Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettmedia
Läst 419 ggr
vanessa
0

Resekatterna förbereder sin tågluff

Hejsan, nu är det dags för resekattena att resa. Jag behöver hjälp med dem då jag sprungit rätt in i väggen och fått skov på min sjukdom.

För er som inte vet vad resekatterna är så är det fyra kramkatter från KKS som ska ut och resa i Sverige på tåg/buss. På sig har de ett meddelande från hittarekatter i fokus. På lapparna står det en historia som säger att de är hemlösa och vill uppmärksamma folk om det. Var folk kan få information. De som vill donera pengar kan göra det med tillägget "resekatter" så portioneras pengarna ut. Kanske då till månadernas katthem.

Laminatlapparna skriver jag och fäster på plyschkatterna. Pressrelease skriver jaag, men behöver hjälp av er att skicka ut det till tidningar, tv och radio. Allt från lokalt till stort. Startskott blir den 16-18 mars då den stora kattkampanjen startar. Så då kan man kanske resa lite på det.

Uppfinnare av deta är Gunilla, så om ni har frågor vänd er till henne eller Lena här. Jag skickar gärna katterna till er som ställer upp, ett plus är om någon journalist uppmärksamat det hela när resan börjar. Detaljer kan vi ta senare.

Tiden är perfekt för med tanke på tv-serien om hemlösa djur kommer ut. (Hitta hem på tv 4) Nu behöver jag verkligen er hjälp.

(Sätter detta under rubriken hittekatter i media, för jag hoppas att vi får någon notis av det hela i varje fall :-).)

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

vanessa
0

Inte någon? /vanessa

Lena
0

Är själv lite frånvarande just nu pga av privata själ. (Det kör ihop sig ibland).

Jag kan skicka ut pressrealsen till GP och andra media i Göteborgsområdet. SJ behöver även kontaktas så att de vet vad det handlar om. Sedan är frågan varifrån vi ska skicka katterna?

Här har vi haft lite olika teorier. Ett alternativ är Stockholm på fyra olika tåg åt olika väderstreck?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

HEj! Sitter här och gråter av ilska, har precis installerat nya Vista och ingenting funkar som det ska. HAde du kvar det där mailet jag skickade till SJ? det ska väl liga kvar härinne….. All min mail från min Outlook försvann, så där är det helt blankt…..Finns det möjligen någon mer i Stockholm som kan engagera sig i det här? Att skicka dem från Stockholm är ju enklast. Ok, fyra väderstreck bli nästan svårt va, Sverige är ju så avlångt, så den som i sådana fall åker österut han hamnar ju i vattnet…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0

Nog måste det finnas fler än jag och Vanessa och Lena som vill engagera sig? HAde jag haft kontakter med press och liknande , så hade jag gärna tagit mer ansvar i detta. MEn Vanessa, vad kan jag göra? Skrik till! Vill inte Djurhjälpen stå bakom autionen? KAn inte ens lägga in smileys här, då fryser datorn…..

vanessa
0

Vi kan stå bakom det hela. Men inte skicka iväg katterna. Och jag tycker att för enkelhetens skull skicka dem från Stockholm. Men jag kan inte skicka pressreleaserna, inte heller kontakta media överlag. Gör nu en ny release eftersom premiärturen sker i samband med kattkampanjen, och då kan vi segla lite på den vågen. Varför ploga, när man kan gå där det är sandat?

• Så hjälp med kontakt för Sj,

• hjälp med att sätta dem på tågen.

• Hjälp med at skicka ut pressrealeaser.

Trullis kan inte hjälpa till då hon arbetar med Husby gänget. Så någon, någon, snälla hjälp till. /Vanessa

Lena
0

#5 Att skicka från Stockholm och att rida på kattkampanjvågen är ju defintivt det allra bästa. Man ska inte uppfinna hjul som redan finns och som är i rullning.

Hoppas vi får flera samarbetsparter i Stockholmsområdet nu! :)

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Puttar upp…….

Leffe
0

Jag kan nog hjälpa till och lägga dem på tåg i Stockholm

vanessa
0

Tack, Leffe. Dig kan man alltid lite på. /Vanessa

Biku
0

Ramlade in här!! och blev väldigt överraskad!

Vill förtydliga att Föreningen Djurhjälpen och dess styrelse ej är informerade om detta "projekt" 

Det projekt som är prioriterat är "Husby"  och samarbetet med Stockholmskattkastreringsgrupp och de katthem/föreningar som har ingått avtal.

/Birgit

Ledamot Föreningen Djurhjälpen

Lena
0

#10 Hjärtligt välkommen till oss i Hittekatter i Fokus Biku! Sajten som liksom Djurhjälpen fokuserar på de hemslösa katterna i Sverige! Vanessa som är en av våra Medarbetare har berättat mycket om det förträffliga arbete ni bedriver inom Djurhjälpen. Tanken med Hittekatter i Fokus är att vara en arena där alla vi som är engagerade för kattens ökade status ska kunna samlas och utbyta erfarenheter.

Du skriver att du inte känner till det här projektet med Resekatterna. Men ni i Djurhjälpen är väl med i kattkampanjen i alla fall? Den som startar i mars i Djurskyddets regi? Det här med resekatterna är ett litet sidospår och ingen stor sak som kräver så mycket från någon. Det kommer inte alls att stjäla er tid när det gäller det viktiga och utmärkta Husbyprojektet. Syftet med resekatterna är att få lite uppmärksamhet för de hemlösa katterna, katthemmen och får ut budskap som kan leda till att kattens status höjs. Det är en våra Medarbetare, Gunilla.H som står bakom idén och katterna är redan betalda och klara av henne. Hoppas därför inte att vårt lilla samarbetsprojekt om Resekatterna ska kännas svårt, omöjligt och besvärligt eller på något sätt vara till förtret för er inom Djurhjälpen. Det vore verkligen för tråkigt om ni tog det på det sättet.

//Lena Sajtvärd för Hittekatter i Fokus

vanessa
0

Hejsan Birgit. Välkommen hit. Om du bara visste om allt spännande som gjorts här och katter som räddats.

Resekatterna är mitt personliga lilla bidrag till denna annorlunda idé som lanserades här. Trullis skulle också hjälpa till, men kan inte nu med Husbykatterna. Jag kommer att be deras förening ta över adressdelen. Mitt. övriga arbete med personliga historierna till varje kramkatt samt pressreleaser är gjorda av mig som privarperson. Och det är alla medvetna om. här. Jag skulle aldrig påverka katthemmets engagemang. Men detta är ett sätt att väcka upp ögonen på de som reser i samma veva som serien "hitta hem" går. Något som vår ordförande skulle ha kunnat hjälpa till med med tanke på hennes fenomenala fingerkänsla med pressen.

Om jag inte hade varit för sönderstressa och sjuk så hade jag informerat henne och er. Så jag ber om ursäkt om detta blev en överaskning. Det påverkar inte det minsta av Djurhjälpens arbeten. Inte mer än att vi skulle ha kunnat synts i tidningar igen./Vanessa

Biku
0

Hej Lena,

Tackar för välkommnadet.

Vi är självklart med i Djurskyddets kampanj och där vi har planerat in ett öppet hus på katthemmet, samt även vara på plats på andra ställen för att få ut budskapet om hemlösa katter och deras situation.

Jag ville bara förtydliga att just denna kampanj är vi inte informerade om.

Sen har jag inget emot själva kampanjen eller idén som sådan utan önskar all lycka till i denna kampanj

/Birgit

Hawknestgrove
0

Min tanke var, att det är bättre att en välkänd och välrenomerad förening vill vara med och sponsra detta med sitt namn. Ingen reagerar väl, när en person, vilken som helst vill göra en sådan auktion. Det var därför jag önskade att exempelvis Djurhjälpen skulle stå för det officiella. eller någon annan?Ni har dessutom kontakter med press och eventuella personer som är kända för att värna om de hemlösa katterna. Jag blir lite lessen när jag ser hur väldigt lite intresse det hela verkar ha, jag vill påpeka att jag absolut inte är ute att slå mig för bröstet för grejen utan gärna låter någon organistation stå för det hela. Leffe, tack! Äntligen en förutom Lena och Vanessa som vill engagera sig i det hela! Jag bor ju som bekant i Strömstad och att åka upp till Stockholm är för mig en i det närmaste omöjlighet om inte så rent ekonomiskt. 50 mil. Så snälla alla, låt inte den här skojiga iden gå i stöpet! Ändamålet helgar medlen eller hur?

Lena
0

#8 Vad bra Leffe att du kan hjälpa katterna ut på sin resa! :)

#14 Det var ju rekordstort intresse när du saluförde ideen första gången. Den tråden var den första som passerade 100 strecket i antalet inlägg. Därför borde det ju inte vara omöjligt att verkställa det hela nu! :)

//Lena

vanessa
0

Jag släpper det inte, ännu. Men låter Djurhjälpen stå utanför för jag vill verkligen inte att de ska känna sig påtvingade det hela. För det var aldrig min mening. /Vanessa

Trullis
0

Just nu är Husbyprojektet vår huvudprioritering. Sju katthem deltar nu i pojektet som startar på måndag eller tisdag (med infånging). Utan att förringa något annat projekt som pågår men detta upptar all vår och till viss del även katthemmens tid just nu.  Då framförhållning krävs så är Katthemmens akuthem och platser på katthemmen på "standby" för att ta emot hemlösa Husbykatter. Trots att det har tagit något längre tid än vi hoppats (pga lokalfrågan) så är vi nu färdiga att starta. Katthemmen i Stockholms Län som är inblandade har med ofantligt stor vilja accepterat att ta hand om de vi fångar in - detta är helt avgörande för att det ska fungera.

Akutgruppen, Djurhjälpen, Stockholmskatthem, Kattvärnet, Stadskatten, Solgläntan, Södertälje Katthem

Är de katthem som samarbetar. De flesta av dessa katthem har de senaste veckorna även tagit hand om ett stort antal hemlösa/vanvårdade katter. Vilket ni har läst om här. Idag så besökte jag Stockholms Katthem och såg en hona från varvårdshemmet där Akutgruppen och StockholmsKatthem omhändertog 21 katter häromdagn. Honan jag såg var i riktigt uruselt skick och de hade fler på vänt i karantän. Trots detta så ställer dessa katthem upp på Husby. Stockholms Katthem ställde upp i helgen när vi omhändertog 16 hemlösa katter. Det kunde har varit Djurhjälpen eller Akutgruppen eller något annat katthem som hjälper hemlösa.

Det finns minst 50-150 hemlösa katter i Husby, kanske fler och kanske några blir dumpade från andra områden då de hör talas om kampanjen?

Katthemmen behöver både jourhem/akuthem som volontärer. Dessa katthem behöver allt stöd i världen - så hjälp gärna till antigen som volontär någon timme varannan vecka eller som akuthem. Eller bli medlem hos dem!

Så även om vi vill så har vi just nu ingen möjlighet att ta tag i Resekatterna. Däremot så uppmanar vi andra att hjälpa till.

Mvh

Helene Frisk

Stockholms Kattkastreringsgrupp

Lena
0

#17 Förstår om ni har fullt upp just nu och lång tid framöver. Det är ett gigantiskt projekt som tar sin början. Och ett sådant bra projekt också för hela Sverige faktiskt. Även om Husbykatterna finns i Stockholm så är det ändå stilbildande för resten av landet. Husby måste nog vara ett av de värre platserna för kattkolonier förstår man efter besök på Akutgruppens hemsida.

Reskatterna är ju bara en liten sak i sammanhanget som inte kräver någon mastodontinsats - men det kan förhoppningsvis hjälpa till att få upp ögonen för katters situation. Här kan alla andra som vill göra en liten insats för Hittekatter hjälpa till.

//Lena

Hawknestgrove
0

Tack för dina uppmuntrande ord, Lena. Hoppas bara att några reagerar. Jag betona ännu en gån, hör av er till mig när det gäller detta projekt, så jag kan bara behjälplig på distans!  JAg är aldrig den som säger skulle så gärna vilja men kan inte, utan jag säger alltid VAD kan jag göra i en fråga. Just nu så grå min dator på kryckor, superstrul, så jag skall formatera om hela min hårddisk och byta allt i den och även utanpå. Så jag kommer att vara lite osynlig på datorn framledes denna vecka som kommer. Men ni vet var jag finns, eller hur?

Lena
0

Puttar upp! / Lena

Essim
0

Hej jag har lovat Vanessa att sätta katter på tåg, inga som helst problem, det bästa vore om man kunde få SJ med på det hela annars kan det vara knepigt i dagens läge med bomhot och herr BinLaden i bakgrunden.

Essim

Lena
0

#21 Ja det är riktigt vi måste ha ryggen fri från att bli Terroristmisstänkta. Inte så bra!

Kan se tidningsrubrikerna framför mig!

"Kattälskare misstänks ligga bakom Terrorattack mot SJ. Söta plyschkatter skulle dölja dådet."

//Lena

vanessa
0

Puss, puss, puss Essim. Du vet att jag blev så löjligt lycklig när du hittade hit och till denna tråd. Så nu ska vi sätta igång eller hur Lena och Gunilla! Blev alldeles lycklig i hela ansiktet när Essim och jag pratade idag så jag kan knappt sluta le. Fniss. /Vanessa

Lena
0

#23 & #21 Ja nu får vi försöka ro den här båten i land.:)

//Lena

Lena
0

Akitverar denna tråd för att den inte ska bli bortglömd. Tiden går snabbt.

I en annan tråd berättade ÅsaF att hon kontaktat SJ. Har de svarat ännu Åsa?

Det är klart med vem som kan sätta dem på tåget. Tack Essim!

Katterna är även skyltade och klara för avfärd.

Sedan skulle vi skicka Pressrelease om det hela. Där har jag inte full koll riktigt. Har jag uppfattat det rätt att du Vanessa skriver dem och att  jag skickar dem till olika tidningar?

//Lena

Hawknestgrove
0

Hur går det? Nyfikna Gunilla med ny och superfräsch dator undrar…..

vanessa
0

Återkommer med pressrelease om inte du vill skriva den själv Lena. Det är bara lite mycket för mig nu så huvudet kommer snart att börja spinna runt i hundraåttio. /Vanessa

Lena
0

#27 Jag minns att du hade skrivit dem redan i en annan tråd som jag inte hittar nu. Tyckte den texten var jättebra och att vi kan använda den rakt av. :) Tänkte om du hade den sparad i någon fil på datorn.

//Lena

Hawknestgrove
0

JA, de skall ligga här någonstans…

vanessa
0

Ja, jag har dem. Mailar den till dig, men lite måste ändras, som kontaktinfon då vår ledarmot inte ville vara med på det hela. Samt att hitta hem startar, och det är lite passande. Så om du kan peta in det ifall jag inte orkar/hinner vore det kanon. Mailar dig senare idag/kväll. Vanessa

Lena
0

#30 Ja det fixar jag! :)

Åsa har du hört något från SJ?

//Lena

vanessa
0

Då mailar jag snart över det hela. /Vanessa

Hawknestgrove
0

Nu är det väl bara en vecka tills det är dags för kissarna att åka?

Lena
0

#33 Lite mer är det väl - var det inte den 18:e mars vi talade om som lämplig resdag?

#32 Mailet har kommit nu!

//Lena

vanessa
0

# 34 Det får bli på lördagen den 17, för ni får inte ta Essim från det öppna huset som ska hållas den 18 :-). /Vanessa

Hawknestgrove
0

Puttar upp även här1 en vecka till avresa i morgon, eller hur?

Lena
0

#36 Ja detta är mitt dåliga samvete. Kommer inte vidare innan jag vet om SJ säger ja till resan. Kan inte skicka iväg pressrealesen innan jag vet om SJ ger klartecken. ÅsaF tog kontakt med SJ för ett bra tag sedan men jag antar att hon inte fått något svar. har inget mera hört. Själv har jag inte hunnit ringa runt då vi har svettigt på jobbet. Måste ju ringa på kontorstid. Annars har jag fått pressrealesen via mail från Vanessa och ska skicka dem om det här andra är klart.

Hjälp vad gör vi!

//Lena

Hawknestgrove
0

Jag tog också kontakt med Sj alldeles i början, men fick inget direkt svar av dem. tyvärr så försvann den korrspondensen när jag bytte dator.Men vaddå, svarar de inte, så tycker jag vi sätter ut dem i alla fall. Är det kollat vilka tåg och vilka tider de skall åka med? i värsta fall kan vi skjuta upp avresan en vecka också. Men för övrigt är det alltså klart, vad jag kan förstå? De har fått sina lappar på sig och sånt?

Hawknestgrove
0

Förresten, varför inte ta pressrealesen först? Då blir det ju de som kontaktar Sj? Då får de dessutom svårare att säga nej….