fästing på grannkatten
Jag har en grannkatt som jag är väldigt förtjust i. Vi brukar kalla honom Vampyrkatten för han har så rediga huggtänder. Nu när jag gick ut och hälsade på honom idag såg jag att han hade en rejäl fästing på ryggen. Det är ju egentligen inte mitt ansvar utan ägarens, men jag känner inte henne/honom. För hans skull vore det väl bäst om jag plockade bort den ändå (ägaren måste ju ha antingen märkt fästingen och struntat i den eller inte ens klappat honom, båda är illa), men den är väldigt långt gången så den kanske snart hoppar av självmant. Och om jag misslyckas med att ta bort den ordentligt sitter den väl kvar och blåser upp en ny bubbla om jag förstått det rätt. Ta bort eller inte? Vad skulle ni gjort? Teknikknep för att ta bort på ett bra sätt? Har nog tagit bort max två fästingar i mitt liv.

Han är en mycket fin katt. :) Jag hade tagit bort fästingen och sedan även talat om det för ägaren.

Mm.. du tror inte att det kan vara sämre att ta bort än att låta den kliva av själv när den är så stor?
Prata med ägaren.. Läskigt.. men jag vet vilken trappuppgång han bor i i alla fall. Tror det är en tjej/familj som bor där. Min pojkvän vet vilken lägenhet som är boet, men han är i Sydafrika nu..

Du kan alltid ta bort fästingen. Ta tag i den, ryck loss den. Sedan så är allt bra. Bränn fästingen eller mosa den. Fästingar kan svälla fort, så det behöver inte betyda att ägaren inte tagit hand om honom. De kan ha missat den. Men du kan låta den vara kvar så får ägaren ta bort den. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jättefin misse :)
Jag skulle ha tagit bort den, det är bara att ta tag i den och rycka loss, som Vanessa skrev, det kan hända att man inte får med hela men det är bara att låta det vara, för jag har läst att den lossnar av sig självt efter ett tag om man har ryckt bort kroppen..
Personligen tycker jag det är bättre att ta av den när man märker den än att man låter den vara..men du kan ju tala om det för grannen också som modell_flickan skrev så att grannen..
Bara rycka loss de och briner upp eller spolar ner de i toaletten. Skulle du inte få med allt gör det inget, ramlar av snart. Men varje fullvuxen fästing som ramlar av betyder nya fästingar:
Livscykel
Livscykeln för Ixodes ricinus, dvs från det att äggen läggs tills fästingen är könsmogen, består av fyra stadier och tar ca 3 år. Första året lägger honan tusentals ägg. Larverna som kläcks från äggen "äter ett blodmål" nästföljande år, faller till marken och utvecklas till nästa stadie, nymf. Efter att ha ätit ytterligare ett blodmål det tredje året utvecklas nymfen till vuxen fästing.
Trots den långa livscykeln, så suger inte fästingen blod totalt mer än knappt en månad under hela utvecklingsperioden. Varje måltid kan pågå upp till en vecka. Värddjur är framförallt sorkar och möss, men även stora däggdjur och människor kan angripas.
Parningen äger rum på värddjuret. När honan bitit sig fast, kryper hanen in under honan och befruktar henne. När honan är befruktad och ätit sitt sista stora blodmål, släpper hon taget och faller till marken där hon lägger äggen, för att sedan dö. Hanen däremot "äter" flera gånger och parar sig dessutom flera gånger.
(kopierat avhttp://exspot.se/om_fastingar/)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Som det sagts tidigare behöver det inte vara att ägaren inte brytt sig om katten. Man kan missa fästingar, de är små och växer snabbt.
Om man råkar få huvudet kvar, låt det sitta. Veterinär behövs bara om området blir rött och infekterat. Men oftast klarar de av det själva och huvudet stöts bort ur värddjuret (katten i detta fall).
Det absolut säkraste sättet att plocka en fästing är med en fästingplockare med snara. Då slipper man riskera att trycka in några sjukdomar i värddjuret under tiden man tar bort fästingen.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Håller med. Ryck loss elänet och bränn upp den leler mosa den. Man brukar veta, att man lyckats ordentligt, när det liksom "knäpper" när du tar bort den. Sedan så är det inte så farligt om det blir lite kvar normalt sett. Men tipsa ägaren om Spot-On!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#3 vad är det som är så läskigt med att prata med ägaren?

#9 Tja, jag kanske är lite folkskygg emellanåt, men jag tycker det är läskigt att gå till andra gården och ringa på där jag tror katten bor och prata med någon jag aldrig sett förut. Dessutom med risk för att ägaren tycker att jag lägger mig i. Vet inte riktigt vad jag skulle säga heller.
#8 Spot-On, är det något man har på där fästingen satt?
Nåväl, om fästingen är kvar idag tar jag bort den när jag ser honom. Han brukar hänga på vår gård. Han vakar utanför en annan grannkatt varje dag. Den katten brukade få gå ute förut, men efter att ha fått stryk av Vampyrkatten så han fått åka till veterinär ungefär en gång per år får han vara inne nu. Med vakt nere på gården. Vampyren är så himla ihärdig i sitt vakande. Undrar vad det är han vill med det egentligen
Spot-On är fästingskydd, man köper det receptfritt på apoteket. OK, ganska dyrt, men en förpackning räcker hela sommaren. Det verkar föebyggande, man tar och häller inehållet i en av pipetterna mellan skulderbladen på katten, inte en regning dag, så sitter skyddet 4-6 veckor. Öööhhh…. fått hjärnsläpp här, hjälp mig någon med det kompletta namnet…..
Det är Frontline Spot-on. 3*o,5 ml kostar 180 kr. Väldigt effektiv!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Tack, Landfreak, är det Alzheimern som spökar här månntro? Ja, jag har en väldig galghumor och den är äkta……