Pang, du är död!
Varför låta döda när man kan låta leva?
Jag saxade en liten nyhetsnotis från DN idag om Sigtuna kommun som tagit ett beslut att låta skjuta av ett antal missar med början den 5 mars. Se bilaga!
Notera att det kostar alltså mer för Sigtuna kommun att hyra in jägare än vad det skulle kosta att låta det nya katthemmet i länet omhänderta missarna för omplacering. Vad kan bevekelsegrunden egentligen vara för alla dessa avskjutningsbeslut som kommer från olika kommunpalats i landet tro?
/Pelusa
Helt sanslöst att man ändå väljer något så desturktivt som en skjutglad jägare! Blir vansinnig!
Dags för en namninsamling verkar det som!
Kanonmbra om Märsta Kattförening anmäler till EU domstolen. Sverige utmärker sig när det gäller att agera primitivt och ociviliserat. Fint att det även står att läsa om Husbyprojektet i artikeln.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Finns det en länk till katthemmets hemsida? SKulle vara kul att samarbeta när det gäller anmälan till EU domstolen!
/Miranda
Har letat på webben men det är tydligen ett mycket nyöppnat katthem och har kanske ingen hemsida ännu?
Hittade en länk till sigtunas lokaltidning om avskjutningsbeslutet:
http://www2.unt.se/article2/1,3908,MC=75-AV_ID=575315,00.html?from=latestnav
/Pelusa

Jag gråter inombords. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jag tycker inte att man ska döda de! Helt fel! Om de är jätteskygga då e det ju bäst för de, men inte annars!

Men jag tror jag blir idiot. Hur är folk funtade? Måste vara bättre att de pengar som de skulle lagt på jägare läggs till katthemmet. Och så får alla katter utvärderas, de får vård och allt blir ordentligt skött.
Ohh, om jag inte vore Medarbetare så skulle jag tvinga er andra att censurera mig nu. Fast jag lär väl föregå med gott exempel. Men sådana här gånger har jag svårt.
Allt onödigt våld tär i mig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

När det finns ett katthem också!
Herregud, va e det för samhälle vi lever i!?

Tror verkligen att vi måste satsa på en EUanmälan. Sverige skiter i sällskapsdjurskonventionen:
------------------------------------------------------------------
European convention for the protection of pet animals ETS nr 125, 3.11.1987 (sällskapsdjurskonventionen), som Sverige har skrivit under, innehåller generella bestämmelser för hållning av sällskapsdjur och också bestämmelser för herrelösa djur.
I artikel 2 punkt 1 förpliktar sig varje part att ha bestämmelser som anses nödvändiga för att verkställa bestämmelserna i denna konvention.
Herrelösa djur är definierade i sällskapsdjurskonventionen som ett djur vilken varken har ett hem eller är utanför gränserna för deras ägares hushåll eller inte har någon ägare eller skötare.
Konventionen säger också att om en part (ett land) finner att antalet herrelösa djur presenterar ett problem så skall den ta de lagmässiga och administrativa åtgärder som är nödvändiga för att reducera deras antal vilket inte får orsaka dem onödig smärta, lidande eller stress.
Länderna uppmanas också att överväga:
-sölja för att katter och hundar blir permanent identifieringsbara och registrerade med deras ägares namn och adress,
-reducera oplanerad uppfödning av hundar och katter genom att främja för kastrering av dessa djur -uppmuntra att de som hittar herrelösa katter och hundar att anmäla det till sakkunnig myndighet.
Enligt artikel 3 i konventionen är det inte heller:
- tillåtet att överge ett sällskapsdjur.
-----------------------------------------------------------------------
Mitt förslag är att det skrivs en mall som alla får använda till att anmäla Sverige till EU domstolen, ju fler som anmäler desto bättre!!!
/Miranda
#8 Det låter som ett mycket bra förslag tycker jag! Många gånger drar man sig för att skriva för att det känns krångligt och man inte vet hur man ska formulera sig.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Bra förslag, Miranda! Sverige ska anmälas i Europadomstolen för sin slappa djurrättspolitik. Fixar du en mall, Miranda?
Jag har under tiden mailat till Miljönämnden i Sigtuna kommun och ställt några frågor om hur de resonerat sig fram till avskjutningsbeslutet.
Här är länken till kontaktsidan:
http://www.sigtuna.se/templates/Page____3563.aspx
/Pelusa
#10 Konstruktiv handling Pelusa! Bra att du hittat länken så att de kan få mera mail!
//Lena

Om ni googlar på "Sigtuna katthem" sen på 4e länken så kommer man till tidningsbilaga dat.18/1…..där står det att kattföreningen matar katterna morgon och kväll och lovar att ta hand om alla när dom får tag i en lokal………………..nån annastans läste jag att dom skrev kontrakt i fredags på en lokal
på www.sigtuna.se kan man läsa hur kommunen skall gå till väga för att fånga och skjuta katterna. Även fast föreningen ordnat lokal. Det är förskräckligt att kommungubbar inte kan lyssna på andra än sig själva…………..
Bra att EU anmäla
//Ann-Britt
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

jag kan fixa en mall men…..det kommer att ta tid, krävs en del förberedning att läsa in sig i lagarna mm. Ska ta kontakt med "våran" jurist (låter häftigt). 
/Miranda

#5 "Om de är jätteskygga då e det ju bäst för de, men inte annars!" Har du pratat med katterna?????
/M

#5 Reagerade på samma sak som miranda1. Vad menar du? Är det verkligen så illa att du tycker att skygga katter skall skjutas?
#5 Det finns en sorts vanföreställning att skygga katter inte går att komma tillrätta med och därför mår bäst av att avlivas. Den är fortfarande ganska utbredd i Sverige. Om du läser runt i trådarna och artiklarna här i Hittekatter i Fokus kan du dock hitta många goda exempel som visar på en mycket positivare verklighet. En skygg katt har också möjligheter att bli en kelig och gosig kisse om den bara får de rätta förutsättningarna. De riktigt förvildade kan stödjas i ett TNR projekt och på så vis leva ett gott kattliv på sina egna villkor.
//Lena
Kan vi inte skickar e-mails till Sigtuna, antigen Ronnie Lundin, ordförande i Hälso - och Miljönämnden eller Agneta Westerberg, förvaltningschef på H.-och M.kontoret? Och kräver ett svar!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#17 Det tycker jag låter som en bra idé! Vem vill utforma brevet? Eller ska alla skicka varsitt?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
För kännedom kan jag berätta att Trullis har idag ringt och snackat med Westerberg på Sigtuna Miljökontor och fått en del info om läget. Hon söker även en dialog med de mark- och fastighetsägare i området som ansökt om avskjutningstillståndet ifråga. Vi har också hittat kontaktpersonen för Sigtuna Märsta Katthemsförening som förhoppningsvis vill informera oss om läget utifrån deras horisont.
Infångningen av missarna är ju tänkt att starta den 5 mars varför det finns litet tid att vinka på tills det hela ska börja.
Under tiden tycker jag visst att det är en bra idé att som påtryckning skriva till Sigtuna miljökontor och förslagsvis ställa frågor om deras syn på det hemlösa kattbeståndet i kommunen och be dem precisera hur de har tänkt lösa problemet i grunden framöver.
/Pelusa
#19 Vad bra att Trullis ringt kommunen. Hoppas det kan gå att få dem tänka om där uppe!
//Lena

Själv så tänkte jag e-posta producenten för programmet "Hitta hem" som har premiär samma dag, den 5 mars. För att se om de kan åka dit och prata med dem med kameran i handen. Det vore kul att se. Dock skulle det inte komma med i denna serie, men det skulle vara en hjälp för kissarna tror jag. Då skulle de nog skruva på sig en hel del.
Tack Pelusa och Trullis. /Vanessa

# Skygga katter kan man få tama, lugna, sociala men ofta på deras egna villkor. De kan efter en stund klappas och mysas med. Det är tyvärr en myt att en skygg katt aldrig blir tam. Dessutom, många av dessa katter har haft kontakt med människor innan och vänjer sig snabbare. Det finns även de som är helt tama, men beter sig vilt när folk kommer klampande. Sedan när de blir infångade så börjar de kurra och mysa. (Alltså inte panikkurr.)
Anser inte att vi har rätt att döda de, som kämpar så för att överleva i både kyla, svält, sjukdomar och så vidare. Vi ska inte straffa djuren för att människan misskött sig. /Vanessa
#22 Nej det blir ju helfel om djuren ska straffas två gånger om. Först bli misskötta av människor och sedan dödade ovanpå det.
//Lena
Jag såg att de var med i lokalnyheterna i gårkväll.Ordföranden i kattföreningen var med och så visade de några katter som hade fångats in. TV-reporten pratade om vildkatter men de katter som visades måste ha varit tamkatter från början.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

§10 VEM har du mailat där? Förvaltningsansvarig eller till den andra adressen? Skickar gärna också ett mail men det är ju bra om det går till samma ställe.
Usch det är ju fruktansvärt, ibland så funderar man vad vissa tänker med *snyft*
Hallå gubben
Jag skickade mitt mail till förvaltningschefen, Agneta Westerberg.
Har inte fått något svar hittills!
Vanessa, bra idé att maila till producenten för Hitta hem-projektet. Önskar hon/han kunde ringa till vederbörande och meddela att de önskar vara med och filma avskjutningarna.
/Pelusa
#27 Ja det vore ju ett djärvt grepp att be att få filma avskjutningen. Det om något skulle väl väcka upp Svenssons hemma i stugorna.
//Lena
En uppföljning om kattjakten i Sigtuna finns i Aftonbladet idag:
http://www.aftonbladet.se/vss/uppsala/story/0,2789,1006557,00.html
/Pelusa

Fruktansvärt detta ju!!!!
Snacka om bakvända världen…totalt sjukt är det *morr*
De bryter ju mot djurskyddslagen med öppna ögon,så hemskt!!!
#29 Sigtuna kommun beteer sig inte bättre än dessa Grekiska semesteröar vi kan läsa om i en annan tråd. Bra att Aftonbladet skrivit om dem nu också!
//Lena

"Hemlösa katter har i åratal plågat boende i Märsta och Sigtuna." Man kan ju fråga sig vem som plågas mest egentligen!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Det är ju katterna som blivit plågade från dag ett när de blev hemlösa. Blir så trött. /Vanessa

Exakt Vanessa!!
'Man blir ilsk för mindre..
Som Strindberg skrev "det är synd om människorna" Blir så trött på det där larvandet.
//Lena
Infångning ska börja under helgen av föreningen. De har bett Samvetet om hjälp men jag vet inte om det är några som ställer upp.(Själv ska jag tillsammans med andra i Musses vänner kolla upp en skygg kattmamma med ungar som finns i utkanterna på Uppsala.Ev finns inte alla ungar kvar och det kan ha varit rävspår som syntes utanför.)
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Men tack, Samvetet som ställer upp. Hoppas att ni som bor i Uppsala, Sigtuna området kan ställa upp och hjälpa till. Det vore säkert kanon. /Vanessa
Finns det någon representant från Sigtuna Märsta katthem här?
Eller någon här som har kontakt med någon i föreningen?
Skulle så gärna vilja ha direktinfo från källan… vad som händer i området, hur ni arbetar och tänker och vilken hjälp ni skulle behöva för att få till stånd ett praktiskt samarbete över alla gränser!
/Pelusa
#38 Vad bra att din förening engagerar sig i fallet. Hoppas fler kan ansluta sig. Man behöver ju vara många som hjälper till.
//Lena
Samvetet är tillfrågade men så vitt jag vet är det ingen där som har erbjudit sig att hjälpa till än. Mer än att låna ut fällor.
Pelusa , det finns flera telefonnr i mailet ,om någon vill hjälpa till.Jagskriver inget här men jag kan skicka pm om du vill.
Tack snälla Majvi, har redan hittat adressuppgifter via Chicos fond.
Tänkte mer på om de kanske vill vara med här på sajten och berätta om sitt nyöppnade katthem t ex samt hur de arbetar med de dödshotade missarna i Sigtuna t ex.
Här finns ju en hel drös med erfarna och engagerade personer som kan vara stödpersoner, ge goda råd och tips inför det svåra jobbet framöver!
Har du mejlkontakt så bjud in dem, Majvi!
/Pelusa
De har ringt till Samvetet och sedan är det ordföranden i Samvetet som har skickat ut mail till aktiva med förfrågan om någon vill hjälpa till.Någon direkt mailkontakt har jag inte, men jag har som sagt telefonnr.
Jag kan ta kontakt men först har jag en del andra kattärenden framför mig.
Jag tycker det är bra att man tar hand om de hemlösa katterna. Det är inte trevligt när dom gör sina behov i dagisets sandlåda, och under balkonger. Stanken är inte trevlig för oss som bor här.