Katter som bits!
Den siste tullingekatten här hemma har som sagt tagit längre tid på sig att bli av med sin skygghet än syskonen. Hon har börjat komma ganska nära mig de senaste veckorna och stryker sig mot möblerna, ibland nosar hon på mig då jag sträcker fram handen. Men nu händer det att hon stryker sig mot handen och sen biter/bitmarkerar hon och ryggar bort! Jag vet att hon mkt väl skulle bita mig hårt åxå. Hur gör man då? Jag vill ju inte bli biten :o( och man vill ju inte ignorera henne.

tyvärr vet jag inte..
någon som vet?
när det gäller markering så blir det nog inte hårdare än det är nu det är hennes sätt att sätta gränser men om hon skulle bli rädd så blir det nog desto värre.
enda lösningen är mjuk hand mjuk röst och när hon gör sin markering så har du fortfarande mjuk hand men fast röst så hon uppfattar skillnaden.
ja det äe det enda råd jag kan ge.
Och tålamod men det har du ju *L* du har gjort ett jätte bra jobb.
Lycka till.
Eva & Mojje & Strawberrie
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Kan du klappa henne annars? Alltså utan att sträcka fram handen. För många gånger är framsträckta händer, ett aggressivt för katter. Men kan du klappa henne över nacken, utan att sträcka handen förbi hennes ansikte? Det vill säga gå bakifrån. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Nej Vanessa jag får inte röra henne annars. Hon håller sig nån meter ifrån rett ofta men kommer bara ända fram om jag sträcker fram handen och låter henne nosa. Hon är himla nervös av sig ännu men det går på rätt håll. Det är bara när hon kommer av sig och "råkar" stryka sig mot min hand som jag får röra henne och hon markerar. Tänkte att jag ska undvika att räcka fram handen mer så kanske det går bättre sen när hon är redo….jag vet inte.
#4 Det verkar ju ändå som att hon börjar tina upp lite i och med att hon kommer av sig ibland och då kommer dig nära. Samtidigt sitter väl rädslan för människor fortfarande i och behöver mera tid på sig innan den försvinner. När hon kommer på att hon gått för nära bitmarkerar hon nog av bara farten.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ja så är det absolut, frågan är hur man ska göra. Ska jag fortsätta kalla på henne och ge henne händer eller ska man ignorera henne?
Jag var till veterinären för att köpa felliway som jag skulle ha till en kattfälla. Det var slut men det fanns något med liknande namn som hon sa att veterinärerna använde och sprutade på händerna då det kom en aggressiv katt.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#6 Att ge godsaker med händerna brukar vara ett bra knep. Men man får ta det lite försiktigt. Om katten förknippar händerna med trevliga saker så kommer rädslan att försvinna efter hand. Det handlar om negativ och positiv förstärkning. Att få det negativa att ersättas av positiv förstärkning. Problemet är bara att det negativa sitter hårdare präntat än den positiva och därför tar längre tid att betinga bort. Men det är inte omöjligt.
#7 Intressant! Kan du inte försöka ta reda på vad det heter?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#7 jag har Feliway hemma och det kan man spruta på händerna…men jag kan ju inte gå och spruta det på händerna hela tiden. Tvättar typ händerna hela tiden åxå ju.
#9 Du kan ju prova vid ett tillfälle och se om hon verkar vara intresserad. Det är väl inte alla katter som är förtjusta i det.Sedan tror jag att doften sitter kvar ett tag även om man tvättar händerna.Vi känner nog inte det men katterna.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Jag håller ju fortfarande på att närma mig Mysan och hon är mycket angelägen att få godis och hon tar det fint nu. Här har mutorna varit det bästa och även mycket prat och gos med de andra kissarna hjälper till. När en katt bitmarkerar så tar jag genast bort handen och pratar lugnande med den.
När det gäller felliway så har inte sprayen fungerat alls hos oss däremot har adapter i eluttaget varit kanon för kissarnas trivsel.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren