Katthem/föreningars ansvar Kastrering/
Startar en ny tråd om ämnet Katthemsföreningar och andra föreningar som arbetar för hemlösa katter och vilket ansvar dessa bör ha. Diskussionen har varit uppe i den här tråden: Adopterad Dräktig katt. Tyvärr blev tråden allt för hetlevrad och spårade ur. Nu gör vi ett nytt försök då frågan är synnerligen viktig på en sajt som Hittekatter iFokus. För att inte samma öde ska drabba den här nya tråden för vi diskussionen på ett allmänt plan utan namngivna föreningar/katthem/medlemmar.
Frågan gäller vilket ansvar en katthemsförening eller annan förening som tar hand om hemlösa katter ska ha när det gäller kastrering/ID-märkning/vaccination för "sina" katter?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hur ett bra katthem ska se ut vet nog alla. Svårt att föra en diskussion utan att nämna katthem/kattföreningar som inte uppföjler grundreglerna.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Kan man inte prata i generella ordalag då? :)
Jag skulle vilja att alla missar som omplaceras ska vara kastrerade, vaccinerade och id-märkta.
Jag har omplacerat 3 kattungar som inte var kastrerade, men jag känner de som har katterna och jag skulle aldrig förlåta dem om inte det blev gjort, de vet hur viktigt med arbetet med kolonin är.
En utomstående (som jag inte känner) skulle aldrig få köpa en katt som är okastrerad av mig. Jag garderar mig alltid!
Uppföljningen för de som säljer okastrerat måste vara mkt jobbigt, för som man kan tro… även om man har skrivit papper på vad man ska göra, så är det väl inte giltigt i slutänden? Jag menar kontrakt osv.
Hur ska man göra för att få ett giltigt sådant?
Nu är jag ingen förening, men mitt yttersta kan jag göra ändå och det borde alla göra tycker jag!
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Jag sålde en kattunge till kompisar i Stockholm. Sedan fick jag höra att de ville ta en kull på henne för hon är ju sååå söt…och då visste de vad jag jobbar för och allt. Plus att deras katt är en liten inavelshona.
Vet inte hur det slutade, bröt kontakten efter ett bråk.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker att ett katthem ska följa upp noga efter en placering så dom vet att detta är gjort som tex kastrering,vac mm,,Det händer ju att man får stå för detta själv,,andra katthem betalar detta innan katten placeras,,
Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar
Jag tycker då som så att katthemmen ska både kastrera, vaccinera och idmärka ALLA sina katter.
Kastrera för att förhindra eventuella "hoppsan-kullar" eller att man avlar på katter man inte vet bakgrunden på. Ska jag vara riktigt hård så tycker jag inte att man ska avla på huskatter alls då det redan finns så många som är i större behov av nya hem.
Vaccinera tycker jag alla katthem ska göra - för att förhindra smitta bland sina och andras katter.
Idmärkning tycker jag är en självklarhet, även om det blir en innekatt så kan även den smita ut eller bli utsläppt och då behöver man kunna hitta ägaren.
Det jag tycker är lite synd är att alla veterinärer inte kastrerar yngre katter men det finns då lösningar också om man lämnar iväg en kattunge till nytt hem att man har avtalat att katten kastreras och kanske även erbjuder att föreningen står för en del av kostnaden. Jag tror det är väldigt viktigt att man har bra kontakt med nya hemmet, ofta, för att det inte ska glömmas bort att kastreras och att kastreringen även bokas in i samband med att katten blir 6 månader eller vilken ålder nu ens veterinär rekomenderar.
Jag tycker att katthem ska jobba med att förhindra uppkomsten av oönskade katter och att ha sina egna katter ordentligt kastrerade, vaccinerade och idmärkta så är man en bra bit på vägen, kattens status höjs också av detta
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Som sagt vad… kontrakt som man skriver… finns det giltiga sådana, eller kan man snyta sig i alla?
Det kan ju vara fint skrivet, men vad gör man när det inte är giltiga kontrakt?
Även stödhemskontrakt osv menar jag… kontrakt överhuvudtaget.
*Nalle Puh*

finns inga giltiga kontrakt om katten säljs, oavsett pris. 5 kr räcker, delbetalning räcker, katten är köparens och det går inte att juridiskt tvinga köparen till ngt.
Därför kanske det är bättre att lämna iväg katter som är för unga på fodervärdsavtal och att katten inte blir deras förrän kastrering m.m är utförda.
fodervärdsavtalen är alltså giltiga?
Hur skrivs ett sådant?
*Nalle Puh*
Ett fodervärdsavtal kan man väl i princip avtala hur man vill. Finns en anledning att Sverak slutade handha dessa kontrakt, då dessa bara ledde till osämja.
Hittade på SKK
*Nalle Puh*

1. Katthem som drivs som föreningar ska vara demokratiska. Medlemmaran ska ha insyn i ekonomin och verksamheten. Poster till styrelsen ska tillsättas genom medlemmarnas val.
2. Katthemmet ska ha en väl fungerande karantän. Ingen katt ska komma ut på hemmet bland andra katter och vara ovaccinerad.
3. Alla katter ska dubbelvaccineras och id-märkas innan de omplaceras.
4. Alla vuxna katter ska vara kastrerade.
5. För kattungar ingår kastrering i priset och nya ägaren får komma tillbaks när katten är könsmogen.
5. Vid omplacering skall kontrakt skrivas.
6. Alla katter är lika mycket värda, samma pris oavsett ålder, päls, ras.
7.Sålänge katten finns i föreningen tas fullt ansvar avsende veterinärvård mm. Man tar inte in fler katter än ekonomin och resrserna klarar av. De katter man redan har inne i föreningen ska prioriteras.
8. Inga katter avlivas, undantag om katten är svårt sjukeller skadad och fortsatt behandling enbart skulle förlänga lidandet.
9. Alla katter får stanna i föreningen tills de fått ett nytt hem.
10. Om det nya hemmet inte fungerar är katten alltid välkommen tillbaks till föreningen, även om det gått flera år sedan omplaceringen.
11. Har man inte kunskap och resurser ska man inte ägna sig åt skygga katter, men man ska stå för deras rätt till ett gott liv.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
11: Bra punkter förutom 10 tycker jag. Ägare ska själva så långt det går försöka att själva lösa sin situation att hitta sin katt ett nytt gott hem och enbart om det inte går bör föreningen gå in för att ta emot katten. Annars fråntar man kattägare sitt ägaransvar och gör det lätt att bara dumpa av sin katt hos föreningen och en förening kan omöjligt säga att alla katter är välkomna direkt en ägare inte önskar ha dem även om det gått flera år. Om man då har fullt och flera stycken samtidigt önskar göra av med sina katter då? Hjälpa dem är en sak, att överta deras eget ansvar är i mina ögon fel.
Men självklart, är det er förenings punkter så är det ju er sak. :)
Alla föreningar har sina egna, regler och stagar och vill man påverka en förening så får man gå med i den, bli aktiv, gå på möten och kanske intresse att ingå i styrelsen. Då kan man vara med och påverka föreningens regler och stagdgar om det är något man vill ändra på.
# 11 Så ska man driva omplaceringsverksamhet! :)
#12 Det är en av problemen som finns inom din förening, Lena, att era medlemmar inte har rösträtt. Bara styrelsen har rösträtt.
Menar du att det är upp till medlemmarna i din förening att se till att kastrering, vaccination mm blir ett måste?
Det säger du…. jag har då fått rösta varenda gång jag gått på möte men man får ju gå på mötena för att få rösta. Aldrig sett annat än att vi alla medlemmar som varit på mötena har röstat. Vet inte var du fått din info ifrån men det stämmer inte.
Du är duktig på att hitta på saker ser jag. Vet inte alls var du fått ifrån att jag skulle mena att det är upp till medlemmarna i vår förening att se till att kastrering, vaccination mm blir ett måste.
Det du tar upp har jag inte ens nämnt till inlägg 11 utan skrev att det var bra punkter förutom en. Då skriver du och lägger ord i min mun. Var snäll och låt bli att göra det. Det är då trådar spårar ur och folk blir less. Lyssna till det människor skriver istället för att hoppa på dem.
Provocering bemöter jag inte. Du verkar ha mycket tid över. Gå med i KKs och ingå i styrelsen så kan du påverka allt det du tycker är felaktigt. Det är så det går till i alla föreningar.
# 14 Du verkar inte känna till din egen förenings stadgar:
§ 11 Årsmöte
Ordinarie årsmöte hålls andra söndagen i mars varje år. Styrelsen beslutar om tid och plats. För att vara behörigt utlyst ska funktionärer, KKS-vänner och faddrar meddelas fyra veckor i förväg via hemsida, KKS-bladet eller direkt kallelse. Följande ärenden behandlas vid årsmöte. 1. Mötets öppnande
2. Mötets behörighet
3. Val av mötesordförande
4. Val av mötessekreterare
5. Godkännande av dagordning
6. Val av justerare tillika rösträknare
7. Styrelsens verksamhetsberättelse för det avslutade verksamhetsåret
8. Ekonomisk berättelse för det avslutade verksamhetsåret
9. Revisorernas berättelse för det avslutade verksamhetsåret
10. Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen
11. Verksamhets- och budgetplan för kommande år
12. Fastställande av avgift för KKS-vän
13. Val av styrelse
14. Val av revisor
15. Val av valberedning
16. Övriga frågor
17. Mötets avslutande
§ 13 Rösträtt vid årsmöte
De funktionärer som utsetts av KKS har rösträtt inklusive styrelsen. KKS-vänner och faddrar har närvaro- och förslagsrätt.
Undrar också varför det alltid ska bli personliga påhopp: "Du är duktig på att hitta på saker ser jag, Du verkar ha mycket tid över" etc.?
Vi diskuterar ju katthem/föreningars ansvar här, inte hur mycket tid man har över?
Djurarken. Du ser inte ens själv vad du skriver. "Menar du att det är upp till medlemmarna i din förening att se till att kastrering, vaccination mm blir ett måste?
Vad är det för ett påhopp och varför lägga ord i andra människors mun. Jag svarade inte ens på ditt inlägg utan inlägg 11. Det är andra som också tycker att du hoppar på folk och som skrivit till mig om det efter de sett dig skriva. Det gör inget bättre för vare sig hemlösa katter eller denna sida som ska vara för alla och inte för några som vill kritisera allt andra skriver. Du skriver om olämpligt hit och dit men det är även väldigt olämpligt at man låter människor på denna sidan ge sig på andra så att de inte ens vill gå in här vilket skadar katter som behöver hjälp i längden.
Detta var ett praktexempel. Jag skrev till en om punkter jag tyckte var bra och du hoppar på mig om den förening jag är medlem i och om vad jag skulle tycka. Kommer kontakta moderatorn om det för någonstans får det räcka.
Du hoppar även på mig med att jag inte känner till min egen förenings stadgar. Att du orkar säger jag bara.
Jag sa att vi ALLA aktiva som varit på mötena har haft rösträtt men jag har väl varit full eller något när jag varit på våra möten…….. (ironi)
Du skriver att vi diskuterar katthem och föreningar här…. ja det trodde jag också. Inte EN förening och när någon ur den föreningen skriver så ska man direkt hugga på den…..
Jag kommer inte bemöta dina inlägg mer. Helt meningslöst. Hoppas du vill lägga all energi på trevligare saker än du nu gör.

#12 Jag är medveten om att kattköpare ibland lättvindigt dumpar över ansvaret tillbaks till katthemmet och vi har diskuterat vår policy många gånger, men varje gång landar vi i att detta är en försäkring för katten. Vi känner ansvar för våra katter även när de blivit adopterade och hellre "lurad av en allergiker" lite då och då än att våra katter ska bli avlivade, utslängda eller omplacerade i dåliga hem. Vi har katter som kommer tillbaks, oftast därför att ägaren verkligen inte kan ta hand om sin katt men ibland är skälen minst sagt märkliga, och då är det bättre att den får komma tillbaks till oss istället för att vara kvar hos någon som inte vill ha den. Vid omplacerinegn är vi tydliga med att katten SKA tillbaks till oss. Att vi alltid har fullt så den kan inte få komma tillbaks samma dag, men den får en gräddfil in och så snart det blir en plats ledig så får den komma tillbaks.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Frågan jag ställer (om det är upp till medlemmarna att se till att kastrering blir ett måste inom din förening) är högaktuellt då tråden handlar om föreningarnas ansvar för kastrering mm. En ideell förening styrs i princip av medlemmarna och beslut som tas på årsmötet.
I denna tråd som handlar om föreningarnas ansvar för kastrering mm skriver du "Alla föreningar har sina egna, regler och stagar och vill man påverka en förening så får man gå med i den, bli aktiv, gå på möten och kanske intresse att ingå i styrelsen. Då kan man vara med och påverka föreningens regler och stagdgar om det är något man vill ändra på."
Era stadgar säger att "funktionärer som utsetts av KKS har rösträtt inklusive styrelsen. KKS-vänner och faddrar har närvaro- och förslagsrätt." Vanliga medlemmar har helt uppenbart inget rösträtt.
Då är mitt påpekande om era stadgar väl fullt naturligt i sammanhanget?
Medlemmarna som inte har någon rösträtt kan ju aldrig påverka hur föreningen sköts. Så de kan ju inte heller, så som du påstår, påverka föreningens regler.
Det är inte bara ett konstigt tillvägagående, det är odemokratisk.
Det är antagliten även andledning till att föreningen får en hel del negativ uppmärksamhet på olika forum mm. Medlemmarna kan inte påverka föreningen på ett annat sätt än så. Jag tror att om det skulle finnas motions- och rösträtt till medlemmarna att man då kan lösa en hel del konflikt internt, och inte minst demokratiskt.

LenaO
Jag håller med djuraken om att §13 i era stadgar är märkliga. Eller så är det jag som inte begriper.
Jag tolkar dem som att på årsmötet har styrelsen rösträtt och sedan de funktionärer som styrelsen har utsett. För mig låter det som att styrelsen väljer vilka som får rösta. "Vi tar Pelle och Stina för det är våra kompisar, men Anna får inte rösta för hon tycker inte som vi"
Men jag kan ha missuppfattat vad 13 betyder? Alla medlemmar kanske automatiskt är funktionärer på årsmötet?
3. Vi dubbelvaccinerar bara kattungar. Vuxna får ett bra skydd genom en vaccinering.
5. Övertagande avkastreringskostnader för omplacerade kattungar. Vore perfekt. Vi försökte i början men det kostade helt enkelt för mycket. Vi hade otroligt många kattungar och försöker nu med en "kastreringspåminnelse". Inte så bra. Men vi kan helt enkelt inte betala en kastreringskostnad för katter som inte kan komma till vår veterinär. Men vi försöker kastrera så många kattungdomar som möjligt. är det en långhårig kattunge väntar vi med förmedling tills den är kastrerad.
Allt annat gör vi. Vi tar också alltid tillbaka en katt. Det är svårt idag att omplacera sin katt och vi vill inte att den dumpas ut.
17. Jag håller med dig. jag tar också tillbaks de katter som ägarna inte kan ha kvar men ställer krav på dem att göra allt de kan själva först men att jag då också letar på mitt håll. Just för att det inte ska vara så enkelt att göra av "med sin älskling" som de oftast säger. 
Om de själva hittar ett hem blir det genom oss och vi träffar nya hemmet. Jag hade tur för ett tag sen då jag placerade en katt i Malmö. Killen verkade jättebra och trevlig men så skulle katten bort och typ omgående för hon blev inte hans katt…. utan hans son och det var ju det som var tanken från början… Jefla man och stackars son. Jag åkte hela vägen till malmö för att hämta henne men när jag kom dit så var en väninna till honom där som hade fäst sig vid henne jättemycket och istället så fick hon ett jättebra hem. Ibland sker det solskenshistorier. 
19. Alla som någonsin kommit och deltagit i våra möten har varit med och haft rösträtt så kanske är stadgarna lätta att missuppfatta. Det är väl snarare så att det är svårt att få uppslutning till möten då vi är så spridda och det kan bli långt för många att köra eller så kommer kattärenden emellan. Tack för att du håller en god och trevlig ton. Det uppskattas.

Om du haft rörsträtt Lena, så beror det troligtvis på att du då av styrelsen blivit utsedd till funktionär. Och kanske alla andra deltagare också. Skulle vara intressant att veta hur KKS motiverat paragraf 13, vet du det eller kan ta reda på det?
Och det du skriver gör det ännu märkligare. Att du har rösträtt på varje möte, det brukar endast styrelsen ha, däremot på ett årsmöte bör alla som betalt medlemsavgift kunna väcka motioner och rösta. Och jag tror inte att en förening kan ha det annorlunda om man ska ha rätt att ta del av förmånen att inte skatta etc som ideell förening.
Men jag ska se om jag kan kolla upp det, var länge sedan som jag sysslade med förenignsarbete nu:)
23: Det bästa är att alla som har frågor om vår förening och hur det fungerar slår en pling till Birgitta Carlsson så svarar hon på alla frågor. Det skrivs väldigt mycket här som inte leder någonvart utan bara blir en diskussusion om exakt samma sak i oändlighet. Om man tittar på de andra trådarna om samma ämne så är det otroligt många inlägg som säger detsamma och diskussionen förs inte framåt utan bara upprepar sig. När det hade varit så enkelt att med ett enda samtal direkt prata med vederbörande via en telefon där man hade fått svar på frågorna.
Jag vet inte tillräckligt om möten då jag inte har intresse av dem utan mitt intresse ligger hos katterna och det arbetet. Jag vet bara att ingen på de möten jag deltagit i har nekats att få rösta.

Visst kan jag det, men eftersom det jag undrade över var saker du skrivit så känns det lite märkligt att ringa denna Birgitta och fråga henne om det.
Och jag har nog inte tillräckligt stort intresse för att ringa ngn och fråga heller. Mest nyfiken på så märkliga stadgar.
Man behöver ju inte inte ringa någon inom föreninen då det ju kanska klart framkommer att faddrar och KKS vänner inte har rösträtt.
Om man som ideell förening vill vara skattebefriad så måste man uppfylla vissa krav, en av de är öppenhetskrav som bland annat innebär att medlemmarna ska kunna få påverka föreningens beslut. Det går inte när det i stadgarna skrivs att enbart styrelsen och av styrelsen valda funktionärer har rösträtt.
Rent krasst uppfyller föreningen inte de krav som finns för att vara skattebefriade. Kan bli dyrt.
Nu får jag säkert skäll igen :)
25: Det gör du självklart som du själv vill. Det finns fler än du som diskuterat och att lyfta luren ger svaren omgående. Jag skulle aldrig ens ha intresse i andra föreningars stadgar. Vet knappt vad olika föreningar heter och deras stadgar är deras sak. Det viktigaste för mig är att det finns många föreningar som vill hjälpa djur som far illa när de slängs ut.

Ja det vore ju inte bra för KKS om deras stadgar lästes av skatteverket, om nu lagen är som du skriver Djurarken, och det låter bekant med reglerna.
Lena, du kanske ska upplysa din förening om det Djurarken skriver, eller be ngn i styrelsen läsa tråden så inte KKS blir anmälda och råkar ut för en enorm skatteskuld. :(
#27 Du skriver att föreningars stadgar är deras sak. Men det kan jag inte hålla med om i det här fallet. Alla kattföreningar arbetar ju egentligen för att lösa ett och samma problem - att minska de hemlösa katternas antal i Sverige.
Eftersom Skåne/Blekinge tycks vara helt översvämmat av hemlösa katter, och eftersom det många gånger är privatpersoner och katthem i Mellansverige som måste bidra med pengar, jourhem och annat till dessa katter (förutom att ta hand om alla sina egna lokala hemlösa katter), så har det stort intresse för alla hur kattföreningarna i Sydsverige arbetar. Särskild uppmärksamhet riktas då av naturliga skäl mot den största kattföreningen KKS.
Om nu KKS arbetar enligt den olyckliga kombinationen att förmedla okastrerade vuxna katter + ingen insyn eller rösträtt för medlemmarna, då innebär det, tror jag, sannolikt att Skåne/Blekinge kommer att fortsätta vara översvämmat av hemlösa katter.
Jag tror säkert att de allra flesta aktiva medlemmar i KKS är seriösa och kloka personer, som inser att problemet aldrig kan lösas så länge man fortsätter sälja okastrerade vuxna katter. Så bra det vore om de hade motionsrätt och rösträtt i föreningen!!
29. Jag känner att jag upprepat mig så många gånger nu och detta är sista gången.
"Om nu KKS arbetar enligt den olyckliga kombinationen att förmedla okastrerade vuxna katter + ingen insyn eller rösträtt för medlemmarna, då innebär det, tror jag, sannolikt att Skåne/Blekinge kommer att fortsätta vara översvämmat av hemlösa katter."
Nej kks arbetar inte efter den olyckliga kombinatioen att förmedla okastrerade vuxna katter och medlemmarna som kommer på möten har rösträtt, ingen har nekats det som kommit. Jag har skrivit det i flera inlägg men som sagt, läser inte folk det så varför skriva? Jag börjar känna att man inte vill höra på medlemmar från kks utan vill behålla sin egen uppfattning och det man tror men inte vet. Och nej, att skåne och blekinge fortsätter att översvämmas av hemlösa katter beror då verkligen inte på KKS.
Men vill du tro det så är du välkommen att göra det. Jag vet vad jag gör för katterna och det vet de andra också. Det räcker.
28: nej, vi är inte vad jag vet skattebefriade utan vi betalar skatt som jag har förstått det . Men som sagt, det är så lätt att ringa vår ansvariga i de frågorna.
Jag lägger nu ner min del i denna diskussion och låter de som vill diskutera kks göra det. Min energi behöver jag till katterna och där kommer jag härmed att lägga den. Jag har inte tiden att lägga här då det ändå inte leder till något positivt utan som medlem från kks blir man bara ledsen.
Diskussionen blir svårt utan ansvariga från KKS här.
Stadgar i en förening påverkar allt arbete med katterna sedan. Därför förstår jag inte hur man inte är intresserad av stadgar, varken av sin egen förening eller andras.
Djurhemsföreningen hade i sina stadgar att en katt SKA inte leva längre än 3 månader på ett katthem, nu har de tagit bort de ur sina stadgar och skriver BÖR istället i sina riktlinjer. Stor skillnad pga av protester från andra. För anslutna katthem kunde så i lugn och ro avliva sina katter när de satt för länge för det hade ju "chefen-djurhemsföreningen" bestämt.
Vi på Evas katthem har ingen förening. Eva var länge ordförande av Djurens Vänner Skara men tröttnade på all föreningsarbete-och bråk. Och det funkar ändå. Vi som hjälper till har samma syn till katthemsarbete och vi tycker så länge vi kan diskutera saker funkar det bra. i ställe för styrelsemöte har vi diskussionskvällar med aktiva.
Så man måste inte vara en förening för att kunna hjälpa hemlösa katter på ett bra sätt och tillsammans.
Oavsett hur man arbetar som förening är vad som främst behövs öppenhet, åtkomlighet, tydlighet och ärlighet. Löften måste hållas, räkningar betalas, frågor besvaras.
Att gång på gång bemöta kritik med argument av typen "Jamen så är det inte!" kommer man inte långt med. Det här handlar ju inte om att alla som vill veta hur en förening fungerar (eller inte fungerar) i tur och ordning ska ringa till en viss person, utan om ifall föreningen över huvud taget vill tas på allvar som katthjälpare. Vill man det, så måste man bli tydlig på alla plan. Inga olika prissättningar, inga okontaktbara kontaktpersoner, inga oredovisade skulder och inga hemlighållna portningar hos veterinärer och andra leverantörer. Det är inte för alla andras skull varje förening måste börja uppträda tydligt och öppet - det är för sin egen och för katternas.
Men ska man ge svar på något man inte kan besvara? eller ska man inte då be folk att kontakta den person som har svaren på frågorna? Annars är ju just risken att fel fakta och missuppfattningar skapas.
//Pia
#33: En förening kan inte säga att alla svenskar en och en ska ringa deras representant för att få overifierade telefonsvar (om man nu alls får kontakt), de måste kunna hänvisa till stadgar, policydokument, regler och liknande där deras hållning finns dokumenterad och fastlagd. Med modern teknik är det enkelt att ha sådant utlagt på nätet, till exempel. Och vill man bli tagen på allvar måste man bemöta kritik.
#34 Det ger extra effekt om fler ringer än om en person kommer och ställer krav och uppgifter. det är lättare att ignorera en person men desto svårare flera.
//Pia
# 33 Frågan om öppenhet är ju redan besvarat genom at stadgarna bokstavligen utesluter faddrar och "vänner" från rösträtt…
#34 Håller med om att det verkar helt otidsenligt att alla ska ringa föreningens representant Birgitta Carlsson (som rekommenderas i #24) en i taget för att få svar på frågorna. Hon har säkert annat viktigt att göra än att sitta i telefon hela dagarna.
På KKS hemsida, under rubriken Om KKS, framgår dock att Birgitta C inte längre är ordförande, utan det är Christina Jansson efter extra årsmöte i januari i år. Men Birgitta C anges som "ekonom.ansv."
(Styrelsen verkar bara bestå av dessa två personer. Enligt stadgarna §8 ska den bestå av minst tre personer.)
Obs, jag skriver inte detta för att göra någon ledsen, som #30 skriver, utan för att i någon liten mån försöka ge ett konstruktivt bidrag till att föra diskussionen framåt, i strävan att lösa problemet med de hemlösa katterna. För att lösa ett problem måste man ju först se det som det är, utan skygglappar. Och KKS har ju räddat massor med katters liv! Dessutom ska KKS ha heder av att de inte avlivar friska katter, som vissa andra kattföreningar.
Som jag skrev innan ju fler man är kan man påverka men en person kommer inte långt ensam.
//Pia
Det är ju inte fråga om att "påverka" - i fallet KKS är det frågan om de vill tas på allvar eller inte. Om de inte tar sig samman och tar tag i problemen kommer de snart att vara helt uträknade, och det vore ytterst trist om alla andra kattarbetande får en släng av samma slev i allmänhetens ögon.
Men för att återgå till trådens frågeställning: Kattföreningar/katthem ska verka för kastreringar i första hand och därefter i mån av resurser och kunskaper för vaccinationer och intagning av utelevande katter till hem eller TNR-projekt. Men helt och hållet avgörande är att ingen någonsin behöver tvivla på vilka regler de har eller på att dessa regler efterlevs. Och ingen ska någonsin behöva tvivla på att löften hålls. Skriftligt på allt är mycket viktigt, så det inte kan uppkomma tvistemål om vem som sagt vad.
Är det inte att påverka om många personer vill att föreningar ska ändra på saker och ting till det bättre. Man vill ju få upp ögonen på dem som bestämmer och om några få ska gå genom en person till de som bestämmer ses det inte lika allvarligt anser jag. Men om många går direkt till navet så går det inte att blunda för det.
//Pia
Jag tycker nog att varje förening själv är ansvarig för att bära sig vettigt åt. Man kan inte säga att det är upp till utomstående att ta ansvar för en förenings agerande.
Ingen vill väl bli medlem i eller ge bidrag till en förening som inte agerar på ett sätt man känner sig bekväm med. Om en förening inte bemöter kritik eller svarar på frågor så är den inte värd att ta på allvar, då går man vidare och går med i en annan förening som man tycker bättre om. Eller, i värsta fall, lägger de pengar och den energi man har på något annat.
vem har pratat om att utomstående ska ta ansvar för något?
Vill man ha svar och att föreningar ska bemöta kritik kan man inte stå och viska i ett hörn. Gå fram till dem istället och ställ frågorna, man kan inte begära att leningen i olika föreningar ska sitta här inne på hittekatter och svara på alla frågor.
//Pia
Om ni vill ha svar på frågor om föreningars policy och stadgar är det alltid mest effektivt att höra av sig direkt till föreningen. Det är inte alltid föreningsledmöterna själva har tid att vara aktiva på Hittekatter iFokus.
Den här tråden är ju tänkt att vara lite mera allmän. Därför ska vi inte snöa in enbart på en specifik förening.
Att stadgar en viktigt del är vi flera som är överens om. Det blir enligt mitt sätt att se det själva ryggraden i föreningen. Därför viktigt att de är är klara och tydliga och inte ger upphov till feltolkningar.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag har köpt två katter från ett katthem som säljer vuxna katter (=kastrerade) för 1500 kr och kattungar (=okastrerade) för 1000 kr. Våra var båda (visserligen uppskattningsvis) över halvåret när vi köpte dem och då var de inte kastrerade. Katthemmet sa att de kunde kastrera dem innan försäljningen om vi ville eftersom de var tillräckligt gamla, men vi sa att vi ändå tänkt kastrera dem och det var inga problem för katthemmet. Nu hade ju vi verkligen också tänkt kastrera båda, vi bokade tider nästan så fort vi kom hem med vardera katt, men det hade ju egentligen inte katthemmet ifråga en aning om. De bara litade på vad vi sa, de har aldrig gjort minsta tillstymelse till att kontrollera att vi gjort det. Så här i efterhand när jag funderat på det tycker jag att det är konstigt att de inte hade mycket bättre kontroll över detta. Det känns faktiskt inte så seriöst.
Jag tycker nog ändå att man kan sälja katter som är för unga för att kastreras (på många ställen finns det inga veterinärer som kastrerar katter som inte är könsmogna) men att det då noggrant ska uppföljas så att katten verkligen kastreras. (Att man skriver in i köpekontraktet att katten ska kastreras, om de har någon verkan? Och/eller att man säljer okastrerade katter för samma pris som kastrerade men att köparen kan få tillbaka en summa efter de visar upp intyg på att katten är kastrerad?)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ngt jag funderar lite på är hur en organisation bör göra, om det inte finns pengar till kastrering, vaccinering osv. Tycker ni att föreningen då inte bör ta in katten från början, eller vad ska göras?
Vet inte själv riktigt vad jag tycker…
Finns det inte pengar till kastrering och vaccinering så lever ju föreningen över sina tillgångar. Att man inte har råd med mer avancerade ingrepp är en sak, men har man inte råd med detta basala, så har man alldeles för små marginaler och bör inte ta in katter.
Inget katthem klarar sig på försäljningen av katter. En färdig katt, kastrerad, vaccinerad, id-märkt och avmaskad, ev skabbehandlad kostar föreningen mer än försäljningspriset.
Dessutom kostar en katt foder och sand under tiden.
Därför måste varje katthem jobbar hårt för att få in extrapengar. Loppisar, försäljning, medlemmar, gåvor, osv.
Klarar man inte av det borde man inte ta in katter.
Ett katthem ska vara förebild för kattägare, man avlivar inga problemkatter och man kastrerar alla katter.
Men det innebär ju isf att ni tycker att det är bättre att katterna springer ute och ynglar av sig, än att katterna åtminstone kommer in och förhindras att bli dräktiga.
just det här med kontaktbarhet är inte lätt. Vi kan inte bli kontaktade vi vanlig telefon, för här i trakterna saknar folk all hyfs och ton. Vi har en telefon, som vi lyssnar av. Det var kravet av vår telefonvakt för annars hade h*n inte klarat det vare sig psykist eller praktiskt. OCh vi tar inte in flera, tyvärr, än vad vi har råd att kastrera oavsett ålder. MAn får dessvärre betänka att en ideell förening är ett firmatecknande och då blir de som tecknar firman ekonomiskt ansvariga för det som händer, så inga krediter hos vet här inte….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Svåra frågor naturligtvis det där. Men om man som förening tar in fler katter än man klarar av blir det dessvärre alla möjliga typer av bakslag som straffar sig. Som faktiskt får motsatt effekt i arbetet med hittekatter och att höja kattens status.
Vi vet ju alla att katters nöd är stora som en bottenlös avgrund. Mycket större än någon förening kan klara av att lösa. Det största problemet är att attityden där ute är så skral som den är när det kommer till katter. Det är den attityden som måste förändras till det bättre. Där har föreningar en viktig roll att vara stilbildare och föregå med goda exempel.
#49 Man kan vara kontaktbar även om man inte svarar i telefon hela tiden. Att ta emot via telefonsvarare och sedan ringa upp är inte alls fel.

Nu har ju jag personligen inte möjlighet att ta in katter och är inte intresserad av att engagera mig i ngn förening, men det skulle kännas otroligt svårt att bara titta på, på en katt som går ute och som lider. Som privatperson är det kanske lite lättare för då brkar vi ju hjälpas åt ekonomiskt här på hittis, men om man är jourhem/engagerad i en förening som inte har råd att ta in katten, vad ska man göra då?
Jag tycker det är illa när föreningar tar in katter och sen inte har råd till att ens göra det nödvändigaste hos vet, men ännu värre om katter går ute och lider som tex lilla Gosan hade gjort… (vet att Gosan togs om hand av privatperson, menar bara att det finns ju fler katter ute i lika dåligt skick)
De gånger jag kontaktat katthem om hemlösa katter så har jag alltid erbjudit mig att betala för kastrering etc. Då brukar det inte vara något problem för katthemmet att ta emot (om de har plats). Det är jag väldigt tacksam för.
Jag förstår att alla som "hittar" hemlösa katter inte har råd att betala för allt men man kanske kan bidra med någon summa.
Man får inte glömma att bortsprungna katter enligt lag ska lämnas till polisen. Om detta gjordes i större utsträckning skulle den ekonomiska belastningen på katthemmen minska.
Grundläggande krav på ett Hittekattshem är : veterinärvård som behövs,vaccinerinar och inte minst kastrationer.Knyt en veterinär som kastrerar tidigt(3 månader)till er, som kan ge ett subventionerat pris.Ingen stor idé att sälja kattungar okastrerade för de flesta kommer att bidra med fler ungar.Sälj ungar dyrare så höjs också statusen för katter.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora