Borsta tänderna på katten
Skäms… jag har aldrig heller gjort det… Skulle nog aldrig få för katterna….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag undrar just om det är nödvänigt…..Jag skäms oxå, vetten tyckte jag skulle komma tillbaka och ta bort tandsten….på 6 katter…det blir jobbigt….
JAg kör med Plack off Animal, som jag köper via KKS. Drygt och jag behövde bara ta tandsten på Arne en gång efter 4 år….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Plack off Animal, ska lägga det i minnet…och det är bra då..
Vi kör med Hills Oral Care vilket håller tandstenen borta. Veterinären var själv överraskad när han såg resultatet. Linus och Tessie som är 7 och 8 år har ännu inte behövt ta tandsten. De har ätit fodret hela tiden. Tristan som har problem med tandköttet har blivit mycket bättre. Saga har inte ätit det tidigare och hon får ta tandsten vartannat år.
Man kan borsta tänderna på katt. Man använder då en liten tandsborste för barn eller en sådan där liten plaktandborste. (Finns på Apoteket). Istället för tandkräm använder man saltvatten. Tandborstningen sker 1 gång per vecka. Dock brukar det inte vara så poppis bland katterna. Men går det så är det kanonbra.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hills Oral Care..ska lägga det i minnet oxå. Tack för råden!

Jag borstar inte tänderna på Sverker! Men när vi är hos veterinären brukar hon ta bort tandstenen..så jag anser att det inte lär behövasatt borsta tänderna..visst han får ju lite tandsten men inget han far illa utav och katter behöver man ju inte borsta tänderna på anser jag eftersom veterinären inte sa nåt om det..

Men det kan vara bra men enligt min åsikt så anser jag att man inte behöver borsta tänderna på en katt!
För katter är ju skapta så att man inte behöver borsta tänderna…? Eller har jag fått allt runt bakfoten?
#8 Katter som själva fångar bytesdjur får tänder och tandkött maserade när de äter dessa. Men när katter äter kattmat blir det inte på det sättet. Därför behöver man hjälpa dem med tandvården på ett eller annat sätt.
- Ge foder som ger tuggmotstånd, rå strömming då och då eller foder som Oral Care; Hills t/d eller annat liknande foder.
- Borsta tänderna 1 g per vecka.
- Ge medel som motverkar tandsten (Finns flera olika vilket Plack Off Animal är ett medel som till viss del även sak lösa upp gamal plack)
- Ta bort tandsten hos veterinären (görs i regel med laser under svag narkos - veterinären tar då även bort dåliga tänder v.b)
När tandsten redan finns (särskil om det är mycket) behöver katten får bort den först och sedan börja med någon av de förebyggande "behandlingarna". Om man är duktig kan man själv ta bort tandsten med en tandstensskrapa. Men de flesta katter brukar inte vara så lätta att handskas med.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jaaaa det vore ju KUL att prova! Ojojojoj. Never!!!
Då skall man nog börja från dom är små så att dom blir vana från början…………………….
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

#9 Okej då har jag lärt mig nåt nytt idag :)
Sverker som bara äter torrfoder som största tuggmotståndet! Han hatar stora bitar fisk och godis…han ska ha det i små bitar till och med Pussis burkmat 

Har aldrig borstat tänderna på mina katter, kan tänka mej att dom inte skulle tillåta det, däremot är det dags att undersöka om dom har tandsten..

Som sagt i en tidigare tråd om underhåll av våra fyrbenta vänner här hemma, så är det enligt dem själva enbart av ondo!..Har aldrig borstat tänderna på någon av dem men vi kollar tandsten hos veten varje år, Socks har fått gaddarna rengjorda förra året.
Sen kan man ju ha åsikter om deras andedräkt…:-S…men å andra sidan så luktar man väl inte själv världsgott i munnen vid morgon-gäspningen…har jag hört..;-)…
Hälsningar Efvis

Nej borsta tänderna på mina katter lär jag nog aldrig göra. Har köpt tandnyttigt foder till dom i stället ;-)