Tror att många fler i dagsläget vill hjälpa till på fler sätt men har varken ekonomi eller tid till att göra det. Underbart att så många jobbar ideelt men alla kan inte göra det. Så gör det till ett respekterat yrke med fackförening och löner…

Jenna-Gun
0

Puttar upp