Vad betyder "off topic" igenligen
Vad betyder "off topic" igenligen? jag för står själklart hur man översätter, men i praktiken hänger jag inte med.
Ofta ser man i trådar att folk börjar gnälla över att argument är "off topic" och jag förstår inte varför.
Jag kan förstå om någon helt plötsligt frågar en annan medlem i tråden hur deras katter mår, eller på tal om ingenting skriver någon som vet vart ungern ligger osv
Men ofta så utvecklas diskussioner naturligt åt olika håll, argument används och sen argumenterar man vidare för själva argumenten osv osv i en röd tråd, sen kan man ha gått från att diskutera lämpliga kattlåder till skogsskövligen, miljöpåverkan eller tiom vilken färg på lådan som är modern utan att det borde kallas "off topic".
Finns ingen naturlig diskussion i världen där man inte skiftar fokus i en diskussion och endå hålla ihop med ursprungsämnet.
Annars kan man ju bara skriva sin åsikt rakt upp och ner, sen är det bra med det, väldigt ogivande.
Verkar snarare som "off topic" oftast är ett "argument" för att slippa andra argument som man inte kan/vill hantera. Och då är det väl bättre att inte skriva alls om man inte önskar ta en diskussion, det krävs två personer för en diskussion.
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...
utanför ämnet….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Som jag skrev, så vet jag hur man översätter, men tack för förtydligandet ;)
ja, kan väl egentligen inte förklaras på annat sätt. Sidospår kanske?

Fast jag tänker mer på ordet i förhållande hur det används i diskussioner. vad räknas som off topic och on topic, vart går gränsen.
För det är ju tydligt att vi alla har olika uppfattningar vad som är off topic i en diskussion, så där blir ju även frågan vem bestämmer vad som är off topic(i praktiken blir det ju moderatorer iof)
En diskussion leder ofta vidare till en ny, fast den nya har ju endå med ämnet att göra och är på ett sätt off topic med endå inte
För mig är OT två olika saker.
OT kan vara sådant som inte hör till sajten, tex att jag skriver en tråd med rubriken " OT: Jag har köpt en hund".
Men jag kan också tycka att OT kan det bli, i en tråd som tex handlar om kastreringar och jag börjar skriva om min nya bil, att jag då går OT ifrån trådens ämne.

#5 men om det i tråden börjar diskuteras transport till kastreringen då kanske det finns anledning att nämna din bil, ex du behöver hjälp med bensin pengar/du har lånat ut din bil osv, helt plötsligt kan det vara relevant att prata om din bil ;)
tex har ibland funderat på att ta upp "kastreringsbuss" i trådar om kasteringar och dåär det väl synd att säga att man inte får nämna fordon ;P
Men om man bara skriver "jag tycker katter borde kasteras, förresten jag har skaffat bil, den är blå och riktigt fin" kanske man kan påstå att det är off topic
Ja iof, det kanske var ett dåligt exempel med en bil ;) Men om jag skriver att jag äter bananer i samma nämnda tråd och att bananer är jättegott så är det väl OT.

hehe kan faktiskt inte komma på nån gång det hade vart relevent, men man ska aldrig säga aldrig :)

hehe kan faktiskt inte komma på nån gång det hade vart relevent, men man ska aldrig säga aldrig :)

Dessutom är väl anledningen, till att man skall försöka hålla sig till ursprungsämnet och inte sväva ut, att tråden skall vara lätt att söka och finna svar i. Den tenderar också att bli väldigt lång i onödan och svårhanterad för personer med långsammare uppkopplingar. Likaså kan det kännas lite ofint mot den som författar en tråd i ett ämne - som för denna person känns viktigt och angeläget - om tråden helt plötsligt ändrar karaktär och man diskuterar sidospår. Det är ju inte alls troligt att TS har tänkt sig detta, och det är ju framförallt TS som valt diskussionsämnet. Vill man ha en egen tråd om sitt sidospår öppnar man lättast en ny. Allt egentligen för att trådarna skall vara så informativa och lättsökta som möjligt. Så ser jag på det.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

#9 Nä, nu är du off topic, ämnet var inte varför man ska vara on topic, utan vad är off topic och vart går gränserna 
Förövrigt tror jag det är svårt att föra en trovärdig och givande diskussion utan att gå in på sidospåren när de i frågasätts. Om man har ett argument och någon användet ett annat argument för att miska trovärdigheten måste man ju komma med nya argument för att öka trovärdigheten i sina argument osv

#10 Sorry - det var en sådan ström av ord…så jag missade lite av huvudtemat. (Ja det är ju också en anledning att det blir ot.) Nåväl tillbaka till ämnet
Lite OT i trådarna är både trevligt och kan vara helt nödvändigt ibland. Det kan ju vara exempel som ges eller liknande. Det viktigaste är att man hittar "hem igen"
Dock när det blir helt och hållet byte av ämne ex. från tal om rumsrena katter till hur man beställer klösträd på E-bay anser jag vara helt OT.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

fast ibland kan övergången bli naturlig, om någon diskuterar sin icke rumsrena katt och nån annan föreslår mer stimulering, ex ett klösträd som den första tycker är en bra ide och undrar hur man får tag på ett bra och billigt träd, kande en liten instruktion i att beställa från ebay inte är helt orelevant?
förresten var det nån som såg alla stjärnfallen förra veckan? 
haha typiskt off topic!!!!!
Hittekatter är ju en blanding mellan prat och information. Om det är en informationstråd eller handlar om något viktigt kan det vara störande när det pratas plötsligt om mormors begravning.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sant, om det nu inte var mormors katt man diskuterade ;P
Och jag skulle utan tvekan klassa min sista mening i inlägg #12 som off topic ;)
Mycket beror ju hur det första inlägget är formulerat det kan ju ge en smal disskusion eller öppen, men jag tycker nog att de flesta diskussioner i de olika trådarna har en röd tråd och man ser sambandet, även om folk ibland kallar det off topic.
Sen är det väl inte så konstigt att folk vil bemöta det man skriver om man inte håller med, ex om man diskuterar katters beetende och nån slänger ut sig "katter är smarta djur, tillskillnad från hundar som verkar ha sågspån i huvudet", känns ganska förståligt att en som även älskar hundar vill svara på ett sån uttalande och helt plötsligt kan man gått off topic?
Börjar man fundera på om man skriver off topic eller on topic är det bara att gå tillbaka till trådskaparens första inlägg och där läsa rubriken och texten noga och sedan ta sig en funderare om man är off eller on