Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 8254 ggr
Hawknestgrove
1

Här kommer Arnes provsvar!

Här är Arnes provsvar som pdf fil KAn någon som vet berätta lite mer om de förhöjda värdena, som är markerade med uppåtpil?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Celia
0

Har Arne njurinflammation?

Jag har gamla papper med mina gamla njurkatters värden liggandes i någon flyttkartong och jag kommer inte ihåg hur hög urea de hade t ex. Kanske finns det artiklar på nätet som berättar om normalvärdena?

miranda1
0

ureum och creatinin är restprodukter (avfal) från smältning av framförallt proteiner. Njurarnas uppgift är (bl a) att filtrera bort dessa ur blodet. När njurfunktionen är nedsatt blir bortfiltreringen inefficient och ureum och creatinin stannar kvar i blodet vilket ger de symtom som är vanligt hos med katter med njursvikt.

Om katten har symtom på njursvikt och värdena är högre än normalvärdena är njurfunktionen redan nedsatt med minst 75%. Däremot är det inte så att ju högre värdena är desto större skadan på njurarna. 

/Miranda

Lena
1

#2 Intressant information Miranda! Alltid bra att få lära sig mera om dessa saker! :)

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

miranda1
0

hoppas inte att ni upplever mig som en "besserwisser"…..
för de som inte vet: jag har veterinärmedicinsk utbildning och är framförallt intresserad av "shelter medicine" som det kallas på engelska.

/Miranda

Lena
0

#4 Absolut inte! Det är ju toppenbra att du har dessa kunskaper Miranda! Det är jag mycket tacksam för.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
0

#4 Inte alls…jag är helt borta på sådana här saker, därför har jag inte skrivit i den här tråden tidigare, då är det ju bra att du berättar här vad du vet och kan..

Sidentass

Pelusa
0

Miranda, du är en stor tillgång för den här sajten.
Du har både praktisk och teoretisk kompetens… och inte bara i det här landet utan worldwide.

Första gången jag hör benämningen shelter medicine.
Skulle var intressant att få litet allmän info om vad det handlar om i praktiken.

/Pelusa

Jenna-Gun
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du är en stor tillgång för oss alla som inte vet så mycket.

Tack för att du finns här.

Kram Jenna

gulliver
0

Lätt förhöjt blodsocker också vad jag kan se men det beror ju på om det är fastevärde som avses och om Arne verkligen var fastande vid provtagningstillfället.

Har inte varit med från början och undrar av vilken anledning proverna togs?

Vår lille Tiger 18.5 år gammal hade ungefär samma urea- och kreatininvärden samt lågt serumkalium. Vid njurfunktionsnedsättning kan njurarna inte heller hålla natrium/kaliumbalansen normal så för mycket kalium läcker ut i urinen. Så förutom njurfoder vilket han fullkomligt vägrar att äta så fick han kaliumsubstitution och det gillade han inte så värst heller.

Jag är inte veterinärmedicinskt utbildad utan mer åt humanmedicinen.

miranda1
0

# 5,6,7 & 8 GeneradGeneradGeneradGenerad…..tack……Glad

/miranda

Hawknestgrove
0

Tack för svaren. Men jag undrar nu, är värdena farligt höga? Numera äter han naturligtvis njurfoder och har blivit lite fräschare och jag tycker att han har blivit lite rundare. Vad jag däremot har märkt, är att han kissar lite mer än förr. Förut så kunde man ställa klockan rfter hans kisseri, var tolfte timme. Rejäl skvalande pöl, så inga trängningar där. Nu blir det ofta både en och två gånger till per dygn, sedan jag bytte foder. Han kiss har aldrig luktat. Ja, han var fastande när blodprovet togs.

Gulliver, Jag tog Arne till vetn, då han hade gått ner 0,5 kg under höste, från 4,6 till 4,1. Han var således ingen tjockis då heller. Så viktnedgången var stor, ungefär som om jag skulle gå ner 6 kg. Men hela tiden pigg och busig, men alltid varit kräsen i maten.

gubben
0

Längst ut till höger så står referensvärdena och där kan du se hur mycket förhöjning han har. T.ex urea var 14.2 och referensvärdet (alltså det värde som proven ska ligga inom) var högst 13.0. Kreatinin var 206 och skall vara högst 170 så det är ju också för högt men inte så väldigt mycket. Glucosvärdet är nog inte för högt egentligen utan det brukar stiga lite grand p.g.a att katten lätt blir stressad. Fruktosamin (som också är ett sockervärde) är ju normalt så det tyder inte på diabetes. Fruktosamin visar hur sockervärdet har legat under en viss tid medan glucos visar hur sockret ligger precis just när de tar provet.

Miranda1. Menar du att det inte spelar någon roll hur höga värdena är för graden av sjukdom? Det låter konstigt eftersom jag hade en katt med akut njursvikt (han hade över 1200) och det avgjorde definitivt hans sjukdomsstatus. Visst måste det ju visa om katten är dödssjuk eller på väg att bli eller som i Arnes fall bara har lite förhöjda värden. Jag hade en annan katt som också hade njurproblem men hans värden låg ungefär som Arnes och de blev klart bättre med dietfodret K/D (förutsatt att man inte ger någonting annat alltså). När jag kom in med min katt som hade njursvikt så sa de att de hade ibland kunnat klara katter med så höga värden så viss måste det ha betydelse.

Hawknestgrove
0

Tack Gubben, då blev jag lite klokare. Ok, jag har kvar en stor påse med Hill´s Kitten,jag ger Arne 5 gram av den per dag också, så jag får slut på det någon gång. Det är väl inte farligt?

gubben
0

När min katt hade liknande värden som Arne så fick jag tillsägelse att inte ge någonting annat över huvud taget och det är faktiskt väldigt viktigt. Kattungemat har väl högre proteinhalt och fett än vuxenmat också har jag för mig så den maten är direkt olämplig för Arne. Njurdiet har lägre proteinhalt (och annat protein tror jag) än vanlig mat just för att avlasta njurarna så de inte behöver jobba så mycket.

miranda1
0

återkommer, ska ta emot katten med såret nu!

vanessa
0

Du ska inte ge honom kitten alls. Det går emot det han nu behöver. Äldre katter ska inte ha kitten överhuvudtaget egentligen för det ger som gubben säger för mycket proteiner och annat. Att han kissar fler gånger ser jag som ett friskhetstecken, då de ska kissa rätt många gånger om dagen. Så det känns bra att han gör det nu. Det är bra att du upptäckte detta så tidigt, så då kommer han inte att bli sjukare, så länge du följer veterinärens rekommendationer. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hawknestgrove
0

Suck, då står jag med en halv 5kilos påse med kitten…..det var det vi blev ordinerade förut för att han skulle gå upp i vikt. Då får jag väl ge det till flickorna i stället.Men då kan jag inte ha deras mat stående framme heller…..OCh vara försiktig med mängden, tjejerna är tämligen runda….

gubben
0

Du kan ju skänka påsen till närmaste katthem förstås. Om du har något. De skulle säkert bli jätteglada. Fast hur kan du ha tjejernas mat stå framme om Arne ska äta K/D? Äter han inte deras mat och kan du i så fall lita på det?

Hawknestgrove
0

Haha, katthem i Strömstad? En dröm att stilla bedja om…. Suck. Nej, ingen fara att Arne äter tjejernas mat. De äter hemlagad älgrisotto med rivna morötter och de skulle Arne aldrig nedlåta sig till att äta.

miranda1
0

Lovade återkomma Gubben:

Jag har inte sakt ätt värdena inte spelar någon roll.
Värdena från olika katter, dina två: den ena troligen med kronisk njursjukdom och den andra med akut njursvikt, och Gunillas kisse, går inte att jämföra med varandra. Sen skiljer värdena mellan olika laboratorier.
Akut njursvikt stänger abrupt av njurfunktionen, kroppen har ingen tid att kompensera vilket är inte fallet med kronisk njursvikt. Därför har akut njursvikt en sämre prognos än akut njursvikt.

Jag har dammat av studieböckerna angående höjden av värdena och graden av sjukdom….
Ju högre värdena på ureum och kreatinin betyder inte desto sämre njurfunktion. (Konstig meningFundersam) Även andra saker kan påverka värdena. T ex djur som är dehydrerade har för högt ureum pga att njurarna inte får den blodvolymen de ska ha. Njurarna kan därför inte ta upp ureum i den grad de skulle ha gjort om djuret inte skulle vara uttorkad, vilket ger högre blodvärden. En diet som är hög i protein ger också högre ureumvärden.

Creatinin är en mer ackurat indikator av njurfunktionen än ureum, men även höjden på värdena på creatinin kan man inte lägga i linje med storleken av njurskadan. (Fråga mig inte varför, jag är ingen professorRäcka ut tungan).

Gunilla vad har du för veterinär? Kitten är väll det värsta man kan ge en katt med njursvikt…..blev du inte upplyst an honom/henne?

/Miranda

vanessa
0

Nu kommer jag säkert att låta som ett fån. Men varför ger du katterna ris och morötter, förutom älgen då? Det är knappast en kattdiet. Men jag kanske är ute och cyklar, och då ber jag om ursäkt på en gång så är det gjort :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hawknestgrove
0

Miranda, Kitten fick han då vi inte visste, att han hade njurproblem, bara för att gå upp i vikt. Så han har ätit det i ett halvår ungefär.Inann dess så åt han Mjau torrfoder

Vanessa, älgrisotton har jag hållit på med sedan vi fick veta att Esther är allergisk, vilket i och för sig är åtgärdat nu, då hon får en långtidskortisonspruta varje kvartal numera. Jag sparar älgköttet, som vi själva inte vill ha, sånt där blodigt slafs och segt kött och kokar det. Sedan så maler jag det kokta och blandar med ris och grovrivna morötter och kokar tills riset är klart. Den dieten har de fått i tre-fyra år i mån av tillgång och de är toppenfina i pälsen och hälsan. Som kalktillskott får de malda äggskal från höns som gått på vegetabiliskt foder.Enda problemet är att de gillar det FÖR mycket, så jag får vara lite försiktig med mängderna till de två små matvraken, som annars skulle stå med huvuderna i matskålen för jämnan. Fina i magen blir de också.

gubben
0

Gunilla: Varför kokar du köttet? Är det inte bättre för katterna att äta det rått, typ BARF?

Hawknestgrove
0

OK, nu till hårda fakta, kommer jag att mista Arne tidigt? Han är 8,5 år

gubben
0

Det skulle jag inte tro. Om du håller på hans diet ordentligt så kommer njurarna visserligen att försämras med tiden men det kommer att ta mycket längre tid än om du skulle ge honom vanlig mat. Vad jag tänker på är varför han har fått dessa problem vid sådan ålder. Är det medfött så brukar det ju märkas mycket tidigare och är det p.g.a ålder så kommer det senare. Min ena katt hade inte som veterinären sa medfött njurfel utan fick en skada när han blev påkörd och vid obduktionen (8 år senare) visade det att den sedan länge var läkt. En veterinär sa till mig att de kan få sådana skador av traumat att bli påkörda men att det läker ut av sig själv. Kan Arne ha varit med om något ute eller fått i sig något olämpligt som kan ha påverkat njurarna?

Lena
0

#24 Arnes njursvikt har ju upptäckts på ett tidigt stadie vilket gör prognosen mycket bättre. Som jämförelse kan jag nämna våran Lill-Pelle som vid 8 års ålder hade svår njursvikt och med dietfoder uppnådde 12 års ålder. Jag skulle tro att Arne med dietfoder kan leva många år till.

//Lena

Hawknestgrove
0

Tack, kära vänner. Ja, jag vet att Barf är bra, men jag tror inte det skulle vara så fräscht med den sortens Barf här….

Vad orsaken kan vara, är att han vid 3,5 års ålder åkte på en glykolförgiftning. Han höll på att stryka med. Han hade doppat tassen i en vippfälla för att få tag i en mus. Så efter den dagen så blev det spillolja i vippfällorna i stället och inga vippfällor så att han kunde komma åt dem. Pratade med en kompis i dag, vars katt har samma problem och den katten fyller 18 år i år! Hon käkar Specific foder, så jag fick köpa en burk på prov och se om Arne gillar det. Hills mjukfoder var inget poppis. Den katten har varit njursjuk sedan den var 8 år, innekatt. Vägde resterande Hills Kitten nu, suck… tre kilo…..Men några, tre fyra såna kulor om dagen, är det verkligen farligt?

miranda1
0

Där har du orsaken! Glykol är ungefär det värsta som finns när det gäller förgiftning. Den bildar kristaller i njurarna om katten inte blir behandlad fort som sjuton (eller hur säger niFlört).

Jag har en kompis som hade en katt som blev 19 år, den har haft chroniskt njursjukdom från 8 års åldern!

/Miranda

gubben
0

Ge inte Arne av kittenmaten, lova nu det för du gör dig själv en otjänst. Och honom också. Har du ingen kompis med katt som skulle kunna ta maten?

Lena
0

#29 Nej Kitten foder är ingen hit det är bland det värre du kan ge en njursjuk katt. Men någon med kattungar eller dräktig honkatt kanske kan ta över kattungefodret.

Ja glykolförgiftningen är naturligtvis boven i dramat.

//Lena

Hawknestgrove
0

Då får tjejerna det. lovar att inte ge Arne av det. HAde jag haft ett katthem i närheten, så hade jag gett dem det, men som det är nu, så skulle det kosta mig 125 kr i paketporto att skicka iväg det, så då låter jag bli.

Hawknestgrove
0

En liten tilläggsfråga i detta sammanhang….Jag har förut köpt Whiskas Kitbits som godis och det har varit väldigt poppis. Speciellt hos Arne, det enda han tuggar, det är lite sega bitar. All annan mat sväljer han hel. Min fråga är, kan jag fortsätta ge honom det?

Här är värdena på bitarna: De med ost och kött

4%oxköttvegetabiliska biprodukter. ost min. 4%fisk och fiskbiprodukter,veg. proteinextrakt

Näringsvärde:21%prot,vatten 15%,aska(mineraler)8,5%fett 5%, växttråd0,5% energivärde 390kcal/100 gr

Vad säger ni? Han får annars två jästex om dagen som godis och så tvingar jag i honom en kvarst tablett B12.

gubben
0

Njursjuka katter ska inte ha några extra mineraler och salter fick jag veta av veterinären så ge honom helst inte godiset heller.

Hawknestgrove
0

Gubben, Arne gråter. Inga sega goa bitar längre….. Matte är en taskmört.Gråter

Lena
0

#34 Jästex ska vara bra att ge då njursjuka katter mår bra av extra b-vitamin.

//Lena