Läs!!!!!
http://www.expressen.se/index.jsp?a=896825
Å vad jag blir förbannad. På torsdag avlivas katten pga okunniga männsikor. Någon borde skriva ett svar på den här artikeln fort! Jag måste till skolan nu:(

Det vansinniga är att hon ville ha en skygg katt, och egentligen inte var redo för flytt. Och därför dör katten nu. Men flera, som ett akuthem vill ha hem henne. Så det rumlar i leden enligt SKS sida. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

ok hoppas det ordnar sig då.
Läste artikeln och blev förståss väldigt upprörd igen. Det första jag reagerade på är att tjejen som köpte katten inte är kattvan. Hon förstod helt klart inte hur man uppträder mot en ny katt i familjen.När den dessutom varit vild så fodras silkesvantar och inte grillvantar. Djurskyddet i Karlstad borde ha varit nogrannare med vem som skulle få köpa katten.
Det andra jag blir arg på är att den person från Djurskyddet i Karlstad direkt går på att det är kattens fel och därför skall tas bort.
Hoppas att lilla Bodil blir räddad och kommer till rätt hem denna gång.
Jag kommer också skicka ett mail till Expressen och den som skrivit artikel och säga min mening.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Men man borde väl maila Djurskyddet i Karlstad, de kanske borde försöka hitta ett annat hem till katten.
Tjejen som köpte katten är inte kattvan. Hon gav inte katten den chans den borde fått.
Så ledsen Jenna
Gud vilken trisst historia igen! Hela tiden samma typer av situationer. Grinigare än grinigast!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
tom om man köper en tam katt så fattar man väl att den behöver lite lugn och ro i början den var ju bara rädd..vad skulle hon dra ut den för.. fattar ingenting.. hon var ju inte kattvan ens..
Jag köpte en vuxen katt som satt 2 DAGAR under soffan och var rädd. Jag satte fram mat vatten och låda och lät den vara ifred, sen blev den en supergo och kelig och lugn katt!! Eddie på bild.
#6 Instämmer. Den där bruden verkar inte alls lämplig att ha katt. Hon verkar ju ha stressat den på det grövsta. Djurskyddet i Karlstad har inte hanterat detta på ett tillfredställande sätt som inte kollat upp bättre om kattägaren var lämplig för den här katten. Att nu avliva katten för att de själva gjort bort sig känns magstarkt värre. Då ger de ju inte katten en chans.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#6 Vilken fin katt.

Milda makter. Jag har mailat journalisten på Expressen. Får se om hon svarar.
jag lägger in denna på cornish rex med så kanske många därifrån hör av sig till tidningen !!!!
Mailade till expressen nu här följer brevet:
Hej!
Detta var fruktansvärt att läsa om, det är väl inte kattens fel att hon behandlar den fel, den mäste väl få vänja sig vid nya miljön HERREGUD det tar flera dagar upp till två veckor tom med en KELIG TAMKATT.
vad ska man säga?? Tjejen har ju ingen koll på katter, trodde hon att den skulle bara kasta sig i hennes famn och gosa eller? Måste ju ge katten en chans, det kan ju ta ett par veckor innan den blir tillgiven, herre gud..katten var ju bara RÄDD! Ny miljö, ny människa, som dessutom drar på sig GRILLVANTAR och drar fram katten… *suck*
Jag köpte en vuxen katt som satt 2 DAGAR under soffan och var rädd. Jag satte fram mat vatten och låda och lät den vara ifred, sen blev den en supergo och kelig och lugn katt!!
Vänligen Anna (arbetar på katthem och är medlem i Djurskyddet)
La in tråden på cornish rex med som
http://cornishrex.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=add74e63-2b61-4734-ae43-fa3bd2f049dc
var oxå tvungen att skriva.. herregud hur tänker folk!!
AARRGG
angående "Aldrig mer en katt från Djurskyddet"
Hej Ylva
Har precis läst artikeln i expressen och känner att jag måste dela med mig av mina åsikter.
För det första blir jag ledsen att en journalist skrier en artikel utan att verka ha en aning om vad det innbär att ta hand om katter för det andra är det så synd att en artikel som denna menar på att det bara är en negativ upplevelse av att adoptera katter från katthem.
Jag är själv engagerad i "kattsvängen" och har sedan 6månader tillbaka kämpat med 4 skygga katter, det kräver massor med tålamod och ännu mer kärlek för att katter som dessa ska börja lita på en. i princip alla katter som hamnar på hem har en trasig historia, det borde Elisabeth Wessmark och du förstå, det kan mkt väl vara som djurskyddet sa, att katten är gosig, bara det att det krävs TID för att katten ska vänja sig vid nya människor. Mina katter har efter ca ett halvår blivit tama och gosiga, men så fort det händer ngt nytt eller om jag får besök blir de rädda och fräser. De faller tillbaka i sitt gamla beteende, fast även detta försvinner mer och mer för varje dag som går.
Jag föreslår att DU som Journalist gör din plikt och skriver en uppföljare på dagens artikel och gör allt i din makt för att rädda den stackars oskyldiga Bodils liv. Att ta hand om en hemlös katt och följa dess utveckling fr att vara rädd och misstänksam, till att vara en tillgiven goskatt, är en helt fantastisk upplevelse. Att Elisabeth inte gav katten mer än ett dygn visar att hon inte borde ha med djur att göra överhuvudtaget! Att ta hand om katter och skygga katter i synnerhet kräver KUNSKAP och TÅLAMOD, men i slutänadan har man en katt som litar på en över allt annat och då spelar tiden ingen roll!
Att bodil ska avlivas imorgon för att en tjej utan kunskap tycker hon är ilsken är inte okej, jag hoppas innerligt att du tar detta till dig. Artiklar som dessa förstör så oerhört mycket för alla som jobbar med att försöka höja katters status, för alla katthem och framför allt förstör den så mkt för alla 100 000 tals hemlösa skygga katter som finns ute i kylan i sverige idag. Dessa katter som behöver ett hem med värme och kärlek!
Om du behöver material och kontakter för att följa upp din artikel om ex, hemlösa katters situation i sverige, eller hur man handskas med rädda katter, så får du gärna höra av dig till mig!
Föreslår även att du ringer djurskyddet i karlstad och ber dem vänta med Bodils avlivning, så vi kan försöka hitta ett akuthem till henne, ett akuthem där det finns kunskap och tålamod så att bodil inte ska behöva känna sig annat än älskad resten av hennes liv!
MVH
Hanna

Jättebra skrivet Hanna!!

Att det finns folk som inte kan ta hand om djur är ju knappast något nytt, men hur kan det finnas ett nyhetsvärde i att publicera en artikel med en vinkel att det är kattens fel att hon inte kan ta hand om den?!!…Hallå…händer det absolut ingenting i Karlstad eller?..Nu var det ju bra att dessa två kokosötter gick samman och en artikel skrevs för det gör ju att Bodil får en chans att leva om tillräckligt många hör av sig till Djurskyddet i Karlstad.
Min uppmaning till er att maila Karlstad och tala om vad DU tycker. Många upprörda röster kan man inte säga att man inte hör.
Hälsningar Efvis

Ni måste rapportera när ni har fått svar. Om ni får svar….! Stackars Bodil!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
BRA skrivet Hanna!!! SKRIV fler till expressen!!

Läste just på kattforum.se att Bodil inte ska avlivas utan hon ska tas om hand av en kille från Stockholm som tydligen har stor vana vid skygga katter. Hoppas verkligen att det är sant och att hon får ett bra hem.
#11 & #12 Jättebra artiklar ni skrivit båda två!
#17 Skönt att höra att den lösning verkar på väg för kissen Bodil.
//Lena
Ja du, hoppas verkligen att det är sant så att de inte bara skriver så att katten har fått ett nytt hem. Expressen skulle banne mig få göra en till artikel om katten så den får upprättelse om det går bättre i det nya hemmet. Men ordförande i djurskyddet Karlstad skrev ju att katten skulle tas bort på torsdag, var det för att katten inte gick så bra i det nya hemmet eller vad berodde det på? Inte skulle de väl ha tagit bort katten om den varit kvar hos djurskyddet eller….Vad är det för folk som sitter och bestämmer??
Usch vad besviken jag blir, vad är djurskyddet till för?
Nu har jag fått svar på mitt mail till journalisten på Expressen. Jag hade bland annat skrivit att hennes artikel var en dolkstöt i ryggen på alla ideella eldsjälar som vill förbättra för katterna över hela landet. Samtidigt skrev jag också att det inte var bra att Djurskyddet i Karlstad inte varit mer noga att välja rätt hem till katten.
De på Djurskyddet som sålde katten hade inte varit ärliga om kattens bakgrund. Tjejen blev väl rädd eftersom hon inte var van vid skrämda katter och tog det för aggressivitet.Journalisten hade också ringt och talat med Robert på Djurskyddet och han tog ju inte kattens parti alls utan den skulle avlivas.
Det är oerhört ledsamt när de som skall placera katter inte är noggranna för det som börjar med en fjäder blir på nolltid en höna. Det finns alltför många som gladeligen går till pressen för att skapa skandal. Det är på gott och ont för jag tror inte att Djurskyddet i Karlstad gör om samma misstag igen utan är ärliga nästa gång. Däremot tycker jag att det varit bättre om tjejen varit nöjd med att diskutera saken med katthemmet. Nu hoppas jag iallafall att katten inte blir avlivad idag utan att det stämmer att den får flytta till Stockholm.

TACK alla här inne för att ni gör ett otroligt bra jobb och orkar skriva och påverka alla! Hoppas verkligen att det till slut blir en bra lösning för den lilla katten! Hoppas också att Expressen gör en uppföljare när katten kommer till den kattvane killen i stockholm! Djurskyddet ger varken katten eller tjejen som tog katten en rimlig chans. Är man inte medveten om att katten behöver extra omsorg så kan man få panik för mindre. Katten ska inte behöva bli avlivad för att Djurskyddet klantat sig!
Jag skulle också vilja maila och påverka mer. Känner mig dock fattig i språket. Skulle önska ett färdigt brev att kopiera och lägga in i mail och skicka. (Inte av latmaskanledning utan av önskan att skriva "hårt" men vänligt i avsikt att påverka). Ni som har svenskan på er sida och kan argumentera får gärna pm'a mig.
Är det något vi kan ta upp och fundera över?? Eller är det bara en dålig idé?
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
har oxå fått svar fr expressen. hm, hon tycker att hon har beskrivit situationen, nåväl, hoppas hon gör bättre research nästa gång.. hoppas oxå att bodil slipper vara med om samma sak igen o att det stämmer att hon ska flytta t sthllm!
här kommer svaret på mitt mail:
Hej Hanna!
Det är många som har reagerat på artikeln om Bodil, och som kattvän blir även jag ledsen att allt blev som det blev.
Men man kan undra varför ingen på Djurskyddet berättade för Elisabeth att Bodil var vild, utan i stället beskrev henne som snäll och go. Är men inte jättevan katter är det kanske inte så konstigt att man blir chockad när man kommer hem och katten är sjövild.
Jag skrev inte artikeln med syfte att svärta ner Djurskyddet. Jag beundrar alla som jobbar där och tycker att de gör ett suveränt jobb, för några veckor sedan var jag på katthemmet och delade ut en "veckans hjältar"-tårta.
Artikeln beskriver Elisabeths upplevelse och sedan lät jag Robert på Djurskyddet komma till tals. Det är deras beslut att avliva Bodil, inte mitt.
Nästa gång hoppas jag kunna skriva om något mycket mer positivt.
Mvh Ylwa
#22 Exakt samma svar fick jag hon kör med standardmall till alla.

Har fått ordagrant samma svar från reportren som Ylva.
MVH Lotta

Jag har inte fått något svar alls. Hur kan hon tycka att djurskyddet är bra? Jag har aldrig hört talas om dem men är det så här de sköter sig så undrar man ju. Man avlivar väl inte en katt för att den beter sig som en katt. Klarar de inte att placera katterna till rätt personer utan ger skygga/skrämda katter till nybörjare så ska de ju inte hålla på alls. Jag tycker det här är för djävligt och jag hoppas verkligen att det var sant att Bodil skulle få ett nytt hem, men det låter ju lite väl tillrättalagt.

# 25 Problemet är att väldigt många katthem inte har vana med skygga katter. Och det är något som jag och många andra arbetar för att informera om. .
Hurvida de sagt att hon var skygg eller tam kan jag inte yttra mig om. Ord står mot ord. En katt som hamnar i ett nytt hem behöver ofta tid att acklimatisera sig. Något som "ägaren" inte lät henne göra.
Men att döma en förening på detta känns fel. För detta händer tragiskt nog varje dag i skymundan i föreningar över hela Sverige.
Det är här vi måste informera och ändra.
Gå gärna in på deras hemsida. De tar hand om flera djurarter, det ser trevligt ut och burarna är stora. Till skillnad mot vad en del föreningar har.. http://www.djurskyddetkarlstad.se/index.htm
Hur fel de än gör som avlivar den lilla pälsklingen, så tycker jag inte att man ska dra en hel förenings arbete i skiten. För de verkar göra bra saker också. Däremot kan vi klanka dem för det med Bodil, och sedan informera dem om hur de kan göra framöver så att det inte händer igen. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

§26 Fast om man nu inte har någon vana vid skygga katter så borde man kanske inte ta in sådana öht? Eller så borde man kontakta folk som kan sådana saker (som t.ex er). Att gå ut i pressen och tala om för folk att skygga katter bör avlivas när de reagerar instinktivt tycker jag definitivt inte är något som en djurförening bör syssla med och det är det som upprör mig mest. Nu får de ju allmänheten att tro att detta är sant och om nu djurskyddet verkligen tycker så, varför har de då omhändertagit denna skygga katt från början?
Jag läste på en annan sida, att katten fick ett nytt hem. Jag tror det var en kille i Stockholm, som tog henne. Där stod också om en tjej som varit där och hon säger att "katttjejen" absolut ville ha henne och sagt flera gånger att hon kan det med "vilda" katter. Sedan var det nog problem mellan styrelsen och personalen, som inte ville lämna ut katten så tidigt.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#28 Det kan säkert finnas en helt annan sida av historien än den som tjejjen berättade för tidningen. Tyvärr finns det en del människor som går ut med falska förespeglingar som de sedan inte klarar av att leva upp till. Trisst att sedan gå ut i media och böla. Dessutom borde journalisten gjort bättre resarch innan hon skrev som hon gjorde. Förhoppningsvis lär sig Djurhemmet av historien och står bättre rustade nästa gång något liknande äger rum.
En tråkig historia är det lika fullt. Men det är ju skönt att höra att det verkar lösa sig för Bodil med ett nytt hem i alla fall.
//Lena
Om ni orkar läsa: http://www.kattforum.se/viewtopic.php?t=101017
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#30 Läste tråden och konstaterar att det är lika mycket upprörda känslor där som här. I tråden uppmanas den som har frågor om vad som hände att ta kontakt med ordf. för Karlstad Djurskydd. Ni hittar mailadressen i tråden: http://www.kattforum.se/viewtopic.php?t=101017
Vidare så ska det vara klart med ett permanenthem i Stockholm. Killen kommer personligen upp till Karlstad och hämtar Bodil.
//Lena

Man kan ju bara hoppas att det är sant också och inte bara något de säger för att slippa upprörda mail och telefonsamtal. Misstänksam som jag är så är det ju lite konstigt att de går så snabbt från att avliva en "vild" katt till att utan vidare sälja den till någon som bor så långt borta så att de inte kan kolla upp hur det går. Men jag hoppas verkligen att det är sant för lilla Bodils skull och att hon verkligen kommer till någon som förstår sig på henne.

Gjorde idag en efterkoll för att se om det stod något mer om Bodil på Djurskyddets Karlstads sida. Upptäckte till min stora förvåning att mitt inlägg i deras gästbok med kritik mot deras uttalande om att de skulle avliva katten var borttaget, Tydligen en hel del kritiska inlägg som de helt sonika radertat bort från deras gästbok.
Men vad liknar inte det då?…va?..Näe, det rimmar verkligen illa, om man bara vill ha goa, glada positviva inlägg i sin gästbok. Så himla tillrättalagt!
Och jag undrar precis som många andra vad som egentligen hände med katten Bodil.
Hmm…Efvis
Skrev en fråga angående Bodil på http://www.kattforum.se/viewtopic.php?p=1637692#1637692, kanske vet de nånting.
Skrev också i Karlstads gästbok:
Hej, varför skriver ni inte en uppföjlning över Bodil? Det finns många aktiva kattvänner i Sverige som undrar! Finns hon nu i Stockholm och fick det bra eller hamnade hon i katthimlen? Tänker följer upp det! 

§34 Glöm inte mig om du får svar 
#34 Bra initiativ Landsfreak! Fortsättning följer.
#33 Det var dålig stil! :( Gör ju nästan att man får fula misstankar. )
//Lena
Måste inflika att jag har haft enbart positiva upplevelser i min kontakt med Djurskyddet Karlstad, så därför tycker jag att detta låter väldigt konstigt. Är det sådan kris på att hitta ägare till hemlösa katter att de skickar hem dem utan att ta reda på vad den nya ägaren klarar av först? Och när en katt är skygg…ska den inte vistas i en lugn miljö i början? Jag reagerade på att tjejen redan hade katt. T.o.m. för en icke-skygg katt så blir mötet med en ny katt "spännande", ökar det då inte på spänningen hos en skygg katt? Men om de hade sagt till henne att katten var lugn och gosig så förstår jag om hon blev lite chockad över kattens beteende. Är verkligen ord mot ord det där så man vet inte vad man ska tro.
#37 Undrar vad det är som gått snett egentligen i det här fallet? Tråkigt om katthemmet oförskyllt får dåligt rykte.
//Lena
#38 - Jo, det vore tråkigt. Men som sagt så vet jag inte vad som hänt i detta fallet…vet bara vad jag själv upplevt tidigare.

Frågan är ju vilken version man kan lita på?
Men det jag har upplevt om Djurskyddet är att det bara är positivt, men det är väl styrelsen som bestämmer över hur man ska hantera katterna? Man har ju möte och då rapporteras allt till den som bestämmer och så tar den ett beslut och tyvärr så är ju inte alla så vänliga och passar så bra att sitta i styrelsen…
Den som ska sitta i styrelsen ska verkligen vara en kattvän som verkligen älskar katter och kämpar för de och som verkligen har rätt kunskaper och som vet vad som är bäst för katten! Oj nu blev det många och..:P