HJÄLP! Maskattack=döden?
Jag har berättat om Trixie som har mask som vi inte blir av med och att veterinären säger att vi nog tyvär inte kan rädda henne. Kan det verkligen va möjligt att hon ska behöva dö av mask???
Det är nån sorts rundsask på 5 cm som hon har vad vi vet…sen fasar vetten för att hon kan ha blodmask som inte går att få bort. Hon har avmaskats för fullt tills nu men nu tål hon inte ens Axilur längre… :o(
Hon bara kräks av medlet så vi vet inte vad vi ska göra mer. Veterinären skulle göra en mag tarm sköljning på henne om han trodde det skulle hjälpa….men troligtvis inte.
Hjälp, jag vill inte släppa henne!
Jag tror, vilket jag skrivit förut, att det är bandmask från intag av rå insjöfisk som hon har. T.ex efter att ha ätit fiskrens. Axilur är helt overksamt mot den sortens mask, sedan är det ganska skarpt för mage och tarmar. Veterinären borde ha tagit prov och skickat till lab för att utröna exakt vad hon har.
Det enda som hjälper om det är bandmasken Diphyllobothrium är Droncit vet i mycket höga doser. 8 x 50mg per 10kg kroppvikt.
Försök få komma till en veterinär som är riktigt duktig på katt.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ja det ska beställas tid på måndag
Om du bor i stockholm tycker jag du ska beställa tid hos Anne-Marie Nilsson på Animalen i södertälje. Hon har hjälpt oss när ingen annan hittat ngt fel på både Maja och Billy.
Håller tummarna här hemma för att Trixie ska bli bra!

ta träckprov och skickar det till SVA för undersökning. Så länge man inte vet vilka mask det handlar om kan man inte sätta in den behandling som behövs. Eller boka tid hos en "riktig" veterinär 
Katten behöver inte dö pga brist på kompetens av veterinären!
Info om träckundersökning: http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=160
Prislista:
http://www.sva.se/pdf/prislista/2007/Parasitologi.pdf
/Miranda

Veterinären heter Audel och jobbar vid Sollentuna och UpplandsVäsby samt har egen praktik så det ska va en bra vet.
#1 Bandmask och rundmask är olika saker, Bandmasken tillhör plattmaskar och består av segment samt är platt. Dessa ser inte ut så.
Jag har sagt att hon som köpte henne ska ta prover och det skulle hon åxå. Men om hon inte tål avmaskningsmedel blir det ju svårt…. Måste finnas något att göra.
Tror det finns bot mot alla dj…a maskar!Det ska bli bra, ska du se!Axilur ska du inte använda mer, det finns andra sorter.Droncit tar det mesta!En bra kattveterinär kan hjälpa dig.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#5 Det verkar vara den bandmask som Saga hade. Det såg ut som spolmask fast var den där sorten Diphyllobothrium jag tjatar om som finns i rå insjöfisk. Efter en megados med Droncit vet kom det ut en massa ottäckstyg med avföringen och efter hand blev hon bra igen. Dock tog det tid innan magslemhinnorna läkte.
Men som Miranda skriver ska man alltid konsultera en veterinär som är bra på katt. Och att skicka ett träckprov är ju viktigt i det här fallet. I Sagas fall var det naturligtvis i samråd med veterinären som behandlingen utfördes.
Trixie är väl också en hittekatt? Mycket troligt i så fall att hon kan ha fått i sig fiskrens som varit smittat.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#5 Det är ingen som tvekar på att det är en bra veterinär, men man kan vara bra allmänveterinär, men så finns det de som är proffs på katter.
En veterinär vi litar på finns i Täby Kyrkby, det ligger ju i det området där Trixie finns. Tror stället heter Täby Kyrkby veterinärklinik. Han tar hand om en massa hemlösingar, så han har erfarenhet med just dem. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

# Det finns några avmaskningsmedel i injektionsform. Ivomec t ex (inte godkänt i Sverige för andvänding hos katt, men många veterinärer gör det endå).
Som sagt bör träckprov tas till att ställa diagnosen.
/Miranda

Ja jag hoppas det löser sig…ja hon är ju hittekatt så man vet aldrig vad hon har satt i sig :o( Ska beställa vet tid imorgon