Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 9925 ggr
Tezza
0

kan det va ögoninflammation?

Cosmo har varit röd liksom strax utanför ögat, i ögonvrån i några dagar. Först tänkte jag att han kanske fått ett litet sår av någon av de andra katterna och han har inte varit berörd av de. Men i dag så är det lite rödare plus att jag har sett att han kliar sig lite i båda ögonen nu. Tror ni att det kan vara en ögoninflammation? Vet ni om man i så fall kan få pencillin utan att det krävs ett veterinärbesök? Jag kan ju inte undersöka såret på så nära håll, jag har gett han godis från handen och försökt se hur det ser ut, men det är svårt när man inte får ta i han. 

För er som inte vet så är Cosmo en förvildad misse och ej hanterbar.

Jag ska ringa och prata med ett veterinär i morgon men är det någon som vet ändå så svara gärna:)

Tezza
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag lyckat tagit 2 hyffsade bilder på Cosmos öga. Här kommer det första

Tezza
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och den andra

Hawknestgrove
0

Ja, ta honom till vet. det är nog salva av antibiotikatyp han behöver.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tezza
0

#3 ok då hoppas jag att det finns annan typ av antibiotika oxå, i tablettform. Någon som vet? Här går det inte att ge salva i ögonen…… Eller du kanske inte menade ögonsalva…

Ni som har förvildade katter vet ni om det brukar gå att få antibiotika utskrivet utan att ta dem till vet? Känns inte kul att behöva skrämma han igen, ta in han i en klämbur och söva….Gråter

Erika91
0

#4 Jag tycker också att du ska ta honom till veterinären!
Stackars Cosmo, jag hoppas ögat kommer bli bra snart!

Tezza
0

#5 Jo självklart ska jag prata med vet men det allra bästa för honom vore att slippa åka dit. Om det är en ögoninflammation så får han ju ändå antibiotika å då känns det bäst om det går att få utan att ta han till vet, som sagt.

Hur brukade ni med vildisar göra?

Alexej
1

Kanske det går att bara ta med kortet? Rn vet. borde kunna bedömma behandling av det och så många salvor finns inte att välja på. Det blir nog en direktverkande salva…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Det finns ögonsalva på apoteket, som är r4eceptfri. Den är både för djur och folk. Men ändå, man bör nog kolla hela ögat….

Tezza
0

Ok bra ide att vet kanske kan kika på kortet och bedömma därefter, man kan ju alltid fråga. Men det går inte att ge den här katten någon ögonsalva och därför undrar jag om det finns någon annat alternativ och det borde det ju göra…..

Hawknestgrove
0

Säkert, men inte utan att veten kollar katten. Du får ringa och fråga….

Efvis
0

Ojojo..är Cosmo sjuk…suck!

Förstår ditt dilemma med att "packa " in honom i en bur, verkligen nåt man vill undvika om det går, t.o.m min Socks som är hanterbar blir så otroligt stressad av hela proceduren…och det smittar av sig på matte och husse.

Hoppas det löser sig med hjälp att foto kombinerat med telefon. Om du förklarar läget så kan det ju kanske hjälpa, skulle väl vara om de vill ha betalt för just "besöket"..att de inte ger råd/hjälp om man inte är känd hos veterinären.

Va snygg han är Cosmos…..Löve!

Hälsningar Efvis

Tezza
0

#11 ja han är allt snygg cosmo;)

Tezza
0

Jag kom på att jag har tabletter kvar sen Cosmo hade inflammationer i tänderna så jag ringde "min" gamla veterinär i Bollnäs och hon sa att de oxå funkade mot ögoninflammation och tycket att jag skulle ge han dom i 7-10 dagar. Om han inte blir bättre efter 5 dar så måste jag ändå besöka en veterinär för då måste de spola igenom ögat så att det inte finns något där som irriterar.

Så nu håller jag tummarna att det här ska funka:)

Efvis
0

Jag håller också tummarna……vilket ljushuve du är när du sätter den sidan till. ;-)…

Hälsningar Efvis

Lena
0

När det är inflammationer i ögonen brukar man behöva lokalverkande medel, dvs droppar eller salva. Rådgör med veterinären, berätta precis hur det är. Bra att du kunnat ta så bra foton på ögat, det underlättar helt klart för veterinären att göra sin bedömning. Regeln vid ögonbesvär är att man alltid ska kontakta en veterinär och inte vänta för länge.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

supermoccine
0

Jag måste fråga lite bara. Det känns lite som att antibiotika används väldigt mycket för både det ena och det andra. Är det inte så att man ska vara försiktig med antibiotika med katter precis som med människor?

Kan en ögoninflammation bli farlig? Tänker på mina som kommer ibland när jag är förkyld. Är det farligare för katter? Går det att behandla utan antibiotika eller genom självläkning?

Lena
0

#16 Vad man säger om katter är att man aldrig ska låta det gå för lång tid innan man kontaktar veterinären. Ögonen är väldigt känsliga på katter och det kan lätt bli allvarligare tillstånd om man väntar för länge. Självläkning är alltså inte att rekomendera. Vad sedan behandlingen blir kan säkert variera beroende på orsaken till irritationen. Fast om det är en iflammation med bakterier då behövs det i regel antibiotika.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

supermoccine
0

#17 Ok, tack. Jo, de är nog allt rätt känsliga de där tissetass-ögonen..

Jag bara tänkte på den här överanvändningen av antibiotika som leder till resistenta bakerier. Då borde det ju bli värre för katter som grupp samtidigt som det kanske blir bättre just för individen. Knepigt, knepigt det där.

Tezza
0

#15 Jag har ju rådgjort med en veterinär. Det var han som sa att jag skulle ge antibiotikan som jag hade hemma och blev det inte bättre efter några dagar så skulle jag till en vet med cosmo för att skölja ögat. Men här går det inte att ge några ögondroppar, i så fall bara tillfälligt 1 gång, när han är nersövd! Men vet trodde det här skulle hjälpa eftersom det inte verkar ha gott så långt än, han kliar sig inte speciellt och det rinner ingenting.

miranda1
0

#16 stämmer. Antibiotika och kortison är dom mest missbrukade läkemedel när det gäller djurläkemedel….

/Miranda

Tezza
0

Ofta är veterinärerna alldeles för tidig med att stoppa in antibiotika eller kortison. Det ska gå lång tid innan jag sätter in det mot framförallt sår. Då jag har golden och det är en drabbad ras av våtexem så vet jag flera som låter sina hundar gå på kortison över sommrarna, jag tvättar rent och häver på potatismjöl så är det strax borta. Många huskurer funkat bra!

Men när det gäller ögon ska man vara försiktig, de är väldigt känsliga både på hund och katt. Jag har en hund nu som har väldigt rinnig ögon och är lite röd, han baddar jag och sköljer ögonen på morgon och kväll och nu ser han bättre ut, men man måste hålla koll. På Cosmo går det inte att skölja några ögon och han ät rätt röd runt ögat så därför varlde jag att ge han antibiotika så att han inte ska få några men. Hade det varit en av mina tamar katter så hade jag kunna skölja ögonen fort jag såg att de blev röd och kanske sluppit antibiotika, men som sagt det blir lite svårare med skyggisar.

Lena
0

#18 Ja det är ju viktigt att veterinären verkligen undersöker och bedömmer det hela ordentligt först. Tyvärr förekommer det nog ofta att de ger antibiotika mer eller mindre på rutin, precis som det varit med läkarna.

#19 Okey då får vi hoppas att det gör susen. Förstår ditt problem när det gäller Cosmo. Själv är jag ingen veterinär och vill inte ifrågasätta din veterinärs bedömning. Min erfarenhet är dock den att det oftast brukar behövas ett lokalverkande medel också för att komma tillrätta med ögoninflammationer om det nu verkligen är en sådan. Men i och med att det inte är något sekret i ögat ännu kan det säkert hjälpa med oral medicinering. Håller tummarna.

//Lena

Denna kommentar har tagits bort.
Hawknestgrove
0

Ja, Arne har ju kollats och spolats två ggr på ögat. Han fick en förträngning, när lilla Ebba hade snuva och var här, innan hon var vaccinerad. Arne var vaccinerad. Men där sa veten att nu kan vi inte göra mer, han har en förträngning och det är inte något att göra åt mer, man bara plågar honom.Så nu gråter han lite, men det är som sagt bara kosmetiskt.

Tezza
0

#24 Blir det värre vid vissa tillfällen tex när han äter? Min Casper får jämnt tårar i ögonen när han äter och då speciellt när det är torrfoder. Vet inte om det beror mer på att han tuggar mer då.. Funderar om det skulle kunna vara att han har en förträngning….

Hawknestgrove
0

Det låter som det… Samma här… När Arne äter, kommer det en liten tår…

Tezza
0

Nu är Cosmo nästan helt bra i ögat:) Det känns jätteskönt att jag slapp ta han till veterinären i allafall!