hemmagjord mat
av det dom gillade..makrill i tomatsås,kycklingfile blandad med lite blötmat och välling..ser för jäkligt ut men tydligen gillade ISA den..lillfisen askungen verkar inte vilja äta.
.fick ge lite välling för hon skulle få i sig lite näring..ska köpa skinka och se om de villha senare..
igår käkade askungen iallafall lite mat..skam den som ger sig..hon verkar hellre vilja sugai sig mat även om hon kan tugga..jaja det kommer nog så småningom..inte visste jag det va så svårt ta hand om så små
..
de busar bra iallafall..just nu har de gåttoch lagt sig för sova..

jag är ledsen för mitt tjat om mina missar och deras matvanor men jag behöver lite peppningoch prata avmig ibland:)
Vargmamman, förlåt men nu är det jag som tjatar! Det är som sagt jätteviktigt att den lilla börjar äta ordentligt annars kan hon tappa krafterna och tyna bort.
Jag kan mycket väl tänka mig att hon behöver vätskas upp snarast - och då menar jag inte att man sprutar litet vatten i munnen på henne för det räcker inte på långa vägar. Dessutom finns risk att hon på det sättet får vatten i lungorna och drunknar .
Ta henne till veterinären istället för en ordentligt undersökning och uppvätskning med näringslösning under nackskinnet. Locka henne sen på alla möjliga sätt att börja äta ett kvalitativt babytorrfoder t ex från Royal Canine.
Har du försökt med Lenas tips, att strö jästtabletter (som många katter tycker är godis) över torrfodret?
/Pelusa
Vad jag förstår äter hon (Askungen) gärna välling och modersmjölksersättning? Ta för guds skulle inte bort dessa foderinslag förrän hon börjat äta tillräckligt med vanlig foder. Det är livsfarligt om hon inte får i sig tillräckligt med vätska. Då måste hon vätskas upp hos veterinären som Pelusa skriver. En liten kattunga blir uttorkad väldigt snabbt. Anledningen till att det går lite trögare än vanligt är, skulle jag tro, att det inte finns någon vuxen katt att lära sig av. Kattungar immiterar de äldre katternas beteenden och lär sig den vägen. Jag tycker inte det finns någon anledning till panik om kattungen inte är så snabb på att börja äta fast foder. Bara hon dricker och får i sig näring den vägen.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

hon får välling av mig oxå..och jag försöker få henne äta vanlig mat med..ska ner handla jästtabletter alldeles strax..men hon borde ju härma sin syster som vräker i sig maten:)..
nej jag skatesta denna veckan ut med mat och vällig annars blir det veterinären somgäller helt klart

men borde de ej va tröttaoch hängiga om de har vätskebrist eller så..menar båda 2 är rena busfröna..leker inte så mycke med leksakerna men med mig,minaskoroch varandra:)
Om jag inte missminner mig, så hade väl Majvi en sån där liten typ också, Sparven? Hör med henne, där gick det bra.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

ok..ska kolla om jag hittar henne här:)..
lillan har fått lite välling nu..hon äter lite mat om jag matar henne med fingrarna:)
Ja, fortsätt med det du. Sen har man ju lösningen att kleta in tassarna också. Då slickar de automatiskt. Lilla Ebba här var rolig, när vi passade henne när hon var liten. Hon åt som en liten häst, men dricka, det var svårt. Hon SÖG i sig vattnet. Så hon fick kattmjölk ett par veckor. Men det verkar ju inte vara någon fara med aptiten, bara sättet att äta på. Har du provat med färsk nötfärs? Du kan frysa ner i en platta och bara bryta och tina upp så mycket du behöver för stunden
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

ska nog köpa nötfärs oxå..äter ju inte nötfärs hemma själv..just nu är jag glad över stavmixern jag har..mixar kattmat med kycklingfile och lite välling i..det blev mosat men med lite tuggmotstånd ändå..få kolla om hon vill ha det sen:)..

Tänk också på att skinka innehåller alldeles för mycket salt för att det ska vara nyttigt. Lammfärs är också bra och helst ska den vara fryst redan från början så att det inte finns några bakterier i den. Om man fryser färsk färs så tar det bara bort eventuella parasiter men bakterier kan det finnas i alla fall så köper du färskt så se till att det är väldigt färskt.

aha..skinka kanman bara ta lite av ibland då..köpt nötfärs ska testa det..menom man bara har grisfärs hemma fungerar det då?

askungen har tuggat i sig 2bitar junior torrfoder..sen liiite hemmablandning + 4ml välling,mer orkade hon ej..

§11 Vad jag har fattat så rör det sig om en väldigt liten kattunge och då skulle jag nog inte ge skinka alls. Fläskfärs vet jag inte faktiskt, möjligen är det för fett, köttfärs är det vanliga man brukar börja med när de ska börja äta fast föda. Kanske kan man prova med en rå äggula också. Någon som vet?

7 v är den ca..den fick tag i en pyttebitskinka somjag tappade,det va därför jag kom på att hon kunde tugga..jag har fixat nötfärs så ikväll innan läggdags blir det att testa lite av det

Men du stödmatar fortfarande med modersmjölkersättning väl?
Vargmamman, du är en kämpe! Jättebra att du stödmatar lilla askungen ända tills hon börjar äta fast föda. Det är väl riktig modersmjölkersättning som du köper på apoteket (KMR t ex är ett bra märke). Whiskas kattmjölk som man köper i livsmedelbutikerna är värdelös i sådana här sammanhang!
/Pelusa

ja det gör jag..defår detoxå..den stora vill ej ha så mycke menhon äter bra vanlig mat,den minsta vill halite mer av välllingen

fick rådet att köpa sempers för människorbarnav veterinären och blanda dubbelt såtjock..de har gåttupp i vikt..akungen vägde ons förra veckan 285gr nu väger hon 359..isa vägde 331 närhon komväger nu 418gr..kattmjölken får de bara lite av påmorgonen + vatten som står framme hela tiden

Ojoj vilka småknytten, det är väl vad kattungar på typ fyra veckor brukar väga eller? Har du stödmatat dem hela tiden? Jag vet inte varför de inte har någon mamma eller hur länge du har stödmatat dem men jag vet att det är ett jättejobb du lägger ner på dem. Bra kämpat!

hittadt dom ute,ingen mamma på 2 dagar och de va rätt små..japp har stödmatat dom hela tiden..den yngsta har mer sugbehov än hennes syrra har..så olika är dom..
Har hört att sempers välling kan vara litet för kolhydratrik för en kattmage. Finns risk för förstoppning vilket är mycket farligt för en kattunge. Himla viktigt att kolla att båda missarna gör sina behov i lådan.
/Pelusa

alltså haft dom i en veckanu:D

det har funnits bajsklumpari lådan och de kiss..men vilken som gjort det vet jag ej,meningen av domär speciellt hård i magen..alltså svullen och hård,deär mjuka..

alltså nu har lillan fått i sig rå nötfärs blandad med kattmjölk
hon har lapat i sig lite av det menhon vräker inte i sig det som sin syster..verkar som hon bara kan äta liteåt gången..hon får välling oxå..

sen igår har ISA gått upp ca 19 gr
ASKUNGEN ca 10 gr..som sagt ISA är ett matvrak:)

Vad bra att hon gör framsteg, 10 gram är ju i alla fall 10 gram.
Kan Askungen gapa ordentligt?
jag hade två kattungar + mamman där jag hade svårt att skilja ungarna åt den första månaden men sen blev det stor skillnad i storlek mellan dom. Det var i samband med att de började med fast föda. Jag trodde att den lilla, Gidde, inte förstod sig på maten då hon stod med alla fyra tassarna på maten och försökte sörpla upp maten.Mamman var mycket skygg och höll till inuti soffan och jag hade också funderingar på om mamman inte lät Gidde dia längre eller om hon kunde ha mask. sedan upptäckte vi att Gidde bara öppnade munnen litegrann och när vi var till veterinären visade det sig att det var ett medfött käkfel. Jag hade gärna fortsatt att vispa ihop ägg, köttfärs och laktosfri mjölk eller skurit mat i små små bitar men veterinären sa att hon skulle få ont i käken så hon fick somna in.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

hon gapar rejält när vi busar,då tuggar hon få fingrarna..hennes syster är likadan men börjat tugga lite mer nu..