Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2046 ggr
essut
2

Biter på tyg..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår katt Milou 4 år har den egenskapen att vilja klösa och bita på all slags tyg. Såg att t o m att mitt paraply var hon på. Hennes bakgrund är att hon och hennes syster togs hand om när dom var ca 6 veckor utan sin mamma tydligen.Katterna har bott i samma hem tills 2006 då det blev allergisk i familjen så de kom till Örebro katthem. Kan det bero på att hon togs för tidigt från sin mamma? Vad kan man göra så hon slutar med det hela? Inte så kul att våra lakan och täcke blir hål i..

#essut#

[Gisele]
0

Min tös är ju väldigt förtjust i plastpåsar. Hon slickar frenetiskt på alla slags plastpåsar hon kan komma åt. Så jag måste lägga undan matkassarna direkt när jag kommer hem. Jag har läst i Anne-Marie Nilssons bok (Kattens sjukdomar) sid 151. Där beskriver hon ylleätning (även tyg- och plastätning) som en psykisk störning, ett tvångsbeteende. Det skulle vara intressant att höra om någon här har en lösning på problemet. Min katt äter ju inte plast, bara slickar, men får hon hålla på kan hon säkert börja tugga också.

Alexej
0

Jag tror också det är en psykisk problem som inte går mycket att ändra på. 6 veckor var alldeles för tidigt för att förlora sin mamma. Låter sorgligt. Skulle nog försöker med gosedjur, kanske med kattmynta i. Kanske göra en sovplats, som ger henne den skydd som hon inte fick då. Typ grotta.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

essut
0

#1 Tack för tipset om boken, har just köpt den, men inte hunnit att läsa allt. Det är inte så kul med plastpåsar heller.

#2 Milou har massor av grottor här hemma, men hon vill inte vara i dom alls. Nä, hon vill bara ta Tusses alla sovplatser istället.GladMin syrra hade köpt en hundhus på Ellos som verkar vara bra, kanske ska testa en sån oxå..Vad gör man inte för dom små älsklingarna.Kyss

[Gisele]
0

Jag hittade den här länken när jag googlade lite om katter som tuggar på ylle (fast på engelska), det är en lite mer utförlig beskrivning av fenomenet:

http://www.peteducation.com/article.cfm?cls=1&cat=1310&articleid=1154

Kram!

Lena
0

Att katter som tas för tidigt från sin mamma eller blir moderlösa i ung ålder snuttar både på saker och andra katter är ganska vanligt. Det kan även bli olika andra beteende störningar. Ylleätning förekommer ibland hos siameser, fast då har det inte med att de skiljts för tidigt från mamman.

Vet dock inte vad man göra åt dessa problem?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Gisele]
0

Lena, min katt har ju levt hemlös ute, och jag har alltid trott att hon fått det här beteendet av att rota efter matrester vid soptunnor och kanske kommit att koppla ihop plast med mat. Vad tror du om den teorin?

storAnnette
0

Någonstans har jag läst att det finns något med plast som katter gillar.Kommer tyvärr inte ihåg vad det var eller var jag läste det men det var något i stil med att de tycker om Klorin.Har sett på Tingeling att hon gillar plastpåsar så det gäller att stuva in dem direkt.Tara bryr sig däremot inte det minsta om plastpåsar.

Erika91
0

Vad söt hon var Milou Kyss
Jag tycker som Landfreak59 skrev, köp gosedjur med kattmynta i. Då kanske hon biter på dem istället eftersom det luktar gott i dem…

Alexej
0

Vi hade en liten hittekatt som skrek hela tiden och var olycklig. Den fick en stor gosedjur (som igentligen var en lotterivinst) och älskade den.Och i den bet och rev hon…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

karins
0

#1 jag har oxå en kattjej som slickar på plastpåsar har alltid undrat varför hon gör så. Det går i perioder ibland  blir hon helt tokig med att slicka på plast sedan går det ett tag utan att hon bryr sig om plasten.

Simson
0

Så här ser numera en fd Nalle Puh ut!! =)

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Efvis
0

#11…:-)……är det kärlek eller är det kärlek?!

Hälsningar Efvis

Alexej
0

Misshandel av Nalle puh!!

karins
0

Stackars Nalle puh….men han är säkert älskad av en viss katt:-)

Simson
0

Det är tur ingen ringer till BRIS…eller skall det vara NPRIS (Nalle Puh's Rätt i Samhället)!  Skrattande

Indy har också öppnat min handväska och dragit fram min älskade mössa och käkat upp den!! Tre mössor denna vinter!!! Ullgarn naturligtvis! Suck!

Simson
0

Numera har jag allt ullgarn i ett överskåp i köket. VEM tror ni känner doften ÄNDÅ??? Jo Indy-mannen!!

vanessa
0

Min kisse slickar och tuggar på plast. Men han lämnade mamman först vid 5-6 månaders ålder. Så det kan inte vara snuttbeteende. Har dessutom sedan dess bott hos mig som ger alla stimulanser en kisse kan få som bor inne. En sak har han dock lärt sig. Att oavsett när han tuggar på plast, gärna mitt i natten när jag glömt så vaknar jag på en gång och han får min uppmärksamhet. Så det kan hända att han fattat hur man gör när matte inte har tid eller sover och man vill ha hennes tid. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.