Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten-medlemmarna
Läst 1597 ggr
vanessa
0

Hej alla nya!

Blir så glad av att vi sanrt är uppe i 500 medlemmar. Och så blir jag nyfiken på er, ni som kommit in från 100-500.

Vad söker ni här?
Katter i erat liv?
Jobbar ni med hemlösningar?
Drömmar, mål, visioner?

Eler andra saker som ni känner är kul för oss att veta. Hoppas en massa skriver här. För jag är så nyfiken, och säkert fler än jag! /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

OlleA
0

Hej Vanessa!
Här är en nykomling som varken har katt eller möjlighet att ta hand om någon (bor ensam och är borta ganska mycket). Men eftersom jag älskar djur av alla slag har jag ändå börjat titta in här allt oftare! Glad

Olle

Jenna-Gun
0

Välkommen Olle

Kram Jenna

evkasu
0

Här är en till ganska ny! Läser mer än skriver men är inne nästan dagligen, gillar verkligen denna sida som är en mycket bra samlingspunkt. Plus att det är en schysst stämning. Vem är jag?  

Vad söker ni här? Information, stöd, bekräftelse att det inte är jag som är rabiat och besatt angående hemlösa katters situation i Sverige. Kan ibland känna mig frustrerad när jag försöker förklara för kolleger, vänner osv hur illa det är att de INTE FATTAR.

Katter i ert liv? Fick upp ögonen för hemlösingar när vi tog in en jourkatt av Kattvärnet, han fick sedan stanna hos oss men fick i julas somna in efter år av sjukdom men finns fortfarande i våra liv i allra högsta grad. Nu har vi en fantastiskt liten jourkatt från Akutgruppen.

Jobbar ni med hemlösningar? Är just nu volontär i Husby och har planer på att fortsätta på något katthem i framtiden om tiden räcker till. Är medlem i några föreningar och försöker sätta in en slant när jag kan. Hyser otroligt stor respekt och beundran för er som lägger ner all er tid och kraft och ork på detta genom att driva katthemmen. "Jobbar" väl också med att försöka påverka min närmaste omgivning i kattfrågor som försäkring, kastrering vaccinering mm.

Drömmar, mål, visioner? En av mina drömmar är väl bl a att lagen om id-märkning och registrering av katter ska bli verklighet. En annan, kanske lite mer naiv, dröm är att bli rik så alla katthem kan få ta del av min förmögenhet. Flört

Hoppas också att Husbyprojektet kan bli en bra start på flera liknande projekt. Det stora samarbetet är väl ganska unikt än så länge vad jag har förstått.

Ytterligare en dröm är att alla människor ska ta ansvar för och respektera de liv de "tar på" sig, och in i sitt hem.

Ha en toppenhelg alla! Cool

Lena
0

Ni ska känna er hjärtligt välkomna Olle & evkasu! Jättekul att ni hittat till Hittekatter i Fokus. Ju fler engagerade vi blir desto bättre för hittekatterna! :)

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Faxlin
0

Vad skojigt att läsa om er.

Olle, vill bara säga att man behöver inte ha katt, eller vara aktiv för att vara här. Otroligt roligt att du tittar in. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

maggan47
0

Välkomna säger jag,  som är Maggan47 och också jobbar som volontär i Husby, är med i Stockholms kattkastreringsgrupps styrelse, har varit med där från början,  och är så glad över samarbetet vi har och haft med alla dessa Husbykatter, knökfullt övrallt, ändå pressas några in, i morse fanns 3 inne i lokalen, i morgon kan det vara fler… alltid spännande, vet aldrig hur det ser ut, och så glad för alla våra volontärer, som gjort detta möjligt, vi är ju inte så många i styrelsen, så tiden skulle inte räcka till, jobbar ju som vanligt också, så tack från hjärtat KyssMaggan47

maggan47
0
essut
0

Välkommen Olle och Evkasu..

Jag jobbar oxå som volontär i Husby-projektet. Åker från Kungsör för att jobba där i några timmar, sen hem igen. Men det är det värt. Man blir så glad när man ser att det finns katter i lokalen. Var där imorse med Maggan47, hade 3 söta katter att ta hand om..

vanessa
0

Hej Olle och Evkasu. Tycker om din inställning till djuren. Man ska inte ha någon om man inte har den tiden. Något vi försöker dunka in i huvudena på folk. Oavsett vad för djur man pratar om. Evkasu spännande att du är med i hela Husbyprojektet och Akutgrupp med mera.

Nu kanske jag borde presentera mig. Hållt på med hemlösa katter i flera år, genom föreningen Djurhjälpen. Har även hjälp Djurskyddet Sverige med material och ideér. Sköter inte katterna direkt, utan ägnar mer och mer tid åt hemsida, evenemang med mera. För att jag är sjukskriven och orkar inte så mycket. Försöker påverka folk till höger och vänster. Så det blir en del arbete ändå :-).

Välkomna, hoppas fler skriver snart. /Vanessa

Lena
0

Puttar upp denna välkomsthälsning! / Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

OlleA
0

Tack för välkomnandet!
Jag beundrar verkligen er djurskyddsfolk för det jobb ni lägger ner för att rädda utsatta katter och andra djur. Fortsätt med det! Själv är jag mer engagerad för vilda djur än tama, främst genom Naturskyddsföreningen där jag sitter i styrelsen för Stenungsundskretsen och Länsförbundet i f d Göteborgs och Bohus län. De enda djur jag har hemma är akvariefiskar, som jag har hållit på med i snart 30 år.

Olle

vanessa
0

#11 Åh, så du håller på med naturskydd och de vilda djuren. Vilket arbete. Kunde jag dela på mig i olika delar så skulle jag lägga min energi på det också. Stödjer i varje fall Svenska Naturskyddsföreningen i Stockholm.

De vilda djur som har en speciell plats i mitt hjärta är fladdermöss. Där vi bor, i ett hyreshusområde finns det ett fladdermus träd med en massa sötnosar i. Jag är som en mamma och håller koll på trädet. Är så rädd att några ska sätta fyr på det, samt att de ska börja såga av grenar eller fälla trädet för det börjar bli gammalt.

Har varit i kontakt med fladdermus experter. Så en dag ska de komma, artbestämma och säga till kommun och vägverk att inget för petas på det trädet.

Det finns inte ett område som är mer eller mindre värt att stödja, utan allt tillsammans ger världen hopp om en fortsättning. 

Hoppas vi ses här ibland.  Och det gäller alla nya.  /Vanessa.

app.syl
0

Hejsan

Malin heter jag och bor utanför Kungälv, Jag är 37 år och har två egna katter.

Har alltid älskat djur framförallt katt, hund och häst Har haft katt hund och en foderhäst, varit mycket engagerad i föreningar och även i styrelser i föreningar och trivs underbart med det.Jag har för ett Par år sedan flyttat ner från skaraborg där jag bott i 10 år.

Jag är sjukpensionär och skulle vilja ha lite att göra igen för det är inte kul att bara sitta hemma, därför letade jag lite efter något att ta mig för och om det fanns något katthem i närheten av mig, som jag kan engagera mig i då jag inte har körkort och bil måste det vara lätt att ta komunalt för att komma fram.

Jag anmälde mig oxå därför till kattambasadör, för jag har mycket tid över att kunna lägga på olika saker. Kanske kan man bedraga med något, tar gärna imot tips och ideer på vad man kan hitta på

Har oxå haft en hel del att göra med djurskyddsinspektörer i hela svergie genom mitt arbete innan.

Kram Malin

vargmamman
0

hej

vargmamman kallas jag för,linda heter jag och bor par mil utan för gbg..jag har 2 barn och nu fått hem 2 hemlösa kattungar..

jag är uppvuxen med katter och hundra andra djur men katter har en speciell plats i mitt hjärta:)

Lena
0

#14 Då bor vi inte så långt ifrån varandra. Jag bor i Alvhem men flyttar snart till Mellerud. Jobbar annars i Göteborg. KUL!

Jättebra av dig att ta dig ann dessa små kattungar!

//Lena

vargmamman
0

#15 jo det är som att få 2 bebisar igenmed nattvak och sånt *S*..kul är det iallafall.

Alexej
0

#13 Hej malin. Vad har du för erfarenheter av djursjuddsinsp. De är ju tyvärr ett av våra största problem…Glad

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

app.syl
0

Hejsan

Jag har jobbat aktivt i en förening och haft hand om vanvårdsanmälningar till djurskydd och polis.

Jag kan ju säga att man måste veta vad man pratar om för dom ställer konstiga frågor ibland och svarar man inte med en gång så bryr dom sig inte om det för då tror dom inte att man kan

Tyvärr så jobbar dom flesta djurskyddsinspektörer ½ dag i veckan till en dag med djurskydd annars har dom andra uppgifter så det kan vara svårt att få dom att åka ut på ett ärende men det man kan göra är att ringa en gång i veckan och höra hur det går och be dom skicka handligarna som finns.

Oftast behöver man ha ganska mycket kött på benen för att över huvud taget få dom att lyssna och anser dom inte det vara akut så får det ligga och vänta.

Så det kan ta lång tid innan det händer något mycket för att dom är underbemanade och detta med djurskydd inte är en prioriteringsfråga från komun o.s.v

Kram Malin

Alexej
0

Men då är du ju perfekt för ossGlad ! Kanske du kan kolla lite under "Akut Vanvårdsfall i Skaratrakten", "Utsvultna katter åt upp varandra i Karlstad" av Spookie (01/04) och Borås DV "Röjland har gjort av sig med kattkroparna" av Miranda 1

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

app.syl
0

Tycker du det :-) det var kul att höra att man kan hjälpa till lite, som jag skrev innan vill man ju ha lite att göra när man går hemma hela dagarna :-)

vanessa
0

# 13 Hej Malin, tråkigt att bli sjukpensionär. Själv är jag sjukskriven sedan att år tillbaka. Katter och djurskydd håller mig igång trots allt. Så du har kontakt med inspektörer, det är bra att veta om vi behöver tips.

En sak du kan göra är att gå in på sidan: www.rede.se.  Ett projekt som behöver ambassadörer som upplyser lärare och skolor om detta. Kurs som ingår i läroplan som handlar om Respekt, Empati, Djur och Etik. Mer kommer under samlingen av vad en kattambassadör kan göra.

Fler nya som vill säga hej till oss? /Vanessa

app.syl
0

Låter spännande skall gå dit och titta

tack

Lena
0

#18 Dina erfarenheter är guld värda för oss hör i Hittekatter. Kanonbra helt enkelt.

//Lena

Lena
0

#21 Kan du inte skriva lite om Rede-projektet under kattambassadörer också? Det kan ju vara en mycket passande uppgift i den rollen.

//Lena

vanessa
0

Puttar upp igen nu när vi är 501 st medlemmar! /Vanessa

Lena
0

Japp idag har vi passerat det magiska strecket 500! Jättekul!

//Lena

supermoccine
0

Hej allihopa!

Jag är ju en av dessa färskingar, så jag tänkte att jag bör la också presentera mig.

Jag heter Linnea och jag veckopendar mellan boet i Vårberg (Stockholm) och skolan i lilla byn Fellingsbro (mellan Örebro och Arboga) där jag pluggar animation.

Jag har engagerat mig tidigare, bl.a. varit volontär på Stockholms katthem, men det var ett tag sedan nu. Jag hittade hit när ett uppbrott med en käresta krävde att jag fokuserade på något annat när jag inte orkade vara ledsen mer.

Så nu ser det ut som att jag kommer engagera mig i Djurhjälpen och jag tänker nog ta och tapetsera med affischer lite här och där också. Kanske att jag gör lite propagandafilm om jag har tid någon gång också.

Katterna i mitt liv är:

Minos som jag delade vagga med som bäbis. En stor röd hankatt som tog upp lika mycket plats som mig. När jag blev äldre brukade vi kaste torrfoder åt honom som han fångade i luften. Han fick inte leva längre när min bror blev tillfälligt allergisk/feldiagnostiserad och mina föräldrar inte hittade ett nytt hem åt honom. Jag sörjer honom fortfarande. Mest för att han dog en sådan orättvis död och jag inte fick veta det förrän flera år senare.

Sedan har vi Sussan, en fantastisk dam med mycket elegans och en bestämd egen vilja. Allt är på hennes villkor och jag älskar den självrespekt hon har. Hon fyller 18 i höst och drabbades i somras av hjärtproblem som hon nu äter medicin för. Hon har magrat, men har fortfarande mycket livsglädje och leklusta kvar. Hon är verkligen en av mina allra bästa vänner och tanken på att hon nog inte kommer vara i livet så väldigt länge till smärtar mig.

Lilledun är dotter till Sussan och jag och hon fick väldigt fin kontakt. Lilledun tog den plats hon ville ha och var både lekfull och monark på samma gång. Hon stannade kvar hos oss ganska länge, men fick sedan flytta till en av min mors kollegor där hon sedermera blev överkörd och dog.

Mommo är även hon dotter till Sussan. Medan Sussan bor kvar hos min far fick Mommo flytta med min mor när de skilde sig, vilket var bra för Sussan hade börjat bråka med henne och försöka sjasa bort henne. Mommo är en sådan katt som alltid är snäll, snäll, snäll. Nästan lite mjäkig, men när det verkligen, verkligen behövs kan hon tuffa till sig och säga ifrån ordentligt även hon. Mommo tycker om att ligga ovanpå bröstkorgen och spinna eller trampa omkring och dregla. Myyys-kisse. 

Vi har även Vampyrkatten -en enorm favoritgranne som går under detta smeknamn, Sune som bor hos en vän och vingelkissen Stina som bor hos en annan vän.

Vill säga att det här verkligen är ett väldigt trevligt forum fyllt av folk med kunskap och engagemang. Det ger mig verkligen inspiration. Tack alla för att ni gör forumet till vad det är!

Alexej
0

VälkommenGlad !

Kittentotts
0

Jag är uppfödare, men är och har alltid varit mkt för djurskydd osv, jobbat inom detta själv. Tycker om hjälpa till i den mån jag kan.

vanessa
0

Välkomna, vad spännande att möta er här.

Linnea, så du pluggar animation. En av mina bästa vänner fick guldbagge för en animerad film. Hon har fortsatt med det hela. Spännande. Då kanske du är en femma på att illustrera också? Välkomna allihopa! /Vanessa

supermoccine
0

#30 Åhå, då blir jag ju naturligtvis nyfiken på vem denna bästa vän är :)

Jodå, jag kan nog illustrera lite här och där om det behövs.

vanessa
0

Puttar upp för fler nykomlingar! /Vanessa

Lena
0

#27 Men det är ju toppen om du kan göra propagandafilm. Vi har spånat om det i andra trådar vad effektivt det kan bli med ett sådant inslag om katter i en tv-kanal t.ex.

#29 Medlemmar som kan djurskyddsfrågor är också mycket värdefulla! :) Ja alla engagerade medlemmar är naturligtvis viktiga!

Myckat välkomna!

//Lena

Jenna-Gun
0

Välkomna alla . Det var många goda resurser ni har med er . Bra att ni finns och kanske  kan hjälpa till.

Kram på er

Jenna

vanessa
0

Nu är vi ju snart uppe i 550 medlemmar, så då måste jag putta upp denna tråd. Dels för att hälsa er välkomna, men också för att jag är nyfiken i en strut. Tänk att vi är mer än ett halvt tusen som värnar om hemlösa katter, Det är ju alldeles otroligt. Wow.

Då vi är inne i error fasen så klickade jag en massa gånger för att få in det hela. OCh det fick jag många gånger :-). /Vanessa

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
vanessa
0

Hejsan, nu är det så många nya medlemmar så det vore kul att ni presenterar er. För er som inte är inspirerade så finns här lite tips:
Vad söker ni här? Katter i erat liv? Jobbar ni med hemlösningar? Drömmar, mål, visioner?

Nyfiken i en strut, Vanessa.

vanessa
0

Är fortfarande nyfiken. /Vanessa

Lena
0

Ja nu har vi ju raskt gått över 600 medlemmar vilket är jättekul!

//Lena

Alexej
0

Hade varit kul om en del av alla nya hade stannat här..

Misan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja ska väll försöka skriva något om mej också, inte lätt. Jag är uppväxt med djur, både katt, hund, hamster m.m. Vart med häst när jag träffade min förra sambo, honom (hästen) behöll jag när vi separerade.

Min första hemlösing var Lina 1985-86 en liten förskräckt misshandlad och mager tös som en vännina hittade i Norsborg, efter mycket tjat tog jag hand om henne (ville inte ha katt, lina på bild) Det slutade med att vi var oskiljaktiga hon låg och sov på min rygg på nätterna, där vart man fast Skrattande. Sedan dess har det blivit några katter man har tagit hand om.

För en massa år sedan började jag som vollontär på Sthlms katthem, men idag är jag bara chaufför och kör hem katter till deras nya hem, det är en underbar upplevelse att få se och vara med på deras nya start i livet.

Sedan ca två år är jag även Webbmaster på Djurhjälpen, sedan i höstas har jag haft hjälp av Pelle (vår fotograf) och det är han som har byggt om vår hemsida så att den har blivit så snygg. Sedan i februari har Pelle fått sköta hemsidan helt själv för jag har haft problem med min internet leverantör så det fungerar ibland och oftare inte. Så är det att bo i skogen.

Sedan terrar jag alla i min omgivning om alla hemlösa katter som hittar hem till mig, antingen är de bortsprugna, utkastade, utefödda m.m.

Det var lite (mycket) om Lisa

app.syl
0

Välkomna säger jag till alla nya medlemmar hr inne, om mig kan ni läsa längre upp i tråden :-)

Malin

Chrizzan
0

#42 Hej Lisa Cool 

Kul att se dig här! Det var ju du som ställde upp med kattkörningar alltid när jag ringde dig på den tiden när jag jobbade som aktiv och bl a var ansvarig för Djurhjälpens bilpool. Du är en pärla, vet inte vad jag skulle ha gjort utan dig!

Jag har också varit med här ett tag och presenterat mig på min sida men jag kan dra det igen.

Jag är från Argentina men är också amerikanska för min mamma är yankee från Boston. Jag har bott i Sverige i flera år och är nu svensk medborgare vilket jag är stolt över. Har jobbat hela mitt svenska yrkesliv på SVT, bl a som ljudtekniker och med olika slags ljudbearbetningar, effekter, filmmixare och olika in- och överspelningar.

Jag var hundmänniska förut men har blivit kattmänniska här i Sverige. Jag är stor birmafan men älskar alla katter, har bl a köpt en katthemskatt, min FiaLotta, från Stockholms katthem.

Jag har jobbat med hittekatter på många olika sätt, t ex för några år sedan som aktiv hos Djurhjälpen och senare som volontär på stockholms katthem.

Jag var initiativtagare och projektledare för den allra första kattkalendern som Djurhjälpen gav ut. Där var det Susanne som var fotograf. Det var också jag och min kompis, Anita, som gjorde den första katthemskalendern 2006 till Stockholms katthem (katter & kändisar).

Har haft egen fångstbur och också själv fångat in och varit med i olika infångningsaktioner av hemlösingar.  Fångade bl a in Putte och hans skadade mamma i SVT-parken tillsammans med Inger, mamma till Djurhjälpens ordförande.

Mammamissen klarade sig inte sedan trots att vi gjorde allt för henne, men sonen, Putte mår bra och finns hos Eva-Pelusa.

Några av missarna har jag hittat hem till själv bland vänner och bekanta, andra har placerats via Djurhjälpen och några, bl a de jätteskygga bröderna Isak och Charlie som fick komma till Stockholms katthem för några år sedan - och som så småningom blev bokade och fick åka hem.

Det var litet (himla mycket) om Chrizzan