amigo skvätter blod...
Skulle precis gå och lägga mig när min syster ropar på hjälp.
Då har vår hittekatt Amigo blod överallt… såg snabbt att det kom från örat. Han envisades med att skaka på huvudet hela tiden så nu har vi blod högt och lågt i lägenheten.
För att inte tala om hur jag ser ut nu med blod på kläderna, händerna och i ansiktet.
Ringde Malmö djursjukhus, de sa att vi kunde avvakta tills i morgonbitti. Det skulle visst inte vara så farligt om det blödde ur hörselgången. Jag tycker det känns väldigt obehagligt, men vi har stoppat bommul i hans öra och så får han sova i badrummet där blodet är lite lättare att tvätta bort.
Nu ska vi och lägenheten skrubbas innan vi ska försöka sova för att hänga på telefonen i morgonbitti för att få en jourtid på djursjukhuset i Lund.
Stackars lilla Amigo, ska det inte räcka med problem för honom snart.

Ni ser inget sår el annat? Konstigt de ber er vänta, detta kan ju vara både ofraligt och allvarligt, beror liksom på vad det kommer ifrån. Han har inte slagit i huvudet el så?

Jag känner varningsklockor när jag hör om blod från örat, men har dålig erfarenhet av hittekatter, öron och blod. Så ta hand om honom och åk dit. För det kan vara något simpelt. Sköt om er. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Det kommer från hörselgången.
Vi är påväg till djursjukhuset nu med honom.
Han har slutat blöda iaf.
Kan vara någon oröninflammation som blivit av det mer allvarliga slaget, sådant kräver alltid veterinärvård. Jättebra att ni är påväg till vetten. Hittekatter har ju ofta öronskabb som i sin tur ofta leder till inflammationer. Hoppas på det bästa. Du får skriva en rapport hur det gått hos veterinären.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Håller tummarna för att det går bra hos veterinären och att det inte är något allvarligt..
Sidetass
Bra att ni tar kissen till veterinären så han får hjälp. Vad det än är så gör det säkert ont för öronen är så känsliga.
Vi håller både tummar och massa tassar för att det går bra hos vetten och att Amigo snart är återställd.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Vi är hemma med Amigo nu.
Öronen är fulla med vårtor och blåsor, och han har bakterier i öronen. Tyvärr är hans örongångar så trånga att de inte kan se tillräckligt långt ner i örat, hon ville ju gärna se hur trummhinnan ser ut.
Men vi ska behandla med antibiotika i öronen igen och ge ännu en kur med antibiotika tabletter.
Dessutom skulle vi behandla hans ögoninflammation 5 dagar till för det såg inte helt bra ut.
Nu sitter han med tratt och ser jätte ledsen ut.
Vi ska tillbaka nästa torsdag på uppföljning.

# 2 Vad har du varit med om vad det gäller öron och blod på hittekissar. Allt av erfarenhet är välkommet… är ju inte alltid veterinärerna vet allt.
#7 Skulle misstänka att han haft mycket öronskabb och under lång tid också. Det kan ställa till det i örongångarna. Med lämplig behandling brukar det dock gå att få ordning på det. Vet att veterinärer vid besvärligare fall brukar söva katterna för att kunna undersöka örongångar och trumhinnor ordentligt. Ta prover etc. Frågan är ju om det även kan finnas kvar skabbdjur i örongångarna?
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

# 9 hon har tagit prover och skickat till analys, men hon har som sagt var svårt att komma åt.
Jag trodde nästan att de skulle söva honom idag, men får se vad hon säger nästa vecka.
Hade ju inte skadat och sövt honom, då kunde de ta tandsten och chip-märka honom också.
Men tror inte att det hjälper att söva honom för att se trumhinnan eftersom örongångarna är så trånga.

#8 Ibland skriver jag saker jag inte borde skriva. Det är med största sannolikhet inget han har. Har han haft långvarig skabb? För det är en orsak till den dåliga erfarenheten. /Vanessa

#11 Amigo måste haft öronskabb, men det var bara öroninflammationen som veterinären pratade om.
Men de andra hittekatterna har absolut varit värre drabbade av öronskabb.

Något som vi sett de senaste två dagarna är att Amigo ligger och snuttar på sin svans.
Han har den mellan frambenen och så ligger han och trampar med framtassarna som om han diar och snuttar på svansen.
#13 Katter som inte fått vara tillräckligt länge med sin mamma brukar ha kvar det där snuttebeteendet hela livet. Dock konstigt om han inte gjort det förut och börjat med det sista dagarna. Vet inte om det kan vara föra att känner sig lite otrygg nu när han inte mår så bra….
//Lena

# 12 Då är de nog ingen fara med Amigo. Det jag försöker undvika att säga är att vi haft hittekatter med allvarlig öronskabb. Som skakat så mycket på huvudet att det orsakat skador i hjärnan. Tyvärr blev de tvugna att somna in. För det gick inte att bota. Men det var inte öroninflammation. Så med Amigo är det ingen fara. /Vanessa

# 14 Det var exakt vad jag funderade på, att han känner sig lite ledsen och osäker helt plötsligt. För han har inte gjort så någon gång tidigare under de veckorna han har varit här.
Jag hade en 2-årig häst som försökte dia min äldre häst när jag hade krävt lite för mycket av henne. Tänkte om det var något liknande med Amigo. (Vad det gäller hästen så backade jag självklart kraven rejält). :)
# 15 Fy vad otäckt! Men det är nog som sagt var inte vad Amigo drabbats av.
// Jenny