Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 1146 ggr
Mymlan
0

AKUT HJÄLP

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=715782

En katt riskeras avlivas om ca 2 veckor pga den kissar på fel ställen.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

app.syl
0

Alltså det är inte klokt vad man får läsa överallt just nu verkar det som

Hoppas det finns någon som kan hjälp henne

Mymlan
0

Han påstår hans flickvän varit i kontakt med Morgan på KKS men bara fått ett namn o sedan gick det runt. Så katten kommer med all säkerhet avlivas om en vecka sa han nu.

Lena
0

Jag har skrivit följande svar till annonsören:

Jag skriver till dig i egenskap av Sajtvärd för www.hittekatter.ifokus.se En sajt där vi jobbar för att höjja kattens ställning, komma tillrätta med det stora problemet hemlösa katter innebär i vårt land samt hjälpa kattägare med goda råd och lösningar på olika problem.

Tyvärr avlivas ett mycket stort antal katter pga att de inte är rumsrena. Många kattägarna tror inte att det finns något att göra, andra vill inte ens göra ett försök.

Den vanligaste orsaken är att katterna har blivit könsmogna, då är det vanligt att båda han- och honkatter kissar lite varstanns. Därför ska man alltid kastrera sina katter så snart de är i lämplig ålder.

Titta gärna in på sajten, vi kan där ge dig många råd om hur du kan komma tillrätta med problemet. För guds skull avliva inte katten!

Mvh Lena Lindell

Hoppas kattägaren tittar in på sajten så att vi kan ge goda råd i frågan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

morgan_kks
0

#2 Eftersom jag sedan länge har intagningsstopp gällande nya kattärenden så hänvisar jag alltid vidare ärendena inom KKS, vet inte sedan om något hänt gällande detta ärende (om jag nu pratat med denna person d v s). Tyvärr är det ju många katter som anmäls till oss som är avlivningshotade.

Sidentass
0

Bra skrivet Lena!

Mymlan
0

#4 Denna kommer de avlivas. Det som behövs är snabbt ett jourhem.

Simson
0

Jag skrev hur fruktansvärt ledsen jag blev när jag läste annonsen. Det är ändå år 2007 och man tycker att även kattärenden skulle uppdateras till lite modernare och mer humanare tänkande men det är bara slit- och släng-mentalitet. Det är SÅ frustrerande att se okunskap.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

[helenal]
0

men va hemskt, att de ska behålla en katt men avliva den andra som kissar? herregud mniskor

essut
0

Mymlan.. Kan inte du ta hand om katten så länge?

Mymlan
0

#9 Jag har nyfödda kattungar samt ej plats för fler katter.

Engla
0

Verkar som att katten finns i Sthlm-området. Ingen i Sthlm som kan ta in den?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

vanessa
0

Det är hopplöst. Fattar inte vad människor tänker med ibland. Men om han kastrerar katten, tar hem den och så ser de att kissen slutat kissa så kanske den klarar sig.

Det är så hopplöst med alla desa avlivningshot. För katthemmen kan inte ta emot dem, för då kan vi inte hjälpa de hemlösa. Vilket motverkar vårt arbete. Man skulle behöva obegränsat med plats. Ska skriva till honom och säga åt honom att kontakta ett hem som helst tar hand om enbart tama katter. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

app.syl
0

Någon som vet hur gammal den är ?

hadrianus
0

Vilken underbar liten kattflicka! Det kan inte vara omöjligt att hitta ett hem till en sådan sötnos. Kissproblemet är antagligen heller inte svårlöst eftersom katten inte ens kastrerats. Hade jag bott närmare hade jag nog tagit in katten och provat om det fungerat ihop med min nuvarande "kattflock". Finns det ingen i Stockholmsområdet som känner som jag?

Alexej
0

Måste väl finnas nån lösning! KKS eller Fisksätras katthem? Läste nåt att de tog in en annan avlivninghotade katt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mymlan
0

Vad gör katthem med de katter som bara lämnas utanför deras dörr, avlivas de?

Alexej
0

Nej, de tas in. Problemet är att det är ofta överfullt på alla katthem och många väntar på en kölistan. Jag personligen tycker inte om det. Sedan hände det nyligen på Djurhjälpen i Stockholm (tror jag), att katterna hann smita ur lådan. Också för sin egen skull ska man vara ärligt och försöker själv så mycket som möjligt att hitta ett nytt hem. Som jag skrev förrut till någon annan, gör ett fint papper med bild, beskrivning och förklaring och sätt upp den där det finns mycket folk. Gör den fint,ärligt och personligt kanske någon hör av sig.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

JosephineF
0

Ja, jag håller med dig där Landfreak. Vi ska väl inte missbruka att vi har tillgång till katthem? Det bästa är ju ändå att man tar sitt ansvar och försöker hitta det bästa möjliga hemmet åt katten själv till att börja med. Katthemmen ska ju inte behöva ta över när vi själv inte orkar engagera oss, dom är väl främst till för katter som inte har något befintligt hem..

miranda1
0

#16 är det nån form av uppmaning att när katthemmet säger nej att dumpa katterna utanför grinden?

Lena
0

Det är ju det här som är kärnan i problemet att allt för många kattägare inte tar sitt ansvar full ut när behov av omplacering föreligger. Detsamma gäller när det uppstår olika problem med katten/katterna de har. T.ex. att katten börjar kissa på fel ställe. Nej då ska katten avlivas eller släppas ut och snabbt som ögat ska det gå. Hoten haglar genom luften där engagerade personer och katthem får höra att om de inte tar hand om den här katten innan kl. 17:00 kommer den att avlivas. Det mest absurda är att "kisseri-problemen" ofta beror på ägaren själv eller på något annat som är mycket lätt att rätta till. Tyvärr har jag mer än en gång mötts av hysteriska kattägare som vägrar att lyssna på goda råd och inte har ett uns intresse att försöka komma på var problemet ligger.  Det enda intresse de har är att bli av med sin katt som de fick för 5 öre när den var liten och söt. Tröttsam gamal vals det här, precis som en gamal 78:a varvare som hakat upp sig.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mymlan
0

#19 Det sa jag inte, jag bara undrade. Jag vet det förekommer att folk dumpar katterna utanför dörren till katthem.

vanessa
0

Problemet med de som lämnar katter utanför dörren är många. Dels så har alla katthem en intagningsgräns, som djurskyddsinspektören satt. En gräns man ska följa, för katternas skull så att det inte blir för fullt och sjukdomar börjar florera. Karantänerna platser är ofta väldigt få. Kommer det in en katt när det är fullt, så skapar det stora problem. En massa samtal måste ringas för att se om tillfälligt hem kan ordnas och så vidare.

Men avlivar katterna gör vi inte, för att de har en idiot till ägare. Det är ju de ägarnas idioti vi alltid tar hand om. Om inte den fanns, så skulle inte hemlösa kissar finnas.

Däremot så polisanmäls det hela. Så har man tur, så hittas ägaren. Ett papper från polisen sätter fart på magsyran. / Vanessa

essut
0

#10 Huskattsungar???

Tänke bara att du hade plats när dom andra 2 katterna fick ett hem..

Mymlan
0

#23 Tjuvparning och inge planerat. Hade önskat jag kunde ta in en..

hadrianus
0

Finns det ingen hjälp att få för denna fina katt? Jag lider när jag tittar på bilderna av den. Så liten, söt och tydligen dödsdömd!

Lena
0

Det bästa vore ju att katten blir kastrerad så snart som möjligt och att den unga matten och hussen börjar söka hem parallellt. Sedan får man ju hoppas att modern som vill avliva kan ge sig till tåls under tiden.

//Lena

Simson
0

En fräck fråga: Kan inte vi göra en insamling och hjälpa dem på traven med kastreringskostnaderna så visar vi föräldrarna att vi är många här ute förutom "barnen" som verkligen bryr oss de unga samt i katterna fortsatta öde och liv???

anebit
0

#27    Jättebra Simson.   Jag hänger med på det……..  men hur går vi till väga………. Nån som kan ta tag i det?

Killens tjej t.ex. som finns här på forumet.  Det finns väl en annan tråd här om samma katter…… Pilladiana heter hon såg jag.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Simson
0

#28 Vi ser vad Mymlan och PillaDiana säger när de läser tråden igen. De kanske kan PM'a oss intresserade ang kontonummer?? Om de är intresserade att hålla i det hela så att säga?

Allt kanske har löst sig (optimisten) om föräldrarna läst allt här inne…om de har visat trådarna för dem?

Mymlan
0

Vet ej om det finns nå intresse från dem ang se till så katten får ett hem då de ej svarar på ngn tråd här eller på zoonen forum, katter. Så deras rop på hjälp känns lite lamt.

pilladiana
0

Hej på er alla, det här är Robba, PillaDianas pojkvän Katternas "ägare" om man säger så. Jag tackar alla för erat intresse och alla förslag om och med katterna. och tack till dig mymlan, som frivilligt engagerar sig i kattens öde.

Jag såg att ni hade tänk på insamling, Men det behöver ni inte.. Jag har själv råd att kastrera katten, det ända som behövs är ett hem den kan komma till. Då min elaka mamma inte tror på katten. Jag har haft lite svårt att få tillgång till dator då jag är nere i småland för tillfället, kommer hem på tisdag. Men jag ska försöka hålla mig uppdaterad. Jag är inte så insatt i den här djurrvärlden men jag antar att ni med lite mer erfarenhet är villig att hjälpa katten till ett bättre hem.

Katten heter Gosan, och är snart 2 år. Hon är en helt otrolig katt och är jättegosig Hon är inte en stor katt men ändå inte en liten katt, mittimellan storlek alltså. Hon gillar att mysa på trånga utrymmen där det är varmt å mysigt. Hon är en lekfull katt som gillar att leka med sina kattleksaker. Gosan är med andra ord HELT FRISK!

Sen så tänkte jag höra, om något som inte är lika bråttom. Det gäller ett hem åt den andra katten i huset. Gosans syster. Hon kissr inte på möbler och annat så hon är inte avlivningshotad. Men jag vill ändå inte att hon ska behöva genomgå samma sak som sin syster om hon gör nått fel. Jag vill inte att min mamma ska ta hand om några djur över huvud taget. Jag anser att hon inte är bra för dem. hojta till om ni kan ryka in för även henne.

Nå mig på min mail: Robba89__@hotmail.com
Tack för all hjälp på förhand från Robba, Diana och katten Gosan!

marieborg
0

Hej Robba!

Prova med att kontakta Stadskatten i Åkeshov. Vad jag har hört så vill de helst hjälpa till med omplaceringar av tama katter (vet ej om det stämmer). Så pröva med dem. Säg att du är villig att betala för kastreringen.  Info se nedan. Lycka till!

Kontakt:
Telefon: 08-687 47 73
Telefontid måndag-fredag kl. 10.00-11.00 samt 13.00-14.00.
Tyvärr har vi inte någon bemanning för att svara i telefon under övriga tider.
E-post: info@stadskatten.org       http://www.stadskatten.org/

rulda
0

klarar katten av att vara ensamkatt? Jag kan höra mig för runt om bland mina vänner och se om någon kan ta hand om en kisse. Jg får inte för sambon "nej lotta det var två vi kom överens om"
Bor bara två mil ifrån väsby så att de är nära och bra…

miranda1
0

Hoppas det löser sig och att din "elaka mamma" aldrig skaffar djur mer!

/Miranda

Denna kommentar har tagits bort.
Naquita
0

Gunilla.H de e väl ändå ingen som sagt att den inte klarar av att vara ensam?? men en del katter vill inte vara ensamkatter, så e de bara..då e de bara grymt att låta dom bli ensamkatter o vantrivas.

ditt inlägg var väldigt nedlåtande och "jagvetbäst"attityd funkar inte på en kattsajt.

vanessa
0

#35 Som sagt, vissa katter vantrivs som ensamma och det blir plågsamt för henne. Då kanske hon börjar kissa inomhus även efter kastrering. Därför är det en vettig fråga som Rulda ställer. /Vanessa

pilladiana
0

Robba:

Jag tror att Gosan skulle klara sig själv, hon är en ganska självständig katt även fasst hon bor tillsammans med sin syster. Men ett pluss är ju om de får vara tilsammans i ett å samma hem. Men man får tänka på deras olika status just nu, Gosan är  mycket mer behov av ett snabbt och vänligt hem. Men hör med dina vänner Rulda så får vi väl se vad som händer.

vanessa
0

Kontaktade dig tidigare på andra hemsidan. Dels om kattstallet, men även om Solgläntan. De gillar tama katter. Men ska vara kastrerade och vaccinerade helst. Kontakta dem: http://www.kattfonden.se/ 

Vanessa

Hawknestgrove
0

#36 JAg har aldrig haft en tanke på att min attityd är nedlåtande. Det är absolut inte meningen. Ok, jag kan vara lika finkänslig som en getingstucken noshörning i en porslinsaffär ibland, det håller jag med om. Men jag tror inte någon härinne anser, att jag inte har här inne att göra. Som i en annan tråd, snälla, varför hålla på och reta sig på småsten? Då tar jag väl bort min kommentar då, så är väl allt väl och bra?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

storAnnette
0

Just nu är det väl frågan om att rädda livet på kissen?Hellre ensam än död tänker jag då.Om kissen sen kommer till rätt hem kanske syrran kan flytta dit senare eller så får hon en annan kattkompis (om hon vill)?Det kanske redan finns en katt i huset?

Bor tyvärr alldeles för långt bort för att hjälpa henne (Luleå,Norrbotten) och de flesta andra katter som kommer "på tapeten" här.Tänker dock på henne och än mer på Amigo som verkligen borde få en ny chans i ett nytt hem.

hadrianus
0

Tack alla ni som bryr er! Det måste gå att hitta ett hem till en så fin katt!

Mymlan
0

Ny annons ang katterna..

www.zoonen.com/perzoonen/annonzparken/annonz.asp?oid=1345846 " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.zoonen.com/perzoonen/annonzparken/annonz.asp?oid=1345846

morgan_kks
0

Hej!

KKS aktiv haft kontakt gällande detta ärende och det ÄR akut. KKS kan ta dessa under sina vingar om lösning finnes gällande stödhem, lite info om resp sötnos:

Namn: Gosan
Född: mellan feb - maj 2005 (ca. 2 år)
Kön: Hona
Teckning: Sköldpadda
Personlighet:
Glad och gosig katt. Gillar att busa med allt smått som rör sig. Gillar att ligga å sova i trånga utrymmen där det är varmt å mysigt.

Namn: Lisa
Född: mellan feb - maj 2005 (ca. 2 år)
Kön: Hona
Teckning: Sköldpadda, vita tassar och mage.
Personlighet:
Lisa är en söt liten pipig katt som är lite skygg av sig. Tycker inte om när det är mycket folk runtomkring och bestämemr själv när hon vill bli klappad. Men när hon väl är gosig så är hon gosig

Sprid detta gärna även vidare även till andra ifokussiter kattforum etc.

Kan du hjälpa maila birgitta@kks.nu

Tack på förhand!

Morgan

rulda
0

tyvärr har jag gått bet på att hitta någon som kan hjälpa till… är det någon som vet hur det har gått för kissarna?

Anna77
0

Jag ser ingen annons? Vad är överskriften på annonsen? Ingen som vet något hur det gått??

Simson
0

Annonserna verkar vara bortplockade. De finns ej kvar. Har det löst sig? Eller har de avlivats?

Mymlan
0

Hawknestgrove
0

Puh… Någon bättring i alla fall….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Simson
0

Det var skönt att höra! Den mamman var inte rolig!! Blä för henne!!!

LinaK
0

Fy sjutton för mamman! Vilken människa resonerar på det där viset?=( man blir ledsen att se att det finns sådana människor som inte tänker på djurets bästa!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

anebit
0

Underbart att det ordnar sig för kissarna….

Konstiga mammor en del har!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna