Katt sökes!
Jag och min sambo hjälper Göteborgs katthjälp och är jourhem och volontärer. Just nu är vi jourhem åt två små kattungar men vi är inte säkra på att någon av kattungarna passar oss.
Vad vi söker är en katt som ska vara sällskap åt vår lugna, men busiga och sociala ragdollpojke. Han trivs inte som ensamkatt.
Dessa krav har vi:
Älskar andra katter
Väldigt mysig och ligger gärna i knät och gosar
Van vid hundar (vi har inte hund ännu, men kommer att skaffa om 1-2 år)
Det är inte lätt att hitta en katt som stämmer in på den här beskrivningen tyvärr. Men vi är villiga att leta länge.
Behåller vi ingen av kattungarna vill vi ha alternativ. Det lutar mot att vi inte behåller någon av dom då dom inte riktigt har personligheten vi söker.
Ålder och kön och ras på katten har ingen betydelse. Kattunge kan gå, om den stämmer in på ovannämda punkter. Är kattungen inte hundvan kan vi försöka ta hit vänner med hundar.
Vi bor i Göteborg i en tvåa på 53 kvm så en innekatt är ett måste. Vi aktiverar katterna mycket och länge varje dag och de behöver sällan vara själva.
Tillägg: Katten bör finnas i Göteborgsområdet om inte transport kan lösas. Varken jag eller min sambo har körkort eller bil.

Hur menar du att personligheten inte passar er?
Jag har jourhemskatter som söker hem. 3 kattungar som är 13 veckor och en han-katt som är 5 månader.
Alla de är supergosiga, sover i knät. De är inte hundvana men de är vana vid illrar och de flesta andra djur.
Bor i Göteborg.
Dessa kattungar är inte ett dugg intresserade av oss människor, ännu.. Blir dom inte det innan det är dags för flytt så känner jag mig inte sugen på att behålla någon av dom, om du förstår? Att få gosa och mysa med min katt är väldigt viktigt för mig och även för min sambo.
Jag skulle gärna komma och kika på kissarna när kattungarna har flyttat och om dom du har finns kvar såklart. Jag PM:ar dig när jag vet mer. Du har inga bilder på dom små?

Kattungar blir ju vad man gör dem till, en del behöver längre tid på sig att bli gosiga och sociala än andra. Beroende lite på hur de har vuxit upp. Men ju mer tid man ger dem desto tamare blir de ju.
Här är en bild på två av 12 veckors ungarna. Det är två pojkar och en tös, som är randiga alla tre.

Det vet jag inte riktigt om jag håller med om :P Jag har tagit hand om 3 kullar hittills som jourmatte och alla kattungarna hade olika personligheter. En del ville bara gosa och mysa, en del var bara intresserade av sina kattkompisar och en del ville helst vara för sig själva. Det kanske är jag som inte riktigt kan det här med kattungar? =/
Självklart tar vissa längre tid på sig, det har vi räknat med och det är därför vi vill vänta ut kissarna här hemma. Kanske en av dom visar sig passa ändå? Vi kan ju alltid hoppas.
Kissarna var jättefina :) Ser jättetrevliga ut!

Jag vet inte, kanske är olika. Jag har väl den erfarenheten att ju mer tid man tillbringar med dem desto mer sociala och tillgivna blir dem.
Mitt gäng är iallafall väldigt sociala med mig, men de älskar ju sina kattkompisar också, ungar som vuxna. Och att springa och busa med illrarna högt och lågt är ju jättekul det också:)
Jodå, det stämmer självklart. Dessvärre tillbringar jag mer eller mindre dygnet runt med missarna och visst, små framsteg syns men dom är väldigt små. Vi får se helt enkelt, det här är ju min första erfarenhet av skygga kattungar, de andra födde jag upp eftersom jag fick in dräktiga honkatter.
Dom kanske blir supersociala om ett par veckor, vi kan ju alltid hoppas :)
Hoppas det går bra med dina små missar i framtiden, och hoppas någon av dom finns kvar om det blir aktuellt för oss att komma och kika på dom :)

#8 Hur gamla är dina småttigar nu?
Det är bara att du hör av dig ifall det skulle vara aktuellt, vi bor ju i samma stad och allt.
Dom är ca 8 veckor, så en månad är det ju kvar (minst) innan det kommer bli aktuellt. Kan ju hända att alla dina har fått hem då men vi kan ju alltid hoppas :)

#10 Tyvärr råder det ju ingen brist på katter som söker hem, vare sig nu eller om fyra veckor. Det dyker ju hela tiden upp fler.
Har ni pratat med Göteborgs katthjälpen? Kanske ni kan få mer tips hur man kan få kattungar mer sociala.
För det kan ju dröja innan de kan hitta nya hem. De blir ju inte automatiskt omplacerad när de är 12 veckor.
Kanske ni hittar lite tipps här: Skygg kattunge
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ja, det har vi, men tipsen var typ att blinka mycket, gäspa och titta bort och sådana saker. Inte så konkreta tips som i artikeln du skickade. Den var jättebra! Känns bara som den kommer lite sent :( Och att vi har gjort en massa fel :P Ska skapa en ny tråd där jag kan få tips om hur jag går vidare från där jag är nu.
Det blir nog bra. Det är klart att det inte är försent. Fel kan man alltid rätta till. De är ju så unga och ni har haft dem så kort tid.