Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 545 ggr
app.syl
0

Katthems katter

Jag var inne på blocket och såg en katt som heter neo som söker ett nytt hem , Han kommer från ett katthem, nu undrar jag om man bara får byta hem på en katt från ett katthem, måste inte det pratas med dom som förmedlat katten ?

Bara en liten undran, vet någon hur dom gör på olika katthem?

Lena
0

Många katthem jobbar efter den regeln. Det brukar även stå med i kontraktet att ägaren ska kontakta katthemmet om det blir några problem och inte får avliva eller omplacera katten på eget bevåg. Kan dock inte säga om alla katthem följer dessa regler.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

app.syl
0

Tack jag undrade för det står med i anonsen att katten kommer från ett katthem

Lena
0

#2 Du kanske kunde skriva ett mail till annonsören att de bör kontakta katthemmet i första hand.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Kattsamariten]
0

Vi har inskrivet i överlåtelsekontraktet att man om man av någon anledning inte kan behålla katten, skall vi ges möjlighet att få den tillbaka utan kostnad. Vid ev. flytt av ägaren och/eller katten skall adressändring meddelas.

app.syl
0

Ja jag funderade på det men jag ville höra här först vad som brukar gälla

miranda1
0

katten kommer från djurens vänner fick jag reda på Fundersam

app.syl
0

oki tack för det har inte fått svar ännu

vanessa
0

Ja, är det från Djurens vänner så lär de inte ta emot katten igen. De kör inte med samma regler som många andra hem gör.

Vi är en av de hemmen som tar tillbaka katterna om det inte fungerar. Ingen snack om det hela. Förutom att vi idag vill ha papper på eventuell allergi när de åberopar allergi som anledning. Hellre sanningen än allergiursäkter. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

app.syl
0

tycker jag är bra att ni gör för många har det som en ursäkt tyvärr

Alexej
0

Vi tar alltid tillbaka katten, den första tiden får de pengar tillbaka (man vill ju har nöjda kunderFlört). Men ibland hör de av sig sig efter nåt år och kan inte har kvar katten, men det står i kontrakten att de först ska höra med oss. Tyvärr DV, fast kallar oss även för stenums katthem….

Vilken förening var det av DV?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

#10 Det varierar väldigt mycket mellan olika Djurhem i DV vad de har för regler. Men är det Göeborg eller Borås är det nog bäst för katterna att det inte blir någon kontakt.

#8 De flesta seriösa katthem jobbar som tur är på det viset. Så bör det ju vara på alla katthem.

//Lena

miranda1
0

Kan nu lägga till, efter kontakt med Neos ägare (eller fd ägare, katten har hittat ett nytt hem) att h*n hämtade katten hos DV i Göteborg. Inget hade gjorts med katten. Inte vaccinerad, kastrerad eller id-märkt, ingen hälsokontroll.

DV tog inte betalt för katten, ingen kontraktskrivning, ingenting.

Lena
0

#12 Det var ju intressant information! Kan även förstå varför kattens ägare inte kontaktade katthemmet.

//Lena