Lyckligt slut
Måste ju bara berätta….i går kväll tog en kille kontakt med föreningen och var helt desperat för att han inte kunde ha kvar kissen som han älskade så mycket. Han jobbar ideellt och reser en hel del och kisse blev så deppig av att bara umgås med kattvakten…En väldigt trevlig och kattseriös människa och jag kände att jag bara måste försöka hjälpa honom. Privat då, inte genom föreningen.
Helen funderade och funderade….vi tar ju inte in katter som har en ägare redan MEN jag mindes i bakhuvudet att Cammo berättat om en dam som ringt och velat ha en katt. Och just nu hade vi ingen katt i föreningen som passade hennes önskemål. Letade som en galning efter hennes nummer och fann det och ringde och mycket riktigt!!! Damen sa jippi och kisse och kisses saker flyttar i morgon!!
Ibland blir man så glad!!
Helen
*applåd* =)
*Applåd* 

Underbart, enkel lösning på något så jobbigt. Applåder. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Men så himla bra - ibland kan det lösa sig lättare än man kan drömma om. Bra jobbat!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Men vad glad man blir av att läsa detta

Härligt med ett lyckligt slut!
Hoppas killen hade försökt ordentligt själv före också (annonser osv) med tanke på föreningens katter som behöver egna hem.
Vilken höjdare.
Bra jobbat.

Jenna
oj va roligt

Hej!
Jag Cammo ar i Thailand och jag tjuvlanar en dator har!Hurra Helen, vad bra, jag tror jag vet vem du gjorde glad med omplaceringskissen!
Kramissar till er alla!
Cammo
va kul att det gick så bra med kissen, synd att alla inte har den turen

Vad skoj att det ordna sig :D
va kul att det ordnade sig
Vi gör tass vågen här hemma 
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Först av allt, tack snälla rara ni för alla glada tillrop!!! Siden och Jenna, jag blir rörd…
Som Annette säger: självklart hade det ju varit ÄNNU bättre om det funnits en katt i föreningen som kunnat få denna plats, men nu fanns det ingen katt i föreningen som passade. Damen som tagit kisse har haft katt i hela sitt liv och längtade nu efter en go, mysig, tam knäkatt. Och det var precis vad denna kisse var!
Nya ägaren och jag ska hålla kontakten, hon var en mycket rar dam!
Stooooor kram från mig!
Föreningen har inte varit inblandad i det här, annat än som kontaktnät. Vi har inte tagit in katten, vi har inte lagt ut några pengar osv. Vill bara betona detta då någon frågat mig om detta. Föreningen tar inte in varma tassar. Vi kan dock vara kontaktnät. Vilket jag var i denna situation.
Ps) Jennas blomma och Sidens guldtass pryder mitt skrivbord på datorn nu :)
#16 Mig veterligen har föreningen ingen koordinator ännu som vet vilka katter som finns och inte finns "på lager".
Jag anser att det hade varit betydligt mer schysst OCH gett bättre eftersmak om man använt denna kontakt som tagits genom föreningen och står på föreningens medlemssida för att istället hjälpa en katt från Hittekattenipitea.se - men nu blev det en privat omplacering som inte ens var akut och som man hade kunnat prova annonsera och hjälpa PRECIS som alla andra omplaceringar.
Det fanns inte några hinder för katten att vara kvar i hemmet (och varför ska bara vissa personer ha en gräddfil..?) - jag tror nog att Ella hade uppskattat detta fina hem till en av alla underbara katter som lever under ett konstant avlivningshot om de inte får hem snart!
Kontenta: Varför inte i första hand underlätta för katthemmet i piteå då det redan tidigare är sagt att vi ska hjälpa dom avveckla verksamheten och hjälpa katterna som finns där till bra hem (eller, missförstod jag kanske detta?). I andra hand sköta om människors privata, icke-akuta omplaceringar.
Jag lovar att de som sitter i styrelsen gör sitt yttersta för att veta vilka katter som finns i föreningen. Med eller utan koordinator. Om det funnits katter vi inte visste om så hade ju medlemmarna all möjlighet att skriva in det i gällande tråd på forumet.
Vi tipsade nya ägaren om Hittekatten i Piteå, men hon har ingen bil och har svårt att ta sig. Sen kan jag ju inte gärna tvinga människan att åka dit för att hämta en katt där när hon inte har den möjligheten.
Xena, hur vet du att det inte fanns några hinder för katten att vara kvar i hemmet? Du skriver på flera ställen att det inte är akut. Hur vet du det? Vad vet du om omständigheterna?
Jag hade förstått din upprördhet om den här katten "stulit" ett hem ifrån en föreningskatt, men det gjorde den inte. Det skulle vi aldrig tillåta.
Alltså kontenta: Jag sammanförde två personer, vilka vi fått kontakt med via föreningen. I ena änden en katt i behov, i andra änden ett hem som passade.
Får man inte använda kontakter man får genom föreningen om det finns ett behov av det?
Kanske den här saken, om den ska diskuteras vidare, kan tas på kattinorrs forum och inte här.
Mvh,
Helen
#19 Alla är tyvärr inte medlemmar på forumet, och varför skriver inte du där då till att börja med och föregår med gott exempel?
Sedan det övriga vet jag inte ens om jag vill bemöta. Du säger ju själv att det är OK att privat använda kontakter som man har fått som styrelseledamot - det är INTE OK iom att man är förtroendevald. Jämförbart med insideraffärer (kolla gärna upp detta om du inte tror mig).
Kontakt med medlemmarna ska skötas av föreningen, medlemmarna ska inte behöva jaga informationen och detta har vi redan diskuterat tidigare *ordentligt* och det lovades bättring men INGET har hänt.
Det är bra att ni i styrelsen vet vilka katter som finns, TRÅKIGT att inte medlemmarna vet detta, eller hur eller att medlemmarna inte ens blivit tillfrågade (varför inte massutskick/på HEMSIDAN)?? (att skjutsa en kvinna till piteå för att ta hand om en av katterna på katthemmet är något som jag hade kunnat göra, eller säkert någon annan medlem som hade ställt upp om det fungerat).
Omständigheterna som du beskrev är inte alls akuta, och är det så att det var AKUT så måste du verkligen formulera dig på ett bättre sätt.
Jag antar att det kommer komma ett svar på detta och jag har sagt min mening. Tyvärr så verkar det inte som att det gått in: att det i grund och botten är en massa saker som inte stämmer här eller låter rätt, sett till hur en förening (står att det är föreningen i #1 ) ska FUNGERA. Tråkigt.

#19 Nej,det är faktiskt inte OK att använda föreningens kontakter för annat än det som rör föreningen.Däremot,tvärtom får en styrelseledamot gärna använda privata kontakter till föreningens fördel.Det är allmän praxis och vedertaget att det gäller för då man sitter som förtroendevald.Att vara förtroendevald innebär att man ständigt måste leva upp till medlemmarnas förtroende,man måste ständigt tänka sig för.
Anser det solklart att om man blir kontaktad i egenskap av representant/förtroendevald/styrelseledamot man då skall agera i den rollen,inget annat.Är själv ledamot i flera styrelser och vet vad jag talar om i detta fall.
#20 Har idag fått veta från säker källa att "det var akut för killen skulle åka utomlands" (!!!) och det ser jag som att föreningens resurser i form av kontaktnät använts väldigt fel.Dessutom hör jag varningsklockor om någon "vill ha en katt NU" vilket Evangeline menat är anledningen till att föreningens katter inte kunde komma ifråga.Föreningen ska arbeta för att höja kattens status och i det arbetet ingår bland annat att få människor att tänka efter innan de skaffar katt.
#20 För att nå medlemmar räcker inte forumet på hemsidan (jag är inte medlem där) och dessutom är det styrelsens uppgift att få till en fungerande information och kommunikation med medlemmar och andra.
Är själv (liksom Xena) vanlig medlem i Kattakuten,inget annat.
Känns sorligt att ni inte kan samarbetar. Som utomstående tycker jag att alla katthem och privatpersoner borde samarbetar så mycket som möjligt. Nu fick en katt ett nytt hem och det är väl det viktigaste. Alla katter ska vara lika mycket värda oavsett om det är hemlösa eller omplaceringskatter. Annars hade just den katten kanske varit avlivningshotad. Men har kvinnan betalt för katten? För då kommer ju pengar katthemmet till godo?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Föreningens syfte är att hjälpa hemlösa katter.Omplaceringar ska föreningen endast aktivt hjälpa till med om det med läkarintyg visas att det uppstått allvarlig allergi.Alla övriga omplaceringsfall ska få hjälp med annonsering på hemsidan,ingen aktiv hjälp.Alltså skiljer föreningen på katter i det avseendet.
Ja det är tråkigt med dåligt samarbete,dock är det omöjligt att samarbeta då en person agerar ensam och först efteråt talar om vad som skett.
Både Xena och jag och Evangeline vill att alla katter ska ha och få bra hem.Denna katt hade redan ett hem och inget var akut,det är det tråkiga här.

# 22 I första inlägget står ju vad som skett.Föreningskontakter har använts medan föreningen inget vunnit på "affären".

Snyggt jobbat Helen/ Gabriella
Detta står i vår omplaceringspolicy:
"När det gäller omplacering av katter som finns i privata hem, katter som av någon anledning behöver omplaceras, kommer vi att finnas som stöd och ge råd om olika åtgärder. De som önskar får annonsera utan kostnad på vår hemsida under rubriken "Omplaceringar". Vi kan även tipsa om andra hemsidor att annonsera på. Har vi någon lämpligt hem som passar kommer vi att förmedla denna kontakt."
Givetvis står det mer, men detta ovan är ett ordagrant citat och vad som gäller i denna situation.
Med stöd av vår omplaceringspolicy och det faktum att föreningen inte hade någon katt som passade den intresserade valde jag att förmedla kontakten. Det är allt jag gjort.
För övrigt har styrelsen gång efter annan uppmanat medlemmarna att gå med i forumet och ta del av diskussioner och information som finns och uppdateras ständigt. Många medlemmar har gått med och det gläder oss. Det underlättar informationsflödet och gör att man har tid med det som är det viktiga: att rädda katter. Vi arbetar på att få ihop en mailinglista till alla medlemmar också.
Till Xena och Annette: Jag hoppas ni är medvetna om den dåliga reklam ni gör för föreningen med era lögner och felaktiga påståenden. Men jag tänker inte bemöta detta mer än så här. Jag anser inte att det hör hemma här. Jag bad specifikt om att vi inte skulle ta någon vidare diskussion på detta forum. Är det så svårt att respektera? Vill ni fortsätta så gör det privat, via pm eller något annat. Inte här.
Snälla , detta är väl i alla fall ingen boxningsarena för era egna konflikter? Vad vi har klart för oss alla och vad alla här har varit glada åt, att en katt och en ägare har funnit varandra. punkt, slut, happy ending. att katten sedan inte behövde fara illa, är väl ändå bara ett plus? Som Evangeline säger, så tog katten ingen plats från någon. JAg är lessen, men det ger mig dålig smak i munnen att ni grumlar en glädjebägare på detta vis.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tack Gunilla!
Jag tänker fortsätta att vara glad för kisses skull. Det är ändå den som är viktigast.
Bad Lena låsa tråden, men gör det själv nu då jag upptäckt hur man gör, då den urartat trots att jag bett om att diskussionen ska hållas någon annanstans, om alls.
Helen