Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 2691 ggr
OzzyochJag
0

NU ÄR DET AKUT!!!

Jag har tagit in "svartling" och ska han inte avlivas så krävs det hjälp att hitta ett hem till honom nu.
Var hittar jag ett nummer till Kattkommando Syd?
På deras hemsida hittar jag inget om att lämna katt, vilket kanske inte är konstigt med tanke på hur många katter de har som söker hem.

Jag sponsrar "svartling" med 500kr.

Ankie
0

Detta hittade jag på KKS hemsida, ring till henne du och hör hur du ska göra. Hoppas att det löser sig för katten.

Du kan kontakta vår samordnare, Lisbeth Nilsson, på tfn 0455-221 19, 073-83 11 897.

gubben
0

KKS är alltså inget katthem som finns på något bestämt ställe utan det är en förening som har Medarbetare lite var stans i Sverige, Skåne, Blekinge, Småland, Stockholm m.m så du måste ringa runt tills du hittar en person som har tid att ta sig an just ditt ärende och hitta ett stödhem till Svartling. Har du t.ex kontaktat Morgan här på forumet? Han jobbar för KKS och han brinner verkligen för katter så prova att ta kontakt med honom antingen via mail eller telefon 0455-236 70. Han har som alla de andra massor att göra men han brukar också få saker att hända när det gäller utsatta katter. Du kan ju inte räkna med att det kan hända något på en gång för Svartling är ju inte den enda katt som behöver hjälp men gå inte och avliva honom bara för det snälla. Om du inte får svar direkt så beror det på att dessa människor har jobb på dagarna och sysslar med detta på sin fritid men då talar du in ett meddelande på telefonsvararen och ger så mycket information som möjligt.

Lena
0

Ta gärna ett foto på Svartling så länge och skriv några rader om honom. Vi har en särskild avdelning som heter Katter som söker hem.

Var i Sverige finns Svartling nu?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

OzzyochJag
0

Nu har jag pratat med Lisbeth, hon ska försöka hitta någon här i skåne. Får se vad som händer, nu är iaf bollen i rullning.

Nu ska jag ta och varva ner lite och titta närmre på kissen och ta lite kort och lägga ut här så får ni se.

OzzyochJag
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer foton på Svartling.

Han sitter nu på balkongen och verkar ganska nöjd, skönt eftersom han fick fullständig panik sist jag försökte ta in honom. Men tror att han är lite medtagen pga såret.

OzzyochJag
0

Ett till!

OzzyochJag
0

Såret.

gubben
0

Oj oj stackars kisse. Tror du att du kan få badda såret med saltlösning? Koka upp vatten och tillsätt vanligt koksalt och låt svalna, det är suveränt till att dra ut var ur sår med. Sen borde han så fort som möjligt tas till en veterinär som får titta på det så han inte blir riktigt sjuk av infektionen. Gulleplutten, han är ju jättevacker och han verkar ju inte så farligt skrämd heller eftersom han tillåter att du fotar på så nära håll.

vanessa
0

Vilken sötnos han ser ut att vara. Med tanke på att jag lyckades ta hand om Love Tasslös som hade blivit av med hela tassen, så är det såret fullkomligt hanterbart. Rengör flera gånger om dagen. Som óvanstående skrev. Du kan även använda… glömde vad det heter. Finns på apoteket. Det kommer att ordna sig med honom. Tack för att du räddar honom. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

OzzyochJag
0

Har precis pratat med malene på Rädda katten, hon ska ringa lite samtal och se om hon kan hitta något.
Har lovat att avmaska honom så länge och försöka få på honom en tratt så att han inte kan klia sönder mera.

8#  Jag har färdig koksaltlösning hemma.
Väntar på att min syster ska komma hem från jobbet så att vi kan hjälpas åt att titta ordentligt på honom.

Han har hela tiden varit väldigt tillgiven, även om jag fick brottas en heldel med honom när jag bar in honom. Han ville inte vara med. Men nu är han lugn på balkongen, tror som sagt var att infektionen från örat kan ha gjort honom lite seg.
Sist jag försökte ha honom inne sprang han runt som en galning och klättrade på väggarna. 

Jag har inte råd att ta en katt till, till veterinären, betalade 2200 kr i vet.räkning för vår andra hittekatt i måndags.
Det är därför det är lite akut med att hitta någon som har möjligheten. Annars hade jag redan åkt med honom.

gubben
0

Du menar Alsolsprit kanske? Det går också bra och det finns också färdigblandad koksaltlösning att köpa på apotek men det är enkelt och billigt att göra själv och funkar minst lika bra. Man får som sagt badda ganska ofta i början.

anebit
0

#10   Om du Pm. ditt plusgiro till mig så bidrar jag med 1.000:- till vetrinärvård……………

Kanske nån mer som vill bidra med en summa?

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

OzzyochJag
0

#12 det var väldigt gulligt av dig.
Jag har som sagt var själv lovat att ge iaf 500 kr till vård till kissen. Då skulle det finnas 1500 kr.

Jag har inget plusgiro, bara ett handelsbanken konto.
Då skulle jag säkert kunna få en tid redan i morgon på djursjukhuset.

gubben
0

§12 vilken fantastiskt snäll människa du ärKyss. Hade jag pengar över så skulle jag gärna också bidra men den här månaden är det väldigt kärvt. Är kissen kastrerad förresten? 1500 borde kunna räcka även till det om det är en hankatt.

OzzyochJag
0

Jag tror inte att han kastrerad.
Men det vorje du en bra idé att göra det samtidigt, då kan de ju titta på såret ordentligt medans han är sövd också.

Alexej
0

Det finns en fond till "privata" hittekatter -nelliefonden. Kollar där också. Lycka-till!

http://www.katter.nu/hittekattfond.htm

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

OzzyochJag
0

Jag tror att mitt hjärta svämmar över av den otroliga kärlek som finns för katter här. Tur att jag hittade hit, har fått styrka att fortsätta att kämpa för katterna. Känns lite hopplöst ibland när man känner sig helt ensam.

morgan_kks
0

#4, 10 & 14: Hoppas det ordnar sig. Har du pratat med Lisbeth och om det inte löser sig genom Melene på Rädda katten eller annat sätt så kan du säkert ordna "insamlingen" till tissens veterinärvård via KKS pg och inbetalningar specifikt öronmärks på ett visst sätt.

Men men, bara ett förslag om det inte löser sig på annat sätt. Hör i s f av dig till Lisbeth på nytt.

Mvh
Morgan

Lena
0

Jag blir så glad och tacksam när jag läser denna tråd. Tack snälla OzzyochJag för att du hjälper kissen och tack annebit  för att du så frikostigt bidrar till hans veterinärkostnader. Sådant här gör defintivt världen till en bättre plats att leva på.

Kissen är ju jättefin! Tänk så glad han ska känna sig att han nu får hjälp.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

OzzyochJag
0

Anebit vill du ha äran att ge vår kisse ett riktigt namn?
Svartling har bara varit ett temporärt namn när vi talat om honom här hemma.

OzzyochJag
0

#18 Vi ska nog lyckas att hitta ett hem åt kissen.
Kommer han bara under behandling så kan jag nog sätta honom i karantän med hittekissen Amigo.

Det som blir mest lidande är min allergi, mitt sovrum är egentligen pälsdjursfritt eftersom jag är kattallergiker.
Men vad gör man inte när det dyker upp någon som behöver vård i karantän, det började förra våren med lilla Rasmus.

Efvis
0

Hej…klart du ska få hjälp med pengar till kastrering och vet-besök…jag har kontaktat dig via din sida, väntar på svar.

Underbart jobb förresten!

Hälsningar Efvis

miranda1
0

såret påminner om Diegos, katten vi tog in för nån vecka sen: www.goteborgskatthjalp.com/diego.html

Det kommer nog säkert att gå bra för kissen! 

/Miranda

gubben
0

Det ser ut som en böld som spruckit som de kan få av bitskador.

OzzyochJag
0

Nu har jag fått veta att rädda katten kommer och hämtar honom nästa fredag. Då ska han vara i behandling för sitt sår och kastrerad.

Efvis och anebit: Blir det pengar över efter hans behandling och han behöver mer vård så skickar jag med dom till jourhemmet.
Annars får vi diskutera om vi ska skänka pengarna vidare till annan behövande katt.

Jag håller alla uppdaterad här!
Tack så jätte mycket för allt stöd!

gubben
0

Rädda katten???

OzzyochJag
0

http://www.raddakatten.se/

De är relativt nystartade.

Lena
0

#26 Rädda Katten är en ny förening i Malmö som hjälper hemlösa katter.

Här är länken till deras hemsida: Rädda Katten, Malmö

#25 Vad bra att Rädda katten kan hjälpa kissen!

//Lena

OzzyochJag
0

#28 Ja, nu känns det riktigt bra jämfört med då jag valde att plocka in honom utan att veta vad jag skulle ta mig till med honom. Har varit ett underbart stöd här under hela dagen!

anebit
0

#20    "OzzyochJag"    Vilken ära!  

Jag döper "svartling" till   Sigge  efter min dotters katt som är försvunnen  , han var/är  oxå svart med vita tecken………

Så bra att Rädda Katten hämtar honom……

//anebit

PS. Jag har oxå en katt som heter Rasmus DS.

gubben
0

Vad bra för skåningarna har ju väldigt många hemlösa katter så det behövs nog verkligen.

OzzyochJag
0

#30   Sigge blir det! Skrattande

Jag hoppas inerligt att din dotters sigge kommer tillbaka.

( Vår Rasmus gick det ju tyvärr inte så väl med, hans historia har jag skrivit ner under "till minnet av tidigare katter". )

Nu är det nog bäst att jag kryper till säng så att jag kan vakna tidigt och hänga på telefonen och ringa veterinären åt Sigge.
Kom på att vi faktiskt har en renodlad kattveterinär här i byn nu, behöver inte släpa stackaren flera mil till Lund.

Lena
0

#31 Ja det behövs verkligen fler föreningar och katthem i Skåne för nöden verkar väldigt stor där.

//Lena

OzzyochJag
0

Jag har fått tid på djursjukhuset i Lund 11:20 idag.
Katt veterinären svarade inte i telefon, och jag känner inte att jag vill sitta och ringa och hoppas på att de har tid för oss idag.

Rapport kommer när vi är hemma igen!

Engla
0

Hoppas att de bli nominerade till månadens katthem någon gång också. Glad Rädda katten, alltså.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

camillasigge
0

#30 #32   Blev allt lite tårögd där……  Ska han heta Sigge efter min lilla älskling Kyss  Hoppas allt ordnar sig med lilla Siggisen :)

Du har verkligen gjort ett beundransvärt jobb OzzyochJag , precis som alla ni andra Oskyldig här inne *kram*

Lena
0

#35 Det kan det allt bli - det är bara att nominera! varje månad blir det en ny chans:)

//Lena

OzzyochJag
0

Hej alla!

Sigge är hemma nu, han hans sår har blivit omhändertaget, han är kastrerad och chipmärkt. Han är under behandling för öronskabb och har fått antibiotika. Dessutom har passade dom på att klippa bort tovorna på ryggen, så han har en naken rand längs hela ryggraden. Veterinären var mycket positiv till honom och trodde att han hade stora chanser att klara det här utan men.

Jag lägger ut foton under kvällen!

*kramar till alla som stöttat oss*

Tezza
0

#38 Vad underbart att höra!!

Lena
0

#38 Ohh vad bra att höra! Du har gjort ett jättefint jobb med stöd av anebit! Stort tack till er båda.

//Lena

OzzyochJag
0

#40 och glöm inte bort efvis som också stöttat oss med pengar till veterinären. Skrattande

Sigge bor just nu i badrummet.
Hade hoppats på att kunna ha honom tillsammans med den andra hittekatten Amigo, men Sigge har tyvärr väldigt mycket öronskabb, även om det är rengjort och är under behandling så vill jag inte riskera att det smittar vidare.
Men han verkar ganska nöjd ändå.

Lite fler bilder.

OzzyochJag
0

En till.

OzzyochJag
0

Den förra var visst på hans rakade rygg.

Här kommer en till.

OzzyochJag
0

Och hur såret ser ut nu, mycket finare. Glad

Lena
0

#44 Han ser riktigt nöjd ut nu Sigge. Och såret ser ju bra mycket bättre ut. Skönt för honom att bli av med tovorna med. :) Ja det ser mycket lovande ut över huvudtaget.

//Lena

OzzyochJag
0

#45 Nu när tovorna är borta så är det betydligt mysigare att kela med honom också. :)

evangeline
0

Å vad glad jag blir att se att det löser sig för Sigge!! Har läst och följt och hållit tummarna….

Vilka underbara människor det finns på det här forumet!!!

Helen

anebit
0

Härligt att se honom ligga inomhus i en korg med en varm filt i och skönt att han redan varit till vetten och fått behandling…. Han är nog tacksam att han fått hjälp. Såret har nog gjort ont stackarn och öronskabben.  oj oj oj!!!!

Sidentass
0

Den största eloge som finns vill jag ge er som hjälper denna misse..så fin han är…o jag är övertygad om att han är full av tacksamhet till er som förbarmat sig över honom på alla de sätt…

Sånt värmer hjärtat!

Sidentass

camillasigge
0

Vad skönt för lilla Sigge att allt har gått bra och att han får den behandling han behöver och att han får vila upp sig hos dig ett tag nu…….underbart !!    / Camilla

Efvis
0

Hur går det för den lilla Sigge? Bor han fortfarande på bekvämlighetsinrättningen eller har behandlingen av skabben gjort honom tillgänglig för världen utanför?

Och såret? Bättre?

Frågor, frågor….från Efvis

Jenna-Gun
0

Jag är oxå nyfiken på hur Sigge mår.

Jenna

anebit
0

Ja, hur mår Sigge Svartling i dag?  Hur är det med öronskabben och såret bakom örat?  Har du fått i honom antibiotika? Är han piggare?  Har han fått komma ut från toan eller kan han smitta fortfarande?