Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1139 ggr
Ankie
0

I slagsmål igen!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Återigen har Rödis varit i slagsmål. Jag kan inte begripa vad han råkar ut… Förra gången var det riktigt otäckt, han kom in och kissade på sig och bajsade ner sig. Jag förstod rätt snart att han hade råkat ur för något. Han flämtade och betedde sig väldigt märkligt. jag blev riktigt rädd när han låg på köksbordet och bara skakade och knappt reagerade när jag pratade med honom. Akuttid till vet. och de fick söva honom för att kunna undersöka honom. Han fick dropp och de hittade väldigt många kattbett varvid att hade gått rakt igenom fettet på låret. Det såg otäckt ut, han fick då antibiotika.

Nu har han varit lite loj ett par dagar så jag har kollat honom lite extra, såg häromdagen att svansen var svullen och han skrek när vi skulle lyfta upp honom. Försökte titta igår och såg ett stort men ytligt bett alldeles vid svansen, jag har sprutat på koksalt och ringde å rådgjorde med veterinären som sa att jag skulle kolla klämma lite och se om det kom var ur såret men det gör det inte. Jag kom ju inte riktigt ihåg vad hon sa men är det bra om det inte kommer var ur såret? Det ser rött och rent ut. Han är ungefär som vanligt lite tärd men har inte ätit mycket. Är lite ambivalent om jag ska åka in och visa upp honom? Han börjar ju på att ta igen sig nu…. 

En bild på Rödis som älskar morotsskal!

Alexej
0

Svårt att säga nåt, men han har ju redan fått antibiotika. Om såret ser rent ut, är det nog ingen fara. Stackars katt, det måste finnas en "bamse" där ute!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ankie
0

Det var ju en månad sedan kanske som han fick antibiotika. Men varför ger de sig på rumpan och flyger de på han även fast han inte bråkar tror ni?

Alexej
0

Händer nog vid flykten, katter är så knäppa med sitt revirtänkande.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

anebit
0

Jag skulle aldrig våga låta honom gå ut igen om det vore min katt!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

karins
0

Jag skulle nog oxå va´ rädd för att släppa ut katten om det var min, när han råkar så illa ut.

emjon
0

Håller med #4 och #5 att inte släppa ut katten utan tillsyn. Det är precis det katter gör anfaller bakifrån och oftast skadas svansen. Om det var min katt så skulle jag ta den till veterinär för att undvika att det blir infektion.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Erika91
0

Jag håller med #4, #5 och #6
Jag tycker att du ska hålla honom under uppsikt när han är ute.. Jag tycker också att du ska åka till veterinären och kolla, det är ju bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite!

Ankie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag avvaktar till måndagen så får vi se hur det ser ut, men jag åker nog in med honom ändå. Bättre att vara säker, kostar ju bara 400 kr för en undersökning. Jag skulle önska att det ginge å ha Rödis som innekatt. Rödis är inte en innekatt och ha tillsyn på honom ute jämnt blir svårt, hur går man tillväga då förresten? Han går ju som han vill och jag kan ju inte gå med han in i varenda buske han ser. Vi är ju för det mesta ute och då är han ju med oss och jag tittar alltid ut med fönstret för att se om jag ser honom. Rödis är som jag har berättat om tidigare en ren och pur utekatt, han mår inte bra av att vara inne jämt. Tro mig vi hade honom inne i nästan två månader när vi flyttade hit och han höll på å bli vansinnig, han vill ut och snusa i friska luften. Men han håller sig runt ikring här när han är ute, ligger mycket på stolen ute på verandan. Så någon ren och pur innekatt får jag honom aldrig till hur mycket jag än vill det. Men jag kan ju alltid begränsa hans utgång och distrahera honom när han vill ut. Han tycker Simon är jobbig när han ska hoppa på honom och bita han och busa då vill han ut och vara ifred. Ja det är inte lätt å vara katt alla gånger!