Kattens namn...och varför...
Har ibland tänkt på alla olika namn som vi döper våra katter till, ibland dyker det upp en och annan Zelda, vilket jag nu lärt mig är någon data-animerad person, en och annan Simba har man också stött på och alla vet ju varifrån det namnet kommer. Men Åke…har jag bara träffat 1st katt som heter, Katten har jag också bara stött på en som heter. Lasse och Svempa träffade jag för en månad sen på Gefle Katthem, deras förra ägare hade dumpad av dem i skogen där de senare hittades av två jägare..vid namn Svempa och Lasse! Varje katt har sin historia och varje katts namn verkar också ha sin alldeles egen historia. Det är intressant tycker jag, så kan ni inte berätta lite om katten/katterna och namnen,
Jag kan börja med min Socks som hade amerikanska ägare innan han flyttade hit. Han hette då Whitesocks just för att han har vita sockor, min sambo och jag vrickade nästan tungan varje gång vi skulle ropa på honom så vi gjorde ett smeknamn och det blev Socks.
Musli hette Mimmi när hon bodde i Floda, men det var inget bra ställe för henne så ville att hon skulle få en helt ny start i livet och då även ett nytt namn. Musli döptes hon till för att katter gillar möss,(mus) så det är en otroligt dålig ordvits(typ Oldsberg) i botten, plus att jag älskar musli till frukost.
Skriv och berätta om er katter och namnen.
Hälsningar Efvis

My hette så när vi hämtade henne från KKS. Vi har aldrig brytt oss om att "döpa om" henne. Hon är nämligen en liten My. Blixten heter egentligen Hugo, eller ja, han hette i alla fall så på Katthemmet Kompis. Blixten heter han efter en väldigt speciell person…
Ängla är en hankatt, men har ändå ett tjejnamn. Ängla heter han eftersom jag tycker att Ängla är världens vackraste flicknamn.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Oki..börjar med åldersordning, uppifrån o ner:
Josefin, hette Hugo i sitt första hem, när vi övertog henne tyckte vi inte att det var så roligt namn på en dam,,så husse kom då på hennes nuvarande namn i tanke på "hugo o Josefin" jag tycte namnet var rätt för att hon är så fin!;-)
Bamse, Josefins son, fick sitt namn efter sin pappa..sen gör han skäl för namnet dessutom med sin gedigna kroppshydda..
Lassie, Josefins sonson fick sitt namn av husse..han tyckte han såg ut att heta just så;-)
Michelle, vår Smålänska hittis..fick sitt namn av matte, vill gärna ge katterna namn som inte är alltför vanliga..
Linus, Michelles son, hette först Lizie, vi trodde först att han var en tjej! När vi upptäckte vårt misstag var det naturligt att ändra till Linus..
Spirit, Linus brorsa, är en riktig etterpetter;-) snabb som en Spirit tyckte matte;-)
Mari, dotter till en hittekatt som tragiskt nog råkade illa ut.Hon hette Dutchess. Dutchess födde år 2002 tre ungar..då var det naturligt att ge barnen namnen: Toulouse, *Berlioz och Mari efter filmen Aristocats
Berlioz* se Mari
Bamse fick heta det för han var så stor.
Jesper döptes till varför vet jag inte :)
Sara såg bara ut som en Sara.
Cirri, Lucy, Måns och Leo hette så när de kom till oss.
Jenna
Saga var döpt till Shiela hos kvinnan som hade tagit hand om henne sedan hon blivit övergiven. Men min son tyckte hon skulle heta Saga istället.
Tessie är Sagas dotter - Saga var ju med ungar visade det sig när hon kom till oss. Tessie är döpt efter mina kunsiners foxterrier som jag minns från när jag var liten. Ibland kallar vi henne även Tessan.
Linus fick det namnet då han liksom var en Linus.
Tristan hette Tåren på katthemmet men har nu dubbelnamn Tristan Tåren. Tristan fick han av min sambo som gillar opera. Tåren döptes han till för att han har som en tårformat mönster nedanför höger öga.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tara hette så redan när hon kom till oss och det passar henne bra.Tingeling fick sitt namn för att hon är söt som en liten älva.
Tingeling kallades Max när hon kom till oss,det sades att hon var hane.Hon hade ju blivit illa behandlad,hade ett sår under foten och blånader i ena benet,dessutom öronskabb/inflammation och hade aldrig avmaskats fast hon var 20 veckor.Hon var alldeles tyst,öppnade munnen ibland utan att ett ljud kom det tyckte vi var lite underligt
MEN NU
ropar hon minsann högljutt
när hon vill ha mat eller gos eller sällskap eller leka!Hon tycker om att ligga i famnen när man går omkring och hos dottern som har långt hår brukar hon gilla att ligga med huvudet under håret…hon leker med allt så jag längtar efter att hon blir vuxen ibland!Idag fick hon för sig att sova i en brevkorg det var himla gulligt!Annars är morgontidningen en favorit,den kan man ju klösa på och ligga på och så vidare…ni vet…
Vi köpte ju Tingeling för att hon går så bra ihop med vår Tara.
Mina katter vet jag faktiskt inte vad dom har hetat innan dom kom till mig, eftersom dom kom självmant till mig :)) Chicko kommer ju från KKS så dom hade döpt honom till: Maxi, eftersom dom hade hittat honom utanför en maxibutik. När han kom till mig så döpte jag om honom till Chicko.
Hm, jag har ju gjort mig känd för att ha fåniga namn på mina katter. Förut tänkte jag alltid att man skulle döpa katterna till något elegant, men namnet "fastnade" liksom aldrig på missen…Så då blev det som det blev…
Min numera bortgångna kisse Murkla hette egentligen Astrid, men det passade liksom inte. Hon var omplaceringskatt pga allergi och visade sig vara en stor personlighet, så hon behövde ett namn som hon nog var nästan garanterat ensam om. Hennes son Knas bor kvar här. Han är svart och har stora gula tefatsögon. Han flänger gärna omkring både horisontellt och vertikalt och bryr sig inte om att han börjar bli medelålders (fyller 7).
Lennart är en storväxt, lynnig (snällare efter kastrering) orange matmissbrukare i 8-kilosklassen, på ständig diet. Han kom vandrande en dag, vägrade gå hem (om han hade något) och såg definitivt ut att heta Lennart.
Venus adopterade vi från Samvetet -05, och efter ett tag tyckte vi att det var ett riktigt bra namn. Hon är en liten cremefärgad rulta vars stora fritidsintressen är att sitta på folks axel och att tugga på saker. Särskilt kartong, som hon sprider ut över golvet i småbitar. Hon är en mycket kärleksfull liten katt som inte kan få nog av gos.
Pippi och Fjant är två kissar som jag släpade hem från stallet. De (och deras syskon Långstrump och Vitnos) var två-tre veckor gamla, utan mamma och i taskigt skick. Fjant vägde 150 g och hade fyra brutna revben. Numera är hon en tuff och elegant semilånghårig liten fröken, men namnet har hängt med. Pippi blev husse förälskad i, så hon fick också stanna. Syskonen fick nya hem.
Jag har ju privilegiet att få döpa en del av föreningen Samvetets katter också. Helst bör vi inte ha för många katter med samma namn förstås (det blir så krångligt att hålla reda på alla Sally), så det gäller att klura lite. Särskilt stolt är jag över Hervor (tovig perser), Mikael Ludenfot (lurvig kisse som åt sopor) samt syskonparen Niels Bohr och Max Planck samt Lise Meitner och Marie Curie. Nästa syskonpar som kommer min väg ska få heta Kreti och Pleti, tror jag. 
Kul tråd det här! Intressant att läsa om vad allas katter heter och varför.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Zazza heter så för det är ett gammalt beprövat namn för mej i internetvärlden….
Buzan vet jag faktiskt inte var namnet kom ifrån….det bara bidde så… hennes syster Lillan hörs ju på namnet… tur dessutom att hon förblev liten för tänk om man hade en katt på en kanske 10-12 kilo som hette så?…
Bruno ville jag döpa om till Tiger när det blev frågan om att överta honom när han var dryga året… men när jag såg honom så såg jag att han verkligen var Bruno… han döptes till det av sin förra ägare för att han just är brunröd i färgen…
Julia fick fortsätta med sitt namn som åxå passar henne… hon är döpt efter den lilla tjej som hittade mistluren under en terass om jag minns rätt…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Faxe, ja hon heter så för att hon är "min" misse, och jag kallades för Faxe när jag var ung. Husse tycker dessutom om öl.
Sockan hette så när hon kom till oss.
Missan & Mojje Skygg hette så när de kom till mig. Även om jag tragiskt nog misstänker att de har förolyckats.
Sockans bebisar:
Vittass, han hade fyra vita tassar, annars grå. Han har dock flyttat hemmifrån.
Lordi, är en tös som var så häftig till sättet att man gnast tänkte på henne som en lird, men då det var en tös kunde hon inte heta lord, så då blev det lordi.
Linzen, hon var en linslus redan som liten- Älskar att krypa riktigt nära kameran helst in i linsen. Som ni förstår är det svårt att få bra kort på henne.
Mysepysen, hn är den mest gosiga och högljudda och häftiga katt jag någonsin stött ihop med. Har adrig varit med om en katt som är så otroligt kärleksfull och gosesjuk som han Därav namnet. Han är en Mysepys :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Izar betyder stjärna, men på vilket språk minns jag inte längre.
Jag sökte på magiska namn och hittade det, passar honom bra.
Han är min svarta katt eftersom varje häxa måste ha en sådan.
Jag har en mörkbrun kisse också som har fått bosätta sig hemma hos mamma eftersom han är rädd för min hund.
Han heter Mr Morrissey efter Morrissey så klart. :)
Sedan släpad jag hem en stallkatt till mamma också, som jag hade döpt till Fjant eftersom hon var så feg. Men de döpte om henne till Busan för de tyckte inte att Fjant var något snällt namn.
Vår första hittekatt döpte vi till Rasmus, eftrsom han tydligen var på luffen. ;)
Amigo fick sitt namn eftersom vi alltid sa hej lilla vännen! när vi såg honom ute på gården.
Men nu när vi lärt känna honom så hade namnet Merlin passat honom bättre, han ser ut som en klok gammal trollkarl på ögonen. Men är mot att byta namn på djur i onödan.
Min syster som jag bor med har ju tre katter också.
Sol en sköldpaddsfärgad prinsessa döpt efter Sol av isfolket.
Trixie som är ledare och drottning i kattflocken, hon äter alltid på en pall när de andra sitter på golvet.
Vet inte var hennes namn kommer från.
Så har vi jätte katten Bones, en inavlad pojke från stallet.
Tror att hans namn kommer från star trek eller nå´t.
Tuffaste namnet hade nog min mosters gamla katt.
Han hette Per-Arne. :)
Min lilla tjej heter Emmy. Jag älskar böckerna som jag givetvis glömt namnet på, men det är i alla fall fantasyböcker, en serie på 3 böcker (eller 2 var det kanske, som ni märker är det längesen jag läste dem) Den ena boken handlar om en förtrollad dolk, så möter huvudpersonen en katt med gröna ögon som han därför döper till Emerald och smeknamnet blev ju då Emmy.
Sen jag läste de böckerna har jag också velat ha en katt med gröna ögon som heter Emmy!! Så var vi och tittade på kattungar hos en kollega till min sambo som skulle avlivas om ingen ville ha dem (innan de hade öppnat ögonen) och vi fastnade för varandra =0) Så jag bestämde mig för henne och när hon blev äldre såg jag att hon har minsann gröna ögon, så det passade ju perfekt =0)
#12 Vad härligt att hon fick gröna ögon sedan också! Och vilken tur att du räddade henne från att bli avlivad. :)
//Lena

mina barn har faktiskt fått döpa de små..så det blev ISA& ASKUNGEN:)
#14 Gulligt! Bra när barnen får vara med och ta ansvar för katterna, det lär de sig mycket av. :)
//Lena

Fniss, kul detta. Mina ena katt katt heter Findus, döpt efter Findus och Pettson, för han var exakt som den katten i sättet. Tilda hette Tilda när hon kom, när hon räddats av veterinären som vägrade avliva henne. Vi har namn för dem ihop - Tildus, Filda för lata ägare :-). Men namnen är inte populära hos mig för jag vill alltid ha genomtänkta namn. Som dessa:
Love Tasslös. Fick sitt namn Love för att han var så lycklig när han fångats in att han kurrade kärlekslyckligt. Tasslös för att han förlorat en tass och därför räddades.
Några av katthemmets kissar som passerat: Cylinda var en katt som räddats från en tvättmaskin som hon stoppats in i av några ### ungar.
Gilette som hade tvångsrakats på ett torg, med ett ordentligt tag i nackskinnet, jamandes framför en publik och med allt annat än kärlek i handlingen.
Spöket, en kattmamma som bodde hos mig med sina ungar. Spöket var förvildad, och skulle skydda sina ungar. Så varje gång när jag gick in till henne så smög hon sig fram, fräste kopiöst och gjorde spökattacker. Hennes ungar: Newton för han trillade alltid ner för saker. Brutus för han var hårdhänt mot sina syskon. Solo som helst var själv och sjöng dessutom gärna. Lite namn som passerat mig. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Pysselytta, vår framlidna kisse. Fick heta det, då vi upptäckte att man inte kunde döpa en tjej till Ronnie James Dio(rocksångaren) Pus eller pys på norka är ju kissekatt, så det blev dimunitiven Pysselytta, kort Pyssa. När hon vägrade klättra ner från träden på Ingeborgsröd, där vi bodde förut, så blev det Kattf*n. Då kom hon!
Arne för att han var så lik farbrorn som bodde här på Hökebohult innanoch för att han bosatte sig här.
Esther samma sak där. Farbrorns fru hette Esther.
HeltidsEbba-Pipis för att hon döptes till Ebba av Jannes sonson. Hon var ju hans katt från början, men Janne kattnappade henne, p g a slarv med skötseln. Hon hette förut DeltidsEbba. Men janne tycker Pipis är bättre. Hon piper jämt
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Min allra bästa vän sa Thindra som förslag, själv hade jag inget tjejnamn så jag tyckte det var ett bra namn så det blev det.
//Pia

#15 jo deär ju med och tar hand om dom oxå..så jättesnälla och goa trots att de bara blir 5&7 iår:)fast de va uppvuxenmed katt som gick bort för 1år sen..