känslig fråga
känslig fråga..
Om man väljer separat kremering o får med sig askan hem, vart får man sprida den? försöker hitta någon lag om det men hittar det ingenstans.
Vilket sammanträffande….precis samma fråga som jag ställde i min tråd "Jobbiga frågor" igår.
Vi får hem Billys aska idag 
fick du något bra svar?*kollar i din tråd*
usch, jag har inte ens kommit så långt än..tid är beställd imorgon:(
Över vatten är ju helt ok. Men det är ju en sån liten mängd, varför göra stor affär av saken? Ta det på en lugn avskild plats, där du kan gå ifred. eller spara askan och ta med dig när du går över bron själv! Fullt tillåtet. Så skall jag göra i alla fall.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Usch vet hur du mår
Vem är det som måste somna in?
Får man fråga Naquita, vem är det som tid är beställd åt? Det är ju känsligt och ledsamt så jag förstår om du inte vill berätta…
Samira(min äldsta perserhona) måste somna in efter en tids svår sjukdom

Beklagar Naquita 
Jag kan inte tänka mig att det ens finns någon lag om det i Sverige, däremot hur man får begrava husdjur. Om jag vore du så skulle jag helt enkelt sprida askan där jag tyckte det var bäst för Samira och vara civilt olydig. Ingen bryr sig ju om hur många katter som ligger och dör därute i landet p.g.a svält eller kyla eller funderar på vart de tar vägen så gör du som du vill.
§3 Över vatten? En katt? Det är ju inte tillåtet när det gäller människor att sprida över vatten utan man måste ha särskilt tillstånd för det.

Mänsklig aska får spridas över stora sjöar, hav, stora områden utan fastigheter i närheten. Men askan de syftar på ska spridas i vinden. Vet inte hur det är om man vill gräva ner askan. Misstänker att veterinären vet vad som gäller. Kontakta annars SVU och kolla. Tänker på dig, i din svåra tid. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Jag kan inte låta bli att ha såna skuldkänslor. jag tar hennes liv..varför kan inte djur prata för
men vi har verkligen försökt allt nu. hon har en obotlig sjukdom(HCM) och har lungödem. allt sattes igång efter kastreringen(nersövningen) och hon har behandlats med olika mediciner i 3 månader nu, hon har svårt att andas, börjat kissa precis överallt och vätskan försvinner inte. Ändå kan ja inte låta bli att känna sådan skuld:(
# 9 Hade precis samma skuldkänslor när vi bestämde att det var dags för Billy att få somna in.
Tänker på er!
Styrkekramar från Marie
ÖVer internationellt vatten är det inga problem för människoaska att spridas. Varför man inte får tex sprida på provata marker eller på små sjöar, är bl a för att vi inte skall skaffa fler kultplatser. Tänk dig själv, om du köper ett hus och där har förra ägaren grävt ner sin frus aska i rabatten… säkert trevligt för honom, men hur nice är det för dig? Ja,personligen så tycker jag faktiskt vatten är bra. Vi kommer ju alla därifrån. JAg skall ut i Hanöbukten med askan av mig och av katterna. Men skall man sprida aska av människor över land eller mindre sjöar, då krävs tillstånd av Länsstyrelsen. Vet hur detta är, då X, som jag skrev om i den känsliga tråden här, spreds i havet. Men jag håller med dig gubben, här gör vi väl lite civil olydnad. Välj en vacker plats som är lite avskild och som du kan gå och besöka om du vill. Vem har med det att göra?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#9 Du skall absolut inte känna någon skuld för en älskad katt kan när som helst drabbas av sjukdom. När man inte kan göra något mera för kissen så är det den sista kärleksfulla handlingen att den slipper lida mer.
Tänker på dig med varma tankar och mitt deltagande har du.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Varma kramar från oss med.. Vi tänker på dig..

Tänker på dej..det är så svårt när man måste ta sådana här beslut…förstår hur du känner..jag har varit med själv..och man slåss med dessa skuldkänslor…man får försöka att tänka att man av stor kärlek hjälper djuren från plågor till befrielse…
översänder en varm styrkekram..
Sidentass
#9 & #10 Alltså det är bara så himla svårt att ta de där besluten så det finns inte. Omänskligt på något vis samtidigt som det är ändå omänskligare att låta sin älskade vän lida när det inte finns någon bot längre. I sådana läge är det ovärderligt att ha en bra veterinär att vända sig till som man har förtroende för. De kan hjälpa till i den svåra beslutsprocessen.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
och nu,nästan exakt 3 år senare( hon ska fylla 3 på fredag..) får hon somna in..absolut sista bilden på oss:(
ja,min veterinär har verkligen stöttat mig de här 3 månaderna. vi har kämpat ihop,vi har testat de ena o de andra. men nu,sist, sa hon att nu är det kanske dags att överväga att låta henne somna in. vi försökte en sista gång med medicin för jag var inte riktigt redo. det räcker nu,hon ska få somna..men fan rent ut sagt vad ont det gör
Jag är så ledsen för er skull!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ja Naquita jag lider med dig! Sänder tröstande tankar till dig!
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Ja det förstår jag att detta smärtar, och det ska det få göra med. Inte lätt alla gånger men du kan ju inte rå för att kissen är sjuk.. Det är svårt när någon man älskar blir sjuk och måste lämna oss, men ibland måste man bara acceptera att det är så. Livet är inte alltid rättvist…. Lille kisse missen
Varm kram Ankie

jag tänker på det o kan inte ens föreställa mig hur ont det gör att behöva ta det beslutet att avliva sitt djur.. jag fick ta det beslutet med en hemlös katt som krossat bakbenet o det var fruktansvärt.. tänker på dig o du ska inte känna skuld säger jag oxå precis som många andra i denna tråden säger.. du kan inte hjälpa att hon e sjuk.. det hade varit obarmhärtigt att låta henne leva o plågas…