Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattberättelser
Läst 956 ggr
Highlandertess
0

Hälsa på omplaceringskatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I början av maj ska jag troligtvis hälsa på en gammal bekant. Det är en liten katthona (kanske inte så liten längre) som jag och min pojkvän tog hand om ett tag. Hennes mamma hade fött en kull ute i skogen så kattungarna var vilda. Lilla Blitzie (som min pojkvän döpte henne till) fräste direkt man kom nära och "spottade". I början låg hon mest bakom möbler, men efter ett tag började hon komma fram. Vi rörde oss inte då så hon fick komma fram själv om hon ville. Till slut gjorde hon det och dagen då hon lade sig i mitt knä och började spinna så blev jag så glad! :-) Efter det blev hon tamare och tamare. Sedan kom den jobbiga dagen då vi började leta nytt hem till henne. Man fäster sig ju. Vi hittade ett trevligt par som bodde ute på landet och dit fick hon flytta. Jag har inte sett henne på länge så jag undrar om hon alls kommer ihåg mig. Det ska bli spännande! :-)

app.syl
0

Men va kul, måste kännas jätte roligt att få träffa henne och se hur hon har det, Hoppas hon känner igen er skulle vara kul.

Du får berätta sedan :-)

maggan47
0

vad söt hon är, spännande att höra hur det gått med besöket kram Maggan47

Lena
0

Det var en oerhört söt kisse! Tänk vilket fint jobb ni gjorde som räddade och socialicerade henne. Förstår att det var svårt att skiljas från henne sedan. Desto bättre att veta att hon fått det så bra.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Highlandertess
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är så glad idag! Vi var och hälsade på lilla Blitzie som hade fått nytt namn och numera heter Skrållan. Det var så härligt att se henne! Hon hade vuxit och pälsen hade blivit lite längre och mörkare (som ni ser på bilden). Hon hade även blivit mamma :-) Den andra katten på bilden är en av hennes döttrar (den som de behållit). De andra tre hade fått hem på olika ställen i Värmland. Fast nu gick både hon och hennes dotter på p-piller.

Först var hon lite blyg och vågade inte komma fram. Men till slut gjorde hon det och var lika go´som förr :-) Jag kelade med henne en lång stund. När vi gick så satt hon och tittade efter oss. Det såg så sött ut! Jag är så glad att hon fått ett så fint hem där hon trivs och mår bra :-)

Alexej
0

Skönt och samtidigt sorligt att hälsa på en katt, som man själv hade. Jag hälsade också på Charly, en 3-färgad hona som jag fick som kattunge och hade i 7år. Men när jag flyttade till landet, ville hon inte vara här längre och hon trivdes inte med mina andra katter. Hon rymde hela tiden tillbaka till en granne. Nu är hon 11 år, jag fick klappar henne, men hon visade fortfarande tydligt att hon hade det bättre där. Skönt och ändå sorligt…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

Alltid en smula sorgligt och jobbigt att skiljas från en kisse som man räddat, men när de får goda hem känns det ändå bra.

Hoppas de kastrerar honkatterna så de slipper gå för länge på p-piller. Tyvärr har det ju så mycket biverkningar.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Highlandertess
0

#6 - Jo, det var planerat med sterilisering framöver. P-piller är ju inte en långvarig lösning.

modellflickan
0

Hon är vacker. :)

Lena
0

#7 Jättebra! :)

"Kastreringpolisen" Lena

Sidentass
0

Men ohhh vilken skönhet…ja..den röda också! Vilken fin insats du gjort för missen..tack vare dej är hon ju en trygg kisse idag…vad roligt att du fick träffa henne..och att ni fick en kelstund tillsammans..sånt värmer..vet hur det känns när den dagen kommer o det är dags att skiljas åt…det är svårt..men något lättare när man vet att misse kommit till ett hem som är riktigt bra..

Sidentass

Erika91
0

Vilken söting :) Dottern med :)
Härligt att träffa henne förstår jag :)
#7 Vad bra att hon ska sterilisera dem :)
Men du jag har läst här på forumet att man ska kastrera sin honkatt (då tar man bort hela paketet och inte bara äggstockarna, det motverkar saker kom inte ihhåg vad det var.)
#10 Jag håller med det du skrev fullt ut :D

Highlandertess
0

#11 - Så det är skillnad? Jag trodde de alltid tog bort allt. Vad är det för skäl till att behålla en del? Letade upp papperen på min Silla för att se om det stod sterilisering eller kastrering på henne, men kan inte tyda veterinärens handstil :-/ Tror jag ser ordet äggstockar men kan inte tyda ordet efter det. Står något i stil med "ligering äggstockar/otydbart ord". När jag söker på ligering så står det som förklaring "binda, fängsla", så jag fattar verkligen inget. Det kan stå något annat för ordet är svårt att tyda. Någon som är mer familjär med veterinärtermer?

#10 - Ja, vi fick se bilder på övriga kattungar. Var en långhårig röd katt, en korthårig med exakt samma mönster som Blitzie (Skrållan) vilket såg jätteskoj ut och en korthårig svart och vit. Vilken blandning det kan bli! Själv har jag alltid haft kastrerade/steriliserade katter så jag har aldrig varit med om någon födsel.

storAnnette
0

När man kastrerar tar man bort livmodern och fortplntningsdriften försvinner.

Det andra betyder att de snört av äggledarna och då finns driften kvar (de har löpbeteendet kvar vad jag fått veta).

Highlandertess
0

#13 - Aha…men då måste både min och min systers katt vara kastrerade då. För de har inte uppvisat något löpbeteende sedan dess. Och syrrans katt var fruktansvärd på det då hon skrek och åmade sig. Det borde ha märkts om hon hade det kvar :-) Tack för förklaringen!