Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 439 ggr
[helenal]
0

Zorro i slagsmål

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som ni alla säkert redan vet har zorro blivit en lantis:) Han bor hos min pappa på landet. Nu är de såhär att det bor en anna hankatt som har bott där sen flera år tillbaka. Måns heter han. Måns brukade alltid innan zorro kom in i bilden äta inne hos pappa och vara där medans husse va på jobbet. Han förösker gå in till dem redan idag men pappa försöker skrämma iväg honom. Olyckligtsvis så va zorro inne när måns smet in och han rev zorro nedanför ögat. Zorro bara satt där å brydde sig inte. Han e inte alls rädd för måns å går nära hans hem…

Hur kan pappa p bästa sätt unmdvika att m¨ns smiter in? han är ju tyvärr van vid att vara hos dem och äta.

Lena
0

Det är inte alls konstigt att Måns reagerar som han gör om han är van att komma till din pappa och äta varje dag. Måns ser Zorro som en inkräktare och försvarar sitt revir.

Är Måns kastrerad? Om inte vore det bra om hans ägare gjorde det så snart som möjligt. Är dina katter (för du hade väl två som flyttade till din pappa) kastrerade? Annars samma svar där - gör det så snart som möjligt.

Om alla parter är kastrerade vore det bästa att se till att de får vänja sig vid varandra och göra upp om rangordningen. Om katterna väl är kastrerade blir inte dessa rangordningsstrider så svåra att man behöver vara orolig. Har de väl gjort upp om ställningen brukar det bli husfrid och allt fungerar sedan lungt och fint. Att jaga iväg Måns kommer bara att förvärra situationen eftersom det, vad jag förstår, är tänkt att Zorro ska vara utekatt. Måns kommer då att ge sig på Zorro så fort han får chansen och ha agg till honom eftersom han berövats sitt daghem.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[helenal]
0

Zorro ska vara både utekatt och innekatt. Men han är inne när dem är på jobbet och på nätterna. Pappa trodde först att zorro inte skulle våga att gå in igen men det gör han. Fast han är på sin vakt. Jag skulle aldrig släppa ut en okstrerad katt då de bor katthoner där med. Så ja, zorro är kastrerad. Måns också. Pappa och janet passar måns mkt eftersom hans husse aldrig är hemma. Kanske dem kanbli bästisar=)

pappa har inte känt ngt me allergin, även om zorro heöst sitter hos honom å gosar:) Han har tillåmed ett eget rum! hehe! Tiger bor inte hos pappa,utan hos uppfödaren.

vanessa
0

Låt dem göra upp helt enkelt. Det är enklast, då båda är kastrerade så blir det inte så våldsamt, men Måns blev chockad misstänker jag. Din pappa ska inte skrämma bort honom, för då blir Måns frustrerad. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

[helenal]
0

okej. pappa föröskte få ut honom därifrån efters zorro va på väg in så de mötes i hallen… men måns brydde sig inte utan stod kvar.

Alexej
0

Ja, jag har också hanar. Varje gång jag får en ny katt ändras ju deras rangordning och det är inte lätt varken för de eller för mig. Mycket svartsjuka. Jätteviktig att behandla de likadant och jag ta mig alltid lite tid varje dag med en katt ensam. Slagsmål förekommer ändå, ibland måste jag går emellan. Och det kan tar veckor eller månader tills alla har lungnat ner sig. Se till att de får samtidigt mat och samma mat. Mina brukar dela en stor skål. Mat lungnar ner de värsta fiender…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

Jag brukar aldrig gå emellan faktiskt eftersom det fördröjjer "rangordningsstriderna". Gjorde det tidigare men fick stränga order av min veterinär att lägga händerna på ryggen. Det var svårt men det fungerade bättre då. De sista gångerna har det bara tagit några dagar. Saga som är äldst och ledarkatt är den som är barskast.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[helenal]
0

Men måns och zorro ska alltså inte bo ihop. Men dem bor ju bara en tre meter ifrån varandra. Men även om zorro blviit riven så går han ändå till måns.Märker inte måns av att zorro bara e 9 m´ånade?

vanessa
0

Måns ser nog bara en inkräktare och tänker inte på åldern. Så säg åt din pappa att inte gå emellan, ge demmat samtidigt även om Måns bara är på besök. Snart blir de nog vänner. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

[helenal]
0

tack=)

Alexej
0

Jag måste går emellan (börjar skällar på de), för jag har en liten "elak" hane som njuter av  att angriper en annan som är dubbelt så stor, men total osäker och hans näsa är redan full med klösmärke. Mobbing total. Den lille tycker det är kul, att skrämma den stora och den stora försvara sig aldrig. Då får jag pratar lite allvarlig med lillan och hotar att han "hamnar i stekpannan" om han inte slutar. Fast en gång slängde jag en vedbit åt hans håll, så att den stora hann springer bort. Men nu har de faktiskt börjat sova i samma säng(min), fast långt ifrån varandra.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus