Syrener är mums!
Tog in syrener i veckan, de doftar ju så gott. Katterna uppskattade bladen. Mums mums. Funkar jättebra på tillfredställande sätt som kattgräs. Kräks, kräks. Så nu vet ni, har ni inget kattgräs, ta en syrenkvist! Spelar ingen roll om blommorna är kvar. kostar inget att prova. Kattena mår i allafall bra, så det var inget farligt.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

åhhh syrener..finns det något ljuvligare..men inte visste jag att det var kattegott heller! Hade tänkt att plocka in lite vackra liljekonvaljer, men det vågar man nog inte göra för det är väl giftigt, eller?
Sidentass
Har haft liljekonvaljer inne och det har inte hänt något (lycko dig, som har såna) Men kan du inte för säkerhets skull sätta dem kattouppnåeligt? Även vitsippor har jag haft inne, inga problem. Vitsippor är ju supergiftiga. Ät 27 vitsippor och sedan dö. Sen får man tänka, hur mycket liljekonvlajer och vitsippor ser våra katter ute? Jo, massor inte har de dött av dem.
Apropå syrener, passa på att göra syrensaft!
Plocka ca 30 blomklasar. Varva dem med 2kg socker och 2 citroner i en hink. Häll på 2 l kokande vatten, rör om och låt stå svalt i 2 dygn. med duk över, annars så får man lätt in krafs i saften. sila saften… Då har du fått koncentrerad syrensaft som du blandar med vatten!MMMMMMMM
Tips, använd samma recept till älggräs och fläder!

Syrener både luktar gott och smakar gott tydligen….hade ingen aning om att det gick att göra saft på syrener……Fläder saft tycker jag är sååå gott
Gunilla, ska prova med en gång!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag hade ingen aning om att man kunde laga saft på syrener. Är det nångon skillnad på lila och vita blommor när man ska laga saft? Jag har nämligen både och.
Tänker inte plocka in åt Vimsan, hon får tugga själv ute på det tre buskarna som finns. Blommorna är så lågt som dom på vissa ställen ligger på marken.
Syrensaft - det var en ny erfarenhet även för mig. Men det kan nog smaka gott kan jag tänka mig.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja, gör man saft på lila syrener, så blir saften svagt rosa!