Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 370 ggr
Hawknestgrove
0

Ännu ett fall....

Kopierat detta ur en MSn-grupp….

Katter lämnades ensamma i lägenhet i flera veckor

HOFORS
Kattägaren reste bort och övergav sina djur i lägenheten. Under minst tre veckor fick de bara vid något tillfälle vatten och mat av en släkting
De mycket hungriga och törstiga katterna, som knappt överlevde, har nu omhändertagits.

Det var grannar som slog larm till Hofors kommun sedan katterna hörts jama oavbrutet och det luktade illa från lägenheten. Djuren var i dåligt skick när de hittades, mycket magra och törstiga. De som var med under inspektionen i bostaden beskrev katterna som "hysteriskt hungriga".

Ägaren har i stort sett övergivit sina djur i lägenheten som var stökig och full med avföring och urin på golven. I minst tre veckor har hon varit borta och lämnat dem nästan helt utan tillsyn.

Eftersom toalettsitsen varit nedfälld har katterna inte heller kunnat få i sig vätska den vägen men en ung släkting till ägaren ska vid något tillfälle ha gett dem mat och vatten. Enligt länsstyrelsen hade djuren knappast klarat sig annars.

Efter larmet om deras situation omhändertogs katterna av Hofors kommun. De befinner sig nu på ett katthem där de ska få äta upp sig. Länsstyrelsen fastställde häromdagen omhändertagandet vilket innebär att ägaren inte får tillbaka sina gravt misskötta djur. De ska försöka säljas eller överlåtas till någon annan.

Marie Eriksson
marie.eriksson@arbetarbladet.se
Tel. 0290-220 75 

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

vargmamman
0

men va hemska människor kan va:(..man blir verkligen ledsen av läsasånt härGråter

Alexej
0

Kollar under "Det kunde ha varit Tissel och Tassel…" av Engla. Men det kommer nya inlägg hela tiden, det ät mer än lätt att missa något…Flört

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

marieborg
0

Fy f.. va förbannad och ledsen jag blir! Hur många gånger ska detta behöva upprepas innan det blir strängare straff och högre status på katter!

Hur fungerar vissa människor!?

vargmamman
0

fängelse och dryga böter + förbud mot att ha djur skulle de varit..så somi usa..kollar alltid på djurpoliserna på animalplanet och jag diggar deras jobb verkligen.

Hawknestgrove
0

Oj, Landfreak, kunde jag ha missat det? Är det samma fall? Tycker jag sitter vid datorn så mycket och tillbringar ca 4-5 timmar på Hittekatter varje dag, lördagar undantaget….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

lailas
0

IGEN har det hänt, man blir så fly förbannad på allt detta, hållermed att det ska vara kännbara straff, en liten undran bara vad är det för släkting som bara går dit lite då och då vet man att den andra är bortrest måste man väl ta eget ansvar.