Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 8025 ggr
[Kattsamariten]
0

Efterlysning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av våra katter, flyttade till Skultuna, Västerås. I helgen rymde han från sin kattvakt, hoppade från balkongen på 3:e våningen!!! Hur detta kunde ske, olyckshändelse eller slarv? Vet jag inte i skrivande stund. Mazarin, som katten heter är drygt 1 år, kastrerad och öronmärkt; T3085. Han är lite skygg. Om någon ser en långhårig hane lite rödtigrerad med vita tecken, död eller levande, kontakta Kattsamariten 0650-99918.

gubben
0

Oj oj oj, men om han ramlade/hoppade från tredje våningen så finns det ju risk för att han skadade sig och gjorde han det så har han säkerligen krypit in på närmsta ställe han hittat för att gömma sig. Kolla under balkonger/uteplatser och andra ställen där en katt kan komma in. Kolla också källare och andra utrymmen dit han kan ha smitit in och sen blivit inlåst. Kolla också med polisen och sätt upp lappar, fråga barn i området osv.

Lena
0

Oj vad tragiskt. Som Gubben skriver är det nära till hands att tro att han gömt sig på något ställe i närheten. Även om katten klarade fallet har den sannolikt blivit ganska omtumlad i fallet. Jättetrisst när sådant här händer. Hoppas katten kommer tillrätta.

Lappar med rejält tilltagen hittelön är bra för motivationen när det gäller barn och ungdom i området.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Kattsamariten]
0

Han sprang iväg enligt de uppgifter jag har fått. Man har satt upp lappar och  letat i närområdet, än så länge utan resultat. Han har sökt sig till människor förr, även om han är lite skygg, det vi hoppas på är att han gör det igen.

Lena
0

#3 Be dem igen att leta om det finns några skjul, garage eller liknande som han har kunnat ta sin tillflykt till. Det är ju just det där om de blir instängda och inte kan ta sig ut igen. Faktist vanligare än vad man tror. Det är ju alltid lättare när det är en katt som är van vid kontakt med människor och inte är osocial.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

gubben
0

§4 du menar osocial antar jag Glad

Lena
0

#5 Japp det skulle det vara förståss. Tänk så fel det kan bli ibland. :)

//Lena

Simson
0

Å nej!  Mazarin som är en så underbar gullig kille!! Måtte han komma till rätta SNART!!! Håller alla fingrar tår och tassar!!  Fortsätt uppdatera om hur det går!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Sidentass
0

Men åhhh så olyckligt! Missen kan ju ligga i någon buske eller i något annat dolt utrymme o vara skakad o chockad över händelsen…vill inte tro annat än att Mazarin snart kommer till rätta igen..bra om det finns ett överflöd med lappar uppsatta här och var..och gärna att hittelön utlovas så ungdomar kanske får lite fart att hjälpa till i sökandet…

Håller tass o tumme!

Sidentass

vanessa
0

Polisanmäl. Gå ut i skymning och gryning. Det är då kissarna är lättast att få tag på. Skaka på torrfoderlåda och sitt sedan tyst och stilla.

#1 Tredje våningen är faktisk en rätt bra höjd att trilla/hoppa från. De hinner tömma blåsan, de hinner vända på sig och de hinner förbereda landningen. Så det är nog ingen fara med honom.

Håller tummarna för att han snart hittas. Men det kommer nog att dröja några dagar innan han lugnat ner sig. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Simson
0

Kan jag som "vanlig person" söka i något register någonstans efter katten nu när vi vet märkningen?? För att hjälpa till menar jag.

gubben
0

http://kennet.skk.se/agarreg/

Här ska ju alla id-märkta katter finnas men du kanske menar något annat? Du kan ju leta igenom de aktuella katthemssidorna under Upphittade katter t.ex och se om det finns någon som verkar stämma.

[Kattsamariten]
0

Ägarinnan bor i Skultuna, men hennes kattvakt bor på Bellmansgatan i Västerås, och det var därifrån Mazarin rymde. Än så länge inget nytt att förtälja, tyvärr. Jag har uppmanat henne att polisanmäla försvinnandet och har även vidarebefordrat era goda råd.

Simson
0

Har du hört om hon gjort polisanmälan?? Saknar lilla Mazarin-gubben!! I KKS ägarregister finns inget på den märkning som uppgetts. Tyvärr! Ledsen

Simson
0

#12: Vad har hänt? Har ägaren polisanmält? Har de hittat Mazarin? Hur går det? Bryr sig ägaren?

#11: Jag tänkte om jag kunde kolla upphittade katter via märkningen. OM polisen/katthem registrerar märkningen i något register eller dylikt när någon hittat en katt.

[Kattsamariten]
0

Mazarin är fortfarande borta. Idag har det gått en vecka sedan han försvann. Polisanmälan är gjord och en annons är på G, så även registrering i Kattregistret. Hon ska ut igen i helgen och leta mera, och då även när det börjar skymma.

Lena
0

#15 Ohh vad ledsamt att Mazarin fortfarnade är borta. Vi får hoppas att helgens efterspaningar ger resultat.

//Lena

Jenna-Gun
0

Hur har det gått.

Ingen Mazarin?

Jenna

marieborg
0

Ja. Hur går det? Håller tummarna!

[Kattsamariten]
0

Nej tyvärr inget nytt. Men, igår när vi stod och informerade inne på ett av våra köpcentra, kom en kvinnlig medlem fram. Hon har tidigare bott i Västerås och i närheten av Bellmangatan där Mazarin försvann. Hon skulle forska vidare, hade tydligen vänner och bekanta kvar i stan. Hoppas, hoppas!!

Nu är det dax att förbereda sig för "Öppet Hus" på katthemmet.  Vi hoppas på många besökare som köper fika, t-tröjor, mobilband mm. MEN framför allt…blir intresserad av någon av våra underbara inneboende.

Lena
0

#19 Så tråkigt att Mazarin fortfrande är på fri fot. Vi får hoppas att kvinnans bekantskapskrets som bor på på platsen för försvinnandet kan vara till hjälp.

Lycka till med ert öppet hus! Hoppas det kommer mycket folk att att många katter får nya och bra hem.

//Lena

Simson
0

Jag var på Öppet Hus och fikade. Smarrigt som vanligt!! Trodde jag och syster skulle bli ensamma eftersom det var full snöstorm men det kom mycket folk! Fick komma in och mysa lite med Moa som är så lik min Atos i sättet. Inte konstigt då hon är halv birma har jag förstått det som.

#19 Vi får hålla tassar och tummar att damen med vänner kan hjälpa till med att hitta Mazarin!!

Lena
0

#21 Typiskt att det ska bli snöstorm en sådan dag. Inte vad man vill ha i mars och defintivt inte nr det är kattdagar.

//Lena

[Kattsamariten]
0

Inga nyheter om Mazarin. Ägarinnan blev kontaktad av en kvinna som trodde att hon sett Mazarin, men det var tyvärr inte rätt katt. Ägarinnan har även knackat dörr i området, men icke. Kvinnan, som trodde hon sett Mazarin, skulle i alla fall lägga ut mat mm. och hålla utkik.

Men det är inte allt….Kattvaktens katt hoppade ut från samma balkong häromdan, och dog. Hur j..la slarvig får man vara, ursäkta språket, men jag blir så arg!!! 

Lena
0

#23 Vad trisst att kissen inte kommit tillrätta! Den kattvakten verkar inte ha alla hemma om man så får säga. Att hon inte lärt sig av den förra händelsen! Förstår att du är arg.

//Lena

Simson
0

Men herre gud! Håller med #23 Vad är det för människa! Skrikandes 
PRUTT på henne! Fast man borde kanske tycka synd om henne när hon misslyckas så totalt och sedan förlorar sin gen katt?! Skickar henne en tanke i alla fall!

Jag blir SÅ ledsen för att de inte hittar älskade Mazarin!!! Gråter

[Kattsamariten]
0

Jaha, då har ägarinnan på basis av kattvaktens kattöde #23 bestämt att Mazarin måste vara död. Hon tror inte att han kan ha överlevt ett sådant fall. Nu vill hon ha en ny katt, gärna då från oss. Vi ställer oss liiiite tveksamma till detta, hur kan man…bara sådär…och på så kort tid, ge upp! Vi kanske överreagerar, men det känns inte helt rätt.

gubben
0

Hade han varit död så hade man ju hittat honom i närheten för jag antar att man har letat på ställen där han har kunnat krypa in och gömma sig? Hur korkad får man vara? Man låter väl inte katterna vara ute på balkongen om man inte har nät där. Låter ju helt otroligt att två katter skulle ha hoppat självmant från tredje våningen inom så kort tid. Hoppat har de ju definitivt inte gjort, så dum är ingen katt, möjligen ramlat men som sagt något låter inte rätt här det håller jag med om.

Lena
0

#26 Förstår din tvekan. Tycker de borde engagera sig mycket mera för att hitta Mazarin, död eller levade, innan de slår sig till ro med en ny katt. Jag tycker inte alls att ni överreagerar.

//Lena

vanessa
0

Jag skulle inte låta dem adoptera ännu. Och om de får adoptera så får de inte på några omständigheter låta kattvakten vara vakt igen. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

[Kattsamariten]
0

Vi har börjat fundera på att begränsa "utlämnandet" av katt till länet. Under min tid som ordförande, har tre katter gått utanför länsgränsen. Två har vi kollen på, men den tredje, ja resten vet ni. Naturligtvis går det inte att hindra folk från att flytta, men tanken har dykt upp. Samtidigt blir man ju glad att folk utanför länet intresserar sig för vårt katthem, men ändå… Tanken finns där, rätt eller fel? Jag vet inte?

Simson
0

#30 Mazarin med märkning T3085 är ff ej registrerad. Vet du om de kommer att registrera honom nu? Vet du om de annonserat i tidningen efter Mazarin?

[Kattsamariten]
0

#31 Jag har messat och frågat, och fått till svar att registreringskortet är inskickat. Det är kanske som när man registrerar sin bil eller anm. flyttning, det går inte på 2 röda.

[Kattsamariten]
0

Ett av våra jourhem har en dotter som arbetar på MoH i V-ås. Så nu är även dom informerade om Mazarin. Ju fler desto bättre…

Simson
0

Skönt! Jag kan inte släppa tanken på Mazarin!

Jenna-Gun
0

Näe man kan inte sluta fundera.

Jenna:(

Lena
0

Har det kommit fram något nytt om Mazarin! Kan inte sluta tänka på den stackars kissen.

//Lena

[Kattsamariten]
0

Nej tyvärr, Mazarin är fortfarande borta. Men nu är han i alla fall registrerad.

Lena
0

#37 Usch vad jobbigt för er! Bra i alla fall att han nu är registrerad. Vi får trots allt fortsätta att hoppas.

//Lena

Simson
0

Nu har jag annonserat i VLT och Västerås Tidning…få se om det ger något mer…

Simson
0

Bara för det så säger jag…putt

Simson
0

Detta är nu gjort:

Om någon har mer bra idéer så är Ni välkomna med dem…

Efvis
0

Tyckte jag läste någonstans i ögonvrån att Mazarin hittats….eller har jag velat till det nu?…

Förvirrad Efvis

talin
0

Tyckte oxå att jag läst att han kommit tilbaks..någon som vet?

Simson
0

Kattsamariten fick ett samtal från Västerås i går kväll av ett par som sade sig ha hittat Mazarin. Efter ett samtal med den arbetande samariten var det klart att det var Mazarin. Dock hade upphittarna ej kollat öronmärkningen.

Det var jubel i går och alla var SÅ glada.

Idag har det visat sig att det ej var Mazarin!! =(

Hur de identifierat katten vet jag ännu ej.

Sökandet går vidare och jag hoppas hoppas hoppas för jag kan inte tro att han är död!

PRUTT!!

[Kattsamariten]
0

En liknande katt har hittats i Västerås, men det var inte Mazarin. Han försvann helgen 9-11 mars.

Den här katten tog fam. hand om den 17 februari. De ringde redan då till katthemmet i V-ås, men de kunde inte ta emot katten. Upphittarna, heter det så?, skulle dock kontakta katthemmet en gång till och försöka få hjälp. Det är tack o lov människor som inte kommer att kasta ut katten, trots att kvinnan i fam. är katträdd. Jag bad dem annonsera och om man ej får napp…hålla ut tills dess man förhoppningsvis får plats på katthemmet. Eller, så kanske nån blir omvänd….

talin
0

Hoppas att du snart hittar din vackre mazarin

lailas
0

vi här hemma håller allt vi kan på att det ska sluta lyckligt

Simson
0

Västeråsbor:
I helgen kommer nya annonser med efterlysningar av Mazarin i pappersvarianten av tidningarna Vestmanlands Läns Tidning www.vlt.se src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" /> och Västerås Tidning www.vasterastidning.se src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

Om någon har sett dessa annonser i papperstidningarna så får Ni gärna skriva/meddela det här. Jag/vi har inte tillgång till tidningarna. Det vore intressant att veta om annonsen är inne så att säga. Glad

Hoppas det ger något mer! Hoppet är det sista som överger människan!

Vi saknar Dig Mazarin och funderar SÅ mycket vart Du är och hur Du mår! Kom fram älskling!!

Mazarin på katthemmet i Hudiksvall innan flytten

Mazarin, öronmärkt med T3085.

Lena
0

Hoppas annonseringen gör susen! :)

//Lena

[Kattsamariten]
0

#48 jodå, annonserna har kommit in. Idag kan jag informera om att det till dags dato är tre oberoende källor som meddelat att Mazarin finns i området vid LIDL i Västerås. En kvinna med hund såg honom äta sopor vid LIDL, vilket fick henne att ställa dit mat o vatten, uppätet varje ggn. hon kom tillbaka. Den kvinnan har även kattägaren kontakt med. Idag skulle dom tillsammans åka dit och kattägaren skulle ställa dit transportburen, kanske känner han igen sin egen doft och kryper in. Sen de övriga två observatörerna…en såg honom vid sitt hus, hon bor ca 100 m från affärerna bl.a. LIDL. Och den tredje såg honom vid LIDL igår vid 13:30 tiden. Kattägaren och damen med hunden ska försöka ordna fälla om inte "transportburtricket" fungerar. Nu gäller det!!

Prizma_o_Kristall
0

Hoppas ni får tag i honom och att det är rätt katt!

///Carro

anebit
0

Gud va glad jag blir!    Hoppas, hoppas att det är Mazarin.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Hawknestgrove
0

Åh, sån lättnad!Håller tummar och tassar för det vilda!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

marieborg
0

Hller tummarna här med…Hoppa hoppas….

lailas
0

vi håller alla tassar och tummar vi har att det fungerar, vi väntar med spänning på uppdatering

Simson
0

Nu håller jag alla tummar och tassar å trollar med knäna eller vad som helst för NU VILL jag att det är Mazarin!!! Med tre oberoende iaktagelser så får vi hoppas att lyckan står på "vår" sida och ett snabbt infångande av gubben!!

#50 Tack och kram för alla positiva indikationer!!

Jag hoppas jag och bröderna Grus får anledning att göra vågen här hemma SNAAART!!

Alexej
0

Hoppas!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Efvis
0

Men skulle inte det vara alldeles underbart om Mazarin återfanns!!!!

Hälsningar Efvis

Jenna-Gun
0

Så skönt det skulle vara om det var han.

Och han kom hem igen

Jenna

LottaU
0

Jag hoppas verkligen på att det är Mazarin och att han känner igen sin bur. Katter brukar känna igen dofter, så nu håller jag tummarna

Kram Lotta

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

[Kattsamariten]
0

Håll i Er!!! Mazarin är återfunnen och finns nu i gott förvar hemma hos sin matte. Sent igår kväll gick han in i fällan, lite mager och blaskig i pälsen men vid gott mod. Idag ska han till veterinär för en genomgång. Hurra, hurra, hurra!!! Tack alla som stöttat oss i vår förtvivlan. Och inte minst Simson…du är en pärla.

Lena
0

#61 Det är här ju bara för underbart, ord täcker liksom inte till. Känns som att man vill gå ut och fira den lyckliga återkomsten.

Det bevisar att man aldrig ska ge upp när en katt försvinner. Det visar också vilken genomslagskraft en tidningsartikel har. Något vi sett bevis på flera gånger. Bortsprungna katter får hjälp att hitta hem, avlivningshotade katter räddas och hemlösa får tak över huvudet i blixtens hastighet. 

//Lena

Tezza
0

Oj vad glad jag blir! Härligt med goda nyheter på morgonkvisten!

[Kattsamariten]
0

Ägaren och "kvinnan med hunden" som jag kallar henne, satte igår ut en fälla vid LIDL, sen började väntan. Sent igår kväll gick han in. Jag pratade med ägaren imorse, hon snubblade på orden och jag grät. Himmel, vilken lycka.

Simson
0

#64 Så dom satt mao och väntade på honom hela kvällen igår?! Härligt!

Misan
0

Jag blir alldeles tårögd. så underbart att han har kommit till rätta och inte är alltför medtagen av sitt äventyr.

Många rosor till er som inte gav upp.

Lisa

Hawknestgrove
0

En saga med gott slut! Underbart OCh tack Simson för allt engagemang!

supermoccine
0

Å, vad underbart att Mazarin kommit till rätta igen! Så fint att allt engagemang har givit resultat.

Simson
0

En envis gammal käring är jag och stolt över det! Räcka ut tungan Ibland är det bra att vara det!!! Skrattande 

Tidningar är ett underbart forum rätt använt. Tänk vad många som annars aldrig vetat om att vi letat efter Mazarin.

Nu väntar vi bara på resultatet från veterinärbesöket. Jag tror han bara behöver mat, en dusch och TLC (tender love and care). Vad blir det på svenska?

Jag väntar med spänning på fortsättningen på denna historia!!

anebit
0

Jag kan inte sluta gråta av lycka för att ni fått tag på Mazarin..

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Jenna-Gun
0
Ida
0

Åh, vilket härligt slut på en fasansfull historia!

Beundransvärt engagemang från alla er som gjort allt för att hitta Mazarin. Så härligt att läsa att det finns sådana som ni!

JosephineF
0

Hipp hipp Hurra!!!! Gud så underbart att han kommit tillrätta!!!! Underbara människor som inte gav upp!! Stora varma kramen på er, inte minst på dig, Simson, som VISST inte är en gammal käring!!! Haha =) Toka!

Simson
0

Kanske inte, Jossan, men envis som synden är jag! Flört

maggan47
0

vad härligt att Simson är tillbaka, där ser man, annonser har en genomslagskraft, Gladoch att man inte får ge upp, lycka Maggan47

storAnnette
0

Underbart!

Det är bra när dagspressen hjälper till,det såg jag nyligen med den kissen som bodde hos mig mindre än ett dygn tack vare att de såg att kisse hittats i nätupplagan.

marieborg
0

Hurra!!! Hurra!!!

Va skönt!!!

Simson
0

#64 Har ni hört något om hur det gick hos veten idag?? Jag är SÅ nyfiken om allt som händer runt Mazarin nu!!

[Kattsamariten]
0

#78 Har fått mail från ägaren, Mazarin har suttit på fönsterbrädan sedan hemkomsten. Hon bestämde att han ska få lugna ner sig lite innan hon tar honom till veterinär. Han är dock snabb som en vessla, så några benbrott eller så behöver man nog inte oroa sig för. Men, FÄSTINGAR…Bläää. Hon ska återlämna fällan och beställa tid hos veterinär på torsdag. Kvinnan med hunden, som hjälpte henne, är billös så Mazarins ägare ska försöka återgällda en del genom att agera "chaufför" åt henne.

Fortsättning följer…

Efvis
0

Helt fantastiskt!!!

Hälsningar Efvis

Hawknestgrove
0

Huuuga! De äckliga krypen…..Så bra att killen mår bra!

Ankie
0

Detta var ju en lycklig historia, vad glad jag blir.

Simson
0

#79 Vad fint gjort av henne att vara privatchaufför!! Det är guld värt många gånger! Hälsa till båda om du kan!! Nosgos!!

[Kattsamariten]
0

Har fått mail av ägaren. Hon har plockat en massa fästingar, varav en JÄTTESTOR, äckligt!!! På måndag har han tid hos veterinär. Bifogar en bild av Mazarin hemma på fönsterbrädan, efter fästingplockning.

Simson
0

Ååå gubben vad FIN du är!! Många lyckönskningar till dig att du får en bra sommar!! UTAN fler fästingar!! De är äckliga!! Massor med nosgos till dig!! Jag önskar jag kunde överräcka dem personligen! Lycka till hos veterinären på måndag!!

Lena
0

#84 Vad mysigt att se Mazarin hemma på fönserbärden igen. Synd att katterna inte kan berätta vad de varit med om. Fästingar är inget kul alls. Stackars Mazarin.

//Lena

Engla
0

Vad härligt att Mazarin är tillbaka igen! Glad Lyckliga slut är underbara. Skrattande

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Hawknestgrove
0

Fästingar är pyton. Sen när vi ändå diskuterar insekter, så kan jag förtälja eder att vi har myrinvasion här just nu. De är visst väldigt noga med sin munhygien, för de går i våra tandborstar och älskar att krypa på Listerineflaskan…..Skrattande

Simson
0

Renliga insekter! Det var något nytt!! =)

Hawknestgrove
0

Ja, det är till att slå ur tandborsten ordentligt innan man borstar tänderna och skölja av Listerineflaskan. annars så får man proteintillskott…Det är en liten period nu på våren, innan bladlössen kommer, då letar de efter sött. Sedan så är de borta. men kattena vill inte äta dem…..

Simson
0

#90 Inte? Skrattande

Hawknestgrove
0

Nä. Synd annars så är de duktiga på att äta flugor och försöker sig även på getingar, tyvärr…

Simson
0

putt

Erika91
0

Gud va skoj att Mazarin har kommit till rätta :D

Simson
0

#94 Tack vare alla härliga Västerås-bor så är han välbehållen hemma nu!! Kram till alla!! Jag längtar att få höra mer från Mazarin om hur det går bla med veten…

[Kattsamariten]
0

#95 Mazarin har varit på koll. Lite avmaskning, i övrigt var allt OK.

Simson
0

#96 Vad SKÖNT att höra!! Han är en sann överlevare våran Mazarin!!

Jenna-Gun
0

Jättebra.

Vilken tur att Maxarin hittades.

Simson
0

Kattsamariten har fått foton på Mazarin nu när han mår så bra igen efter hemkomsten!

Gå in och kolla på en härligt välmående misse:
Mazarin hos kattsamariten

Jag blis så lycklig när jag ser korten!!!!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.