Akut tassoperation
I skrivande stund är vår Michelle på djursjukhuset. En främmande hankatt smet in här i torsdags då vi hade dörren öppen..och ett vilt slagsmål uppstod mellan honom och Michelle..när jag avbröt det hela, märkte jag att hon blödde från tassen..efter en stund hade hon repat sig tyckte jag, hon tassade runt mer eller mndre som vanligt..men det visade sig vända åt det sämre hållet, i helgen har hon inte velat stödja på tassen..det gjorde så ont att se henne på det viset..så idag var vi alltså iväg. Man trodde att tassen var infekterad och att det kunnat fastnat en tand inuti trampdynan..nu ska dom dränera osv..osv…och tratt samt annan efterbehandling får hon hem…antar att hon kommer att vilja ha ett enskilt rum nu och slippa konfronteras med våra andra katter…ska hämta henne 16.30 idag…lilla gumman..
Sidentass

Lilla gumman, Michelle! Vi håller alla tassar här för att det ska gå bra hos veterinären och att det skall läka fint! Puss på nosen vännen! Bra gjort att försvara sig mot en inkräktare! Hemskt att behöva göra det hemma i sin egen vrå dock!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Men vilket tok! Hoppas hon repar på sig bra och blir pigg snart.
lillskruttan då, hoppas hon blir snabbt bättre, nu när hon får hjälp med sitt onda kram Maggan47
Inte roligt att behöva råka ut för sådant i sitt eget hem. Hoppas att kissen snart blir bättre och slipper tratten som inte heller är så kul.
Vi håller både tummar och tassar för god bättring.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Oj Sidentass, vilken himla otur…stackars liten Michelle. Det är så bedrövligt också när det hamnar i trampdynan. Minns när Stora Vita Vovven trampade in nåt i tassen, det tog ju evigheter innan det läkte. Men hon har ju aningens större fötter än en misse ;o) så det går säkert finemang för lilltjejen din!
Kramis
Helen
men lilla gumman jag och Mojje håller tassar och tummar för att hon ska bli bra så fort som möjligt.
Tassar i massor från Eva & Mojje
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Tack alla gulliga ni för era rader…nu ska jag snart åka o hämta min gumma..så hör jag av mej senare o berättar hur hon mår och vad hon säger om att vara iklädd tratt..
Sidentass
Stackars Michelle, att bli anfallen av en sådan buse i sitt eget hem och allt. Misstänker att det rör sig om en okastrerad hankatt vars ägare borde tänka på kastrering.
Håller tummarna att allt gått bra hos veterinären. Men med rätt behandling brukar det läka rätt snabbt.
Här har det också varit veterinärbesök idag fast av mer kontrollerad art. Det var vaccination för tre och tandbehandling för två av katterna.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#8 ja, nog blir man lite butter när man tänker på de katter som ägarna inte ansvarar för att kastrera! inte minst för kattens egen skull, en aspekt i det hela är att folk har ju en tendens att dra saker o ting över en kam så att säga..går den här missen o skvätter så¨är det allmänna katthatet bland grannar snart en verklighet. Det är denna katt som jag har ett halsband redo för där det i tuben ska finnas en efterlysning av ägaren..(har inte fått tillfälle ännu att ikläda honom det hela)…
Skönt att proceduren är över för de dina..nu ska jagj fara o hämta hem Michelle här om en stund..
Sidentass

Håller tummarna för flickan. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Nu är vi hemma igen!
Dom har tömt såren på vätska från tassen, och sytt in rör som ska sitta där tills på torsdag då vi får åka tillbaks för att kolla såret och låta ta bort dom igen…Tänkte att Michelle nog ville vara lite ifred från dom andra katterna, så hon är nu själv i ett rum på övervåningen..men jag tycker mej höra att hon vill ha sällskap o inte gillar riktigt att vara ensam..det blir för min del att vara mycket uppe hos henne..ta läxläsningen med min son i det rummet istället för i vårt rum, man får sätta sig o läsa..lösa korsord o helt enkelt finnas där… Vi fick recept på antibiotika för att förhindra vidare infektion och såren ska vi nu tvätta varje dag.. Men…när vi kom ut från sjukhuset..fick Michelle-gumman panik!! Hon tuggade fragga o gav sig inte inne i buren förrän kragen var borta!! Nu när hon fått äta lite grann..lugnat ner sig lite i hemmiljö får jag göra ett försök att få dit den igen…men om hon även då får panik står man lite handfallen…..ska försöka prata lugnande med henne o se hur hon reagerar…utan krage är det ju i stort sett omöjligt att ha kollen på slickandet…. Nu är matte i huset trötter efter dagens anspänningar, lämnar snart datorn o går upp o vilar i sjukrummet tillsammans med min lilla patient… Tack snälla rara ni för att ni tänker på oss!!
/Sidentass o Michelle

Ja, stackaren. Jag brukar klippa ner kragen så att de inte kanslicka, men har mer yta att titta runt och inte känner sig så fångade. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#11 Det finns en särskild sorts spray att köpa som gör att de inte rör såret. Pröva det om det inte inte fungerar med kragen. Ni får skicka veterinärräkningen till grannen som inte kastrerat hankatten. Då kanske han tänker om i frågan……
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tack alla rara ni för er omtanke om vår Michelle..för det första kan jag hälsa från henne att hon är mycket gladare nu! klart hon är det när den smärtsamma varbölden är borta..även om det förståss känns lite knepigt med ett rör i tassen..försökte få på henne kragen..men det gick inte alls att samarbeta där..så..
#11 det där med sprayen låter intressant!! Den känns högaktuell för oss just nu! O nog är man sugen på att skicka fakturan till kattägaren allt!!
Hälsningar från Michelle till er alla..
Sidentass
Vad besvärligt att lilla stumpan inte kan ha tratten men det låter ju bra med sprayen för huvudsaken är ju att hon inte slickar på såret.
Om du vet vems katt det är som kom in till er så tycker jag absolut att du skall prata med dem och säga vad som hänt. Då borde de verkligen känna skuld och betala veterinärräkningen. Se det som ett skadestånd för sveda och värk samt ett stort hål i plånboken.
Hoppas att allt går bra och att kissen snart är återställd.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

#!6 tyvärr vet jag inte vem som äger denna katt, jag har ett halsband redo att sätta på honom med en tub där jag efterlyser ägaren..känner ingen vrede gentemot katten..han är okastrerad och följer sina naturliga instinkter som han inte rår för…svart o fin misse…men…man blir arg på kattägare som inte tar sitt ansvar. Dom är ägare till en misse som går o skvätter…folk kan ju bli förbaskade på stackars katten o låta sin vrede gå ut över honom…inte nog med det, ofta leder ju detta till att folk blir arga på katter i allmännhet..okastrerade som kastrerade, svarta som vita, och den onda cirkeln är igång..
Hoppas att jag nu snart får tillfälle att ikläda halsband och tub, och jag hoppas innerligt också att missen har ett hem..han verkar inte undernärd eller så…och att ägaren sedan svarar på min efterfrågan.."Vem äger denna fina misse..osv..osv"…sen önskar man ju att man hade bevis för det som hände här i vardagsrummet..vi har inte det..men skulle vi här framöver lyckas att få ägaren att kastrera sin katt inom en snart framtid..så blir jag mer än glad..för missens skull…
Nu bär det av till apoteket för att hämta antibiotika för Michelle, samt diverse godsaker att ha som pillergömmare!
Tack snälla för att du tänkt på oss!
Sidentass
Till alla om sprayen! Den heter Bitterspray, Life Care Dog och säljs i Zooaffärer. Säljs i Sverige av Unipet Ab, telefonnummer031/524020. Det är alltså grossisten, som kan informera om vem som säljer den där du bor. Flaskan innehåller 100 ml och kostar runt 50-lappen. JAg har en här hemma, som står på lut, utifall att…. Annars å är tydligen Vanessa och min sambo lika, vi klippte också ner kragen i ytterkant. Mycket roligare för katten, då kommer de inte åt, samtidigt som de inte stöter i allting och får ett vidare synfält. Man behöver inte klippa mycket, 1,5-2 cm ungefär.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
När det gäller piller, så kan jag rekommendera en sak, för smarta katter som inte går på såna där lömska saker som pillergömmargodis…. Buster pillergivare! Helt suverän! Finns även den numera på apoteket, i alla fall här!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#!8 även här tackar jag för detaljerna ang. sprayen, den kan vara bra att ha på lut hemma ifall att det skulle hända något i framtiden. Så tar vi fram saxen här idag..o tar upp kampen med påklädningen av kragen när husse kommit hem från jobbet.
Tabletten gick ner! Sheba med kalkonsmak löste det hela, denna gång, lite hårdare att mortla än andra tabletter men det gick vägen till slut!
Sidentass