"inne" Sussi i Örkelljunga
Här kommer en ny tråd om katten Sussi och hennes framtid, då den gamla tråden nu är låst.
Sussi är definitivt en förrymd eller utslängd tamkatt, då hon nu tydligt visat att hon är tam, efter den första tidens blyghet/skygghet. Pappa får klappa henne, ta i henne och försiktigt lyfta henne och sätta ner henne igen. Hon spinner och kelar, visar att hon vill in i huset.
Situationen är dock ohållbar, då pappas honkatt och Sussi slåss direkt de möts. De slåss t o m genom fönsterrutan, så mina föräldrar har fått hänga ett lakan för fönstret så att Hera inte ska se Sussi. Hera är så störd av Sussi att hon inte ger sig tid att äta eller annat. Hon bara vaktar vid fönstret.
Maruska satte in en bra annons på Blocket under efterlysningar, så att ägaren kanske kan se henne även där.
Sen har jag satt in en om nytt hem sökes:
http://www.blocket.se/helsingborg/Omhandertagen_katt_soker_nytt_hem_akut_30358015.htm?ca=23_3&w=0
Nästa steg blir att sätta in en annons i NST samt fixa några lappar att sätta upp i affärerna nere i Örkelljunga. Jag ska även kolla upp hur mycket de olika veterinärerna i Helsingborg tar för kastrering, vaccinering och id-märkning och så får vi sen passa på att få det gjort när pappa ska till stan nästa gång.
Är det någon som har prisuppgifter redan nu på vad veterinärerna i Helsingborg tar för detta, så får ni jättegärna skriva det. Din Veterinär tar tydligen över 1400 kr.
Efter ingreppet får hon i värsta fall vara i mitt kök några dagar tills hon återhämtat sig och sedan hoppas vi att hon kan flytta till ett nytt bra hem om det dyker upp något. I annat fall måste vi släppa ut henne igen i Örkelljunga och höra om någon av bönderna kan mata henne och erbjuda henne skydd för kylan (men de har inte samma syn på katter som vi, så det vill jag helst inte).
Är det någon här inne som kan erbjuda henne ett gott permanenthem eller vet någon som kan det, är ni givetvis också varmt välkomna att höra av er.
Varför skrev ni inte direkt ett högre pris i annonsen?
Hoppas ni hittar snart bästa hemmet!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Därför att vi vet inte ännu exakt hur mycket vi ska ta för henne, då vi dels inte vet vad slutnotan blir hos veterinären och dels konkurrerar hon om hem med en massa andra katter, som folk tar typ 100 kr för och vi vet inte hur högt vi vågar sätta priset :(
Jag tycker att folk gott kan betala runt 1000 kr, men det är få som är villiga att betala det för en huskatt. Det står åtminstone inne i annonsen att de får betala för hennes veterinärvård, att det är över 100 kr och att pengarna går till att hjälpa en annan hemlös katt.
Förhoppningsvis inser folk att de gör flera goda gärningar genom att ta hand om Sussi samt de flesta vet väl idag att kastrering m.m. inte är gratis direkt. Men jag kände att 1000 kr direkt i prisuppgiften kanske skrämde bort folk. Bättre att de läser hela annonsen och så kan man diskutera det med dem, då de hör av sig.
kanske stackars sussie får komma ut i kylan igen?när ett hem erbjudes här ..kan inte släppa stackars sussie..
är sussie inne????

Hej gustafsson,
Jag är och jobbar. Är hemma efter kl. 21 igen.
Sussi är ute men matas dagligen. När min far ska till Helsingborg ska han försöka ta med henne, så hon får veterinärvården fixad.
Annons kommer i NST till helgen.
Vill du eller din mamma köpa henne och ge henne ett gott livslångt hem, så har jag absolut inget emot det. Dina katter ser fina och välskötta ut :)
Hör av dig om du är intresserad.
mvh Nina

putt
åh va skulle sussie kosta???

Vi får se vad veterinären tar för att göra vid henne; kastrera, vaccinera och id-märka. Men låt säga att det kostar runt 1000 kr eller så och det är väl ungefär vad den nya ägaren får betala för henne. Man betalar inget för själva katten kan man säga, utan för veterinärvården som man ändå själv hade fått ordna och betala hemma annars.
Den pengarna som hon säljs för, tänkte vi använda till veterinärvård för den svart-vita hanen i Örkelljunga. När han i sin tur säljs, så ska de pengarna antingen användas till ännu en hemlös katt eller som del i betalningen för en ny fångstfälla.
Så kommer pengarna hela tiden de hemlösa katter tillgodo :)
så stackars sussie ska gå ute till hem hittas

Det behöver hon ju inte göra om du köper henne.
nä de är klart..ni va inte sä'kra om de va en hona eller?
vem ska stå för sussies vetr kostnader.?när hon har fångats inn

Jag har inte sett henne själv, men pappa sa att det var en hona.
aha ok..vem bet hennes vetr kostnader nu när hon fångas in

Det gör vi med hjälp av gåvan från Maruska till Sussi.
ja undrar bara ..ja tror inte att ni får sålt henne för 1000kr..de är va ja tror.ja fassna för denna vackra katt
en gåva är väl en gåva..ska de betalas igen?har någon annan här inne behövt betala tillbaka gåver som dom tatt imot för hjälp ang katter..hon valde ju sj att ge sussie dessa pengar för sin barbi docka..ja hadde mer än gärna köpt henne..hon är så söt..så nu hoppas ja att inga missuppfattnar blir..det är bara några fråger ja undrar om

Nej, gåvan ska inte betalas igen. Men om man hade fått en honkatt gratis och själv betalt kastrering, vaccinering + id-märkning så hade det kostat runt 1000 kr att få det gjort. Enda skillnaden här är att man betalar beloppet och så är katten redan vidgjord.
Man bör inte skänka bort eller sälja en katt jättebilligt, för då är folk ofta inte särskilt rädda om den.
Ingen insamling har gjorts för den svart-vita hanen, som ju också behöver hjälp. Därför kan pengarna vi får för Sussi då hon säljs komma honom tillgodo.
Hur mycket skulle du eller din mamma vara beredda att betala för Sussi, om hon redan är kastrerad, idmärkt och vaccinerad?
du vet att ja blev lessen när hon inte kom..åh ja tror du vet att ja inte kan sluta tänka på henne..för de kan ja inte..ja tänker på henne varje dag..ja fassna för denna charmiga katt.sen att sälja en katt billigt.det har ja aldrig hört nina att man inte skulle va rädd om en katt som man får billigt.

Jo, det är tyvärr mycket vanligt :(
Nej, nu måste jag sova. En lång, jobbig dag imorgon igen.
Men fundera du lite, så kan vi väl höras imorgon igen.
Godnatt!
de finns väldigt bra hemvetrinär här i halland dom kommer hem till djurägaren.åh de är bra
Men vad menar du Gustafsson? Att 1000 spänn är för mycket för en kastrerad, vaccinerad och märkt katt? Och dessutom behandlad för ev ohyra mm.
De pengarna Maruscka skänkte antar jag var till en behövande katt. Inte till en …….. Hm ursäkta. Klart pengarna ska komma så många katter som möjligt till godo.
Jag har aldrig haft problem med att sälja vuxna hussisar som var kastrerade, vaccinerade, id-märkta och avmaskade för 1000kr.
Det finns seriösa framtida kattägare som är medvetna vad det kostar att göra allt detta.
1000kr för en färdigbehandlad katt är billigt!

Till gustafsson: hur mycket skulle du eller din mamma vara beredda att betala för Sussi, om hon redan är kastrerad, idmärkt och vaccinerad?
ja 1000 kr är ett vettigt pris. Ännu bättre vore ju om den personen som köper Sussie vill betala mera. För jag tvivlar på att du kan få hela kitet för 1000 kr hos en vet, i synnerhet om de ska ha både vaccinering två ggr och idmärkning. Lägg sen till, att hon kanske behöver få behandling mot skabb elelr löss, det är inte billigt heller med Stronghold.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja 1000 kr är ju minimum vad man får betala själv för den behandling som Sussi ska få. Plus att man slipper besvär med att åka till veterinären och framförallt: har man redan katt så är det ju super om den nya redan är behandlad mot ohyra. Om någon vill köpa Sussi av Sagolika så tror jag inte att de kommer att tycka att det är dyrt. Enda anledningen skulle vara att man inte har tänkt att vaccinera, kastrera, id-märka och behandla mot ohyra själv. Då kan man förstås tycka att det är "onödiga" pengar för en katt. Tycker du gör rätt som tar 1000 kr Sagolika, och det fina är att de ska gå till nästa katt som behöver hjälp. Maruskas gåva lever vidare. :)
ja, vi kan inte ta så mycket uppe hos oss, tyvärr…..

Tusan också! Nu brinner det i knutarna. En av katterna (förmodligen hanen) hade pinkat och skitit ner hela mina föräldrars altan! De är urförbannade och ledsna och upprörda (samt uppgivna), då de redan har stort bekymmer med att deras egna katter inte kan gå ut som de är vana pga bråken med hittekatterna, vilket gör deras egna katter sura och på dåligt humör och själva kan de inte heller gå ut på framsidan av huset eftersom Sussi då håller på att försöka ta sig in i huset, vilket hon inte får för då blir det världens bråk.
De var så upprörda att de sa att de snart ger upp och låter skjuta båda två och jag kan förstå dem :( Vem vill ha sitt hem och sina saker förstörda på det viset.
Hoppas innerligt att någon kan ta över åtminstone Sussi och det snabbt. Helst hanen också.
Dessutom har pappa fortfarande inte hört ett ord från dem som skulle leverera fångstfällan, så var blir den av?
Oj… ja jag kan gott förstå att de är upprörda. MEn fällan är väl beställd men inet framme än?

Ja, den skulle ha kommit redan fällan. Beställd är den (av Maruska och så skulle den skickas till Örkelljunga så att vi kan låna den först innan hon ska ha den i Norrköping). Sussi går kanske att ta utan fångstfällan men inte hanen.
Kolla var den befinner sig då. Den har ju ett kollinummer
Jag förstår dina föräldrars desperation och uppgivenhet. Hanen kanske inte känner så stort behov av att skita ned om ni kan få in honan. Har ni haft möjlighet att försöka få in Sussi trots avsaknad av fälla?
1000 kronor för en vaccinerad, id-märkt och kastrerad hona är inget överpris för en seriös intressent. Det låter t o m som taget i underkant, men kanske hellre det så Sussi snabbt får ett gott hem och ni får in pengar för att behandla hanen på samma sätt. De pengar ni får in för honom (och eventuellt överskott eftersom kastrationen blir billigare för en hane) kan väl gå vidare till nästa hittekatt som kommer i er väg. Eller till inköp av fälla så det finns en att hyra i din närhet för andra som försöker hjälpa hemlösingar.
På så sätt gör den ursprungliga generösa gåvan ännu större nytta.
Medarbetare Hittekatter iFokus
jo, men nu verkar det väl inte vara någon, som i brådrasket vill ha en katt, tyvärr. Så ett stödhem är ju ett måste först och främst okastrerad eller kastrerad så kissen/kissarna har någonstans att mellanlanda
Det går säkert lättare att finna en lämplig köpare till en kastrerad katt än en okastrerad. Framför allt om man betonar att alla kostnader redan är tagna och att en kastrerad katt är mindre benägen att skvätta både här och där än en okastrerad.
självklart, men det kan ju inte lösa det problemet som är just nu på plats. Det problemet är att kissarna måste bort från sitt tillhåll. KAstrerade eller inte.
Men iaf honan kunde väl vara hos Sagolika ett kort tag efter kastreringen.
Sagolika: fällan har kommit fram till mig i Norrköping idag?
Någonting måste ha gått fel kanske för att jag betalar mot faktura och den adressen har styrt det hela. Jag var mycket tydlig med att den skulle fraktas till Örkelljunga så jag fattar faktiskt inte varför den är sänd till mig.
Hur gör vi nu? behöver du fällan eller går det att fånga Sussi utan fälla?
Till din pappas konto har jag fört över 985 kr det är vad som blev över efter fälla + frakt kostnad.
Har du löst stödhem?
Marie-Helene
Kunde hon det???? Det är ju inte säkert……ibland så går ju inte ens det…..Finns det alltså ingen i Skånetrakterna runt omkring som skulle kunna hysa in Sussie tills hon hittar en ägare som är villig att betala den lilla slanten för henne?
ja har bara ställt fråger här inne ang ka´tten inget annat..
ja skulle gladeligen köpa sussie..ja har bara ställt fråger här inne..
varför köper du henne inte då gustafsson? sagolika säger att hon är din om du vill ha henne.
ibland är det lite svårt att avgöra om du menar allvar med dina inlägg eller inte. det kanske är därför folk har varit osäkra på om de ska tolka dina erbjudanden om stödhem till olika katter som allvarligt menade eller inte. du får vara mer tydlig om du vill ha respons på dina erbjudanden.
menar allvar?mitt erbjudande om jourhem är inget skämt..synd om ni ska tro att ja inte menar allvar..
ja ta till exempel den här tråden. i #40 säger du att du gladeligen skulle köpa sussi. men när jag frågar varför du då inte gör det så svarar du inte. då är det såklart att man undrar om du verkligen menade allvar när du sa att du gladeligen skulle köpa henne. sagolika har ju också frågat dig hur mycket du skulle vara beredd att betala för henne, men det svarar du inte på heller. då blir du tyvärr väldigt lätt att avfärda som oseriös.
du får tänka på att i skriven text såhär så kan vi varken se ansiktsuttryck eller höra tonfall hos varandra. därför väcker ofta kortfattade meningar väldigt mycket frågor. menar man allvar med att köpa en katt eller bli jourhem såhär på ett forum så får man bjuda till och skriva precis hur man tänkt sig så att budskapet går fram. det går inte att bara slänga ut en blänkare och sen vänta sig att någon annan ska lägga tid och energi på att reda ut om det var allvarligt menat. många här som jobbar med hemlösa katter har häcken full med jobb och har inte tid eller energi att lägga på att reda ut vem som menar vad. det får man se till att vara tydlig med själv. det blir också mycket lättare att bygga upp ett ömsesidigt förtroende om man själv anstränger sig lite för att visa att man verkligen vill och har tänkt på saken.

Nu är det inte ett jourhem som gäller, utan ett permanenthem, och inget annat.
oj de måsste ja missat att svara henne på varje fråga..åh d eär inte meningen att de ska bli missuppfattningar
ja har pratat me min mor ang sussie,hon vill fundera på de sa hon..
ja 1000 kr för den fina kissen, kastrerad och klar är ju inte mycket pengar. slå ut det på ska vi säga 15 år….. för hon var ju inte gammal….
nä de är inte dyrt..

Nej, vi har inte kunnat försöka ta in Sussi utan fällan, för vi har ingenstans att göra av henne. Hon kan inte vara hos mina föräldrar och helst inte hos mig heller, då det blir ett jäkla liv på mina katter + jobbigt att sanera efter Sussi både pga smittorisken + att jag bor i hyresrätt som inte ska bli förstörd. Vi har inte hittat någon annan som kan ta henne heller.
#37. Det är ju för j-t rent ut sagt, Maruska! Jag hade skällt ut företaget om jag hade varit du och begärt kompensation för deras inkompetens. Vi kan nog fånga Sussi utan fällan, men inte hanen, men det verkar dyrt och jobbigt att flytta fällan hit och dit, så behåll du den i Norrköping. Jag ska meddela pappa att pengarna är insatta till Sussi och så får vi ringa runt och höra vad de olika veterinärerna tar för att göra vid henne. Tack för all din hjälp och det var synd att vi inte fick tillfälle att använda fällan, men den kommer åtminstone att vara till hjälp för andra katter.
Pappa skulle ev. höra med en jägare om han kan ta bort hankatten. I så fall slipper den åtminstone gå och frysa och svälta en vinter till.
Till helgen kommer annonserna förhoppningsvis in i HD/NST. Inget napp på efterlysningarna eller Blocket tyvärr.
Om du vill köpa Sussi, gustafsson så får du gärna göra det. Hon har det säkert bra hos dig. Betydligt bättre än att gå ute och frysa.
Det jag tycker är tråkigt med hela den här situationen är att den drabbar oskyldiga djur, oskyldiga människor (mina föräldrar) och allt pga att oansvariga människor inte kan hålla rätt på sina djur, utan problemet ska dumpas vidare på andra. Till råga på allt så är marknaden verkligen översvämmad av katter. Det känns som om det är värre än någonsin och nästan hopplöst att hitta bra hem.
Även om vi på något sätt lyckas rädda Sussi, så kommer vi alla att tvingas inse att vi inte kommer ifrån att en väldans massa katter tyvärr inte kommer att gå att rädda, inte ens som TNR-katter för det fattas lämpliga platser och folk som vill passa dem i hela katternas liv :( Det tar ju aldrig någonsin slut! Nya hemlösa katter fortsätter att poppa upp överallt. Det är lätt att bränna ut sig då man försöker rädda alla. Det är omöjligt! Därför gör jag bara små insatser här och där ibland, då jag har möjlighet. Jag hoppas det går att rädda Sussi.
Det märks väl att jag är dyster och uppgiven jag med :(
#49, vi får väl hoppas att din pappa slipper ringa till jägaren för att bort den svart vita katten. Kan du inte göra en egen akut tråd om han så det syns hur akut det är??? För det brådskar ju där 

Jag måste iväg och jobba, så jag kan inte kolla ev. svar förrän sent ikväll (om jag orkar efter jobb).
har du satt ut annons ang den svarte katten?stackarn

Ja, det kommer annons om honom också i HD/NST.
Om det är så att Du inte behöver fällan så tror jag att jag skickar den tillbaka.
Det känns lite knas att betala för en fälla som säkert bara kommer att stå.
Jag jobbar inte aktivt med att fånga katter utan skulle det problemet dyka upp så finns det fällor att låna.
Kostnaden för fällan känner iallafall jag är bättre att lägga på en katt som behöver bli kastrerad eller behöver veterinär vård.
Jag vill även nämna att jag gillar inte din familjs attityd att låta skjuta hankatten, jag är säker på att det är många kattägare som får problem med hemlösa katter runt husknuten och bråk uppstår osv. men att låta skjuta djuret för att få frid o fröjd är att gå väl långt tycker jag.
Och att nämna det här är som att släppa en bomb……..
Du skriver att du hoppas att det går att rädda Sussi, det utgår jag ifrån att det gör. Vad har du annars tänkt????
M-H
man resonerar inte så..att skjuta stackarn.

Om inget hem dyker upp, så får vi ju som sagt ordna så att Sussi får veterinärvård och sen släppa ut henne igen, då hon återhämtat sig. Hon kan dock inte få tillgång till mina föräldrars altan mer, så då får vi hoppas att hon kan tas om hand av någon av bönderna i området så att hon överlever vintern genom att någon av dem matar henne och låter henne söka skydd i deras stall. Problemet med att böndernas egna katter kör bort henne kvarstår ju dock.
Pappa var upprörd när han sa så och det var inte främst för att hankatten förstör hans egendom och friden, utan för att katterna lider ute i kylan. Han vill också att katterna ska få hjälp och nya, goda hem. Men det är hårt för en katt att utstå vintrarna som hemlösa, så jag hoppas att rätt hem dyker upp för dem båda två.

#55 Du får gärna ta över honom om du vill. Jag tycker det är hemskt att han ska behöva gå ute 1 vinter till!
ja vill inte skriva om andra kissar här.men i den katt som ja ska få hem.skaja ha kattlucka så hon kan gå in å ut.skulle vart bra för både dessa kissar

Kattlucka är ingen lösning här. Hittekatterna får inte vara på mina föräldrars altan mer efter att ha kissat och bajsat överallt på den och inne i huset kan de inte vara, för där är våra egna katter och de kan inte träffas utan att det blir bråk.
Varför ställde de ingen låda där? Det är alltid problem när katter är okastrerade. Bättre att fånga in, kastrera och släppa ut igen med låda och sedan söka ett perm hem. Katterna kommer alltid att hålla sig där de får mat.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Detta är katter som är vana att göra sina behov utomhus, så de behöver ingen låda. Hanen har ju klarat sig utan låda i flera år och Sussi i åtminstone några månader, troligen längre. De flesta på landet har ingen toalåda till katterna, utan de får göra sina behov ute.Mina föräldrar har toalåda till sina egna katter, men den ena katten går oftast ute ändå. Vår honkatt är tvärtom och gör alla behov inne i lådan. De har ingen extra toalåda att sätta ut till hittekatterna.
Grejen är bara att en utekatt se ingen skillnad mellan ute och altanen men går hellre där det är vindskyddad och torr. Framförallt när de få mat på altanen. Då kan man ställa ut en låda för att slippa att de kissar/bajsar också på altanen.
Mina är också utekatter men har sina favorithörn där de kan sitta utan att få en våt och kall rumpa…
kan ju ändå förstå din pappa det kan inte vara roligt….
han vill inte ha det så här och katten vill heller inte ha de så här så hittas det inget hem så blir det som din pappa vill ändå i slutändan.. Så skriv du en ny tråd om denna kisse innan det är försent…Jag hoppas innerligt att det blir en bra lösning för dessa kissar

Sanera efter Sussi p.g.a. smittorisken? bor i hyresrätt? Dom flesta här inne har permanenta katter,katter som jourhem eller som stödhem, och många bor väl i hyresrätt, samma förutsättningar som du har, vad är skillnaden om du vill att någon annan skall ta henne. Tycker att hon skall kastreras nu när pengar finns.
Tycker absolut inte om ditt sätt att skriva om, att den stackars katten skall skjutas, oavsett vad du menar. Skulle man skjuta alla katter som kommer i ens väg.
Det är väl inte så svårt att sätta ut en kisslåda

Rummet Sussi vistas i måste självklart saneras efter att hon varit där ja. Hon kan ju ha ohyra eller något annat smittosamt och sen vet vi inte om hon är rumsren heller. Men visst, jag kan ta undan allt onödigt från rummet och sen städa med Virkon-S. Jag tänker på inga villkor utsätta mina egna katter för några onödiga risker!
Skillnaden ligger kanske i att jag har raskatter som jag avlar på och som jag ställer ut. Vi har kanske ett annat tänk när det gäller det här med smittorisker. Vi rör inte andras katter och sen våra egna och tvärtom utan att sprita händerna på utställning t.ex. Vi kan inte riskera att dra in någon smitta från en hemlös katt utifrån i vårt katteri, utan det kräver karantän, och rejäl sanering och såklart släpps katterna inte ihop med främlingen.
Mina föräldrar är gamla och börjar bli lite krassliga. De har nog med att sköta lådan till sina egna katter.
Nu gör vi vad vi kan för att rädda dessa två katter som behöver hjälp. Jag vill inte heller att Orca ska skjutas och kommer göra vad jag kan för att det inte ska behöva ske, men jag finner det ganska märkligt hur man kan tycka det är okej att en katt ska gå och frysa och svälta ute i åratal utan hjälp ända tills den går under, hellre än att få somna in. Det hade ju varit skillnad om det fanns möjlighet till TNR. Men det finns det inte här. Får Orca inget hem, släpps han ut igen kastrerad och vidgjord och får fortsätta söka hjälp runtom vid bondgårdarna som han gjort hittills i 2-3 år. Men det anser ni är mer humant än att avliva honom, så då gör vi väl det då.

Det är det väl ingen annan heller som vill utsätta sina katter för onödiga risker. Det är ingen skillnad på dig, och andra.
Alla katter är lika mycket värda, katteri är det väl för alla med flera katter
har den gått ute i flera år och inte fått hjälp tidigare
av dom som sett honom
En katt kan mår bra ute bara den är kastrerad och får mat. Så lever mina katter. Sedan sover en del inne andra har sina sovplatser ute i stallet eller vedboden.

Det är ännu mer noga när man håller på med avel. Men det behöver vi inte gå in på. Det blir väldigt OT.
Ja, Orca har gått ute i flera år. Antingen har har rymt hemifrån eller blivit dumpad. Det är ingen runt om som rår om honom och de bryr sig inte om honom heller, mer än någon tant som ibland försökt mata honom lite. Pappa har bara sett honom någon enstaka gång innan. Han frågade de boende på vägen om katten och fick då reda på detta.

Här kommer han inte få mat i fortsättningen enl.TS

Antagligen har han överlevt dessa år genom en kombination av att tigga/sno åt sig mat på olika bondgårdar samt kanske ta möss m.m. själv.
Släpps han ut kastrerad, vaccinerad, id-märkt och avmaskad är han trots allt lite bättre "rustad"/skyddad. Vi får höra med damen som matat honom om hon kan fortsätta med det, samt låta honom gå in i stallet. Som kastrat blir han förhoppningsvis mindre bråkig och dyker det upp ett hem till honom längre fram kan man väl fånga in honom igen då.
#70 bra tänkt! 

Tack Alexej!

Sov gott allesammans!
72..bra tänkt ..håller tummarna här

Imorgon ska annonserna vara med i HD/NST om Sussi och Orca.
#70 nu börjar det likna något, tycker det verkar vara det bästa sättet hitills. Kämpa på ska du se att ordnar sig…

men va hon är fin du…

Ja, visst är hon!? En förtjusande kattfröken 
Hur kan man dumpa en sån katt, som är så snäll och kelig? Eller, om hom mot all förmodan rymt/sprungit bort, varför hör man inget från ägaren? 
kan ju va att ägaren inte bryr sig..man vet ju aldrig va som ligger bakom när man hittar en katt.
så otroligt charmig..så fin hon är
ja, röda kissar brukar inte vara svåra att hitta hem till….
man ser inte ofta röda kissar sitta ute länge på anonns..de finns en tidning i marks kommun som man får gratis hem..tänkte att man kan sätta ut anonns där..de är ju landet runt om där me..ja om sussie o orca
#84: Uppmuntrande att höra, har ju 3 stycken… ;) Hoppas det ordnar sig för dessa aktuella katter, vilken trist situation de befinner sig i.

Kan inte moderator ta och flytta tessas inlägg, bild och svar till hennes egen tråd?
Det blir så rörigt med olika ämnen/katter i samma tråd och det är bättre att de olika katterna diskuteras och visas i sin egen tråd.
Vill att denna tråd bara ska handla om Sussi + bilder på henne.

putt

Nu har jag tagit bort de inlägg som gällde tessas kattungar. Jag kan inte flytta dem befintliga till en annan tråd.
Fortsättningen på tråden handlar om Sussi.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Naturligtvis, det var klumpigt av mig att sjanghaja denna tråd, sorry!
Sussi är en jättefin katt, och det ser kallt ut på fotot så hoppas att det snart löser sig för henne!

Ingen fara tessa. Jag önskar dig varmt lycka till med dina skyddslingar också :)

Annons i HD/NST idag om Sussi och Orca. Sussis annons innehöll massor av stavfel, vilket jag har mailat dem om att de får rätta till eller sätta in annonsen på nytt.
Inget svar så här långt på annonsen i HD. Fick ett svar på Blocket-annonsen, men det kändes tyvärr inte riktigt bra, då de inte kan ta henne förrän 1 dec, har ett väldigt litet barn samt att hon skulle få gå ute och jag tror att det är för mkt. bilar på det området. Det är ju viktigt att det blir bra också, inte bara att man ska bli av med henne.

Åh, idag ringde där faktiskt en dam som var intresserad av Sussi och hon lät faktiskt väldigt rar och vettig
Hon höll med om att huskatter ska kastreras m.m. och verkade inte opponera sig mot priset heller. Hon vill fundera lite och ska höra av sig igen. När hon miste sin förra katt, så sa hon att hon aldrig mer skulle ha någon, för det är så hemskt den dagen man mister dem. Men så går tiden och saknaden växer. Hon hade sett annonsen några dagar och fallit för Sussi. Det lät ganska troligt att hon skulle kunna ta henne.
Håll alla tummar är ni snälla, så att Sussi kan få komma in i värmen till ett eget bra hem.
Håller tummarna stenhårt!!!
#101 Klart vi gör:)

Hoppas, hoppas! Håller hårt i både tummar och tassar!
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Håller också tummarna. Kommer du att skriva någon form av kontrakt med ny ägare?

#105. Ja, det vore nog bra (även om det väl tyvärr rent juridiskt inte är bindande). Jag är ju van vid det sen tidigare både med hittekatter och mina raskatter att man skriver kontrakt, så för min del hade det nog känts bäst.
Är det någon som har en bra mall på ett sådant kontrakt, så får ni gärna visa det, då jag inte vet om jag har kvar de gamla sen Djurens Vänner-tiden m.m.
du kan ju få vår om du gillar den… lägger den direkt i nästa meddelande så kan du föra över själv till wordfil
här är sveraks den använder vi faktiskt…. pdffil

Aha, ja den har jag ju. Okej, då kan vi ta den.

Det har ringt en till spekulant på Sussi. Jag väntar på att dam 1 ska höra av sig och lämna besked om hon vill ha Sussi eller ej.
Sen hoppas jag att det blir en av dem så att vi kan få iväg Sussi till veterinären och vidare till hennes nya hem.
har lilla Sussi kommit in ?

Nej. Hon är på altanen och blir matad varje dag. Så jag hoppas de snabbt bestämmer sig så att vi kan ta henne till veterinären och sen vidare till det nya hemmet.
håller tummarna

Goda nyheter! Sussi flyttar troligen till sitt nya hem nästa vecka.
Skeptisk och misstänksam som jag är (baserat på tidigare erfarenheter där folk hoppar av i sista stund etc), vågar jag inte riktigt tro på det förrän jag sett med egna ögon att det blir av, men det verkar lovande 
Dessutom så kanske en av spekulanterna kan ta en katt från en av er andra istället.
jaaa va glad ja blir…va roligt att sussi ska få ett hem..kram på dig lilla sussi
super, då är bara ocra kvar?

Tack! :)
Ja, förhoppningsvis är det bara Orca kvar (men som sagt jag tror det när jag ser det). Sen tror jag tyvärr att det finns fler strykarkatter runt omkring i området :( Men en sak i sänder.
HAr det hänt något för Sussi?

Ja, det var så typiskt! Hon skulle till veterinären idag och sen vidare till nya hemmet, men tyvärr var det snö i Örkelljunga och pappa hade inte fått på vinterdäcken än och vågade inte köra (det är flera kilometer in på en enskild grusväg med backar och kurvor överallt och alltså lite svårkört), så vi var tyvärr tvungna att skjuta upp det, men det blir av nu inom kort och det känns skönt att hon ska få komma in i värmen.

Vi ska försöka ordna det denna veckan, vet inte om det var på fredag.

På fredag ska Sussi till veterinären och sen vidare till sitt nya hem.
super!!
är hon fångad nU?

Nej, hon kan inte tas in och kan inte sitta i transportburen hela natten, så hon ska fångas imorgon bitti. Det är bara att hoppas att allt går vägen. Sen tas hon till veterinären och så ska nya hemmet träffa henne och mig då hon är klar hos veterinären.

F-n! Tror ni inte att hon stack, efter att först ha rivit pappa 
Det var bara att avboka veterinären igen. Ska även meddela nya hemmet. Hoppas innerligt att de inte tröttnar på att vänta. Men det är ju svårt att garantera att man får fatt i katten en viss dag en viss tid.
Nu har vi inget annat val än att ta henne med fångstfälla! Så kvickt få fatt i en sådan och så får hon fångas typ kvällen innan man har tid hos veterinären. De har ju dock stängt under helgen, så det kan inte bli förrän nästa vecka, vilket givetvis passade nya hemmet sämre. Frustrerande!

#125 Det var ju otur!
Men kan ni inte försöka få in henne i huset och sedan utgå därifrån istället? Det är lurigt när allt måste ske utomhus, lätt att något går fel.

Nej, det går inte att ta in henne i huset pga av våra egna katter som anfaller direkt. Där finns inte möjlighet att stänga in och dela av så bra heller.
Men jag har troligen ordnat nu så att vi kan få låna en fångstfälla till nästa försök. Nya hemmet börjar dock bli lite tveksamma ifall hon skulle vara alltför vild och typ fara på fönsterna och så då hon kommer in. Jag tror inte det, men det kan man ju aldrig veta förstås. Hon måste dock haft ett hem innan i och med att hon låter sig klappas, Att hon tigger vid dörren och vill in tycker jag också tyder på att hon bör ha varit inne tidigare och att det inte kan vara helt nytt för henne.
Katter anar när nånting är på gång, tror mina kan läsa tankar ibland…. Därför är det alltid bäst att ta fällan direkt. Tror nog att du kan lugna nya hemmet. Låter hon sig klappas av er blir det inga problem sedan. Kanske de kan sätta henne några dagar först i ett rum där hon kan slappna av. Resten komma att funka bra sedan.
man ju ha långa gardiner så kissen inte ser ut..de har hjälpt mina rädda katter..vilda katter far ju på fönster..sen på kvällen har ja dratt för lite.åh de har gått bra

#129 Ja det var en bra idé. Att täcka för fönstren är nog vettigt om man inte vill ha "flygande" katter mot fönstren.

Nu har blivande hemmet hoppat av också! 
Ger snart upp.
men då får du tänka att det var inte rätt då, tänk om hon har kommit dit å de har ångrat sig sen… Var nog lika bra ändå, men jag förstår dig……
Nu får vi hjälpas åt igen å hitta hem åt lille fröken å att putta igen, du ska se att det ger resultat så småningom… Tappa inte hoppet nu…
Kram på dig
putt till lilla sussie
Vad vore livet utan en katt,,,Inget liv alls,
Myse missar
Ge inte upp även om det känns jobbigt just nu. Lika bra att det hemmet inte är aktuellt längre om man hoppar av för så lite. Du mailade till tidningen ang. annonsen. Du bör få in gratis en ny annons och därmed hopp om nytt hem.
Synd men det finns ett hem för alla katter, för eller tidigare!

Nu är det verkligen akut med Sussi! Orca ger sig på henne gång på gång och hon försöker försvara altanen och sin mat. Inatt hade han varit på henne och hon är chockad, apatisk och ev. skadad 
Hon ville inte ens äta mat då pappa erbjöd henne och hon verkade helt ha gett upp.
Hon behöver verkligen komma in omgående och få hjälp!
Stackar Sussie som har så svårt att kunna få hjälp. Alla förutsättningar har funnits för kissen med veterinär och nytt hem. Då borde det väl ha kunnat fixats en kort nödlösning.
Om Sussie skall få hjälp hänger alltså på om någon annan ställer upp för att ge henne den
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Tycker det är dåligt. det borde väl finnas nån som kan ta in henne åtminstone i badrummet.!!!
Om absolut ingen kan ställa upp kan hon komma till mitt badrum. Men jag måste då ha pengar till vaccinering/kastrering. Vi har inte råd mer till fler kastreringar och egentligen tar vi inte heller in några fler katter bara akuta akutkatter…
Och någon får köra henne, jag har körförbud på bilen och undviker längre turer…

Jag håller på och försöker hitta någonstans att göra av henne. Om hon kommer in i värmen och blir ompysslad och inte kan rymma igen så att kastrering m.m. äntligen kan genomföras, så är det ju lite bättre i alla fall. Ska även försöka annonsera igen efter ett nytt hem.
Håller med dig Alexej. Här finns alltså en tam katt som håller till på en altan. Kastrerinstid är fixad, kastreringspengar är fixade, ett hem är fixat. Så sumpar man det hela för att man inte vill ta in katten inomhus i ett badrum eller var som helst över natten, bara för att man då blir tvungen att sanera efteråt. För jag antar att huset består av mer än bara ett rum. Jag menar om man har henne i en transportbur över natten, hur mycket behöver man då sanera? Ev smitta blir ju isf de egna katterna ändå utsatta för om de kommer ut på altanen. Och de egna katterna kan man väl hålla instängde de minuterna det tar att stänga in katten i badrummet.

Det finns pengar till kastrering jag har satt in nästan 1000 kr till Sagolikas pappas konto. Skulle inte det räcka så kan jag fylla på.
Det är väldigt snällt av Dig att ställa upp men en tillfällig plats.
Så någon med bil ock körkort hämta Sussi.
M-H
Det finns pengar till kastrering jag har satt in nästan 1000 kr till Sagolikas pappas konto. Skulle inte det räcka så kan jag fylla på.
Det är väldigt snällt av Dig att ställa upp men en tillfällig plats.
Så någon med bil ock körkort hämta Sussi.
M-H

#140. Som jag redan har skrivit så finns det inte alls ett hem fixat längre, för de har hoppat av! De åkte och tittade på henne ute på altanen när mina föräldrar inte var hemma och de tyckte att hon var för skygg. Men hon är tam mot min pappa, men det är ju för att hon lärt känna honom. Förstår de inte att hon behöver åtminstone nån vecka för att vänja sig vid nya människor, så är det nog lika bra att de inte tog henne!
Vi har inget badrum i stugan! Det finns inget rum som det går att stänga in henne i lös i stugan. Det är inte för saneringsjobbet, utan för att våra katter anfaller henne direkt de får syn på henne. Så hon kan inte vara där de får syn på henne.
Att vistas så många timmar i en liten transportbur är ju inte särskilt kul för henne. Allra helst som hon fick panik direkt då pappa försökte stänga in henne i den. Tänk dig då att hon i panikslaget tillstånd skulle sitta i den i många timmar. Det anser inte jag är humant.
Sagolika, kom igen nu och låt Sussie komma in till dig. Varför är du så rädd att ta in henne?
Om hemmet hoppat av var det nog som #132 skriver inte det rätta hemmet för Sussie. Om kissen ifråga låter sig klappas av din pappa är hon inte så skygg att man behöver vara orolig för att hon ska flyga på fönster och väggar. Däremot kommer det att ta ett tag innan hon vinner sin nya matte/husses förtroende. Det går inte att tro att hon blir knäkatt samma dag som hon kommer in.
Nu gäller det att vara konstruktiv och hitta kreativa lösningar. Vad som behövs är ett mindre utrymme i några timmar från infångandet till veterinärbesöket eller transporten till Skara rullar. Finns det någon vedbod, källarföråd, uthus, större garderob, vindutrymme eller vad som helt där Sussie kan få vara tills hon blir hämtad? Har ni pratat med grannar och andra personer i omgivningen? Kanske någon där kan hjälpa om de vet att det bara är för några timmar upp till något dygn.
Kan din pappas katter vara hos någon annan under ett dygn eller så?
Just nu har vi hamnat i en moment22-situation som är viktig att komma ur.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag har erbjudit mig att ta in henne i mitt kök. Med lite pyssel kan hon hållas undan helt från mina katter (de stängs in i annat rum varje gång jag öppnar dörren till köket så hon inte ska smita ut och råka träffa dem) och saneringen går att lösa. Jag har Virkon-S hemma nu. Skulle hon vara helt stollig och fara runt mot fönster m.m. så får hon vara i en bur som är större än en transportbur så att hon inte skadar sig. (Altanen på stugan kommer också att saneras innan våra katter få gå ut på den igen. De kan inte gå ut alls nu pga Sussi och Orca).
Har tyvärr ingen hundbur som de som praktiserar TNR brukar ha dem i under tiden de återhämtar sig efter operationen. Men jag ska se om jag kan få fatt i en sådan eller något annat lämpligt om det behövs. Fortsätter även att leta permanenthem till henne såklart.
Jag har faktiskt erbjudit mig flera ggr. att ta in henne i mitt kök om ingen annan lösning finns, men det är mina föräldrar som är oroliga för att mina fertila katter ska typ börja kissa fel om de känner lukten av henne eller att Sussi ska t.ex. kissa ner eller demolera hela mitt kök. Men genom vädring, noggrann städning, hålla dem åtskilda helt samt ev. nödlösningen med större bur är detta saker som går att lösa. Så jag är villig att ta chansen.
Fö mig skulle det också kännas tryggt att hon inte kan rymma igen innan nästa kastreringstid, så det äntligen blir av. Tar jag henne själv kan jag dessutom vara säker på att hon blir väl omhändertagen. En lite skygg katt passar inte att sätta var som helst och de jag har frågat har antingen inte plats, är allergiska, har ej tillräcklig kattvana, har stojiga barn osv.
Men super Sagolika. Det är ju så att om man vill vara säker på att något ska bli gjort så är det bäst att göra det själv.

Precis. Själv är bäste dräng, som man brukar säga.
men finns de ingen som kan hjälpa till här åh ta hand om sussie.ett teg
Myse missar
om de hängde på att sussie va skygg..skulle hon kunna ta hand om sussie om inte va skygg?om de finns någon som kunde tatt henne under en tid så hon inte är så skygg.
Myse missar
#148 Kanonbra Sagolika! Det där med att hon ska fara utmed väggar och fönster tror jag inte då behöver vara rädd för. Det är katter som är helt förvildade som beteer sig så. En skyggis brukar mera gå och gömma sig första tiden, för att succesivt bli modigare och modigare.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#152 Nej, det hemmet är tyvärr helt ute ur leken. Ett nytt hem måste hittas åt henne.
En uppdatering om Sussi: hon har inte rört sin mat idag, hon har gått och lagt sig under huset eller under några brädor, där man inte kan få fatt i henne. Hon mår inte bra och verkar ha ont.
Den där Orca verkar bete sig väldigt agressivt och märkligt. En fertil hane brukar inte ge sig på en fertil hona i syfte att skada henne. Det är inte normalt. Hon haltar och har ont. Det kan ju även ha blivit otäcka sår undertill på henne. Pappa kom inte åt att se.
Han ska hålla utkik efter henne. Förhoppningsvis kommer hon fram imorgon och äter, så kanske man kan titta närmare då på henne. Mina föräldrar var jätteledsna över att Orca verkar ha skadat henne illa. Honom kommer vi aldrig att hitta ett hem till. Han kanske ger sig på både människor och djur och skada dem illa, menade de och tyckte det var bättre att han tas bort. Han kan ju inte må bra själv heller och det är bättre att få somna in än att frysa och svälta ute i åratal tills han dör. Grannarna vill såklart inte heller få sina katter skadade av honom. Men vet ni någon kunnig människa som är villig att ta sig an honom snabbt som ögat, så säg till.
Sussi måste ju dessutom ha ett nytt hem att flytta till, för jag kan inte ha henne här i veckor och månader, då jag behöver använda det rummet till annat. Men 1 vecka - 10dagar skulle jag kunna ha henne så hon hinner göras vid hos veterinären samt återhämta sig efteråt.
men hur görs de nu?hon kan ju inte gå ute å ha ont…hon måsste ju omg fångas in å komma til vetr
Myse missar

Det går inte att få tag i henne nu. De får vänta tills hon kommer fram.
kan det vara så att hungern tog överhanden och det var därför han slogs så illa trots att det var med en hona? stackars tjejen, och han kanske också är skadad. är ni säkra på att det var han och inte en räv eller nåt?
hm detta är inte bra..om hon e svårt skadad..finns de ingen kunnig person här som kan hjälpa till??
Myse missar

Hade ni haft en fälla nu att ställa fram så tror jag hon hade gått in, för hon är säkert hungrig trots att hon har ont.
En fälla och direkt till jourhavande vet. Finns väl en sådan i Hässleholm http://www.djurhlm.se/
eller Helsingborg?

#157. Ja, vi är säkra på att det var han. Pappa skrämde bort honom genom att ropa och sjasa, så att Sussi skulle slippa undan från sin angipare.
#158. Hon har gjort sig oåtkomlig och det är beckmörkt. Det går knappast att göra något förrän det ljusnar och hon kommer fram själv igen.
Varför inte kastrera Orca så kanske han lugnar ner sig? Inte ska han väl dö för att han är hungrig?
Hoppas ni kan fånga in Sussi så hon får den omvådnad hon behöver.
Du bor väl inte så långt från puma?
Varken Sussie eller Orca ska behöva dö! 
Båda är hungriga och behöver hjälp. Orca lider säkert lika mycket som Sussi och är desperat för även han är hungrig. Hoppas att bägge kan räddas.
Finns här någon på forumet som bor i närheten av Örkelljunga och kan hjälpa Sagolika? Ingen lätt situation.
Kanske någon vänlig granne kunde upplåta sin altan tillfälligt till Orca, så han inte kan skada Sussi mer, tills hon kommit inomhus. Sedan kunde han kanske få flytta tillbaka. Om man lockar över honom med extragod mat på något sätt och stänger altanen om Sussi.
Det är väl inte många som sitter på sin altan i alla fall så här års…
Om du inte bor så långt från Puma-Pia ska jag träffa henne på lördag. kanske jag kan ta Orca?
kollade nu, blev fel. Men om du har möjlighet att komma med Orca till Jönköping på lördag?

Uppdaterar igen. Pappa var ute 00.45 inatt och letade efter Sussi. Han kunde inte se henne men maten var borta. Han visste inte om det var Sussi eller Orca som ätit den.
Idag på morgonen kom Sussi till vår stora lättnad fram igen och åt och otroligt nog var hon som vanligt igen, inget haltande och verkade helt ok, tack och lov. Antagligen har hon bara varit öm, blåslagen och chockad då när hon nyss hade fått stryk av Orca. Så det har nog sett värre ut än det var.
Jag håller på att försöka fixa så att vi ska få låna en fångstfälla. Alexej, du får hemskt gärna ta över Orca om du har möjlighet, för hur jag än försöker har jag inte hittat någon till honom och att ta bort honom är ju bara för sorgligt :( Kanske det går att få rätt på honom om han blir kastrerad och hamnar hos en som är så van vid skygga katter som du är? Gustafsson har generöst nog lovat att ge ett bidrag till hans kastrering och det är ju till stor hjälp. Jag vet inte om jag kan ordna skjuts till Jönköping. Får kolla upp det. 17 också att man inte har bil och körkort!
#164. Nej tyvärr, där finns ingen sådan lämplig granne.
ja har sagt att ja ska hjälpa till me en del ja..sen ska ja prata me min vetr här.ang rabatt på jourhems katter..de är inte så att du sagolika kan prata me din vetr så kanske du får vetr kostnaden billigare till katterna
Myse missar

#168. Jo, det är ordnat med vet.rabatt för Sussis del, men Orca har jag ingenstans att göra av efteråt om han blir kastrerad här i Helsingborg. Likaså har jag ingenstans att göra av Sussi efter att hon återhämtat sig efter kastreringen. Hon får vara i mitt kök om det inte går på annat vis, men sen då? Hon kan inte släppas ut hos mina föräldrar igen! Får försöka annonsera igen, men det är ju typiskt att blivande hemmet hoppade av, för sådant vill man ska vara löst innan man tar in och gör vid henne. så att hon slipper flyttas runt.
ja de verkar ju lösa sig för orca å de är ju skönt..men hur länge kan du ha sussie hos dig?själklart ska inte kissen flytta runt de är inte bra.finns de ingen här inne som ka ha sussie direkt efter vetr besöket?så har du ju tid på dig att leta hem
Myse missar
Har alla fullt? ÄVen temporärt? Heder åt Alexej, som ställer upp igen…….
ja bor ju fel håll för åh kunna hjälpa..de blir ju problem me transport
Myse missar

Nästa vecka är det tänkt att Sussi ska till veterinären. Så innan dess ska vi försöka fånga in henne. Sen hålls hon inne före och efter veterinärbesöket så hon inte kan rymma. Annonsering ska göras igen efter nytt hem.
Uppdaterar mer så fort jag vet mer. Nu ska jag iväg och jobba.
har det hänt något mer här?

Hon söker skydd på altanen och får mat varje dag. Pappa ska göra nya infångningsförsök och så hoppas jag det lyckas så att hon kan komma hit till mitt kök och bli ompysslad.

Skulle hon inte kastreras denna veckan

Jo, om vi fick fatt i henne i tid. Men det har inte gått. Så det får bli så fort hon är infångad och hitkörd. Då bokar jag tid hos veterinären. De vill inte att vi bokar tid och sen uteblir, så därför måste vi veta att vi har henne i tryggt förvar och kan lasta henne innan vi bokar tid.
ja samma hos vetermna här. de blir inte glada åt att man bokar av samma dag… Så därför vill vi också ha katter som ska kastreras säkrade innan vi bestämmer tid

Ursäkta jag trodde Sussi var tam och lätt att få in i transportbur
sussi hadde väl vart inne redan om hon vart tam?
Myse missar

Ja, förmodligen
Hade ju inte tänkt mig att just du måste svara på vad alla skriver
181…men ursäkta mig..har du nått emot mig så ta de på pm
Myse missar

Sussi bet och rev pappa då han försökte få in henne i en transportbur, så annan taktik måste testas.
#179 du kanske kunde ta och åka dit och hjälpa till? eftersom du känner dig så väldigt involverad.
har ni provat handduk/filt eller håv? elelr försökt tränga in henne i en vrå med bara transportburen som ingång.
det kanske är så att sagolika behöver hjälp?ja vet inte om hon e van att fånga in kissar.kanske finns de nån som kan hjälpa henne?om man inte är van så är det inte lätt
Myse missar

Jag är inte hos Sussi och är upptagen på annat håll. Pappa är ensam om att försöka fånga henne och nej, han har ingen vana.
Kanske Nozinan vore nåt? Jag ska försöka åka dit och hjälpa honom, men jag kan inte säga när det kan bli. Jag har saker jag måste avsluta här först.
Vad ni än gör mata inte i katten Nozinan innan hon är i sin bur. (Hoppas att ni inte tänkt den tanken)
Hon kan bli trött gå och lägga sej olämpligt och fryas ihjäl.
Nozinan bör man inte expimentera med på egen hand. Det är viktigt att det görs i samråd med veterinären. Som #188 skriver kan katten tuppa av och frysa ihjäl på ett olämpligt ställe om den får det innan infångandet.

Nej, det skulle i så fall vara i samråd med veterinär samt i kombination med att man stängde in henne på altanen. Vi måste försöka sätta någon slags dörr eller dylikt för ingången.
OBS Djur reagerar mycket olika på Nozinan. Somnar hon av den ute i sin bur blir hon för kall. Skulle hon inte få vara i ditt kök ?

Förstår inte riktigt vad du menar med involverad, hade fått fel för mig ang, Sussi och jag har bett om ursäkt att jag tagit fel.
Sagolika
Förstår att det inte är lätt för din Pappa, tror du att fällan kan lånas igen
#192 då förstår jag, menade eftersom du känner dig engagerad.

Vi är ju många som känner oss engagerade och man vill inget hellre än att misarna kommer in i värmen
Om ni har säkrat Sussi inne så att hon inte kan komma ut till 110%, så kan man ju med vetens inrådan ge Nozinan. Inte annars. OCh är man inte van, så bör ju din pappa få hjälp att fånga in. Att springa runt på altan och jag en katt är ju varken bra för katten elelr din pappa. Man måste ha den på någotsånär litet område…och vara tuff och van och helst ha tjocka läderhandskar på sig och man bör vara två.

Har så mycket att göra med infångning och körning och känner mig otillräcklig redan, men skulle verkligen vilja vara behjälplig till din Pappa så Sussi kommer in
ja det är ju helt omöjligt om man inte är van alls och desutom kanske lite äldre….
hur går de här då????
Myse missar

Fortfarande ingen fångst, men hon får mat varje dag och viss värme på altanen. Jag meddelar er så fort det är några nyheter om henne.
tack för att du talr om hur läget är…..

Det sista jag gjorde innan jag slutade jobba på tidningen HD var att fixa varsin annons igen till Sussi & Orca i tidningen, 5 dagar i rad med bild och allt. Flera personer har hört av sig och undrat om deras bortsprungna svart-vita katt kan vara Orca. Inget är klart där än för vi behöver fånga in honom o kolla ev. idmärkning.
Idag ringde en jättetrevlig dam med vana av skygga katter och hon vill ha Sussi. Jag är så glad!
Nu ska vi bara fånga in den lilla tösen och ta henne till veterinären, sen har hon ett toppenhem som väntar. Håll alla tummar att detta löser sig nu!
men va roligt…hoppas ni lilla sussie förstår att hon måsste komma in.så hon inte håller sig undan
Myse missar
åh så fint!!! som sagt det blir ingen lätt match förstås, men det går nog!!!!
men nu får vi hoppas att hon går i fällan…. hoppas
ja och fina ORca får vi inte glömma helelr…..
Här händer inte mycke
Myse missar
#201 Men vad häftigt!!

Det låter underbart om damen tar hand om Sussie!
Idag är det den 14 december,Har sussi fångats in än?Sagolika va ju inte van att fånga in katter,Det har gått 1 vecka sen hon skrev sisst
Myse missar
kattarina, lugnar ner dig!! Det är Sagolika som sköter det…allt kan inte fixas på en gång!
210 Jag är lugn.Jag förstår så väl att det inte kan fixa sig på en gång
Myse missar

Jag har regelbunden kontakt med damen som vill ha Sussi och hon verkar mkt. bra. Mamma & pappa får försöka själva att fånga in Sussi, då jag tyvärr är upplåst med att hjälpa den sjuka, gamla damen med hennes hund m.m. Men om de inte får fatt i Sussi ska jag och en väninna åka dit, försöka spärra av altan-öppningen så att hon inte kan ta sig ut från altanen och så göra ett försök själva.
jättesnällt….
hur går det?
puttar jag med

Vi kommer att prioritera infångning av Sussi och så får hon vara inne i sitt nya hem lite först, innan hon tas till veterinären.
Om jag kan ska jag försöka ta mig till stugan och se om jag kan hjälpa dem med infångandet.
Jag har sagt att det viktigaste är att Sussi kommer in i värmen. Om nya ägaren tar henne till sin egen veterinär får hon uppvisa kvitto på att veterinärvård gjorts (kastrering, id-märkning & vaccinering + ev. övrigt) och sen vill vi såklart gärna se lite bilder på Sussi inomhus i sitt nya hem. Jag hör av mig när det är några nyheter. Vi har ej dator & internet i stugan, så åker jag dit dröjer det lite innan jag kan skriva igen.

Ja! Hon är infångad!
Innan jag ens hann ta mig till stugan, hade pappa satt upp hundburen jag skaffat på altanen (gillrad med läcker mat långt inne i den), försiktigt lyft upp och kelat med Sussi och satt ner henne väldigt nära buren. Hon ville inte gå in i den. Men när hon fick syn på maten gick hon in och pappa stängde luckan. Då var hon lite sur och verkade vilja komma åt honom med klorna som straff, men hon sattes in i bilen med en filt runt om buren så att hon inte ska bli orolig av det hon kunde se av bilresan och nu ska mina föräldrar köra henne till nya hemmet.
Där ska hon först få vara i köket med toalåda, mat & vatten ett tag, innan hon får utforska mer av sitt nya hem. Så är hon inne i värmen och får lugna sig lite och lära känna sina nya ägare. De tar henne sedan till sin egen veterinär och får henne vidgjord (blir nog efter jul & nyår) samt uppvisar kvitto på att det är gjort. Hon hade tyvärr ingen digitalkamera ännu, men pappa skulle ev. försöka ta några bilder med sin kamera då hon lämnas i nya hemmet. Dem visar jag er i så fall sen.
Vi ska fortsätta hålla kontakt och vi får hälsa på henne om vi vill. Nya ägaren verkar mycket bra och hon har dessutom lyckats få en helt förvildad katt tam och i jämförelse med det borde ju Sussi gå mkt. lättare att få tam.
Jag är så glad att det löser sig nu för Sussi! 
men lycka, tidig julklapp :)
Det var verkligen glädjande läsning
!!!

Å, så underbart! Äntligen får tösen komma in i värmen. Jag blir så rörd att tåraran rinner. 
Jag säger ÄNTLIGEN, nu kan man pusta ut! Bra jobbat! Skönt att tösen är på väg till nya hemmet och vi önskar henne lycka till där
Vi vill gärna se bilder och höra mer om henne 
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Va skönt för sussi att hon är inne,Bra jobbat
Myse missar
Det var en riktigt bra julklapp att få så här veckan före jul. Nu kan vi andas ut i det här kattärendet!
Det vore som sagt trevligt med lite uppföljning i det nya hemmet om det går. Sådant piggar alltid upp här på sajten att få ser hur katterna har fått det.
Vad härligt att damen får fira julen, och inte minst nyår inomhus. Bra jobbat pappa Sagolika!

Mina föräldrar är nu hemma igen & de var väldigt glada och nöjda med Sussis nya hem. De har ju fäst sig vid Sussi och ville att hon skulle få ett så bra hem som möjligt.
De nya ägarna var väldigt trevliga, Sussi hade svansen i topp (gladsvans) och verkade stormförtjust över att vara inne i värmen. Hon hade inspekterat köket, ätit mat och hade även undersökt toalådan. Detta kommer säkert att gå riktigt bra. Hon fick avmaskningspiller direkt pga att hon är konstant hungrig och veterinären ska få se över henne redan på måndag om möjligt.
Nästa gång jag träffar pappa lånar jag hans minneskort till kameran och kollar om han lyckades ta några hyfsade kort på Sussi i hennes nya hem.
Jag blev själv också rörd över att höra hur glad Sussi verkade. Helt klart har hon fått vara inomhus tidigare. Inte en kotte har svarat på annonserna om att hon var upphittad, så antingen har hon rymt och ingen bryr sig, eller så har hon dumpats. De flesta i området har ju HD/NST och där har varit flera annonser om henne + på Blocket och på flera andra ställen på nätet, så man tycker ju att de borde ha sett någon av annonserna.
Jag hör av mig efterhand med mer nyheter om Sussi.

Det var verkligen trevliga nyheter om Sussi!! Så skönt att hon nu har kommit inomhus och att det verkar vara ett gott hem hon kommit till. Nu kan ni fira jul lite lugnare med vetskap om att lilla Sussi har det bra i alla fall.
Tacka din pappa för fint jobb! Till slut fick han lön för sin möda
perfekt!! grattis!!
Skam den som ger sig. Vad härligt att lilla damen fått ett så bra hem. 
Mvh Anette
Jätte kul!
glöm inte bort att skicka med de 900 kr som din pappa fick till sitt konto för veterinärvårds kostnad avseende Sussi.
"kastrering om inte det redan gjort"
Marie-Helene

Sussi skulle kosta 1000 kr om hon var kastrerad, idmärkt och vaccinerad stod det i annonsen i HD. Dessa pengar skulle sedan komma en annan hemlös katt tillgodo (Orca t.ex) stod det. Nu blev det istället så att ny ägare "slapp" betala 1000 kr för Sussi mot att de själva stod för all veterinärvård som de sedan ska uppvisa ett kvitto på att det är gjort.
Så de pengarna som var öronmärkta för Sussi står fortfarande kvar och kan användas för att hjälpa Orca eller en annan hemlös katt. För det är ju inte meningen att man både ska få katten gratis + ekonomisk hjälp till veterinärvården. De nya ägarna kommer att både kastrera, vaccinera, idmärka, avmaska Sussi samt ev. ohyrebehandla, ta bort tandsten m.m. om så behövs. De är fullt villiga att lägga pengar på hennes vet.vård. Så detta blir "lika rätt" som om de hade erlagt 1000 kr för henne som senare hjälpte Orca.
Ok va bra! då vill jag att du sätter in 900 kr till resekassan xxxxxxx
M-H
Inlägget redigerat från, för tråden, ovidkommande inslag /Kattassen, medarbetare

Eller så ger jag Sussi-pengarna till Sussis nya ägare och säger att hon ska ta av de pengarna till Sussis veterinärvård. Sen får hon i alla fall betala 1000 kr för Sussi som det var sagt från början och så går de pengarna till Orca, som det var bestämt. Men det blir lite fånigt att bara byta pengar sådär.
Redan i inlägg #18 står det att pengarna som fås då Sussi säljs är tänkta att använda till Orca och då var det ingen som protesterade. Men ska vi bara strunta i att hjälpa honom nu då?

Det har under sen kväll tillkommit en del, för Sussis tråd, ovidkommande kommentarer. De har jag städat bort och fortsättningsvis vill jag att tråden handlar om Sussi och inga andra ärenden. De får tas i sina egna trådar.
kul!! grattis lilla Sussie

Tack!
Jag vill bara ha besked om det är ok att använda pengarna till Orca, som det var tänkt från början, eller ej?
Det var inte tänkt till Ocra! det känns lite osäkert med Ocra, just nu är väl han på "rymmen".
För mig skulle det kännas bäst att pengarna flyttades över till resekassan. Det finns många katter som är i akut behov av hjälp.
När det gäller Ocra var väl din känsla att han redan var kastrerad eller jag kanske blandar ihop.
När det blir aktuellt med Ocra kan vi det då och vilken ekonomisk hjälp som blir nödvändig för honom.
Jag tycker det är jätte bra att Sussis nya familj även tar det ekonomiska ansvaret för Sussi, vilket betyder att någon annan katt kan få bli hjälpt istället.
Sen vill jag verklingen säga Grattis till Dig som kämpat med Sussi så länge. Där ser man att trägen vinner. Riktigt bra jobbat!
Marie-Helene
ja skulle ORca visa sig behöva vetvård, så kanske Gubbens Kulpåse kan ställa upp. För Calico fick tydligen för sina utlääg syvende och sist från KKS, hon kommer få en liten slant till från KKStradera.

Jag lämnar uppgifterna vidare till pappa, så får han föra över pengarna till Daisys reskassa.
Orca heter han (späckhuggare). På bilderna såg han ut som en fet kastrat, men enligt en granne är Orca en fertil hane som gjort hennes honor dräktiga (nej, de kastrerar inte sina katter i särskilt stor utsträckning tyvärr, bönderna). Så ifall han överhuvudtaget ska gå kvar där, bör han i alla fall fångas in och kastreras så att det åtminstone är en fertil hane mindre där. Han är dessutom stygg mot andra katter och det är ju inte trevligt med de skador han kan åsamka andra katter. En kastrering borde lugna ner honom lite. Den grannen sätter ut gröt till katterna förresten. Ingen särskilt lämplig kattmat!

Nu har jag fler glada nyheter om Sussi. Det går över förväntan bra. Det märks att hon är jätteglad att vara inomhus. Hon äter bra och har gått på lådan och gjort sina behov. Hon låter sig dessutom klappas och då mjölktrampar hon & spinner. Hon har t o m visat upp känsliga områden som t.ex. sin mage, vilket de ju gör då de har förtroende för människor.
På tisdag kan jag ev. få tag i bilder på henne. Fler rapporter följer efter hand om vet.vård m.m.
Det var mina föräldrar, mest pappa som gjorde det mesta för Sussi. Jag har mest annonserat, sållat bland hemmen samt fixat en säker bur. Det var skönt att det äntligen löste sig.
så gulligt av din pappa…

Bilder kommer förmodligen på tisdag.

Nu kommer bilderna på Sussi. De var inte så bra, men jag visar dem ändå i brist på bättre ;)
Redigerat på TS begäran/ Kattassen medarbetare

men så fina och hjärtliga bilder!!!!!!!
Vad härligt att se (Sussie) Tussan inne i värmen och att hon fått en egen matte och husse och jag önskar alla 3 stort lycka till.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Kul att se sussi inne.En fråga nu hur vet man att sussi mår bässt inne?Ja tänker på en annan kisse som nu går ute,Även den missen kanske behöver detta med,Att få känna sig hemma i värmen,Va bra
att sussi får känna sig hemma nu,Vad jag menar man kan ju aldrig säga att den och den missen mår bässt inne,
Myse missar

Sussi har i alla fall tiggt länge vid dörren och visat att hon ville komma in. Hon går på lådan och visar på alla sätt att hon tidigare varit van att vara inne. Det är ju möjligt att hon kanske vill vara både inne och ute längre fram då vädret är bättre. Men först ska hon bo in sig ordentligt, vaccineras, kastreras (om det inte redan är gjort) samt idmärkas.
Sen vet jag inte riktigt om de kan släppa ut henne ändå utan risk. De bor lantligt och bra, men de matar helt förvildade katter också, som sökt skydd i deras stall eller vad det var, och risken finns ju tyvärr att de kanske ger sig på henne, speciellt som hon är låg i rang och tidigare har mobbats av andra katter.
Okej men om det nu finns andra katter där så kanske det inte är så bra för sussie att gå ut så länge dom andra missarna finns där,Man vill inte att sussi ska råka i hop med dom andra eller att dom ger sig på henne
Myse missar

Så underbart att se bilder på Tussan inomhus!
Stor eloge till dig Sagolika och din pappa som ordnat detta till Sussie/Tussan.
Det var härligt att få se bilder på Sussie i hennes nya hem. Skönt att veta att allt har gått så bra i det nya hemmet. Nu kan vi andas ut och glädja oss för ytterligare en katt som fått komma in i värmen.

Så söt hon är.
Härligt med ett eget hem inomhus som hon ville ha.
Har kanske missat något i tråden, men varför blev hon inte kastrerad.vacc, och öronmärkt innan
ja undrar hur det går för ORca?

#259. För att vi skulle ta henne till en viss veterinär där vi skulle få bra rabatt, men då vi fick ställa in veterinärtiden flera ggr. då hon ej lät sig fångas in i tid, blev de irriterade då vi uteblev flera gånger (fullt förståeligt) samt det var mkt. svårt att få en tid hos veterinären som passade alla inblandade parter(speciellt så nära jul dessutom), blev det så att nya ägaren och vi prioriterade att hon kom in i värmen och fick bo in sig och lära känna matte & husse & sitt nya hem. Sen fick resten lösa sig efter hand. De ska ta henne till sin egen veterinär och sedan visa kvitto. Det har jag fullt förtroende för att de gör också! Det är ett bra hem hon har kommit till.

Fick ett nytt, trevligt mail från Sussies/numera Tussans nya matte & husse 
Så här skrev de: "Jag sitter just nu och ser på när Tussan putsar sig. Det visade sig för några veckor sedan att hon minsann inte var steriliserad. Vi skulle ju invänta våren och iaktta sa veterinären men den ständigt varma inomhusmiljön påskyndade löpningsförloppet. Så under två veckor har vi, dag som natt, varit utsatta för ett osannolikt ylande i olika tonhöjder. Vi blev rekommenderade av veterinären att invänta ett något lugnare tillfälle för ingreppet då löpningen gör att blodtillförseln till livmodern är stor och ett ingrepp då inte är att rekommendera. Men i onsdags denna veckan åkte vi iväg och gjorde operationen samt örontatuerade henne. Papperna är nu inskickade till Sverak. En efterkontroll av Tussan skall göras nästa fredag då första vaccinationen av två också skall göras. Jag ville inte föra in ytterligare kemikalier i hennes kropp samtidigt som bedövning m m. Hon är ju som du vet redan avmaskad. Allt har gått bra. Veterinären tog bort lite tandsten och gjorde då bedömningen att katten torde har fötts -09 och inte -10 som vi först trodde. En årskatt har normalt sett inte hunnit få tandsten.
Nu är det betydligt lugnare på alla sätt och vis. När alla ingrepp är över skall jag försöka vänja henne vid att gå i sele. Det har jag lyckats med tidigare med en vuxen hankatt, så med tålamod borde det fungera på Tussan också".
Som ni ser är det mycket ansvarsfulla & bra människor hon har hamnat hos. Jag & mina föräldrar är så glada över det 

Det är sådana hem man önskar alla våra hemlösa

Ja, detta var helt rätt hem. Hon har det jättebra! Det är så skönt och det var hon verkligen värd, lilla Sussie.

Kan moderator vara snäll och ta bort bilden i inlägg #244 samt texten i samma inlägg, utom de två första meningarna.
Tack på förhand!
putt…. sagolika ber om en tjänst!!! ta bort bilden i inlägg 244.
och så skönt att få höra att det gått bra för lilla tjejen!!!

Putt. Moderatorhjälp önskas.

#265/266 Om ni vill ha hjälp av moderator snabbt (som det verkar i detta fallet) är det alltid mycket bättre att skicka ett PM. Vi hinner inte alltid vara inne i alla trådar för att kolla OM något behöver fixas. Får vi ett PM löser det sig snabbare oftast

Kort uppdatering: Sussi/Tussan har fått UVI två gånger. Först fick hon medicin för det, men så snart hon var färdigbehandlad kom det tillbaka igen. Nu får hon en starkare medicin & specialkost.
Jag har tipsat om Cystease också. Annars verkar allt bra.