Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 744 ggr
Alexej
0

Katastrof!

Läste det här på Cint.se, men kom inte in i läs mer..

Anmäla djurplågeri kan kosta pengar

2007-04-02 08:16

Att anmäla en misstänkt djurplågare kan kosta 1000 kronor i framtiden. Pengarna får du tillbaka - men bara om du hade rätt, skriver Blekinge Läns Tidning. Miljöinspektörerna används ofta som slagträ i grannfejder. - Sju av tio anmälningar är obefogade. Klagomålen handlar ofta om katter som urinerar eller hundar som skäller jämt eller aldrig får vara inomhus. I bara en av tio anmälningar hittar vi djur som far illa, säger miljöinspektör Börje Ulwebäck. När de kontrollerar en lantbrukare har de rätt att ta ut en avgift, men inte när det gäller en privatperson. Miljö- och byggnadsnämndens ordförande vill nu att tjänstemännen tittar på om även privatpersoner kan faktureras för besöket. Risken är dock att det systemet skulle kunna användas för att jäklas med en granne, och ordföranden har funderingar på om man inte skulle kunna ta ut en tusenlapp i avgift av anmälaren. Pengarna skulle denne bara få tillbaka om anmälan visade sig vara befogad. Det skulle dock kräva en lagändring. Läs mer >>

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vargmamman
0

men hur sjukt är det..då kommer ingen ha råd att anmäla personer som vanvårdar sinadjur..nää fy sjutton:(

Hawknestgrove
0

Landfreak, jag kunde inte se artikeln. Det stod att man måste vara betalkund och betala bla, bla, bla….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Engla
0

Ja, den låg inne på BLT i går, vissa som kommenterade den trodde att det var ett aprilskämt…men jag vet inte…Ledsen

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

gubben
0

Efter de senaste händelserna så kan man undra om det verkligen är så att sju av tio anmälningar är obefogade. Det verkar ju vara väldigt godtyckliga bedömningar som görs och man tar dessutom hänsyn till att den som blivit anmäld inte har lust att släppa in djurskyddsinspektören och då släpper man fallet i brist på bevis. Jag skulle tro att det är rättså ovanligt att grannar tar till obefogade anmälningar för att jäklas bara utan ofta är det felaktigt agerande från myndigheternas sida.

Jag har ett exempel härifrån. Några grannar anmälde en familj som hade sin hund bunden på tomten och som aldrig fick komma in. Med tomt menar jag en plätt utan för ytterdörren till ett radhus. Dessutom så hade man bundit en ståltråd runt nosen på hundstackaren för att hon inte skulle kunna skälla och polisen kom dig och beordrade att man inte fick binda ståltråd eftersom hon hade djupa sår av ståltråden men då band man om en läderrem i stället. Hunden kunde alltså inte ens dricka vatten. Grannar ringde igen till polisen men de gjorde ingenting och jag frågade en tjej som jag visste bodde i området och hon tyckte att det väl inte var så farligt för det var ju en "utehund"! Ja jag behöver väl inte tala om vad jag svarade. Tilläggas skall att "husse" brukade roa sig med att sparka på hunden varje gång han gick förbi.

Hunden fick till slut hjälp, men inte av polisen eller djurskyddet utan genom en massa människor (hur, är det inte värt att jag skriver här) som genom ett fantastiskt samspel helt enkelt gick in och kidnappade hunden som sedan fick ett nytt bra hem. Det här fallet ansågs alltså inte vara befogat för att tas på allvar så jag misstänker att det finns en massa liknande fall där djuren får fortsätta att lida för att myndigheterna inte sköter sitt jobb.

brutt
0

5 Japp, till det sistnämda därför tvingas privatpersoner ta ansvar för andras djur också.

CarolineO
0

Detta skulle vi gjort en namninsamling på!! Jag kan fixa den, men vet någon var man ska skicka den sen?? Förslagsvis till denne miljö och hälsa nämndens ordförande eftersom det verkar som om han har kommit med den "goda idén", men vilken kommun är det då?? Blekinge län har ju många kommuner… kanske lika bra att ta det till regeringen på en gång… men till vem i så fall?

Lena
0

#6 Jordbruksminstern måste väl vara rätt man.

Om det ligger något seröst bakom förslaget är det ju rena rama skandalen. Och varför som sagt elder så få fall till åtal? Grannfejder kan säkert ligga bakom ibland men det gäller väl alla typer av anmälningar i så fall.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

CarolineO
0

Eller hur?! Allt annat tas minsann på allvar, men inte djuren!!! Jag blir så AAAAAARG!!!!     Ska försöka se om jag hittar någon adress som vi kan skicka det till.   Jag återkommer snart!!    Tror ni jag kan sno texten där uppe och ha som inledning till insamlingen?   Kanske bara göra om den lite…

CarolineO
0

typiskt!! man kan inte få fram hans mailadress, kommer upp en liten ruta där man kan skicka ett meddelande bara… Jag skickade honom ett par sanningens ord där och undrade om han hade någon adress man kunde skicka det på, så nu hoppas jag på svar…

modellflickan
0

Vi har redan kassa lagar när det gäller brott mot djur och nu detta?! Vad kommer härnäst???

Faxlin
0

Nu kommer jag som kärringen mot strömmen här. Jag har fått ett antal obefogade anmälningar på mig. Våran djurskyddsinspektör har nästan klippkort hos mig. Hon är numera så ledsen att när hon kommer så hon börjar att be mig om ursäkt. Hon känner igen barnen till namn och vet direkt vem jag är.
I och för sig har det gjort att jag får låna burar och sådant utan problem om vi står i problem och behöver infånga något djur. Men i alla fall. Inget ont som inte har något gott med sig.
Men dessa anmälningar skulle jag ha sluppit om detta vore en lag. Då skulle de som var arg på mig inte riskera att bli av med 1000:- för att jävlas.
Sedan skulle min djurinspektörs tid kunna gå till verkliga ärenden istället.

Så, jag är för ett förslag där personen ifråga inte kan anmäla hur som helst. Så kanske mer tid och resurser finns i de fall där de verkligen behövs.

Ville bara försöka få er att se att det finns två sidor i ett sådant här lagförslag och att det inte behöver vara alltigenom ont.
Nackdelen är dock att folk kanske inte törs anmäla de som verkligen vanvårdar. Och det vore tragiskt. Men jag anser att om en veterinär anser det vara vanvård då ska man slippa betala inte annars. Men hur gör man med de som inte törs anmäla öppet om ens granne vanvårdar djuren. Svårt det här. och någon enkel lösning tror jag inte finns.  

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Ja, tyvärr, så har Åsa rätt. Hur många har rätt att "spela på" 1000 kr? vilket det är, om inspektören är köpt, som i många fall?

gubben
0

§11 Fast jag tycker nog ändå att det är bättre att det görs en obefogad anmälning för mycket än en befogad för lite p.g.a att folk inte vill riskera att bli av med 1000 kr.

Faxlin
0

#13: Fast om det bara var en onödig anmälan kan jag förstå det. Men när jag talar med min djurskydds inspektör så är fördelningen snarare:

100 anmälningar=
90 stycken som är obefogade.
8 stycken med mindre saker där det räcker att ge djurägaren råd och följa upp fallet.
2 stycken där det verkligen finns stor grund för att göra något.

Tänk vad tid och resurser de skulle spara om de slapp de första 90 anmälningarna.

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Ja visst, du har rätt du med, Gubben. Men har exempelvis du och jag råd att eventuellt förlora 1000 kr? Per anmälan vi gör?Nu är det ju inte aktuellt än, men man vet ju aldrig. Det gäller att ha redigt på fötterna för att göra en anmälan och det är ju inte fel.

Lena
0

#14 Kan det verkligen vara sant att bara 2% av av alla anmälningar är befogade? Eller är det djurskyddsinspektörens sätt att tolka det? Tycker det verkar minst sagt underligt.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Ja, det är vad jag menar med "köpta" inspektörer. vi har en sån här….. Går inte in på detaljer, men det är väldigt praktiskt att ha varit klasskompis med inspektören!

gubben
0

§15 Jag har definitivt inte råd att förlora 1000 kr! Det är ju just det jag menar. Om man riskerade det så skulle man kanske dra sig för att anmäla och hoppas på att någon annan gör det. Och jag instämmer med Lena. Jag tvivlar starkt på att det skulle vara bara 2% som är befogade anmälningar, vi har ju sett allihop hur en del djurskyddsinspektörer sköter sina jobb och det finns ju snarare en massa befogade anmälningar som inte leder till något för att de bryr sig. Vi har ju bara här på forumet ett antal exempel på befogade anmälningar som inte lett till något eller så att det tar flera år innan något händer och det är ju därför alla reagerar så mycket för den här djurskyddsinspektören i Västerås som omedelbart tog tag i saken. Eftersom det verkar vara det mindre vanliga.

Faxlin
0

#16: Tror säkert att den siffran kan vara annorlunda beroende på vart man bor. Nu är min komun inte så stor. Och jag vet att våran djurskyddsinspektör är nogrann som sjutton.
Hon inspekterar till och med vovvarnas mat här hemma :-)
Så jag inte har gett dem lågkvalitets foder. hihi
de går alltså ytterligare en bit än vad de ska. Jag vet att hon ytterst sällan sitter på kontoret utan är ute och kollar upp alla anmälningar. Hon tvekar aldrig att ta in länsveterinären vid minsta lilla misstanke. Om hon har fel så står komunen för den kostnaden. Här funkar djurskyddet. I de komuner det inte gör det, kanske jag kan ha mer förståelse för den reaktionen. Men samtidigt, d¨å är det inte lagen det är fel på utan inspektörerna. Och då måste vi få till en ändring där.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Alexej
0

Jag skulle aldrig har 1000kr över för att anmäla. Vad är det för trams. Ser man att ett barn far illa, kostar det väl inget att anmäla. Hur ska man då anmäla anonymt?

Åsa, du verkar har lite otur, men samtidigt är det väl bra att veta att du sköter dina djur. Jag fick också en anmälan en gång för 2 hästar som kunde gå in och ut. Killen kontrollerade allt och då hade vi mycket: Utegrisar,vildsvin, en kalv,hästar, geter, bi, höns, hundar, katter, säkert glömt nåt, men han sa han hade aldrig sett en så välskött gård. Och då är det väl okay med anmälningar! Bättre 100 för mycket än en gång för lite. Men en djurskyddsinspektor fattar väl också, när samma person anmäla samma person utan anledning. Nej, hellre anmälningsblanketter för osäkra personer hos ICA, fler djurskyddsinspektörer eller medhjälpare. Jag vet många som inte borde har djur, framförallt äldre bönder.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

miranda1
0

jag tror inte ens att det är möjligt, lagligt sett, att ta 1 000 kronor för en anmälan. Tycker det är inte bra heller. Rika har möjlighet att anmälla och fattiga inte?

Hur kan en lekman skilja mellan en grundat och ogrundat anmälan, detta är upp till inspektören att avgöra, och det är ju också till en viss gräns en individuell bedömning om en anmälan är grundat eller ej. Har man en inspektör som inte bryr sig ska man betala 1000 kronor medan en annan inspektör kanske skulle ha bedömt samma ärende på ett annat sätt…

Tror aldrig det kommer att vara möjligt i en demokrati. Och detta är bra, tycker jag, även om jag också har varit med om att någon har gjort en anmälan mot katthemmet vilket var helt ogrundat. 

/Miranda

vanessa
0

Om jag anmäler ett brott, oavsett om jag är vittne eller inte så behöver jag inte betala en krona. Det måste vara olagligt att detta sker om det är sant. Och är det sant, så gissa var jag kommer att använda det någonstans. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.