Haltande katt
Hej alla!
Idag märkte jag att vår ena katt hade svårt att gå med sina bakben när han hoppade ner från en stol där han hade sovit i 3 timmar. Han gick som om han var väldigt stel och det såg ut som om bakbenen var alldeles raka… som om han gick på tå. Han gick några steg fram och stod stilla ett tag innan han gick några steg till och då hoppade han upp i soffan och somnade igen. Vad kan det vara? Är dom stela ibland när de har legat stilla länge eller kan det vara att benen sover på honom?? Normalt ser han ut som Charlie Chaplin när han går, det ser lite lustigt ut. Jag tyckte att jag såg honom halta en gång tidigare för några veckor sen men det gick över, under tiden jag iakttog honom och sen dess har han sprungit runt i lägenheten och busat med vår andra katt, så han verkar ju inte ha ont. Är det ngn som har upplevt ngt liknande med sina katter? Ska jag ta med honom till veterinären eller vad ska jag göra tycker ni??
/Agneta

För det första, hur gammal är han? Gamla katter kan ju precis som vi människor få problem med lederna, oftas artros och mot det finns det medicin och undersökningen brukar bestå av röntgen. Sen kan väl också diabetes ge problem med bakbenen har jag för mig och det kollar man med ett blodprov. Är han utekatt så kan han ju ha skadat sig ute på något sätt också. Så svaret är JA, ta honom till en veterinär för vad det än beror på så har han ju ont.
Det är en hittekatt och hans ålder är uppskattad till 2-3 år. Han är innekatt. Nu hoppade han ner från soffan och då märktes inget konstigt alls. Jag ska ringa veterinären imorgon. Tack!
#2 Det är alltid bra att ta det osäkra före det säkra och kontakta en veterinär. Det kan naturligtvis vara något tillfälligt som gör sig gällande, men om det återkommit är det alltid bästa att få det undersökt.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Även dåliga njurar kan visa sig som ont i bakbenen på katt och hund, men det syns på ett blodprov.
Katter kan faktiskt trampa fel när de hoppar, även ramla på sidan från högre höder.De kan få ont i musklerna.
Sugar