Hitta hem programmet i går!
Såg ni hitta hem programmet i går måndag? Där var det bl a en hund som hade kommit från Spanien. Bitit en ev fodervärd. Fodervärden hade då lämnat tillbaka den till räddningsverket som sedan lämnade den vidare till en ny fodervärd. Där hade den stackars hunden rymt och sprang omkring i Stockholm i flera dagar innan den blev tagen till Hundstallet. Nåja, efter mycket om och men så hämtade dom den hunden iaf. För att göra sagan kort (eftersom det inte är katter) så sa dom i programmet att den hade skickats tillbaka till Spanien pga att ingen vill ha henne.
Det är just det jag menade. Att programmet borde vara lite mer uppdaterat. Att djuren som dom visar behöver hem nu och inte dom som redan har adopterats. Då hade kanske inte denna stackars hund behövts flytta tillbaka till Spanien. Grymt var det tycker jag.
Ja och samtidigt, så belyser det att det är bättre att hjälpa hundarna på plats i stället än att frakta dem hit och dit. Men jag hoppas och väntar en sammanfattning i slutet av programmet.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag förstår inte varför man inte kan hjälpa hundarna på plats där de bor, alltså i deta fall Spanien. Bättre att skicka pengar dit och se till att de blir omhändertagna än att skicka dem med flyg runt om i världen.
Sedan så förstår jag inte varför man tar hit en hund, flyttar den runt mellan olika hem. Den bits och är rädd. Får inte den vård den behöver, den uppfostran den behöver. Det tycker jag är ett större svek än att skicka tillbaka den. För här hade den det inte bra. Det syntes i hela ansiktet hos den. Sogligt, ska man ta hand om ett djur så ska man göra allt för den. Inte skicka runt som ett kedjebrev. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

§2 Håller med! Om man inte har ett permanent hem att erbjuda hunden så ska man naturligtvis inte ta hit den alls utan hjälpa på annat sätt i stället. Den här hunden blir med största sannolikhet avlivad eftersom den ju inte precis har blivit mindre nervös och rädd efter vistelsen i Sverige.

Jag tycker så synd om hunden, man ska ju ta ansvar för den! Inte skicka runt den!
Jag har fått svar på det mail jag skickade igår till Julie Rescue:
Detta är en sorglig historia, men som ändå fått ett lyckligt slut. Africa bor nu hos en familj i Spanien, som har adopterat henne.Julie och andra Medarbetare visste inget om Africas försvinnande, innan hon hamnade på hundstallet, så därför kunde inget göras innan dess. Tv 4 visste dock att historien fått ett lyckligt slut, men valde tydligen, att inte visa detta. Videon på Africa finns på hemsidan, om du vill titta på den.
TV4 visste alltså om att historian fått ett lyckligt slut. Varför i hela fridens namn valde man att inte berätta det?
detta är saxat från sks forumet, där personer mailat till centret, finns även film om Africa
http://www.julierescue.com/bildgalleri/bilder.asp-visa=index.htm
Maggan47

Är inte det lite oroande? Att tv vinklar det till det negativa? Eller är det jag som överreagerar igen??
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
#5 & #6 Det var ju dåligt att inte berätta hela historien. Håller även med Vanessa att det hade varit bättre att Africa fått stanna i Spanien hela tiden och fått komma direkt till ett permanent hem därifrån. Hennes Sverigeresa kan ju knappast ha varit berikande.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#5# #6# och #7# Eftersom dom inte gillar att man tar hem hundar från Spaninen så förstår jag att dom valde att visa den sidan som var värst ju. Då blir man ännu mer arg på Julie Rescue eller vad dom nu hette.
Visst är det fel att hämta hem hundar därifrån när vi har så mycket hundar här i Sverige. Men samtidigt så har vi inte överfullt. Normalt finns det nog ett bra hem åt hundarna här i Sverige.
Men felet ligger ju i att dom tog hem en hund utan att den har ett hem. PLUS att inte se till att den har ett bra fosterhem tills den får ett permanent hem.
Bortsett från frågan hurvida det var rätt eller inte att ta hit hunden från början. Så tycker jag att det är för j-vligt att lösning vart att efter ex antal foderhem skicka tillbaka hunden, kan bara ana mig till vad som måste pågått i den stackars vovvens huvud. Förstår inte hur det kunde bli det bättre alternativet han var ju här ska vi inte ta hand om honom då och inte skicka tillbaka honom. Nu fick ju den historien ett lyckligt slut, men det är inte riktigt det som e poängen tycker jag utan jag tycker att beslutet att forsla tillbaka hunden till spaninen efter alla turer den gick igenom är ett väldigt underligt beslut.
Eva & Mojje
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

#9# Ja, jag håller med dig och det var det jag menade med tråden. Men å ena sidan hur vet man att det verkligen har gått bra? Dom kanske bara säger så. För litar på dom gör jag nog inte så tokigt som dom har betett sig.

Jag förstår att TV inte la in det lyckliga
slutet som jag inte är säker på ändå. Just för att det är en massa spanska hundar som kommer till Sverige.
Många gånger av de som inte ser alla sidor, för hundens bästa. Istället för att lägga ut massa pengar bara för att få hit hunden med alla vaccineringar och flyg så är de bättre i mina ögon att spendera de pengarna i Spanien för att hundarna ska få det bra där. Gärna även gå ut och informera de boende att hundar lider med mera. Frälsa dem på hemmaplan istället för att ta hit dem och låta saker vara likadant där. /Vanessa

Tittade på filmen. Det är inte en lycklig hund. Hela uppsynen är ledsen och ensamt. Samt när de gick iväg från kameran så var svansen så nära att bi instucken mellan benen att det var millimeter ifrån det. Tycker änny mer synd om hunden nu, för som sagt det var långt ifrån en glad hund. Nu är den mest ett spel för gallerierna. /Vanessa

Vad är det för film du pratar om? Jag hittar ingen film om den hunden på länken här uppe.
#12 Håller med dig, det är ingen lycklig och glad hund som visas upp. Verkar lite konstlat tycker jag, var det datumet som skulle visas på den spanska tidningen när de zoomade in den? Hunden var det ingen fokusering på i alla fall.
/Lotta
/Lotta
#8 Om bra hem är ordnat behöver det inte vara fel att adoptera hund från Spanien. Precis som du skriver har vi ju inga gigantiska hundproblem i Sverige, så som det är med katter. Men i Africas fall var det helt enkelt inte bra skött. Jag vet andra seriösa föreningar som skötar det här jättebra. Såg ett gäng hundar komma till sina nya mattar och hussar ute på Landvetter en gång. Det var mycker rörande. Men alla dessa vovvar fick permanenta hem med en gång.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Enligt uppgifter ska det där med nytt hem vara lögn. De skickade inte tillbaka henne för att ingen ville ha henne utan för att hon var för utåtagerande för att funka i en familj. Hon var livrädd och hade faktiskt mått bättre att få somna in. Hela Julie rescues styrelse hoppade av iom detta då det kom fram hur många hundar som kommer in från just julie på falska papper. Julie ville ha tillbaka Africa rent egoistiskt. Hon är ingen seriös människa och ligger under utredning för vanvård då hon har över 200 hundar i sitt bostadshus

#15# Håller med dig. Klart jag inte menade att det skulle vara stopp ifrån utlandet. Jag skrev ju det. Att det är klart det finns hem åt många hundar.
Jag är inte emot att dom tar hit hundar därifrån. Men det ska skötas lite bättre. Det SKA finnas permanenta hem när dom landar på flygplatsen som det finns på vissa hundadoptionsorginisationer. Oj, vilket långt ord. *ler*

#16# Stackars hund. Hur vet du det?

Jag var engagerad i sökandet i hunden och var med när hon hämtades ut.. och mitt i skottstriden efter det. Har kontakt med den nu avhoppade styrelsen. Ang hennes problem med myndigheterna stod det faktiskt på hemsidan tom. Jag rekomenderar ingen att ta hund från henne. Finns jättefina seriösa föreningar som SOS, NNL och Hundhjälpen att adoptera frå istället.

#19# Ok. Tror nog inte att så många litar på henne efter allt det där heller så. Visste inte ens om att hon fanns förren i går. Så hennes hemsida har jag inte läst. Så därför visste jag inget. Och säkert många med mig. Men tack för upplysningen.
Var det du som var med på tv i dag? Med ljust hår förresten. Vad duktig du var. Har alla katter fått nya hem och kattmamman är den tagen nu?

Ja det är jag. Kattmamman är en lurig kattlady. Vi har en liten paus nu iom att jag är i husby men ska ställa mig med fälla igen. Vi stod med fälla i två månader utan resultat. Ska prova med en annan fälla denna gång. Wish me luck! En kattbebis är ännu inte såld. Den vackra som jag fångade i inslaget.
#17 Nej du och jag är helt överens i den frågan! Det var det jag menade :) Annars var det i den här tråden lite delade meningar om vi ska ta in hundar från Spanien och andra problemområden över huvud taget. men som jag också skrev tycker jag det är helt okey när det sker på ett seriöst sätt.
#16 Helt bedrövligt med andra ord. Ledsamt när hundar i nöd hamnar i en ny vanvårds situation.
Vet att det finns många oseriösa organisationer i Grekland som adopterar ut hundar och katter till Turister. Djuren är ofta svårt sjuka och många dör under transporten eller när de kommit fram. Därför är det viktigt att ta reda på att det handlar om en seriös organisation med goda vitsord innan man gör en sådan adoption.
//Lena
Jag hade inte tänkt lägga mig i denna diskussion men tänker ändå säga min åsikt. Anledningen är att jag själv har adopterat en hund från Spanien och en från Irland. När vi ville skaffa hund var det en självklarhet att ta hand om någon som blivit övergiven. Kollade runt bland olika föreningar i Sverige men då fick man inte välja hund själv utan föreningen skulle se ut en som passade. Det är både bra och dåligt men oss passade det inte.
När jag blev klar över hur hundarna behandlades i Spanien så var det lika illa som situationen ser ut för katterna här i Sverige. Vår hund från Spanien var slängd i en sopcontainer tillsammans med sina kullsyskon och var den enda som överlevde. Efter ha bott på en hundgård i 1 år och 5 månader så kom hon till mig och är idag den allra ljuvligaste kamrat man kan tänka sig. Vill också säga att det är en oerhörd skillnad hur de olika föreningarna arbetar och ifrån JR skulle jag aldrig adoptera. Vår andra hund var dumpad som valp ute på landet utanför Dublin och blev infångad för avlivning men blev räddad av en organisation som hjälper hundar till nya hem. De måste söka hem utanför Irland för de är inte lätt att hitta nya hem inom landet och då blir det avlivning. Från första stund hon satte sina tassar på svensk mark har hon varit den ljuvligt go och snäll. Hon fullkomligt älskar alla både vuxna och barn, andra hundar och även katter.
Jag älskar mina hundar lika mycket som mina katter och vill att alla djur skall få chansen till ett bra liv. När det gäller Africa så sköttes det hela uruselt från början till slut. Det är ledsamt att hon skulle behöva utstå allt detta.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

#23# Jag skrev detta inlägg för att folk skulle på upp ögonen med just Julie Rescue. Inget annat. Sedan att folk började skriva här att man inte ska adoptera hundar från andra länder kan jag inte hjälpa. För nog har vi plats här och adoptionshem som säkert vill ha hundar. Men det ska ske på ett korrekt sätt. Det ska finnas hem när dom landar på flygplatsen.
Jag har själv funderat på att ta hem en hund men valde att köpa en valp i stället. Får se hur det blir nästa gång. Har ju två hundar nu så det räcker gott och väl. Min granne har tagit hem två hundar från utlandet. Så nog finns det bra organisationer. Sedan om vissa här vill låtsas att inte förstå vad jag menar med mitt inlägg kan jag inte göra något åt. Det är synd bara att man alltid blir så felciterad jämt.

#21# Håller tummarna att ni får tag på kattmamman verkligen. Hon såg ju fin ut. Lycka till!
#24 Jag förstår vad du menar och jag har inte tagit illa upp utan ville bara säga att det finns alltid flera sidor att se på det hela.
Tycker inte heller att det är fel att diskutera och alla har rätt till en åsikt och om den inte stämmer med min så får jag acceptera det.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

#27# Allt var inte ämnat till dig. Sorry om du tog åt dig. Jag höll ju med dig i det mesta. *ler*
Hanna, jag såg dig på Tv i förrgår, otroligt att du är så engagerad. Men du, skaffa en grävlingfälla! Den är mycket bättre än den andra tunnelfällan du har! Inga risker för skador heller! Gå in på google och sök på ordet så ser du hur de ser ut. det är gedigna grejer, som håller i många år.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#29 Vi har redan många grävlingsfällor, kattträfällor etc. Trådburarna har nu bara till kattungar när mamman inte ska slinka med.

#30 Som enda "kattfångare" av såväl vuxna som kattungar där jag bor har jag fått klart för mig att det inte finns några riktigt bra fällor på marknaden. Man måste ju tänka på säkerheten också så att inte katten kan skada sig. Därför låg jag en natt vaken och tänkte ut en helt annan modell. Därefter hjälpte en kille mig att bygga den här fällan, som visat sig vara mycket effektiv och enbart stängs med vanliga skåpmagneter. Sedan när jag upptäckt olika brister och svagheter så har vi rättat till dem efter hand. Nu har vi också utvecklat en fälla där man kan ställa in storleken på ingången genom att bara skjuta ner en genomskinlig plastbit som löper i skenor till den höjd man vill ha den. Är det bara små kattungar man skall ha in så ställer man in fällan i den höjden. Då kan man gå lite längre bort så att kattungarna vågar sig fram och går i. Ett par - tre stycken brukar hinna i innan dom tynger ner avtrampen så att gallret som stänger fällan fälls ner snett uppifrån och stänger med skåpmagneter. Sedan gör jag som du Hanna, slänger över ett stort badlakan eller liknande. Längst fram, vid matskålen finns en plastkant ditsatt (cirka 1 dm hög) så att ingen katt kan sitta utanför och fiska maten genom maskorna med tassarna. Tak finns också över matdelen ifall det skulle regna.
Vet inte vilken mat du använde som lockmat, men själv har jag märkt att Kattuna tonfisk sprider en ljuvlig doft långt omkring sig för hungriga kattnosar. Ytterligare något som drar katter till sig är om man häller på lite flytande Valeriana (finns på hälsokost) på t ex en bomullstuss och lägger längst in i fällan. Den doften överträffar den vanliga kattmyntan, som jag också provat med.
Om du är intresserad av att se dom fällor jag använder kan jag fotografera dem och maila till dig. Med den här kattungefällan behöver man inte sitta och frysa med snöre i hand.
Stämmer det att ni enbart jobbar via jourhem? Har du någon uppfattning om tillgången på jourhem kontra behovet av jourhem. Går det ihop eller är det så för er också att ni skulle behöva många fler jourhem än vad ni har idag?
Skönt att höra att flera katthem också är ute med fällor. Blev också förvånad när jag hörde att det bara var ni. Tänkte för mig själv, hur i hela världen kan dom räcka till när det finns så enormt många hemlösa katter bara i Stockholm.
Men du skall veta Hanna att det var mycket intressant att se dig på tv. Du är jätteduktig och jag sänder dig en stor kram. Hoppas du fortsätter ditt storslagna jobb.

För filmen med Africa så gå in här:
http://www.julierescue.com/bildgalleri/bilder.asp-visa=index.htm src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
Gå in under februari månad. Sedan uppföljning Africa. /Vanessa

#31 Yvonne, kan du inte lägga ut foton på dina fällor här så alla får se hur dom ser ut.
NYFIKEN i en strut………………….
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

svårt att se på filmen hur Africa mådde…..såg lite väl tveksamt ut på slutet….hoppas iaf att hunden får det bra… kände starkt för henne från första stund.. 
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

"31 Är du också ute med fällor i Eskilstuna? I så fall kan du väl berätta lite om hur du gör och vilka fällor du använder. Alla har nog sina speciella knep skulle jag tro, och jag är nyfiken på dina.
Tänkte ta en serie bilder för att visa själva konstruktionen och skicka till Hanna och andra som ev kan vara intresserade. Det finns säkert många som gjort egna fällor och kommit på egna idéer. Ett utbyte av idéer av självtillverkare vore intressant.
Vi får se hur pass stort intresset är. Det visar sig snart.

#34# Ja, vi med. Kunde inte ens se filmen på länken. Så jag såg inte hur hon såg ut stackaren.