Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 758 ggr
Alexej
0

DV´s årsmöte i Malmö

Har nu kommit tillbaka, trött och besviken. Bernt Ekelund blev inte omvald som vice ordförande, men det var klart. Istället blev det Eva Eiserman från DV Uppsala. Men sedan det stora fiasko (jävla föreningsreglar!!!) när DV Borås skulle blir utesluten och deras tillgånger(mellan 1,2-1,7 miljoner!!!)skulle blir infrysta, påpekade Bernt Ekelund att det inte hade stått på dagordningen utan behandlades under övriga frågor. Därför gick det inte igenom utan vi fick nöja oss med en skarp varning, fast över 3/4-del av DV-föreningar hade bestämmt att DV Borås skulle blir utesluten…Och Bernt sitter kvar som ordförande i Göteborg. Han kom ensam och ingen vet om det finns nån styrelse där överhuvudtaget. Jättetråkigt, det finns så många DV-föreningar som gör allt för sina katter och sedan såna kriminella som jobbar under DV`namn. Allting var bara deprimerande och jättejobbigt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

Det verkar ju onekligen inte som något höjdarmöte direkt! Här ställer stadgarna till det och blir till nackdel för föreningens egen framtid. Just nu måste jag erkänna att jag tvivlar på att föreningen Djurens Vänner har någon framtid överhuvudtaget. Allt tråkigt som hänt sista tiden och föreningens oförmåga att ta itu med problemen på ett handfast sätt blir till nackdel för alla andra som verkar i dess namn. Gör det till ett tungt ok att bära. Det bästa vore om alla seriösa föreningar gick ur och bildade något eget. Frågan är väl hur pass beroende de är av bidragen medlemskapet för med sig?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

storAnnette
0

Tyvärr är det så med årsmöten att viktiga frågor måste stå på dagordningen för att behandlas på mötet.Det borde den styrelse som kallat till mötet sett till.

Det brukar däremot alltid gå bra att sammankalla ett extra årsmöte som behandlar en särskild och viktig fråga (som inte kan vänta till nästa ordinarie årsmöte) och en sån här uteslutning borde platsa där (om nu inte Dv har mycket ovanliga stadgar).

Förstår att du är besviken och ledsen,det är ju bara hemskt det som händer inom Djurens "vänner".

Bella-Maria
0

Borås Tidning: Hetsigt möte om Röjland.

http://www.borastidning.se/edrum.jsp?article=267580

storAnnette
0

Tänker på DV Göteborg.Vet inte varifrån de får pengar men riksorganisationen brukar alltid vara inblandad.Om det finns en lokalförening måste den ha en styrelse och några medlemmar,dessutom minst en revisor.

Om det skulle vara så att det inte finns en verklig styrelse då är det något väldigt fel inom organisationen,annars kunde det inte vara möjligt.

En riksorganisation brukar ha tillgång till medlemsregister.Så nu kunde riksföreningen exempelvis kontakta medlemmar,fråga om styrelsen,om revisorer,om årsmöten mm för att ta reda på fakta.En lokalförening ansluten till en riksförening måste alltid följa dess regler.

vanessa
0

Chockerande hemskt men inte förvånande. Kräv extra årsmöte, då det står på ordningen. Snacka om skumt när Borås föreningen endast har två vuxna i föreningen och ett barn! Läs gärna de andra trådarna om Göteborgs Djurens vänner och Borås Djurens vänner. Orkar inte leta fram trådarna nu, men det kan vara bra för alla att läsa på bakgrunden.

Ni som är med i Djurens vänner, vad får ni ut från det? Pengar? Annat stöd? Om inget av det så kliv ur den organisationen snabbare än snabbast och starta med nytt namn som inte ger dessa dåliga vibbar./Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

miranda1
0

en av problemen är att dom största ruttna äpplen sitter i riskorganisationens stytelse. (ordförande och kasören är gift, är även ordförande och kassör i malmöföreningen och i en stiftelse som har hand om pengarna för malmöföreningen) Jag VET att dom två har såld minst 2 st. fastigheter som föreningen fick i arv utan att pengarna har hamnat på föreningens konto……

landfreak: Blev Britt och Bertil Lindström omvald?

storAnnette
0

Ojdå,det är verkligen olämpligt att ordförande och kassör är gifta/bor i samma hushåll/tillhör samma familj.Det är något som ibland brukar stå i stadgar att det inte får vara så,om det inte står är det dels valberedning,dels årsmötet som kan se till att det inte är så.Det är alltid de medlemmar som kommer till årsmötet som beslutar så det borde gå att rätta till saker den vägen.Sen undrar man ju vad revisor(er) har gjort eller om de blivit vilseförda (sånt händer).Det är tråkigt när det fungerar så här illa,i slutänden blir ju djuren lidande.De som skänker pengar till dessa föreningar tror säkert att allt går rätt till!

Innan jag själv kom med i "styrelse/idéellt arbete-branchen" trodde jag att det alltid fungerade bra,att folk som gick med visste vad de gjorde,kunde sina saker,inte ville sitta i en styrelse för att "få makt" eller "för egen vinning" men vet bättre nu…har bl a varit med om att uppdaga en förskingring samt också fått reda upp efter den (jobbigt).Det är tyvärr i det fallet inte alltid bättre ens på riksnivå,speciellt om inte auktoriserade revisorer anlitas (vanligt på den nivån).

Ni som är medlemmar - lämna en motion om stadgeändring (två personer i hushållsgemenskap får inte sitta i styrelsen samtidigt).Slut upp till årsmötet och gör era röster hörda,det är ENDA sättet att få ändring!

Efvis
0

Tvi och usch…fy vad sånt här är äckligt…på ren svenska!

Får värsta rysare att verka som en barnfilm…fixar inte riktigt sånt här med paragarafer och regler som man kan utnyttja för egen del och vinning. Det gör mig vansinnig!!!

johnnys girl
0

Som gammal föreningsräv kan jag bara säga att det är ett gammalt fult knep med övriga frågor. Frågor man inte vill att det ska fattas beslut om sätter man under övriga frågor och oftast går mötet rakt i fällan, vilket uppenbart hände även denna gång. Så lär av läxan…under övriga frågor kan man inte fatta några beslut, utan den punkten skall ses som en allmön informations eller diskussionspunkt

Som många andra föreslår här, kräv ett extra årsmöte för att behandla denna fråga. Vad gäller föreningens framtid finns det två vägar att gå. Antingen lämnar man föreningen eller så belutar man sej för att stanna kvar och förända. Isåfall, till nästa ordinare årsmöte kan jag bara säga en sak. Valberedningen har oerhört stor makt, se till att få rätt folk där, det är enda sättet att få bort inkompetenta styrelseledamöter och få till stånd en förändring  av föreningen.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

vanessa
0

Som sagt, extra årsmöte, där alla papper ska ligga på bordet - som ekonomi. Kollad av revisor som är fristående från allt. Samt en seriös valberedning som verkligen försöker hitta en styrelse som leder allt framåt och inte tragglar i gamla plogade spår.

Som jag förstått så finns det en massa pengar som skänkts av folk på sin dödsbäd. Pengar som de trodde skulle gå till något bra för djuren, inte skitsaker för att ordförande med mera kan leva gott.

Så begär extra årsmöte, och kolla att det sköts ordentligt. Om inte det går, så gå ur föreningen samt meddela alla medlemmar det hela om varför, så kan de ta ställning också. Följa med er eller stanna kvar. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

I länken till artikeln i #3 kan ni läsa vidare och även hitta länkar till tidigare artiklar om DV i Borås.

Extra årsmöte verkar vara det bästa i nuläget. Hoppas det finns kraft och ork någonstanns inom DV att driva frågan vidare.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"