Omplaceringskatt i Göteborg
En av mina väninnor har en svartkastrerad hankatt som heter Katten och är 6 år. När de haft Katten i ca 2 år så visade det sig att hennes envisa förkylning inte var förkylning utan allergi…mot just Katten. Hon har kämpat med sin allergi i över 4 år nu men känner att det just nu är för jobbigt. De har nu börjat prata om att överlåta Katten till någon ny ägare men vill ju gärna det ska vara bra människor för Katten. Katten är för att använda sig av hundtermen "enmanskatt", älskar min vänninas man och även min vännina, men Katten är inte så speciellt förtjust i andra människor som kommer hem till dem. Han har både rivit, bitit och fräst åt alla möjliga, men om man låter honom vara och bida sin tid så säger min vännina att han även accepeterar andra männiksor men det kan ta lång tid. Katten är både inne och ute, som sagt kastererad och helt svart.
Naturligtvis är det med sorg i hjärtat som de ger bort katten men min vännina har kämpat i många år med sin allergi och det blir bara sämre.
Jag tar gärna emot tips på katthem/jourhem/stödhem som kan tänka sig att sätta upp katten på kölista, för att sedan omplacera Katten då mina vänner helst vill undvika att annonsera. De är beredda att skänka katten till seriösa föreningar om Katten på så sätt kan få ett bra nytt hem.
Hör gärna av er till mig här eller maila mig.
Hälsningar Efvis

Jobbigt med allergi. Hade det också mot dem, men gav mig inte. Renoverade hela bostaden och gjorde mig av med allt som samlade päls. Inte en matta så långt ögat når. Kan inte ge tips i det området direkt. Men att de skänker katten till förening låter helt fel. Det de ska göra är att ge pengar till föreningen som tar över kissen. Vi brukar ta ca 500 kr. Ett plus är om kissen är relativt nyvaccinerad också. Spar föreningen en massa pengar på. Men de bör annonsera också, allt för att missen ska slippa vänta på kölista. Får kanske ett hem innan det är tvåhundra katter mindre på den listan. Låt dem förklara att det är en enmanskatt och så vidare. För många vill ha just sådana katter. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Misstänker att de hem som finns i Göteborgsområdet är fulla och som Vanessa skriver även har kölistor. Jag tycker inte de ska vara rädda att annonsera. Både www.katter.nu och www.katt.nu har bra annonsforum för omplaceringskatter. Foto och en utförlig beskrivning av kattens behov. Sedan ska de inte skänka bort katten, utan ta beltalt minst 500 Kr och uppåt.
Katthem i Göteborg med omnejd:
- Göteborgs Djurskyddsförening
- Göteborgs Katthjälp
- Djurhemmet Tigerharen i Skara
- Kattslussen i Trollhättan
- Råmossens Katthem, Alingsås
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tack för tipsen. Tanken är att min väninna och hennes man ska skänka Katten till ett katthem/förening så att föreningen/katthemmet kan hjälpa till med att få katten omplacerad och pengarna ska då tillfalla föreningen. De kommer alltså aldrig att skänka bort Katten, det skulle de aldrig göra, de vill ju väldigt gärna att de som tar hand om Katten efter dem ska vara seriösa och känner en viss oro över att just annonsera. Sen kunde ju Katten bo hos dem som ungefär jourhem/stödhem tänkte jag, så behöver den inte ta plats på katthemmen för de hemlösa katterna. Kanske bara en bild/story på katthemmets hemsida.
Tack för adresserna, ska vidarbefodra dem.
Hälsningar Efvis