Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 3513 ggr
Engla
0

Ett år har gått...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I dag är det ett år sedan Katthemmet Kompis brann ner till grunden. Carola och jag har skrivit återblickar från 2010 - året som förändrade våra liv.

Här hittar ni min text och här finns Carolas.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

majvi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hade just skrivit om detta ,men när jag skulle posta inlägget hade jag glömt att skriva grupp och så såg jag ditt inlägg.Då kopierar jag in mitt inlägg här istället.

Minns ni de sorgliga nyheterna om att katthemmet kompis brunnit ner?

Minns ni också viljan att hjälpa till så att ett nytt katthem kunde byggas?Maritha och Sonny på katthemmet var chockade och upptagna med att försöka fånga in katter som hade försvunnit efter branden, men kattvänner i hela Sverige var enade om att visst skulle dom ha ett nytt katthem.

Många lade ut saker på tradera och det bjöds friskt på grejerna,pengar, saker, mat skänktes, transport ordnades för att hämta ett stort parti med kattmat, företag kontaktades m.m

På katthemmets hemsida kan man läsa att under januari kom det in c:a 270.000 kr och månaden efter c:a 40.000 och förutom det skänktes kattmat och saker.

Tillsammans kunde kattvänner åstadkomma en hel del, visst var vi oense här om saker, men energin lades på att hjälpa.

Det nya katthemmet är snart färdigt och jag önskar att vi i framtiden kan ägna oss helhjärtat åt att hjälpa hemlösa katter,var och en efter egen förmåga.Istället för att bråka.

Tillsammans kan vi göra stor skillnad för katterna

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
0

Ett år går snabbt! Ja det minns vi nog alla den där nyårsdagen för exakt ett år sedan när vi satte kaffet i vrångstrupen av den tagiska nyheten.

Jag minns också den energi och solidaritet som hela kattsverige fylldes av i viljan att hjälpa Maritha och Sony. Det var ett gott exempel på vad vi alla kan åstadkomma tillsammans om vi bara försöker. Tänk om vi kunde arbeta lika bra hela tiden! Vilka underverk vi skulle kunna åstadkomma.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Hur många kissar saknas fortfarande? USch, kan inte låta bli att just i sammanhanget tänka på Per Oscarsson…..Gråter

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

#3 Ja Oscarssons öde påminner ju om detta. Mycket tragiskt.

Jag har för mig att det var 9-10 katter som aldrig kom tillrätta.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
0

Jag har räknat till 9 försvunna katter,därav  3 katter som hittades döda och sen togs väl nån katt av räven.Jag har för mig att ett par katter sågs vid ett hus ett tag men försvann sedan

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hawknestgrove
0

Tack!Ok, då är det alltså 6  mer eller mindre saknade katter…. och hur många befann sig i katthemmet?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

annebeate
0

Branden på katthemmet Kompis engagerade så många och viljan att hjälpa runt om i landet var så stor. Varje dag hoppades man att nya positiva besked skulle komma om de försvunna katterna, vissa återfanns i livet  men inte andra. Själv tänker jag fortfarande med jämna mellanrum på det hemska som hände och undrar var de försvunna katterna finns nu. Precis som någon skrev, 3 st vuxna katter hittades döda, 1 tog räven och några andra syntes till men försvann. Jag glömmer aldrig Fideli, Cola och de andra som inte återfunnits och undrar än i dag var finns ni, älskade små katterGråter

johnnys girl
0

Glömmer inte de hemska tragedin. Har fortfarande bilden av Zeke på näthinnan och undrar vad som hänt honom.

Mitt i allt det sorgliga finns det ändå en enorm förundran och glädje över den urkraft som finns bland äkta kattvänner. Plötsligt stod hela katt-sverige upp som en man. Hjälpande händer sträcktes ut från alla håll. Att Kompis inte skulle återuppstå var aldrig ett alternativ. Jag blir både rörd,glad och stolt när jag tänker på  allas engagemang. Tråkigt att det skulle behövas en sådan tragisk händelse för att utlösa detta . Tänk om vi alltid kunde ha det så.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

[DjurArken]
0

Katt-Sverige har visat vad vi står för!

Precis som Johnys Girl skriver så är det mitt i allt det sorgliga (det måste vara oerhört traumatiskt för de närstående att uppleva något sådant) att man känner en enorm stollthet över vad som har åstadkommits!

Tack till alla aktiva på Katthemmet Kompis som trots denna hemska upplevelse har jobbat vidare för att bygga ett nytt katthem! Kyss

Lena
0

#8 & #9 Ja det visar vad katt-sverige kan när det väl gäller. Om vi kunde jobba så bra hela tiden skulle vi snart komma tillrätta med problemen runt hemlösa katter och kattens låga status.