Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 1868 ggr
Erna
0

Honkatt söker hem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag önskar att jag slapp att skriva här, men det har kommit en hemlös huskatt till vår gård utanför Norrtälje.

Hon har funnits här i ca 4 veckor. Vi har annonserat i lokaltidningen utan respons. Katthemmet i Norrtälje har fullt (överfullt). Hon var så hungrig att hon höll på att gå i bitar. Vi har utfodrat henne 2-3 ggr per dag, avmaskat henne. Hon har fått extra vitaminer.

Tyvärr kan vi inte adoptera henne, eftersom vi redan har huset fullt med katter. Jag har uppfödning av perser och exotic.

Hon är otroligt kelig och tam och har tydligen varit en kär familjemedlem. Varför hon är på drift, vet bara hon själv.

Det börjar bli kallt och det har stormat ordentligt på sistone. Vi har ordnat en box som är bäddad och varm och som står i lä, men det hjälper inte när temeraturen sjunker och snön yr.

Finns det någon här som kan ta hand om henne?

Kontakta mig via mail: yamacatos@telia.com

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Alexej
0

Kan Norrtälje inte ställa henne i kö? De har en FB-sida också.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
0

Så fin hon är, och vad skönt att du finns där för henne i den mån du kan, eller har kunnat! Antar att du även hört dej för i grannskapet om den här missen..precis som du, har jag kattefullt här med en hel septett..

putt!

[eskils]
0

Har ni anmält henne upphittad hos lokalpolisen? Det kan ju finnas en ägare som saknar fina kissen, som har missat tidningsannonserna.

sagan
1

Lägg i frigolit i boxen så ni gör en box i boxen så att säga, ha sen sopsäck/pressenning runt, det hjälper att hålla kissen varm. Eller gå till en fiskavdelning och be om en färdig frigolitlåda. Gör sen hålet i långsidan så det inte blåser rätt in. Lägg sedan lite halm i botten. Klä med sopsäck så det inte blir blött. Om ni har ett ställe som det är lä på är det ju perfekt. Så har hon det varmt och ombonat tills en lösning finns för henne. Alternativt om ni kan avvara ett rum åt henne under tiden ni söker hem. Men frigolit låda är ett väldigt bra alternativ annars.

instruktioner för hur du ska göra ett frigolit hus åt kissen..

http://www.flickr.com/photos/ucl/sets/72157618993582947/detail/

Liz-arden
0

Om ni bor på en gård finns säkert någonstans under tak där ni kan ställa en frigolitbox som beskrivs i inlägget ovan. Med en sådan och mat dagligen så behöver ni inte känna att hon lider nöd medan ni letar efter en ägare eller ett nytt hem åt henne.

Se bara till att hon blir kastrerad om hon nu inte redan är det. Då blir det lättare att hitta ett nytt hem till henne och ingen risk för att det blir kattungar.

Som andra har skrivit kan man ofta sätta katter på kö till katthem.

Fint att ni tar er an henne!

Erna
0

Hon har en välisolerad box, men som sagt, det hjälper inte mot snöstorm och hård kyla.

Hon är anmäld som upphittad till polisen och står på kö till flera katthem, men ingen kan ta emot henne i år.

Jag har lagt ut henne på flera webbsidor.

Jag fattar inte hur man kan överge en så trevlig och fin katt? Ägarna måste ha övergivit henne utan mat, annars skulle hon inte ha försvunnit.

Den nya lagen som snart kommer om registrering och ID-märkning av samtliga katter, kommer tyvärr inte att hjälpa katter i denna situation, inte heller kattungar som föds utan tillsyn, för ingen av dem blir ju ID-märkt.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Issa
0

Har du lagt upp på Kattpolisen i fokus med?

Issa
0

Finns även en sida på Facebook som heter "Vi längtar hem" där många efterlyser sina borttappade katter.

sagan
0

#6 Vad har du isolerat den med? Är det inte frigolit så hjälper det föga.

Den länken jag skickade om hur man gör en varm isolerat krypin av frigolitboxar håller henne varm vid snöstorm och hård kyla. Har själv erfarenhet av det.

Så om du ser till att hon har en sådan att krypa in i så ska du se att hon kommer ha det väldigt varmt och ombondat.

Om du vill göra det lite mer isolerat kan du ha en inplastad kartong som är störrre än boxen som skydd över det hela så lär inte snön komma direkt in i hålet hon ska krypa in genom för att komma in i värmen. Alternativt bygga ihop ett av trä.

Flera kattföreningar som håller på med TRN ger katterna sådana krypin och dem klarar sig trots att det är -25 och storm.

Erna
6

Nu har vi äntligen hittat ägarna och de har hämtat henne. Hon hade en svårläst ID i ena örat.

När det blev blåsigt och kallt fick hon flytta in i vår farstu, så det har inte gått någon nöd på henne.

Hon blev väldigt glad när de kom och hon kände igen motorljudet på deras bil.

Hon rymde i somras genom ett fönster efter att familjen separerat och husse som hon följde med flyttat 2 ggr. Det blev nog för mycket för henne och hon kände inte igen sig.

Skönt att det löste sig, men det finns fortfarande ca 20.000 hemlösa katter i Stockholm som jag läste någonstans.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Alexej
0

Vad skönt!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus