Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 433 ggr
Hennum
0

Statistik om hittekatter.

Hej alla kattvänner!

I skolan fick vi som uppgift på svenskan att göra en tes och argumentera för eller emot den i ett föredrag för klassen. Jag tänker då argumentera för att de ska införas obligatorisk idmärkning o registrering av katter. som inledning tänkte jag ha lite upprörande fakta, tex hur många katter som är hemlösa o sånt. Någon här som vet vart jag kan hitta det?

Lite tips på argument kan oxå behövas, har kommit på endel själv men ni kanske har fler?

Kram / Hennum

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

anebit
0

http://www.djurskyddet.se/material/index.asp

Här kan du gå in och läsa……

Det finns foldrar du kan öppna och läsa eller beställa hem…

Du kan ju oxå leta bland artiklarna  som finns här uppe till vänster

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Hennum
0

Tack så jättemycket!

vanessa
0

Hur går det? Behöver du hjälp? Ska de argumentera mot id-märkning eller ska du ta upp mot delen också? /Nyfiken i en strut Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hennum
0

jag argumenterar för märkning och sen efteråt så har vi en diskussion och så får folk argumentera mot eller för, helt enkelt säja vad dom känner om det där.  

är klar med själva texten nu. nu ska jag bara redovisa oxå, i veckan. jättenervöst, fast jag har börjat lära mej att hålla i redovisningar nu, förr i tiden fick jag panik och gick ut och grät typ :P

jag funderar på om jag ska göra reklam för djurskyddet sveriges namninsamling för det här, eller om det kanske är lite för mycket. vi ska ju bara argumentera för en grej och inte göra reklam för nån organisation :P

Alexej
0

Tror inte det finns nån oavsett ålder som inte är nervös för att prata framför folk. Och försök att hellre pratar för långsamt än för snabbt, jätteviktig! Lycka till!Glad

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

#4 Det här med ID-märkning och registrering är även en politisk fråga. Det har faktiskt varit uppe i Riksdagen den 19/4 tillsammans med drygt 80 andra motioner om djurskyddsfrågor. Det är inte "bara" Djurskyddet Sverige som driver frågan utan den är aktuell från många olika håll. Tyvärr blev motionen avslagen den här gången.

Bra att du tar upp den här frågan i ditt skolarbete! :) Håller tummarna för dig - du ska se att det kommer att gå jättebra.

Som du säkert redan har läsat i materialet från Djurskyddet finns det flera anledningar till att det är så viktigt med ID-märkning och registrering. Förutom att bortsprugna katter lättare kommer tillrätta, finns även en rent juridisk aspekt. För att komma vidare i arbetet att höja kattens status samt att förbättre situationen när det gäller alla hemlösa situationer måste ägaransvaret kunna påvisas.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jenna-Gun
0

Vet hur det känns att "redovisa"

Håller tummar och tassar för dej.

Kram Jenna

vanessa
0

Vet hur det kan vara att hålla i redovisningar. Gick faktiskt på en kurs "att tala inför andra". Sedan fick ingen tyst på mig.

Det jag rekommenderar är att du funderar på motargument mot id-märkning. För då gör du en superbra avslutning. Ju säkrare du är inför motangrepp, desto säkrare är du under redovisningen.

Klassiska motargument:
Katter är "vilddjur".
Det kostar.
Hur ska man få bönder att id-märka sina katter?
Varför skulle detta höja kattens status?
Sedan säkert fler frågor, men blev lite rom i huvudet. /Vanessa

Hawknestgrove
0

Ja, som vanessa säger, att agera djä****ns advokat är bra. Då får man fram de bästa argumenten.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hennum
0

mjo.. det ska vi göra oxå. och jag kommer ta upp några motargument och sedan visa för dom att dom argumenten bara är "dumma" och att jag har rätt Räcka ut tungan

jo, vi har massvis med redovisningar nu… och man lär sig, tur är det. och det är bra att vi läser svenska c där retorik är en så stor del. Man kommer alltid att behöva tala inför folk.

det ska bli spännande och se folks reaktioner. och vad dom kommer tycka om idén att kattens status ska höjas. jag tror att dom flesta skiter fullständigt i sånt.

Jenna-Gun
0

Säj inte det.

Det kan finnas kattvänner i den grupp du ska redovisa i.

Efvis
0

Vilken driftig tjej….all heder till Hennum.

När är redovisningen?…ska bli så spännande och höra hur det gått.  Du kanske t.o.m lyckas ändra någons tidigare inställning eller kanske kan få någon att vakna upp och bry sig.

Lycka till Hennum

Hälsningar Efvis

Hawknestgrove
0

Åh, så kul att läsa svenska C! Jag tog det som tillval när jag läste sist på Komvux….Kan verkligen rekommenderas….

Hennum
0

det gick jättebra!!! :D:D:D ingen hade ett enda ord att säja emot. dom bara satt helt tysta, eller sa att de höll med. så jag är nöjd :) får se om dom registrerar sina katter nu. borde göra det själv oxå. hur mycket kostar det? (jag frågar åt pappa)

vanessa
0

Jippie, vad stolt jag är över dig. Så duktigt. Även om de inte springer och id-märker sina katter så har du väckt en tanke i dem.

Att id-märka katter har lite olika priser. Men id-märkningen känns som en mindre sak, när det handlar om dina katter överlag. Så satsa inte på att pressa din far i det också. Utan låt det gå till kattmat istället, tills vidare. Du kan "hoppsan" lägga fram lite böcker som han kan råka läsa som handlar om katter. Lägg det gärna på toan, för män har en förmåga att läsa när de är på muggen…

Men, det jag vill är att ge dig applåder. Hör du dem? /Vanessa.

Faxlin
0

Super bra arbeta att ta upp på skolan. All heder åt dig. Jag instämmer i vanessas aplåder och hoppas du hör dem.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Id-märkning  kostar ca 300 kr med viss variation. Ring runt

Simson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en massa applåder också!! Starkt jobbat!! Som sagt var…det är underbart att du sått ett litet frö hos alla som hört dig…det stannar inte bara hos dem utan när de kommer hem och med kompisar och på andra ställen…du har gjort ett STORT arbete för alla katter!

En extra applåd för att du klarade av att prata inför grupp och argumentera!

Pappa kan väl läsa din uppsats. Och ja…gissa om karlar är hopplösa att sitta lääänge på dass och läsa så där är bra om du "planterar" ut lite "bra" läslektyr. *smiley med djävulshorn på* Flört

Är stolt över dig!! Kram och nosgos!! Och en blomma!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Efvis
0

Way to go Hennum!….

As-bra gjort….verkligen.

Hälsningar Efvis

anebit
0

Superbra gjort Hennum!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Alexej
0

Rena ID-märkningen kostar 50 kr, sedan är det lite olika vad veterinären tar. Kollar kanske på djurhem. En del gör det själv, vi tar 150 kr. Sedan kostar registreringen på SKK 120 kr. Kolla under: http://kennet.skk.se/agarreg/index.aspx

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hennum
0

hehe.. tack för applåderna o allt :) dom hördes ordentligt!

mjo… pappa sitter där i evigheter… väldigt irriterande :P men ni har rätt, det är nog bäst att ta en sak i taget…

tack så hemskt mycket för all hjälp och stöd. :) det är bra att det här forumet finns!