Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 40172 ggr
camillasigge
38

Blod i avföring

Hej !

Jag upptäckte att min kisse Olga som jag hämtade hem förra veckan från E-tuna katthem hade blod i avföringen när hon bajsade alldeles nyss…… det var inga jättemängder men endå !! det var lite färskt blod + lite slemaktigt !!!   Någon som vet vad det kan vara….. har aldrig sett det förut.. blev lite orolig     / Camilla

Tezza
2

Jag vet att det på hundar kan komma blod i avföringen nån gång i bland (alltså väldigt sällan) utan att det är nån fara. Jag vet inte varför, kanske om de är hård i magen eller så. Det kan vara som nåt litet blodkärl som går sönder. Borde kunna händ samma för katter. Är katten pigg för övrigt? Du kanske ska höra med en vet vad det kan vara. Om de händer fler gånger så ska du definitivt kontakta en vet, vilket du säker förstår:)

Du kommer säkert få bättre tips av någon annan här.

sugar
3

Katter kan ha blod i avföring i bland. Jag köpte en katt som var 7år 1997 som hade blod i avföringen.Han hade fått hills torrfoder. Han fick det även hos mig eftersom han var van vid det. Jag reagerade på detta blod så jag bytte mat och magen blev bra.( Katter kan få tjocktarmsinflammation).

Hade även en avelshane som jag lånade i början av 1980-talet som också hade blod i avföringen varje dag. Jag tittade inne analöppningen och såg då sprickor och typ hemoröjder. Vet ej hur det gick för katten eftersom han kom tillbaka till sin ägare.

Båda dessa katter hade mycket blod i sin avföring.Jag ser i bland att någon katt har haft lite blod och slem i sin avföring. Jag oroar mig inte om det händer sällan.

Om din katt är hård i sin avföring kanske ändra kosten. Annars får en vet leta efter parasiter, bakterier eller virus.Man kan även själv skicka ett täckprov för analys. Det har jag gjort ibland.

Sugar

Lena
2

Det där med blodblandad och slemmig avföring är inte helt ovanligt hos katter. Oftast uppträder det i samband med diarré och brukar bli bättre när magen stabiliserat sig. Diarré i sin tur uppträder ofta vid foderbyte. Kan det vara så att Olga fått annat foder nu när hon kommit till dig? Om hon har diarré så låt henne fasta i minst 24 timmar men ha fri tillgång till vatten. Börja sedan med microportioner kokt torsk. Öka succesivt. När magen är helt återställd kan du börja smyga in det vanliga fodret så att du sakta och försiktigt ökar mängden vanligt foder och minskar fisken. Brukar alltid fungera.

Skulle det blodblandade avföringen hänga i sig bör du rådgöra med veterinären. Om Olga haft elllar har bandmask kan det vara en anledning till irriterade tarmar. Går över om man avmaskar, fast det kan ta lite tid innan tarmarna läker.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

camillasigge
0

Tack, nu känns det lugnt igen…..  Jag har aldrig sett det på mina andra kissar,

så därför reagerade jag. Jag får hålla lite koll, om det fortsätter får jag kontakta vetten…..  Hon är pigg för övrigt och bra konsistens på avföringen och äter bra så det kanske bara var något tillfälligt.

#2    Jag ger mina kissar Hills, men har ju inte märkt detta förut, men fortsätter det så kanske det är ide att byta foder!?

#3    Dom hade maskat av henne på katthemmet innan jag köpte henne, men som du säger så kanske det är en irritation kvar i tarmarna. 

Tack, nu vet jag ju ialla fall att det inte är helt ovanligt….. så då är det ju bara att hålla lite koll på bajjet…. / Camilla

Lena
0

#4 Vi kör med Hills och det fungerar jättebra. Men när jag prövat annat foder har det uppstått problem. Jag är en dem som är Hills-frälst då vi har så oerhört bra erfarenhet av Hills foder. Har haft mycket katter med hälsoproblem genom årens lopp och Hills har alltid varit det förnämsta. Här kör vi med Hills Oral Care vilket nu till och med börjar få ordning på Tristan som har problemtänder. Saga som har problemmage mår också bra av det fodret. Men foder är en idividuell fråga. Vissa giller det ena märket vissa det andra. Fungerar Hills tycker jag inte att du ska byta. Hills har även bra dietfoder för känliga magar som du kan gå över till om problemet håller i sig. (Nu låter jag som en återförsäljare från Hills - fast det är jag inte :) )

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

camillasigge
0

#5  Nej Lena, jag byter nog inte Hillsfodret i första taget för mina kissar har också mått bra av det. Josefina har världens blankaste päls tex.  

Olga har inte bajsat något mer sen igår , så hon är ju inte dålig i magen eller så…….. / Camilla

Lena
0

#6 Skulle tro det var något tillfälligt. Verkar inte vara någon anledning till oro.

Samma här våra katter är också blanka i pälsen.

//Lena

emjon
0

Blodig avföring med slem i kan även vara inflammation i analsäckarna.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Lena
0

#8 Okey det var ju intressant. Visste inte att det yttrade sig på det sättet. Kommer det från analsäckarna då?

//Lena

emjon
1

#9 Ja det gör det för normalt så töms de när kissen går på lådan och bajsar. Vi hade en kisse som råkade ut för det och då fick han antibiotika för inflammationen och blev sedan bra.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Lena
0

#10 Vår veterinär tömde analsäckarna på en katt som hade lite problem. Sedan blev det bättre. Minns inte om han fick antibiotika. I hans fall hade vi inte märkt några sådana "flytningar". Intressant, man lär sig nya saker hela tiden.:)

//Lena