Annons:
Etikettkattprat
Läst 9958 ggr
Mandusius
4/6/11, 10:34 AM

Adopterad dräktig katt

Min vän adopterade en katt härom veckan, en vacker kisse.

Problemet är att vi tror att hon är dräktig:S

För dom på katthemmet hade inte kastrerat henne, och hon hade inte löpt under tiden hon har varit på katthemmet (hon hade varit på katthemmet en vecka innan hon adopterades) innan dess hade dom hittat henne ute.

Vi är väldigt osäkra om  hon är dräktig men han ska försöka ta henne till vetrinär så snart som möjligt.

TYcker bara att det är lite skumt att man inte kollar upp om hon är dräktig på katthemmet innan man säljer henne :S

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Annons:
Josefa
4/6/11, 11:05 AM
#1

Fast om katten blev parad precis innan hon kom in på katthemmet, så har detr inte märkts på henne att hon är dräktig. Då är det mer skumt att katthemmet säljer en vuxen honkatt som inte är kastrerad.

Mandusius
4/6/11, 11:11 AM
#2

Vi har nog dunderat på det också, för det står att dom ska vara kastrerade men det var hon inte, eller de visste snarare inte.

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Hawknestgrove
4/6/11, 1:07 PM
#3

gå och kastrera henne med en gång. Du hinner i god tid. Ingen fara att göra det upp till och med 7:e veckan.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mandusius
4/6/11, 3:32 PM
#4

Tackar det ska jag säga till honom :)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Jourhemmet
4/6/11, 3:48 PM
#5

Har aldrig hört något katthem som sålt en okastrerad vuxen katt???

Hawknestgrove
4/6/11, 5:12 PM
#6

ja det är ju märkligt, men huvudsaken är att det blir gjort nu….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Alexej
4/6/11, 5:13 PM
#7

jävla dåligt gjort av ett katthem att sälja en okastrerad katt….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
4/6/11, 5:38 PM
#8

ja, det är bara förnamnet

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

sagan
4/6/11, 5:53 PM
#9

#5 Många katthem väljer att avvakt när honor kommer in. Onödigt att öppna om dem är kastrerade sen tidigare. Utan inväntar löp. Men blir dem adopterade så borde man meddela detta till köparna så dem kan hålla koll på om katten börjar löpa eller inte. Dem kunde ju i detta fall ultraljudat innan adoption kan man tycka.

Hawknestgrove
4/6/11, 5:55 PM
#10

ja, där har vi faktiskt fördelen med ett vanligt kastreringsärr. Det syns när man rakat kisse på magen…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

sagan
4/6/11, 5:57 PM
#11

Man kanske ska raka flanken med, ärret borde ju rimligvis synas där också Glad

Hawknestgrove
4/6/11, 6:13 PM
#12

jo,men i och med att det är ett vad jag förstår, mycket mindre ärr, så är det kanske svårt att se. och på vilken sida? man får väl i så fall, raka båda sidorna? Rätta mig om jag har fel…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Jourhemmet
4/6/11, 6:16 PM
#13

#9 Men jag vet fortfarande inget katthem som ens försöker sälja katten förrens dom vet säkert om den är kastrerad. Låter mycket konstigt.

Annons:
sagan
4/6/11, 6:19 PM
#14

Tror att flanksnitt utförs på höger sida. I alla fall det jag känner till. Snittet brukar vara max två centimeter. Så jag tror nog att det borde synas ok det också. Men syns snittet på magen på alla?

Hawknestgrove
4/6/11, 6:23 PM
#15

på de två vi kollade i alla fall, när man rakade. syntes väldigt bra.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

sagan
4/6/11, 6:26 PM
#16

#13 Hur kan dem med säkerhet veta att en katt är kastrerad? Dem kan gå flera år med tysta löp. Och att öppna en katt för att se om den är kastrerad är alltid en risk. Och det kan jag inte tänka mig att katthemmen gör. Så då lär inte många honor bli adopterade om man ska veta med säkerhet att den är kastrerad. Det finns inget snabbtest för detta ännu. Däremot ska adoptionshemmet vara informerade om detta. Och katten ska inte adopteras som utekatt. Men att se om katten är dräktig är en annan sak. Det fungerar bra med ultraljud.

sagan
4/6/11, 6:31 PM
#17

#15 Ok!

Mandusius
4/6/11, 8:35 PM
#18

Bör dom kontakt katthemmet?

Kan meddela att han självklart kommer behålla sin katt då han älskar henne :)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Hawknestgrove
4/6/11, 8:41 PM
#19

ja det tycker jag. De har väl betalat en summa för katten. Så en liten  summa för en snabb kastrerering alternativt att katthemmet tar  hand om kattungarna är väl inte för mycket begärt. så hade vi gjort i alla fall. Ok, nu händer det ju inte hos oss, då vi har som regel och stadga att ALDRIG adoptera  ut katter som är produktiva.Givetvis, mot en motprestation att kisse kastreras så fort det bara går efter förlossningen, så att ingen ytterligare graviditet uppstår. Jag vet, att  vi som jobbar med  hemlösa kattter inte har ymnighetshorn att ösa ur, men man gör inte så. Sätter folk i sk***n rent ut sagt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Jourhemmet
4/6/11, 8:49 PM
#20

Jag tycker att det även är konstigt att katthemmet adopterade bort katten när dom bara haft den en vecka. Normalt är ju att katten först och främst får sitta i karantän i ca:2 veckor. Då lär ju katten inte ens fått någon vaccination? Vad är det för katthem egentligen?

Annons:
Mandusius
4/6/11, 8:53 PM
#21

Hon sprang runt med de andra katterna kan jag säga. VAr själv inte där. TRor ej att hon är vaccinerad men är äldigt osäker:S

Katthemmet vad jag vet så ska tillhöra KKS tråkigt nog "/

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Hawknestgrove
4/6/11, 9:08 PM
#22

Ok ett stödhem för KKS antagligen då…..För de har väl inga katthem? nästan?Hur som helst, väldigt ansvarslöst handlat. dels att ha katten lös bland andra efter så kort tid och sen detta….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Alexej
4/6/11, 9:11 PM
#23

Väldigt dåligt. Vaccinering är grundkrav innan man släpper ut en katt från karatänen. Och då finns ett vaccineringsintyg.

Vi  öppnar hellre en katt i onödan istället för att omplacera en okastrerad katt. Flanksnitt är ganska sällsynt ändå- här iaf och nästan alltid syns ärret när man rakar katten.

Katthem som utplacerar okastrerade katter tycker jag är oseriösa och hjälper knappast till att höja katternas status.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[eskils]
4/6/11, 9:12 PM
#24

Det var en mycket märklig hitoria! 

Du kan väl skriva vad katthemmet heter eller var det ligger. Så slipper "oskyldiga" katthem bli misstänkta, och så hjälper du katter och blivande köpare att få en bra start på sitt gemensamma liv.

Mandusius
4/6/11, 9:14 PM
#25

Nej ett katthem faktiskt.

Dom hade ett tio tal katter i lokalen sa dom so adopterade. jag tyckte det var konstigt att dom inte kolade upp om hon var dräktig med tanke på att det är ksttens "parningstid" just nu.

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Puma77
4/6/11, 9:19 PM
#26

finns ju tre katthem i KKS regi.

 

//Pia

Jourhemmet
4/6/11, 9:21 PM
#27

Birgitta på KKS har väl ett katthem?

Annons:
Puma77
4/6/11, 9:22 PM
#28

Med det kanske det är 4 st, är osäker.

 

//Pia

Hawknestgrove
4/6/11, 9:44 PM
#29

Hur som helst, det är väldigt osnyggt skött och fläckar ner ryktet för KKS. så fram med det! Jag har bra kontakt med KKs och kan ställa dem mot väggen rätt rejält.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

wendel83
4/6/11, 9:44 PM
#30

om det är kks å skriver de omplaceringskontrakt och där står om katten är kastrerad, vaccinerad och idmärkt osv.Skulle katten inte vara det så berättas det och då ska intyg skickas när det nya hemmet fixat det för det är ett krav.Priset beror också på vad som är fixat på katten innan.Kan det vara så att katten varit hos veterinär och kanske tycker de att de kännt ett ärr??

Mandusius
4/6/11, 9:47 PM
#31

Dom som har adopterat katten undrar lite hur dom ska göra?

För det verkar som inget har gjorts rätt:S

Katten ser ut att vara av rasen brittiskt korthår, är förmodligen renrasig men itne säkert egentligen.

Men enligt kks uppgifter så är det ju ett högre pris på raskatter om de har stamtavla och det har denna inte, den är inte vaccinerad, eller kastrerad och är möjligen dräktig. Men de tog ändå en summa på 1000 kr fast dom egentligen inte vet att det är en renrasig brittisk.

Så tekniskt sätt så ska denna hon katt kosta 400 kr:S Men det var inte det de betalde.

Dom tog 1000 kr för att det var en raskatt men är det inte lite svårt att veta at det är en raskatt utan stamtavla?

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Jourhemmet
4/6/11, 9:49 PM
#32

Utan stamtavla = huskatt = 400 utan vaccinering eller kastrering.

Puma77
4/6/11, 9:51 PM
#33

Finns ingen stamtavla anses den som huskatt hur lik den än må vara en renrasig. 1000 kr tar de här för en hona som är kastrerad, Id-märkt och vaccinerad så jag tycker det klingar dåligt.

 

//Pia

[DjurArken]
4/6/11, 9:51 PM
#34

Fläcka ner sitt rykte gör KKs väl inte riktigt då det ju är ganska vanligt att de adopterar bort okastrerade och ovaccinerade katter….står ju t.o.m. på deras hemsida att de gör så.

Jag KAN för allt i världen verkligen inte förstå hur man som katthem har tänkt höja kattens status på det viset. De gör snarare det motsatta genom att de precis som oansvariga kattägare "gör sig av" med okasterade och ovaccinerade katter. Dessutom så tror jag inte man inom en vecka kan säkerställa att katten inte bär på någon sjukdom (verkar inte heller att katterna får en hälsokontroll när de kommit in) och man kan inte heller bedöma kattens karaktär och därmed inte heller dennas behov, dvs vilket hem som skulle passa.

KKS förstör arbetet för alla seriösa katthem.

Annons:
Hawknestgrove
4/6/11, 9:59 PM
#35

Om detta är KKS, så är detta väldigt allvarligt!!! Så gör man inte!!!!! Jag råder dig, att ta kontakt med KKS direkt, alla@kks.nu eller om du vill så kontakta mig, så vidarebefordrar jag detta. För precis som Jourhemmet skriver, inga papper på katten=huskatt. Bara de inte älskar kisse mindre för det….. jag har ju själv 4 huskatter, som jag inte skulle sälja för allt smör i hela Småland.Skrikandes

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

destiny
4/6/11, 10:03 PM
#36

Apropå KKS prislista så nog är den lite underlig!

"700 kr långhåriga katter som ännu ej vaccinerats eller kastrerats, korthåriga katter som vaccinerats eller kastrerats"

Jag har precis betalat 700:-- för en korthårig katt som inte är kastrerad och inte heller vaccinerad. Jo, vaccinerad en gång, den andra vaccinationen har jag betalat själv. Jag har betalat 700:-- + en vaccination.Obestämd

Mandusius
4/6/11, 10:04 PM
#37

so ajg har skrivit hela tiden så älsakr de sin katt och kommer absolut inte sälja katten :) dom älsakr katten och dess personlighet!

jag ska fråga vad dom vill, det låter nog smidigare att gå via dig, om det inte är några problem Hawknestgrove?

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Mandusius
4/6/11, 10:22 PM
#38

#35

Har skicka ett Pm till dig :)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Hawknestgrove
4/6/11, 10:40 PM
#39

tack vännen, fått det och svarat.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

wendel83
4/6/11, 10:54 PM
#40

FÖRMEDLINGSAVGIFTER

Vid förmedling av en katt varierar priset beroende på om katten är kastrerad, vaccinerad eller inte. Långhåriga katter är mer eftertraktade och därför dyrare.

Vi tar betalt för det arbete vi utför, pengarna används för att hjälpa katter som Kattkommando Syd får kännedom om.

En del har frågat om vi värderar långhåriga katter mer eftersom de är dyrare, men så är det inte. Vi tycker alla katter är lika mycket värda, men vi ser här en möjlighet att få in mer pengar till verksamheten. Vi har dryga veterinärkostnader och måste göra allt vi kan för att kunna fortsätta vårt arbete med att hjälpa katter. Ibland får vi in skadade katter som omedelbart måste få veterinärvård, och det kan bli många tusenlappar som måste fram för att betala för vården.

De allra flesta av våra vuxna katter är kastrerade, och flertalet även ID-märkta, och största anledningen till att inte alla katter på hemsidan är kastrerade beror på att de finns kvar hos sin ägare/upphittare vilken inte vill eller har fysisk möjlighet att ta katten till veterinär. Vilket även kan gälla stödhem.

Detsamma gäller vaccinationer. Om det inte är gjort så underlättar det ekonomiskt om nya hemmen tar vaccinationskostnaden eftersom vi tyvärr har stora skulder pga alla nödställda katter som varit hos veterinär.

Riktlinjer för KKS förmedlingsavgifter:

400 kr

korthåriga katter som ännu ej vaccinerats eller kastrerats

700 kr

långhåriga katter som ännu ej vaccinerats eller kastrerats, korthåriga katter som vaccinerats eller kastrerats

800 kr

korthåriga kastrerade och vaccinerade katter

1 000 kr

långhåriga katter som vaccinerats eller kastrerats

1 100 kr

långhåriga kastrerade och vaccinerade katter

2 200 kr

raskatter med stamtavla

Priserna kan ändras efter hand.

Vi tar även betalt av personer som överlåter katter till oss. Summan varierar beroende på om katten är kastrerad, vaccinerad eller inte.

Hawknestgrove
4/6/11, 10:57 PM
#41

märkligt i så fall att det har gåt till så och jag har fått fakta om katthemmet. Men skriver inte det i öppen tråd, utan när jag fått mera  fakta så kommer jag att presentera det för KKS.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
[DjurArken]
4/6/11, 11:11 PM
#42

Priset på katten är inte det mest viktiga tycker jag. Det som är verkligen oseriöst är att katten förmedlats okastrerad och dessutom dräktig…

Mandusius
4/6/11, 11:13 PM
#43

Vi vet ej om hon är dräktig än, undersökning kommer göras i veckan men jag är nog ändå 75% säker att hon är det, då hon har väldigt hård occh något större tuttar

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

wendel83
4/6/11, 11:16 PM
#44

vet de om att katten är dräktig? Håller inte helt med om att det är oseriöst att förmedla en okastrerad katt så länge de känner till det och vill ha papper på att det fixas.Visst är det mkt bättre att de är kastrerade.men tyvärr trollas inte pengar fram.

Hawknestgrove
4/6/11, 11:24 PM
#45

#42 visst åller med dig, men man kan få en väldigt dålig stämning som går ut över kissen om köparen känner sig lurad…. backyardbreeding är av ondo och visserligen är detta inte det, men näst intill och kisse kan få lida för det om  de nya ägarna är av dålig kaliber.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[DjurArken]
4/6/11, 11:31 PM
#46

#44 okastrerade katter är den största orsaken till det stora överskottet av oönksade och förvildade katter. Att som katthemsverksamhet bidra till detta genom att omplaca vuxna okastrerade katter är inget annat än oseriöst. har man inte råd att kastrera de katterna man tar in, har man inte råd att ta in de överhuvudtaget, och det visar sig ju genom att dessa katter inte ens får en hälsokontroll eller vaccination… Man ska verkligen inte förvänta sig att en vanlig "Svensson" kastrerar och vaccinerar sin katt om inte ens de som säger sig vilja höja kattens status gör det…

Hawknestgrove
4/6/11, 11:38 PM
#47

ja, nu får vi hoppas, att det är som det  sägs, att de älskar sin kisse ändå och som sagt, ta och kastrera henne i rödaste rappet.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mandusius
4/6/11, 11:41 PM
#48

Dom älskar katten :) Han fick sin drömkatt som han har längtat efter ett bra tag kan jag säga;)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Annons:
wendel83
4/7/11, 8:01 AM
#49

46 så du menar att de katter som inte har kastrerats än hade varit bättre att låta gå ute okastrerade? man får ju givetvis följa upp hemmet så att de blir kastrerade.Det väntade hemmet kollas ju noga så att det är rätt människa som adopterar.

Tror ju nog att om katten hade gått ute okastrerad så hade det gett än fler hemlösa katter????

Alexej
4/7/11, 8:12 AM
#50

Det är skillnad mellan en upphittare/akuthem som vill behålla katten och betalar en kastrering själv eller att katten har varit på ett katthem bland andra katter och säljs ovaccinerad/okastrerad/utan stamtavla som raskatt.

Vi får också in en del långhåriga med tydliga inslag av raskatter. Just där är vi extra noga att de bara säljs kastrerade.

Och KKS gör inga uppföljningar!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[DjurArken]
4/7/11, 8:38 AM
#51

# 46 Det jag menar är att man som förening som säger sig vill höja kattens statuas aldrig kommer att höja kattens status om man själv säljer okastrerade, ovaccinerade, icke-hälsokontrollerade katter. Då är man lika dåligt som vilken oseriös djurägare som helst. Rent krasst spelar det ju ingen roll om katten förökar sig som hemlös eller som ägd katt.

Tar man som katthem in en katt så har man tagit på sig  ett ansvar för den, det ansvaret som vi så gärna vill alla kattägar tar. Katthem som omplacerar okastrerade vuxna katter gör både kattena, kattens status och hela katthemsverksamheten en björntjänst.

Och som Alexej skriver, KKS följer inte upp omplacerade  katter, de följer knappt sina jourhemskatter, än mindre kollas "det väntade hemmet noga så att det är rätt människa som adopterar" som du  tror, det har vi varit smärtfullt medvetna om då vi med jämna mellanrum får sopa upp efter just denna förening….

wendel83
4/7/11, 9:08 AM
#52

jag kan inte svara för alla på kks men de jag varit stödhem för och de katter jag nu är förmedlare för görs det iallfall.Sen är det lätt att klanka ner på andra.KKs är rätt mkt större än många andra kattföreningar så svårt och jämföra med föreningar som har ett 20 tal katter att ta hand om. Att folk hoppar på istället för att låta respektive sköta det sinsemellan är ganska respektlöst.Vad jag har förstått här inne är det flera som försöker få folk att se ner på kks och inte vilja adoptera därifrån.Tycker det är synd för vad skulle hända med alla katter när alla förmedlare som blir nedklankade inte orkar mer.Många av dem finns inte här att försvara sig.kan andra föreningar hjälpa alla de katter själv?Få dem kastrerade, hälsokontrollerade, uppkollade osv.Det är katterna som blir lidande av så dålig stämning.Försök hjälpa istället för att klaga. Nu hade ju denna katt bara varit där i en vecka, så det var ju säkert planerat att få henne kastrerad.

Alexej
4/7/11, 9:22 AM
#53

Nej sorry. KKS har hjälpt otroligt många katter men det ändrar inte att ett fel är ett fel.

Det är oseriöst att förmedla okastrerade katter och KKS skulle få ett bättre rykte om de skulle sluta med det. Ett katthem (som det var här) ska ha en karantän där katten blir vaccinerad och kastrerad under tiden. Man säljer helt enkelt inte en obehandlad huskatt som raskatt och som kanske har blivit dräktigt. Det är sånt som skadar KKS rykte.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[DjurArken]
4/7/11, 9:29 AM
#54

Vi kunde också lätt bli en lika stor förening om vi också skulle ta emot alla katter som anmäls och som vi inte kan ta ansvar för…

Inte meningen att klanka ner på själva föreningen, men jag m fl har STORA problem med att vissa föreningar förstör mer än att de tillför. Det skadar nämligen inte bara deras förening men även andra. T ex så vill många veterinärer inte längre  behandla katter från katthem mot faktura då de har blivit lurade av vissa föreningar som aldrig betalade fakturorna. Det finns ett stort skepsis inom veterinärkåren mot katthemsverksamhet pga att en del är oseriös. Jag säger inte detta för att klaga, men för att detta är ett hot mot djurhemsverksamheten i sin helhet.

Vill man höja kattens status och djurhemsverrksamheten i helhet så måste man ju leva som man lär. Att ta emot hemlösa katter är egentligen bara början av att försöka komma tillrätta med problematiken. Det som är mest avgörande är ju vad som händer efter det. Blir katten kastrerad, vaccinerad etc? blir den  placerad i ett hem som passar katten? Kollas hemmen innan adoption och följer man upp omplaceringen. En stor del av arbetet är att se till att katten som adopteras bort också stannar kvar hos adoptanterna (och inte kommer tillbaka efter tre veckor pga att man inte har utvärderad kattens behov eller adoptanterna) och inte kan föröka sig. Har man inte detta inbakad i sin verksamhet så är det i princip lika bra att låta bli….

Gronstedt
4/7/11, 9:36 AM
#55

#52: Oavsett vad som "var ju säkert planerat" så ändrar det ingenting i sak: Det nya hemmet fick betala vad en kastrerad, vaccinerad katt skulle ha kostat och de fick INTE skriva på något kontrakt där de förband sig att ordna kastrering.

Det hjälper inte någon om alla blundar och hymlar med när en förening, oavsett om den är stor eller liten, gång på gång gör fel och sviker sina utfästelser. Den föreningen måste ta tag i sina problem och styra upp sin verksamhet. Ett oseriöst intryck skadar bara katterna och alla andras arbete för att hjälpa dem. KKS är så stort att de för många är sinnebilden av en katthjälpsförening. Det är nog många som tar sin hand från KKS på grund av deras eget agerande, men vad värre är: Så länge de agerar som de gör kanske många tar sin hand från allt katthjälpsarbete!

Annons:
wendel83
4/7/11, 9:55 AM
#56

har skickat ut till alla inom kks så får de försvara sig som det handlar om.

Gronstedt
4/7/11, 10:00 AM
#57

#56: Bra idé! Det är alltid bättre med en rak dialog, utan mellanhänder, när saker strular till sig.

Alexej
4/7/11, 10:43 AM
#58

Bra!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
4/7/11, 11:46 AM
#59

ja, detta är viktigt. och jag vet vilket katthem det rör sig om och kommer att få kopior scannade på överlåtelsepapperna

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

gulliver
4/7/11, 4:13 PM
#60

#59 Skicka alla uppgifter till mig så tar jag tag i det. PM:ar dig

För kännedom:

Förmedlarna inom KKS arbetar självständigt men måste givetvis följa stadgar och vad som beslutas på möten.

Vill inte förhäva mig själv men jag skulle aldrig någonsin förmedla en vuxen katt som inte hade suttit sin karantäntid på två veckor, blivit hälsoundersökt av veterinär (vilket min kattveterinär gör en mycket noggrann i sb m första vaccinationen), blivit kastrerad och ID-märkt. Har som krav att katten ska fortsätta äta kvalitetsmat och bli försäkrad. Jagar folk som inte skickat kopia på försäkring plus bevis på att försäkringen är betalad med blåslampa.

Nu vill jag inte ha några fler påhopp innan saken är fullt utredd!

[DjurArken]
4/7/11, 4:44 PM
#61

Det är inget påhopp, för de som är bra insatt i katthemsvärlden är det ingen hemlighet att det finns stora brister i hur KKS driver verksamheten.

Det skylls alltid på att "förmedlarna arbetar självständigt", betyder det att man inom KKS får göra precis vad man vill och att det inte finns någon som helst arbetsbeskrivning/mål/policy?

Hawknestgrove
4/7/11, 4:47 PM
#62

ja och gulliver det är INTE du.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
gulliver
4/7/11, 5:49 PM
#63

#61 Du kanske kan utveckla ditt påstående lite mer specifikt i ett PM till mig.

#62 Det vet jag att det inte är.

[DjurArken]
4/7/11, 6:00 PM
#64

# 63 Tror inte det behövs någon utveckling i PM, både du och jag vet att KKS inte direkt har ett klanderfritt rykte, därmed inte sagt att du skulle ha del i det.

Frågan om det finns någon arbetsbeskrivning/policy som förmedlarna som jobbar inom KKS ska jobba efter, kvarstår.

UlrikaD
4/7/11, 6:55 PM
#65

Hur ser man att en katt är dräktig om det är i början av dräktigheten? Lite nyfiken bara.

Beter de sig annorlunda som typ vid brusnt, mer keliga och så, eller är det enbart fysiska sympto man ser?

Har aldrig träffat en dräktig katt får jag väl tillägga om jag frågar dumt.

UlrikaD
4/7/11, 6:55 PM
#66

Hur ser man att en katt är dräktig om det är i början av dräktigheten? Lite nyfiken bara.

Beter de sig annorlunda som typ vid brusnt, mer keliga och så, eller är det enbart fysiska sympto man ser?

Har aldrig träffat en dräktig katt får jag väl tillägga om jag frågar dumt.

Hawknestgrove
4/7/11, 6:57 PM
#67

det enda som märks till en början, är ju lite större och mera rosa tutttisar.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

UlrikaD
4/7/11, 6:59 PM
#68

#67 Men det är ingenting de får vid typ löp också? Känner mig jätteokunnig på den här fronten faktiskt.

Hawknestgrove
4/7/11, 7:02 PM
#69

nä, då blir de bara läbbigt krälande och gapiga eller extra kelna om de har s. k tysta löp. normalt så sätter de upp rumpan och bjuder ut sig riktigt…Flört Inget att sträva efter…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
UlrikaD
4/7/11, 7:05 PM
#70

#69 Tack för svaret. Alltid bra att veta. Löp vet jag ju när nån av katterna tidigare spottat ut ett p-piller. När de backar upp mot vad som helst. Det minns jag.

Men visste inte om de kanske ändrade beteende även när de var dräktiga. Illrar gör nämligen det, blir extra gosiga, keliga och ska tvätta en överallt.

Nu ska jag inte kapa tråden mer med mina funderingar.Skrattande

Hawknestgrove
4/7/11, 7:06 PM
#71

Ja, det där med att de blir extra gosiga när de väntar barn, det kanske stämmer på katter också. det var så länge sen…Har ju fött upp Helig Birma en gång i tiden

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Jourhemmet
4/7/11, 7:11 PM
#72

Dom flesta blir extremt keliga och det ska klias mage i timmar Skrattande

tuska
4/7/11, 8:18 PM
#73

En del honor blir illamående och kräks några dagar, vid 2-3 veckans dräktighet. När 3 veckor gått ser du tydligt de röda "plitorna" under magen(tuttarna)  Mina honor blir tröttare och sover mycket, hungriga som attans blir de i 5:e veckan och får fri tillgång på mat. vid 7 veckors dräktighet känns foster rörelserna tydligt.

Gronstedt
4/7/11, 8:38 PM
#74

När ska kissen som det handlar om till veterinär så att man får veta?

Nog är det bra att de här problemen diskuteras öppet. Om en verksamhet är i bästa fall luddig och slarvig och i värsta fall rent falsk och bedräglig ska det inte förtigas med hänvisning till att den har ett gott syfte - det tjänar ingen på. Det värsta KKS kan drabbas av är alla rykten, öppen redovisning av målsättningar, drift och ekonomi kan bara vara till deras fördel.

Lena
4/8/11, 12:22 AM
#75

Till TS fråga i #0: Om man inte vet om en honkatt är kastrerad ska det gå att utröna hur det står till via ultraljudsundersökning.

#59 Käns väl som det vore bra om frågan blir utredd ordentligt både varför nämnda honkatt såldes okastrerad, samt hur KKS tänker i frågan kastrering.

KKS skulle helt klart tjäna på att ha en klar och tydlig policy när det gäller en så viktig fråga som kastrering. Som många skriver är det en grundförutsättning att katterna kastreras, både i fråga om status och när det gäller att hålla beståndet hemlösa katter nere. Det finns egentligen ingen viktigare fråga än just det.

KKS har gjort och gör ett jättejobb på bred front. Inte tu tal om annat. I och med att föreningens verksamhet är så utbredd geografiskt och så stor volymmässigt är det dock ändå viktigare med tydliga regler och mål så att alla förmedlare jobbar på samma sätt. Det skulle underlätta och förbygga olika typer av ryktesspridning, missförstånd och misstag. Tror att alla föreningar behöver göra omtag ibland, tänka om och tänka nytt. Det är inte roligt att få kritik men det kan vara konstruktivt om man klarar att ta den till sig.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
4/8/11, 4:00 PM
#76

ja jag har ju köpekontraktet här hos mig, men vill inte lägga det i öppen tråd. OCh där stämmer allt det som skrivs av TS.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
gulliver
4/8/11, 4:22 PM
#77

Jag har som sagt inlett en utredning av fallet nu. Sitter och tjuvläser samt skriver inlägg på mitt vanliga jobb. Och hur min situation ser ut för övrigt vet åtminstone Hawknestgrove plus några andra som skrivit i denna tråd.

Lena
4/8/11, 7:19 PM
#78

#77 Bra Gulliver. Då avvaktar vi det och vad du kommer fram till.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
4/8/11, 7:26 PM
#79

ja de som vill ta del av kontraktet får maila mig

gunilla.hallgren@telia.com

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mandusius
4/8/11, 7:39 PM
#80

Jag och katten ägare tackar ödmjukast för ert arbete:)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Hawknestgrove
4/10/11, 4:34 PM
#81

ja hoppas nu att det kommer kalra besked, varför man gör så. För oavsett, så ska man inte ta ut såna summor då det rör sig om en katt som inte är genomgången alls, i synnerhet, när prislistan säger annonrlunda än vad  som gäller kissen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
4/10/11, 4:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

nu har jag blurrat bilden….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Puma77
4/10/11, 5:15 PM
#83

Ok raskatt då vill vi ju se en stamtavlan som bevisar det eller hur? För som alla vet utan stamtavla är det en helt vanlig huskatt.

 

//Pia

Annons:
Hawknestgrove
4/10/11, 5:19 PM
#84

precis…….gäller ju alla djur.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Puma77
4/10/11, 5:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

jag vet att djurskyddet här fick in en brittisk korthår. Han såldes för 1000 kr men var kastrerad och allt och hade även stamtavla.

 

//Pia

Hawknestgrove
4/10/11, 5:33 PM
#86

ja då är det skillnad. Men som synes här, så är inget alls gjort med kisse och det är alltså ovisst om hon dessutom har fröjdat med herrarna i hagen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[DjurArken]
4/10/11, 6:11 PM
#87

inte ens an avmaskning har man kostat på katten… :(

Hawknestgrove
4/10/11, 6:17 PM
#88

ja och du har ju fått originalet av mig, Djurarken?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Jourhemmet
4/10/11, 6:18 PM
#89

Om katten ska kastreras så är det ju bråttom innan eventuella foster blir för stora.

Hawknestgrove
4/10/11, 6:28 PM
#90

ja, jag skrev ju det också i början av tråden. Ok det går bra även upp i 7:e veckan.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
gulliver
4/10/11, 10:54 PM
#91

Har katten varit hos veterinär för att få ev dräktighet konstaterad? Om så är fallet vad blev resultatet och kollades det möjligen efter chipmärkning samtidigt?

Jag kan i och för sig kolla ovanstående med ny ägare också.

martdat
4/11/11, 10:27 AM
#92

#91 får verkligen hoppas att de kollat efter chippmärkning innan de ens la ut katten på hemsidan, annars blir jag mörkrädd,,,, skriv järna vilket här när du får veta…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Mandusius
4/11/11, 11:08 AM
#93

Jag skriver så fort jag får höra något!

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Hawknestgrove
4/11/11, 11:08 AM
#94

Den är inte kontrollerad eller märkt enligt uppgift. OCh det är ju av jhögsta prioritet att denna kisse blir kontorllerad för dräktighet och aborterad i rödaste rappet och de filolerna borde faktiskt i så fall stödhemmet stå för, altertnativt ta hand om kattungarna, när de är stora nog. Man får faktiskt ta konsekvenserna av sitt handlande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

gulliver
4/12/11, 2:17 PM
#95

#94 Behövs inte upprepas att "man" måste ta konsekvenserna av sitt handlande. Nåväl verkar ta tid att få uppgifter om katten kollats för ev dräktighet hos veterinär här. Jag kontaktar nye ägaren med förhoppning om att det ska gå fortare att reda ut.

Jag tvekar inte en sekund att ta hand om och adoptera ut ev kattungar till bra permanenta hem.

TS skrev så här 2011-04-06: "Vi är väldigt osäkra om  hon är dräktig men han ska försöka ta henne till vetrinär så snart som möjligt".

Hawknestgrove
4/12/11, 2:47 PM
#96

jättebra. för ju fortare desto bättre. Väldigt fisigt gjort, för att citera Astrid Lindgren

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Gronstedt
4/12/11, 2:48 PM
#97

#95: Naturligtvis behöver det upprepas - dagligen och stundligen tills ansvaret faktiskt tas. Det är ju inte du, gulliver, som är ansvarig här, och det verkar inte som om den som faktiskt är ansvarig för det hela, eller den som är ansvarig för KKS policy, skriver här. Då är det inte lätt för andra att veta vad den personen faktiskt gör för att ta sitt ansvar och förklara och reda upp situationen, och då kommer frågorna och ifrågasättandena att fortsätta.

Eller är du, gulliver, KKS utvalda talesperson i detta? Då skulle i alla fall jag vara tacksam om du kunde svara på alla de utomordentligt viktiga frågor som ställts i den här tråden.

Annons:
Hawknestgrove
4/12/11, 2:54 PM
#98

ja gulliver är ju utan skuld. MEn fakta borde komma fram, för ett sånt stödhem är inte bra för KKS.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

gulliver
4/12/11, 4:27 PM
#99

#97 Men nu har jag lovat att reda ut saken, det är det jag menar. Kommer inte att läsa eller skriva här förrän det är utrett.

Vill du i punktform skicka ett PM till mig med alla de utomordentligt viktiga frågorna som ställts i tråden? Jag måste återgå till mitt vanliga heltidsarbete nu.

Josefa
4/12/11, 4:59 PM
#100

#95

Men hur kan du lova att hjälpa till med dessa ev kattungar, när du samtidigt i andra trådar beklagar dig över att du har 43 katter hemma + andra katter i stödhem, som ingen vill hjälpa dig med. De du redan har ansvaret för ska väl i första hand tas omhand.

Eftersom det är osäkert om honan är dräktig, så är hon med stor sannolikhet ännu inte så långt gången, om hon nu är dräktig. Då borde du väl i första hand lova att se till att honan blev kastrerad.

[DjurArken]
4/12/11, 5:08 PM
#101

Det är ju faktiskt väldigt svårt att som medlem ifrågasätta KKS på ett öppet sätt annat än på forum o.d. då  det ur stadgarna framgår att de enda som har rösträtt på årsmötet är sittande styrelse och de funktionärer som valts av styrelsen. Det blir då styrelsen som väljer den nya styrelsen…

Så får det enligt god föreningssed inte gå till. Man kan ju inte ens rösta på ev. motioner som skulle lämnas in för behandling på årsmötet.

Väldigt odemokratisk upplaggt…

Hawknestgrove
4/12/11, 5:25 PM
#102

Ok sk*t samma. Nu gäller det ju kattens väl och ve och att den fort som bara den får komma till vet i rödaste rappet och så får väl i så fall KKS stå för dessa fioler? ÄR det någon mer på KKS som är medveten om detta problem? För ju fortare katten blir kastrerad, desto bättre är det väl?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[DjurArken]
4/12/11, 6:03 PM
#103

Det är inte alls sk*tsamma :) Om medlemmarna skulle vilja få igenom en policy att alla katter äldre än 6 månader inte får omplaceras okastrerade så går det ju inte …

Hawknestgrove
4/12/11, 6:17 PM
#104

jo just i detta fallet. katten måste komma under vetkontroll NU. Det är det jag menar med sk*t samma. När väl det är gjort, så kan man börja nysta i eländet

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Gronstedt
4/13/11, 8:53 AM
#105

Jag undrar fortfarande vad du, gulliver, har för mandat att utreda detta. Är du KKS utvalda representant med ansvar för ärendet? Innan du svarat JA kommer jag inte att skicka dig någon lista på frågor, eftersom det skulle vara meningslöst. Om du inte är KKS utvalda representant så har dina svar och din "utredning" inget värde, varken för TS eller för någon som vill ha svar kring KKS policy och praxis.

Katten måste förstås bli undersökt och helst kastrerad, men KKS lär få finna sig i att bli ifrågasatt och ompratat tills en vald representant med ansvar och behörighet ger svar på frågorna.

Hawknestgrove
4/13/11, 3:36 PM
#106

ja, hur har det gått????

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Senalena
4/13/11, 6:17 PM
#107

Har varit i kontakt med Gulliver då jag anade vem som förmedlat katten, och då ansvarig förmedlare inte brukar vara inne på forumet så förstår jag inte varför någon annan ska representera föreningen och berätta varför förmedlaren agerat som gjorts.

Varför tas inte kontakt direkt med den person som förmedlat katten för att få direktinformation varför en katt utan stamtavla benäms som raskatt och varför avgiften är som den är? Samt funderingar över kastrering, avmaskning mm. Tycker det är bäst med direktinformation i stället för kanske andra eller tredjehandsinfo. Tror inte någon annan inom KKS vet något om katten då det även saknas ärendenummer i kontraktet som lagts ut i annat inlägg och det är något som KKS-katter brukar ha. Gissar på att katten inte ens var utlagd på hemsidan då den fick hem snabbt.

Hawknestgrove
4/13/11, 6:30 PM
#108

Men nu är ju stödhemmet ett under KKS och jag och många med mig frågar, vad tar KKS för ansvar i detta? ÄVen om KKS stödhem är fristående, så är det yttersta ansvaret för  saker och ting ändå KKS. OCh det är väl ingen andra och tredjehandsinfo?. Det som står på pappret är vad som står och det talar ju för sig. Ej avmaskad, ej vaccinerad, ej kastrerad, ej kollad efter chip eller eventuell graviditet. Kan det vara så, att de som tog över kisse, kanske inte vågar kontakta stödhemmet i rädsla för att de ska bli av med sin kisse? Kan ju faktiskt vara så…..OCh vid det här laget så är nog KKS medvetna om denna kisse och affär. Djungeltelegrafen går ju snabbt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Gronstedt
4/13/11, 6:37 PM
#109

#108: Kan bara instämma.

Alexej
4/13/11, 6:43 PM
#110

Problemet är också kattköpare som inte ställer krav. Att betala 1000 kr för en raskatt fast den är varken vaccinerad, id-märkt, avmaskad och kastrerad och saknar papper är vansinne!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
4/13/11, 6:46 PM
#111

Ja, men de kanske blev förälskade i katten….. kan vara så enkelt…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Gronstedt
4/13/11, 6:47 PM
#112

Och kanske de inte visste vad som är "normalt" pris. Jag tycker det hedrar dem att de var villiga att betala bra för sin nya vän.

Hawknestgrove
4/13/11, 6:50 PM
#113

Den som har felat är ju hur som helst stödhemmet. De har inte tagit betalt enligt sin prislista. Det är de som har tagit överpris.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Alexej
4/13/11, 6:59 PM
#114

Nej, när man vill köpa en katt kolla man priser och regler innan. Antar det handlar om en vuxen människa. Köper man en bil kollar man också först allt omkring.

Nej, det är i mina ögon inget annat än en vanligt "Blocketköpare" som köper en blandis för dyra pengar bara för att det finns lite raskatt med.

En ansvarsfullt kattägare borde kräva att katten är veterinärbesiktad och åtminstone vaccinerad. Så länge det finns människor som är beredd att betala för raskatter och blandisar utan att ställa krav minskar vi aldrig på detta.

Men väldigt dåligt gjort av KKS att utnjuta situationen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Senalena
4/13/11, 7:01 PM
#115

Men det är väl inget stödhem som överlämnat katten? Var det inte den person som står på kontraktet som ansvarig förmedlare från KKS som överlämnade katten?

Missförstå mig inte. Med andra och tredjehandsinformation menade jag inte vad som står på kontraktet, utan bara att jag tycker det är bättre att direkt kontakta personen som står som ansvarig på kontraktet och som är den som vet varför det agerats som det gjorts.

Tycker inte det borde finnas någon rädsla för att katten tas tillbaka ifall kontakt tas med ansvarig, nya hemmet har inte gjort något fel bara för att de ifrågasätter.

Hawknestgrove
4/13/11, 7:25 PM
#116

nä och nu är ju inte katten något de är missnöjda med utan de älskar ju katten. Ok stödhem/katthem spelar ju ingen teater förmedlare då…., men det är ju de som har felat. För det första så har de levererat en katt som inte är kollad och bara en vecka efter att den kom gick bland de andra. OCh jag hoppas du har sett kontraktet i dess helhet.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Senalena
4/13/11, 7:40 PM
#117

#116

Ja, jag har sett kontraktet. Jag tycker också det är helt fel! Men det svåra med KKS, pga storlek och utspriddhet, är att det en person gör fel inom föreningen drar med sig alla andra. Jag står fast vid att det är bäst kontakta den som förmedlat katten för ingen annan verkar veta något.

Hawknestgrove
4/13/11, 7:47 PM
#118

Frågan är, tar förmedlaren ansvar för eventuell graviditet? Det är ju det primära i sammanhanget.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Mandusius
4/13/11, 11:08 PM
#119

Nu ska jag svara på lite frågor.

Det enda jag akn säga är att de betalade 1000 kr för katten för att katthemmet sa att det var det priset, visst vart de förundrade att hon inte var kastrerad, vac, och liknande men de föll som sagt för katten.

De betalade priset och trodde att det tillhörde inom prislistan, dom reagerade inte förens jag såg kontraktet och gick in och kollade på prislistan.

Dom köpte katen från ett katthe och trodde att det inte var något fel på priset, men vart lite fundersamma när inget var gjort på henne som sagt.

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Mandusius
4/13/11, 11:17 PM
#120

#114

Denna människa har letat efter den "rätta" katten i flera månader, han har inte köpt någon katt förens han var riktigt säker. Han trodde att han gjorde rätt, och framförallt att katthemmet sa rätt saker.

Han betalade för att han kände att han hade funnit rätt katt, han tänkte att han skulle kastrera henne nästa månad för han trodde inte något var fel.

Han är besviken på katthemmet, då han har insett att dom har gjort fel.
Han är besviken på sig själv att han inte hade läst KKS regler innan han åkte och tittade på katten.

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

UlrikaD
4/13/11, 11:32 PM
#121

Kan man inte se lite positivt på hela historien.

Denna katt har fått en alldeles egen människa som älskar henne för den hon är. Man kan väl glädjas åt detta lite också.Skrattande

Sen kan man ju ta diskussionen om katthemmet gjorde rätt/fel också naturligtvis men katten har fått ett hem.

martdat
4/14/11, 6:20 AM
#122

 hoppas att chip kollas när de är hos vetten för kastrering så det inte sitter en ägare nånstanns och är ledsen, varför chippa om inte ens katthemmen kollar efter chip,,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jourhemmet
4/14/11, 7:07 AM
#123

Men Haschy, be honom kastrera katten omedelbart.

Alexej
4/14/11, 8:39 AM
#124

Varför åkte han inte med katten till en veterinär för koll och evt abort?

Haschy, tar det inte personligt men du skriver att han sökte i flera månader efter rätt katt. Då vet man prisläget, en koll på Blocket räcker. Jag har mer mina misstankar att det var ordet raskatt som lockade och nu blir det kanske kattungar med fel katthane. Hoppas han kastrerar henne så snart som möjligt. Vi behöver inte fler blandraskatter!!

För killen var medveten om att katten inte är kastrerad när han köpte henne men upptäckte sedan att hon kanske är dräktig och då plötsligt blev det fel…

Samtidigt är det fruktansvärd dåligt gjort av KKS att sälja en obehandlad, okastrerad raskatt utan papper. Med det uppmuntrar man bara blandisavlare. Vi är extra noga att kastrera alla långhåriga katter så att ingen kommer på idén att avla på katten.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mandusius
4/14/11, 8:40 AM
#125

#121

Det håller jag ed om.

#123

Han försöker försöker få tag på vet. men de verkar inte vilja följa deras telefontiderObestämd

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Annons:
Jourhemmet
4/14/11, 8:46 AM
#126

Men han har ju haft katten flera veckor nu och det kan ju inte vara så svårt att få tag i en vet?

Naquita
4/14/11, 8:54 AM
#127

Tycker det är konstigt att de inte får en veterinärtid, hur svårt ska det vara? boka kastreringstid direkt och in med henne!! Jag bor också i blekinge och det är minsann inga problem att få tag i veterinärer eller få en akuttid. Dessutom säger jag att är de i 7 veckan eller längre gången vill jag ej att de kastreras, och de lyssnar!

vad är problemet?

Just nu är det viktigaste att hon blir kastrerad, punkt slut..Resten kan man ta efteråt när man vet sanningen om ev. dräktighet.

Jourhemmet
4/14/11, 9:03 AM
#128

Något lurt här, kan det vara så att den nya ägaren kanske vill att katten ska få ungar?

Mandusius
4/14/11, 10:17 AM
#129

Äntligen!

Katten har fått en tid på måndag, berätta då hur det gick :)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Gronstedt
4/14/11, 10:21 AM
#130

Underbart, vi väntar med spänning! Fint att du stöttar din kompis som vill göra det bästa för sin kisse.

Mandusius
4/14/11, 10:22 AM
#131

#130
Jag försöker i alla fall så gott jag kan :)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Hawknestgrove
4/14/11, 1:28 PM
#132

vad bra!!!!!! sen kan man ta itu med resten……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Mandusius
4/18/11, 8:15 PM
#133

Nu är hon kastrerad!

Hon var tyvärr dräktig men det gick fortfarande att göra abort.

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Gronstedt
4/19/11, 5:30 AM
#134

Underbart! Och härligt med en sådan ansvarstagande ägare, måste jag säga.

Hur går det med "utredningen" - har någon hört något?

UlrikaD
4/19/11, 12:59 PM
#135

Härligt att allt löste sig.

Kan man inte få se nån bild på kissen?

Jag använder alla ursäkter för att få se fina katt-bilder.Skrattande

[eskils]
4/19/11, 1:32 PM
#136

Skönt att katten fått ett bra hem och att hon är kastrerad nu!

Är dock fortfarande fundersam över hur katten kunde säljas till ett så högt pris som raskatt fast den saknade stamtavla, och utan vaccinering, kastrering eller avmaskning. Och dräktig! Man undrar om KKS tänker låta sådana affärer fortgå. Det var ju en KKS-förmedlare.

Hawknestgrove
4/19/11, 3:46 PM
#137

Haschy, krama dina vänner och tacka dem för att de gjorde det de gjorde. OCh än en gång, be dina vänner att inte ge sig. gå till högre ort inom KKS ifall det inte hjälper. Herregud, vilket j**a sätt.. förmedla en katt på det viset som dessutom är gravid…. KKS må ha fristående förmedlare, men huvudansvaret vilar ändå på deras förening åtminstone ryktesvis. Det borde de tänka på. Gemene man som får veta detta, kan faktiskt dra öronen åt sig när det gäller gåvor för man vill ju inte gärna stötta en föreneing som sköter sig dåligt och detta är dåligt. Sen får förmedlaren var hur fristående den vill, hundhuvudet bärs av KKS ändå

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mandusius
4/19/11, 5:41 PM
#138

#135

ska försöka ordna det;)

#137

ja han har försökt ringa dit men bara kommit till telefonsvarare. Har du kommit fram till något*?

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Hawknestgrove
4/19/11, 6:34 PM
#139

nej har inget hört av gulliver ännu, för det var ju hon som ville ha ärendet. MEn det minsta man kan begära nu, är väl att förmedlaren blir behjälplig med kastreringens pris?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Mandusius
4/19/11, 6:42 PM
#140

ja, det är det han vill, el. alt. att få tillbaka 600 kr då hon bara skulle ha kostat 400 kr.

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Hawknestgrove
4/19/11, 6:43 PM
#141

ja det är väl det allra minsta man kan begära…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mandusius
4/19/11, 6:52 PM
#142

ja, är fortfarande irriterad över att de inte kollade henne -_-'

För det var det första jag sa när jag såg henne :s

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Hawknestgrove
4/19/11, 7:02 PM
#143

Förlåt mig, men jag ser det som om de försökte sko sig. Alltså bli av med en kisse snabbt och göra en bra hacka på den.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mandusius
4/19/11, 7:05 PM
#144

Mhmm "/

Usch för sådant folk Skrikandes

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Hawknestgrove
4/19/11, 7:07 PM
#145

ja och jag har faktiskt trott väldigt gott om den förmedlaren…..Rynkar på näsan

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mandusius
4/19/11, 7:12 PM
#146

Det är tråkigt när en förening visar motsatsen "/

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Annons:
Hawknestgrove
4/19/11, 8:16 PM
#147

usch så uschligt……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

lenaOkks
4/21/11, 3:54 PM
#148

Jag har inte läst alla inlägg men skulle gärna vilja veta vilket katthem det är. Hoppas verkligen att det inte är samma katthem som öppnade dörrarna i vintras och släppte ut 2 eller 3 katter som de inte fått tama på tre veckor. Alla som arbetar med katter ska i mina ögon tänka på vikten av kastration då vi annars ger konstgjord andning som inte kommer bli bättre. Hellre att då ta betalt för att katten är kastrerad om det är en ung katt och så får nya ägaren återkomma och vi tar den till kastration när det är dags.

Oavsett så bör katthemmet ta sitt ansvar för detta OM det är så att katten är dräktig, såg inte om det verkligen framkommit att det är så. Precis som Puma skriver så får vi inte ta betalt för raskatt om den inte har papper. Då kan den vara hur mkt raskatt den vill för det har vi inget bevis för och då är det en huskatt.

Vi tar inte 1000 kr för en huskatt vilket också ovanstående lista visar så katthemmet bör även återbetala de hundralappar som betalts för mycket då det tydligen är ett katthem i KKS regi och då ska KKS stadgar, priser och regler gälla även för detta.

Mvh Lena O KKS

lenaOkks
4/21/11, 4:05 PM
#149

Jag såg kontraktet ovan av en slump nu.

Det är samma katthem som jag hoppades att det inte skulle vara men köparen ska absolut kontakta dem och återfå 600 kr då summan inte överenstämmer med våra taxor då inga papper finns på katten att den är rensrasig vad jag har förstått av det jag läst här, den är inte kastrerad, inte märkt och inte vaccinerad. Jag ser att ärendenummer fattas i kontraktet. Det innebär att katten inte finns registrerad hos KKS ärendelista vilket alla katter ska göra så köparen bör kontakta Lena Kristiansen om detta. (lena@kks.nu)

Jag beklagar till köparen att detta har skett men glad att köparen är lycklig över sin katt. Alltid roligt när en katt blir älskad. Hoppas att allt ordnar sig. Självklart ska vi i KKS ta ansvar för när något går fel i en försäljning. Kanske är inte katten dräktig när den undersöks men oavsett så ska katten både ha ett ärendenummer och kostnaden ska följa KKS prislista.

Lena O KKS

Puma77
4/21/11, 4:06 PM
#150

#148 LenaOKKS katten var dräktig vilket visades när de kastrerade den. Det gjordes abort och kan läsas i #133Flört.

 

//Pia

destiny
4/21/11, 4:09 PM
#151

#148 Det stämmer inte att KKS inte tar 1000 kr för en huskatt. Jag har precis betalat 1000 kr för en huskatt. Jag betalade andra vaccineringen 300 kr samt 700 kr för katten. Det blir 1000 kr.

Puma77
4/21/11, 4:15 PM
#152

#151 men då betalade du ju inte KKS 1000 kr  utan vaccineringen fixade du själv och läser du avgifterna ovanför i #40 så står det 700 kr för en korthårig som vaccinerats eller kastrerats. din var väl kastrerad men inte vaccinerad så det stämmer.

 

//Pia

destiny
4/21/11, 4:18 PM
#153

#152 Det stämmer inte. Katten var varken kastrerad eller fullvaccinerad. Det står som vaccinerats eller kastrerats. Är en katt vaccinerad är den väl fullvaccinerad?

Annons:
destiny
4/21/11, 4:23 PM
#154

Desutom blev katten vaccinerad (och betalades av mig) långt innan jag köpte ut den. Vi skulle ta det när jag köpte ut katten. Jag tog för givet dom pengarna skulle dras av köpesumman men så var det inte.

sagan
4/21/11, 4:32 PM
#155

Tycker du ska prata med din förmedlare. En katt som är fullt vaccinerad ska vara det x2 och sen får man när man väl adopterat katten stå för den årliga kostnaden om den infaller efter adoptionsdatumet. Men innan dess bör den vara betald av kattföreningen du köpt den av. Om du själv inte utryckt att du kan stå för det.

destiny
4/21/11, 4:35 PM
#156

#155 Jag har framfört det till förmedlaren och vi skulle ta det när jag köpte ut katten. Men då fick jag veta att fast jag själv stått för andra vaccinationen medan katten fortfarande var en KKS-katt var priset 700 kr. Vilket jag betalat. Fast jag tycker det är fel kan jag tillägga.

Så visst tar KKS 1000 kr för huskatter.

sagan
4/21/11, 4:40 PM
#157

Då tycker jag du ska ta kontakt med den som är huvudansvarig för föreningen. Och informera om vad din förmedlare har sagt. Och få tillbaka det du lagt ut för vaccinationen. Tycker alla verkar ha lite olika uppfattningar om hur det ska vara. Det kommer inte bli bra i slutändan om det fortgår!

Hawknestgrove
4/21/11, 4:48 PM
#158

Via omvägar, har jag fått till mig, att kattens nuvarande ägare har fått ersättning för kastrering. Bra om det stämmer. LEna vad är det för hemska fol? Det jag läser i ditt inlägg nr 148!!!! Fy faderenen, alltså!!!!!!Skrikandes

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Puma77
4/21/11, 4:54 PM
#159

#153 ja var inte katten kastrerad i det fallet så är det ju fel pris med 700. Snarare 400-500 skulle du väl fått betala i så fall eller så fick de fixa andra vaccinationssprutan och du betalde den riktiga summan på 700 inget mer.

 

//Pia

[DjurArken]
4/21/11, 6:26 PM
#160

Det här blir bara bättre och bätrre, som katthem släppa ut katter …. Skrikandes jaja….. jag säger det igen, dags att KKS tar sitt ansvar och slutar skylla på att förmedlarna är oberoende… Ni  håller på gräva erat eget grav, och på resan dit skadar ni all seriös katthemsarbete!

Annons:
[DjurArken]
4/21/11, 6:33 PM
#161

#149 Det är inte bara att något "har gått fel vid försäljningen". Det är något allvarligt fel med hur KKS bedriver sin verksamhet. Det finns ingen som helst policy på hur förmedlare ska gå tillväga när de omplacerar katter. Det framgår klart av kontraktet där man kan välja ja/nej om katten är kastrerad, vaccinerad, id-märkt, avmaskad.

En seriös verksamhet ser till att vuxna katter är hälsokontrollerade kastrerade, vaccinerade , id-märkta och avmaskade innan de omplacers. Kattungar ska vara hälsokontrollerade, vaccinerade , id-märkta och avmaskade.

KKS gör  sig själv, katterna och all annan djurhemsverksamhet en enorm björnstjänst… Rynkar på näsan

Alexej
4/21/11, 8:39 PM
#162

En vuxen katt behöver bara vaccineras en gång. Kattungar 2 gånger.

Jag hade kontakt till förmedlaren och tycker det känns olustigt.

KKS borde absolut sluta att ta mer betalt för långhåriga katter. Långhåriga katter är inte mer värda än korthåriga. Nu stöder KKS all blandisavel.

Antar förmedlaren tog katten för en långhårig för det ska ju vara en raskatt eller nåt konstigt tankesätt.

Vi är extranoga att kastrera alla långhåriga för att förebygga blandisavel. Långhåriga kattungar stannar helst tills de kan kastreras.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
4/21/11, 8:50 PM
#163

ja och vi har tutren att ha en vet som kastrerar även flickor tidigt. Tack och lov. OK, ebberöds bank, visst. MEn då har vi åtminstone det goda ryktet att vi aldrig levererar en producerande katt…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

destiny
4/21/11, 8:52 PM
#164

#162 Syftar du på min katt är det en kattunge.

Hawknestgrove
4/21/11, 8:55 PM
#165

har ni ingen vet som kastrerar tidigt? det är en otrolig lättnad, att veta, att man slipper jaga folk med blåslampa….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[DjurArken]
4/21/11, 9:43 PM
#166

Summan som man tar för omplaceringen är av mindre vikt tycker jag. Huvudsaken borde vara att en förening som (jag antar) vill minska antelet hemlösa katter och "kattöverskottet" rent allmänt ser till att katterna som omplaceras åtminstone är kastrerade, i alla fall de vuxna katterna.

Hawknestgrove
4/21/11, 9:49 PM
#167

helt enig. vi tar ingen stor summa, vi går i princip back på varenda katt, men vi har i alla anspråkslöshet i allafall placerat om 32 katter under vår lilla tid.  alla är kastrerade nu och ingen har fått ungar, Det var första årets småkullar, som vi inte hade möjlighet att kastrera honor, men med blåslampa och hot så gick det… Så inga katter vi förmedlat har fått ungar. OCh nu är det hindret undanröjt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Alexej
4/21/11, 9:58 PM
#168

Här handlade det om Tassebo. KKS-hemmet i Kristianstad (inte Tassebo i Helsingborg!!). Har de verkligen släppt ut katter för att de inte blev tama inom 3 veckor???

Jag är KKS-vän. KKS har hjälpt otroligt många katter men de måste jobba seriösa för att inte förstöra.

Destiny, då borde en dubbelvaccinering ingår. Självklart.

Alla katthem borde omplacera bara vaccinerade, id-märkta och om det är vuxna katter eller halvvuxna iaf kastrerade. Hur ska vi annars minska antalet hemlösa katter och vad är vi för förebilder annars?? Kräver att katter ska vara kastrerade men gör det inte själva?

Och att skylla på saknade resurser funkar inte. Inget katthem har pengar över men fixar iaf vaccineringen, id-märkningen och kastreringen. Det är ju därför -bl a -man tar betalt för en katt!

LenaO, hoppas ni får ordning i allt det nu.

Ändrar prissättningen och ni måste börja med seriös omplacering!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
4/21/11, 10:47 PM
#169

Hoppas att de utsläppta katterna blev kastrerade innan…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[DjurArken]
4/22/11, 8:53 AM
#170

vad tror du själv? ;)

lenaOkks
4/22/11, 11:49 AM
#171

Djurarken. NU RÄCKER DET! Du borde skämmas som du håller på. Du måste se dig själv som fullständigt felfri som du sitter bak en datorskärm och totalt smutskastar en hel förening för att vara oseriösa och totalt omdömelösa. Fy attan säger jag att läsa dina inlägg.

Vilken tur för alla hemlösa katter att du finns Djurarken, vi andra totalt värdelösa kan ju sluta hjälpa katter. O vilken tur att du känner alla oss förmedlare i KKS och vet att vi arbetar oseriöst. Du slänger ur dig saker som "ni håller på att gräva er egen grav, Det är något allvarligt fel med hur KKS bedriver sin verksamhet. Det finns ingen som helst policy på hur förmedlare ska gå tillväga när de omplacerar katter och listan kan göras lång med dina rena påhopp.

Vi håller på att gräva vår egen grav, snacka om att dra alla över en kam. Du vet inte dugg hör jag! Så lätt att sitta vid din dator o fullständigt göra ner alla oss som sliter för hemlösa katter, som du inte vet ett dugg om hur seriösa eller oseriösa vi är. Ingen policy hur vi ska gå tillväga? Vi vet hur vi ska gå tillväga och vi har policy för det också. Det finns antal förmedlare och många har vi inte ens mött då de bor långt bort så inte ska vi stå till svars för vad andra gör. Skäms på en vuxen människa att skriva ut oss alla som du gör utan att ens ha träffat oss eller sett hur vi jobbar. Men vet du, vi, hela bunken oseriösa i KKS, vi skulle inte sänka oss så lågt att vi hade gjort ut en hel förening med alla dess hårt arbetande medlemmar för att någon gör något fel. Visst, sånt här drabbar självklart oss alla men vi som inte varit inblandade och inte kan rå för det som hänt ska banne mig inte smutskastas av någon som vi inte ens vet vem det är!

Men ja, vi i KKS gör misstag precis som ni andra kan göra. Den som anser sig inte kunna göra misstag, dvs tex Djurarken är ju de som kastar första stenen. Men visst jag står för de fel jag gör men inte för vad andra gör. Det händer att jag bedömer saker fel, har gjort fel och kommer i framtiden göra misstag.

Jag är inte beblandad i detta katthem, vill inte vara det och kommer inte vara det. Jo det är sant att katter släppts ut därifrån, nej de var inte kastrerade, de blev anmälda för det och de trodde det var jag som anmält och jag fick många sms av dem med personangrepp och hot. Jag har även varit utlagd på facebook av dem vid flera tillfällen. Det skrevs tex "stäng alla dörrar och fönster gott folk, nu är lena Ohlsson ute från piva och hon är en psykopat".  Allt det har äntligen slutat nu efter vår kassaansvariga och LenaK varit där och pratat med dem.Så jag accpeterar inte att läsa inlägg som från Djurarken där vi alla i KKS får stryk för vad någon medlem gjort. Nu har de ändå försökt ställa till rätta med det de gjort genom att betala kastreringen. Dock ska köparna fortfarande ha 300 kr tillbaks då kastrerad katt utan papper ska kosta 700 kr.

Det finns saker detta katthem bör förbättra som tex karantän, anmäla till ärendelistan etc men de gör också mycket bra. De tar in katter som annars hade svalt ihjäl i vinter, de sköter katterna och de har vad jag sett den enda gången jag var dit, rent och fint till katterna och väldigt ombonat, de bakar i massor som de säljer för att driva katthemmet samt säljer loppisgrejer. Om andra bitar är pga okunskap och att de är nya i detta att driva katthem vet inte jag då jag inte har kontakt med dem men ni som skriker ut och bara dömer, ge dem en hjälpande hand och lär dem hur det ska gå till då ni är fullfjädrade. Att hjälpa är bättre än att sitta här och döma ut en hel förening och dess medlemmar.

[DjurArken]
4/22/11, 12:00 PM
#172

Tro mig, jag drar mitt strå till stacken vad gäller hemlösa katter :)

Klart att alla gör fel men att som förening inte ens försöker förebygga att det blir fel är oseriös, punkt slut. Inom KKS får man förmedla okastrerade, ovaccinerade, icke-hälsokontrollerade katter. DÄR ligger felet, rättar ni inte till detta blir det aldrig rätt. Skulle det vara en bra sak så är det väl bara att heja på alla kattägare som gör samma?

Medlemmarna har förresten inte ens rösträtt i eran förening, som jag påpekade högre upp i denna tråd. Också en sak som ni måste rätta till om ni tar era medlemmar på allvar.

lenaOkks
4/22/11, 12:06 PM
#173

Alexej

Nej jag anser inte vi behöver ändra prissättning, jag tycker den är bra som den är men det behövs förtydligas att en katt som säljs för 700 kr har fått en vaccination eller är kastrerad. Där behöver man rätta till det.

Sen skriver du "och ni måste börja med seriös omplacering!" Var snäll och dra inte alla över en kam. Skulle tro att i stort sett alla har en seriös omplacering. Som jag skrev i ovan inlägg så kan jag och andra förmedlare bara ta ansvar för oss själva att man gör rätt då det annars missgynnar katten men som jag också skrev. Alla kan vi någon gång göra fel och inte ska man bli hängd på en sida som denna för det. ALLA människor gör någon gång misstag i allt vi förtar oss. Jag kan hålla med om att det krävs att man är seriös som förmedlare och inte hafsar med det som är av vikt och ska man vara kvar som katthem eller förmedlare i KKS så ska man också följa de stagar och regler som finns. Däri är det styrelsens ansvar att avsätta om någon om och om igen gör omdömeslösa saker. Det kan inte vi förmedlare ansvara för. Självklart hoppas jag att styrelsen verkligen tar tag i det som skett.

[DjurArken]
4/22/11, 12:08 PM
#174

Förresten, katthemmet som du har kritik på, helt befogat förresten, finns ju kvar inom KKS.  Efter allt vad som har hänt där kan man ju enbart dra slutsattsen att det handlar om fullständigt okapabla och oproffsiga människor som sitter där. Varfär tar KKS inte avstånd från detta katthem? Ni har inga som helst krav på era förmedlare, t.o.m. de som missköter sig ordenligt får vara kvar. Det säger en hel del.

Som sagt alla kan göra fel, det handlar om att se till att verksamheten drivs efter vissa minimikrav, just för att förebygga fel som i princip inte får ske inte sker. Om man däremot t.o.m. på adoptionskontrakten kan välja ja/nej på om katten är kastrerad, avmaskad, vaccinerad mm så tror jag inte man har förstått vad det hela handlar om…

Annons:
lenaOkks
4/22/11, 12:11 PM
#175

Jag ber härmed Moderatorn av denna sida att ta bort vidare smutskastning med inlägg där man själv inte står för vem man är och ändå skriver ut alla i en förening. Det skulle uppskattas för ska man smutskasta alla i en förening så ska man själv gå ut med vem man är för annars kan man göra ut människor hursomhelst och ändå gå med ryggen fri.

Djurarken… jag drar också mitt strå till stacken för hemlösa katter, jag vågar skriva ut mitt namn och jag smutskastar inte en hel förening för vad någon i en förening gör.

Glad påsk på dig vem du nu än är. :)

lenaOkks
4/22/11, 12:16 PM
#176

Djurarken. Jag kan inte skriva allt som hänt här men jag och andra förmedlare vill inte behöva stå till svars för det som hänt och annat som hänt och jag kan tycka mycket om det men det är styrelsen som avgör vilka som får vara kvar i KKS. Inte jag. Därför känns det inte alls roligt när vi alla skrivs ut som oseriösa när många i KKS lägger all sin tid på djuren och som jag skrev är näst intill alla väldigt mån om både att kastrera, id märka och vaccinera.

[DjurArken]
4/22/11, 12:18 PM
#177

Jag har ju inte sagt att du inte drar ditt strå till stacken? Det är du som tror dig veta att jag bara sitter vid datorn hela dagarna istället för att göra något.

Ser ingen smutskastning från min sida men däremot enbart fakta samt saklig kritik.

Anser inte att det spelar någon roll vem jag är men jag kan givitvis underteckna med mitt namn. Jag står för allt jag har skrivit i denna tråd.

/Miranda Oude Tanke

[DjurArken]
4/22/11, 12:28 PM
#178

# 176 Återigen, jag skriver inte att alla förmedlare är oseriösa.
Det finns grundfel i organisationen. Som sagt, kan man på adoptionskontrakten välja att katten är kastrerad, vaccinerad, avmaskad mm eller inte, så finns det tydligen ingen policy som krävs att katterna ska vara vaccinerade, avmaskade, hälsokontrollerade och, vid sex månader eller äldre, kastrerade.

Jag känner till en hel del fall där KKS katter aldrig kommit till veterinär för kastrering mm. T.o.m. har född kullar, har varit okastrerade utekatter etc. Kommer ni inte att ta kastrering mm på allvar så kommer det fortsätta att uppstå "fel" på löpande band. Fel som har kunnats förrebygga om man hade en bra grundfilosofi/policy.

Josefa
4/22/11, 12:39 PM
#179

#LenaOKKS

Bry dig inte om vad DjurArken skriver. H*n har under den tiden jag har läst här inne, alltid huggt som en orm så fort någon gör något som inte ger 100% perfekt resultat. H*n menar bla att det är bättre att låta bli att ta in en katt från en koloni, om man inte kan ta sig an samtliga individer i kolonin, eftersom den kattens plats ändå kommer att fyllas av en annan katt.

Av någon anledning byter h*n nickname titt som tätt, precis som om alla andra här inne ändå inte skulle förstå att det är samma person som skriver.

Alexej
4/22/11, 12:41 PM
#180

För det första ÄR NI ALLA KKS!

Alla ni som jobbar seriösa och oseriösa. En förening bedöms alltid efter brister och fel. Så länge ni har oseriösa förmedlare bedöms hela förening som oseriösa. Det gäller alla och överallt.

Oseriösa förmedlare och oklara prissättningar måste åtgärdas för annars kommer ni aldrig att stå som en seriös förening.

En bra förening lämnar aldrig ut ovaccinerade, ej-idmärkta, ej-avmaskade och okastrerade katter. Allt annat är fel!! Är katten i ett jourhem måste den åtgärdas på plats innan en försäljning.

Prissättning är inte bra. Förklaringen att ni ta högre priser på långhåriga för att dra in mer pengar är feltänkt. Så späder ni bara på allmänhetens uppfattning om att blandisar är mer värda än vanliga korthåriga. Det är samma kass ursäkt som att vi jobbar ideellt och hinner inte med en vaccinering…

Det är en stor prisskillnad mellan en vaccinering och en kastrering. Vår veterinär tar 150 kr för en vaccinering men 600 för en honkastrering.

Er prissättning öppnar för oseriösa kattköpare som då helst ta en obehandlad katt för lägsta priset. Vi har samma pris för alla katter. Hanar eller honor, långhåriga eller korthåriga.

Så länge ni inte få ordning i reglerna kommer det bli kritik och det får ni leva med. Meningslöst att bli förbannad över kritik eller att kräva att tråden tas bort. Ett fel blir inte mindre när man tiger.

Jag är medveten att ni är Sveriges största kattförening och då är det väldigt svårt att få en klar linje i allt men likamycket är det ännu viktigare för er än för en liten kattförening.

Jag är ledsen att Tassebo blev en besvikelse för KKS. Jag var glad när de öppnade men väldigt viktigt att ni i styrelsen kräver en bra behandling av katterna annars får ni ta avstånd från katthemmet. Ni kan inte ha förmedlare som missköter sig!!

De flesta som skriver på Hittekatter vet att Djurarken är Miranda/Göteborgs Katthjälpen, så det är inte anonymt. Jag heter Alexandra Gerhardt och jobbar ihop med Evas Katthem i Skara men skriver under namnet Alexej.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Marad
4/22/11, 12:45 PM
#181

Kritiken mot kks är inte ny, varför tar ni inte åt er av kritiken?

Jag är glad att den här kattens ägare tog det ansvaret som kks inte gjorde och kasterarade katten.

Att arbeta för att höja kattens status innebär inte att ge katter tak över huvudet och mat, utan också att kastrera, vacc och id märka katter.

Det är där problemet ligger, en förening som arbetar för hemlösa katter inte tycker att kastrera vacc och id märka är lika viktigt som att ge katten ett hem.

Annons:
Alexej
4/22/11, 12:47 PM
#182

Josefa, Miranda har inte bytt namn hela tiden utan ändrade till DjurArken när hon startade det. Och hon har rätt, felet ligger i organisationen inte hos enstaka förmedlare.

Det är ingen fjäsksajt utan det är genom diskussioner och kritik saker förändras. KKS är ingen helig ko och jag skulle önskar mig en förändring så att ännu fler katter få hjälp genom KKS.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
4/22/11, 12:59 PM
#183

#182

Jaså? Är inte DjurArken samma person som bla Dagoe?

[DjurArken]
4/22/11, 1:02 PM
#184

Josefa, kan du för EN GÅNGS SKULL lagga ditt agg mot mig åt sidan? Vad du tycker om mig är helt oväsenligt i frågan. Om någon går in och hoppar på tåget varje gång jag har en åsikt så är det väl du. Och lägg inga ord i min mun tack.

Josefa
4/22/11, 1:12 PM
#185

Alltså har jag rätt i att det är samma person. Och jag kan inte påminna mig om att  jag svarat på något inlägg du har skrivit sedan du bytte till ditt nuvarande nick.

[DjurArken]
4/22/11, 1:15 PM
#186

Josefa, återigen, kan du för EN GÅNGS SKULL lagga ditt agg mot mig (vad det nu är jag har gjort dig) åt sidan? Vad du tycker om mig är helt oväsenligt i frågan, inte ens om jag skulle ändra mitt nick 1000 gånger.

Åter till ämnet tack.

Imasy
4/22/11, 1:49 PM
#187

Jag låser denna tråd då den spårat ur.

TS är välkommen att starta en ny tråd med uppdateringar kring katten.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: