jag behöver tips
Jag har länge funderat på vad jag vill göra i mitt liv. Har mer och mer kommit fram till att jag vill jobba med djur (mest av allt katter) har varit inne och kikat på utbildningar på nätet. Djurssjukvårdare låter kul men det funkar inte för mig att flytta ner till skara. Veterinär har jag också tänkt på men de höga kraven (som är en bra sak förövrigt) med betyg och högskoleprov står mig upp i halsen. Jag har inte världens bästa läshuvud och tror inte att jag skulle klara av det. Men jag har ett hjärta som brinner för katter.
Vill jättegärna jobba på ett katthem eller liknande men då det ofta är ett idelelt arbete så har jag inte råd. Just nu jobba jag skriftjobb med 10timmars pass och har bara inte tid för både jobb, hemmet och intressen…
Någon som har bra tips på jobb där man kan göra en insats.. känns som om jag är fast i en ond cirkel… jobbar för att kunna leva men vantrivs på jobbet. Men jobbar för mycket för att hinna med allt annat…
Rulda, det låter tråkigt, men det värsta är, att man måste på något sätt arbeta för att leva. Om du känner att du inte orkar med ditt jobb, har du försökt att söka något nytt? HAr du ett jobb som du trivs med, då får du ju möjlighet att kanske ställa upp ideellt, för då orkar du mer! Har du en vetig arbetsförmedling i din kommun? Boka en tid och ventilera dina tankar med en bra handledare om det finns någon.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
jo jag vet att man måste arbeta för att leva… söker nya jobb ständigt men vill hitta någonting jag trivs med… vettig ams… ja det går ju att diskutera…
Tack för ditt tips ska ringa i morgon och se va de har att erbjuda… :)
Ja, om inte annat, för att diskutera ditt problem! som det verkar, mår du inte bra vare sig på eller av ditt nuvarande arbete. Så ta ett snack oavsett!

Det är så jobbigt när man är i din sits. Vet hur det är till hundra procent. Det finns dels distansutbildningar på www.slu.se har jag för mig. Sedan kan du gå till en veterinär där du bor, fråga om du kan få deras hjälp för att kunna utbilda dig till djurvårdare. Sedan så finns det andra sätt att bli djurvårdare. Återkommer med mer när jag har tid, för nu ska jag åka iväg. Sköt om dig, och deppa inte ihop. För det brukar finnas öppningar där man minst anar det. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hoppas verkligen att det ordnar sig håller tummarna för att du snart hittar något som passar dej,
Sidentass

Hör dig för med t ex någon djurpark. Dom behöver väl personal året om, inte bara under öppetsäsongen.
Något som jag själv skulle kunna tänka mig om jag var yngre är att öppna hund- och kattpensionat. Då kunde man ha extraplatser att använda som katthem samtidigt. Är det inte Solgläntan som har så om jag inte tar fel? Ring och intervjua dem. Sjuksköterska på djursjukhus är ett annat alternativ. Fast det krävs ju utbildning naturligtvis.

Puttar upp, för att påminna mig själv om att komma med fler råd. /Vanessa
Det finns ju djurskötarutbildningar av olika slag inom gymnasieskolan nu för tiden. Borde väl finnas inom kom vux också tycker man. Sedan finns det även andra vägar att bli djurvårdare precis som Vanessa skriver. Det är inte alla veterinärassitenter som har föreskriven utbildning utan har skaffat sig erfarenheter på annat sätt.
Ge inte upp - sätt upp små mål och försök förändra din situation. Det går även fast man kanske inte tror det. Även om det inte går att få ett avlönat jobb som djurvårdare kan man göra något som gör att man mår bättre och får mer tid och ork över för det man verkligen vill göra.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
va gald jag blir! Tack för alla svar ni tänder ett ljus i mitt mörker :)
Ska ringa ner till vetten här i veckan ska ner med katterna för en årlig vaccination så då kan jag prata med dom samtidigt. Viste inte att man kunde göra utbildning på det sättet… var bara inne på massa hemsidor och där stod det om betyg å skolor å kurser… tycker att de borde kunna nämna att det finns andra alternativ.
#8 jo mitt första mål är att hitta ett nytt jobb med mänskliga tider. Och mer humana chefer. Känns som om man vill så mycket men orkar ingenting…
Bra Rulda! När det gäller jobbyte, så ta ett prat med AF också. Jobbar du inom vården? Har en väninna som jobbar inom vården och hon är så less och trött, så hon ifrågasätter sig själv som personal. Hon skulle inte vilja vara i händerna på sig själv ens. Så hon tänker söka något nytt och bra är väl det.

Hej igen.
Det finns som sagt olika vägar man kan gå för att nå dit man vill. Om du har dåliga betyg, börja med lite kvällskurser och läs in på Komvux. En kurs i taget så att du har tid. Det finns veterinärutbildning i Uppsala, samt en annan intressant husdjursutbildning.
Du kan gå till veterinärer och fråga om du kan få gå vid deras sida och lära dig lite genom att se på, städa, och annat. Då visar du ditt intresse och kan vinna på det.
Självklart så ska du kontakta föreningen Samvetet som startat katthem. Kanske de har samma önskemål som vi, nämligen minst två pass i månaden. Då kan du ta de två passen och lära dig en del.
Jag ska berätta om min väg till att hjälpa katter. Jag tänkte utbilda mig till veterinär, men hade dåliga betyg. Tänkte då plugga in, med blev pälsdjursallergiker. Då kände jag att veterinär inte var det bästa. Då tog jag mitt andra intresse, att skriva. Utbildade mig till reklamskribent. Det har jag jobbat med. Då mötte jag en hemlös katt, och kom i kontakt med Djurhjälpen. Tänkte då att jag kan hjälpa dem på mitt sätt, genom att skriva för dem. Och på den vägen är det. Förresten, min pälsallergi är förbi nu. Har nog immuniserat mig på katthemmet :-). Så det finns många vägar man kan för att nå dit man vill. Så försök, men räkna inte med snabba resultat utan ta steg för steg framåt.
Nystartar i höst, Hästgymnasitet där man kan läsa in behörighet till veterinärutbildning.
http://www.hastgymnasiet.se/
Det finns veterinärutbildningar och husdjursutbildning i Uppsala:
http://www.slu.se/?ID=2
Hoppas du fått några uppslag eller inspiration. /Vanessa
#10 nej jag jobbar inom hotell/resturang. I ett jättestort företag där man har slutat att bry sig om indeviden utan bryr sig bara om pengar och siffror.
Hihi, så här får man väl inte säga, men sjukskriv dig
#13 jag önskar att jag kunde.. de är lite kinkiga på det också. Vi "får inte" sjuanmäla oss. Eller får och får om vi gör det så blir det genast en massa skitsnack och det går upp till högre chefer. Förra året var jag sjuk 14dagar samanlagt vid olika tillfällen då fick jag gå på speciella möten då de berättade för mig att så här går det inte till i arbetslivet… Va en tjej som bröt tån på jobbet (!) och hon fick skit för att hon inte kom tillbaka och jobbade efter 2dagar "men hon kan ju sitta i kassan".
Tyvärr är det bara unga människor som jobbar på min avdelning och det utnyttjas. Då ingen har haft ett riktigt jobb förr så är alla lite osäkra på vad som gäller.
#11 Tack jag har fått massa tips och inspiration. Har redan bestämt mig för att börja läsa en eller två kurser till våren. Måste fortsätta att jobba heltid annars har jag inte råd att bo kvar i lägenheten. Men det ska ske en förändring… sakta men säkert.
Måste säga tack till alla som har svarat och brytt sig :) när allt känns som mest hopplöst kom ni och räddade mig. Berättade att allting går bara man vill. Det betyder massor!

Min äldste son 23 år. har varit sjukskriven mycke, så han blev nyss av med sitt jobb. Det är inte lätt att va ung i dag inte gammal heller. Hitta lägenhet hitta jobb som man trivs med. Han försöker hitta praktikplatser, eftersom ingen vill ha någon som är sjuk mycke. Sen funderar han på kurser. Jag hoppas att det går bra för dig, Det är bara trevliga människor här på hittekatter som ställer upp för varandra och katterna. Man blir så glad och positiv
Rulda! Byt kneg! En sådan jobbsituation skall du inte finna dig i. Ingen tackar dig i längden. OCh kom ihåg, INGEN är oumbärlig! Kram på dig och ta det lugnt!

Fy vilken press du har på dig Rulda! En massa skitsnack om man sjukskriver sig! Va hemskt att inte kunna vara hemma om man känner sig risig. Bränn inte ut dig säger bara!
Håller med Gunilla. En sån jobbsituation skall du inte finna dig i. Försök att finna ett jobb med en bättre ledning
Jag vet att det inte är lätt!
Men ingenting är omöjlig. Det omöjliga tar bara lite längre tid…..
Börja med affirmationer……
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna