Alla dessa bråk...
Jag hoppas från mitt hjärta att denna tråd inte blir till ett nytt gräl, i så fall har jag själv blivit till precis den jag inte vill vara - någon som trots att jag menar väl bidrar till fler gräl. För faktiskt, jag har inte sett någon, ens i de mest gräl-lika trådar, som inte menat just väl. Men hur gör vi för att klara av att leva sida vid sida med de olika åsikter vi har? Jag har ingen lösning, jag kan bara konstatera att vi har olika åsikter i kärnfrågor. Och det kommer inte att förändras, någonsin.
Det finns en enda sak som jag tror att vi alla härinne delar. Det är miraklet. Om vi vaknade imorgon till en perfekt värld skulle våra världar troligen vara ganska lika: Ingen katt skulle födas oplanerat och utan framtid. Ingen katt skulle vara hemlös, ingen katt skulle avlivas för att den inte passar i det liv den fått sig tilldelat och alla katter skulle ha rätten till vård och omsorg. Jag har inte sett en enda medlem som inte delat denna mirakelvärld som den perfekta världen. Inte en enda. Någonsin.
Men våra ideologier skiljer sig om vägen dit. Ibland handlar det om så enkla saker som perspektiv. Vi delar till och med känslorna. Men där en ser varje katt i ögonen, och vill rädda ett liv värt att räddas - ser en annan att denna räddning skulle släcka livet i 10-tal andras. Båda perspektiven är nödvändiga. Det är nödvändigt att för ett ögonblick tänka på konsekvensen av just denna katts räddning för de andras. Det är nödvändigt att tillåta att rätt instans tvingas ta det ansvar vi ibland tar ifrån dem för att rädda denna enda, även om det betyder att en av dessa minsta förlorar sitt liv. Samtidigt är det nödvändigt för att behålla vår mänsklighet att se in i en enda katts ögon och se hela universum avspegla sig där, och fatta nästintill märkliga beslut för att låta detta universum fortsätta. Också för att ibland ge den stora världen budskapet att denna enda är värd att räddas.
En del av oss anser att så länge det finns hemlösa katter är det fel att tillverka fler genom avel, andra att aveln bidrar till att höja kattens status. Det finns inget rätt och fel här. Det finns olika sätt att se vägen. Det ena att fler hem kan öppnas för dem som behöver, om inte fler katter tillverkas. Ett annat att de som äger dessa monetärt dyrbara katter bidrar till att människor sätter ett värde på sina katter oavsett härkomst.
Hur kan vi hjälpas åt trots att vi ser världen i olika perspektiv. För jag upprepar att jag aldrig sett någon härinne vara grälsjuk för grälets skull utan att jag sett goda människor gräla för det de anser rätt. Och vi måste finna något att enas kring för att grälen ska kunna vara konstruktiva. Vad är bättre att enas kring än det vi verkar dela: Om vi vaknade imorgon till en perfekt värld skulle ingen av våra världar innehålla katter som föds utan att vara planerade tilll ett liv som inte är värt att leva. Alla katter skulle ha rätt till vård och omsorg och det skulle vara självklart för samhället att fördöma varje handling som inte gav katterna det.
Jag delar inte perspektiv med alla här. Jag äger katter som aldrig varit hemlösa. Jag har inte hemmet fullt med katter som inte fått det de behöver. Men även sådana som mig behövs om det någonsin ska bli en sådan värld vi drömmer om. Jag är en människa med stora perspektiv, beredd att offra mycket för att framtiden ska vara bättre än nu. Och här lär jag mig, från andra medlemmar, att se en enda katt i ögonen och hela universum däri. Det är jag tacksam för.
På vilket sätt kan jag hjälpa?
TamlinsMatte, du beskriver mycket väl de olika synsätten och det mål vi alla önskar att vi skulle uppnå för katterna i världen. Det finns inget absolut rätt och det är inte bra om det blir något slags ställningskrig mellan olika åsikter. Pengar, krafter och idéer finns i olika läger och det vore bra om de kom till nytta för katter. Inga resurser borde förkastas för att de kommer från en person som har en viss åsikt.
Om vi kan använda alla tillgängliga resurser för att ta oss mot det gemensamma målet kanske vi kan komma närmare den där världen där vi alla kan vakna i morgon av tassar längs ryggen och veta att alla katter har det lika bra som just den som kurrar i just vårt öra. Det är ju därför vi är här!
Ja och i den perfekta drömvärlden så hade jag och många med mig antagligen om vi ska hårddra det, inte haft katt hemma. Ingen av de katter jag har, skulle levt. Alla var sådana katter, som skulle avlivats eller dukat under i umbäranden. Arne hade ju antagligen blivit överkörd eller svultit ihjäl, han var ju dumpad. Esther skulle avlivas. Pipis skulle också avlivats, men blev under lyckliga omständigheter vår katt. ÄVen Mee skulle väl ha frusit ihjäl under denna hårda vinter eller dött av trafik eller rovdjur.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

I den perfekta världen Hawknest, hade de här katterna aldrig blivit till - i det har du rätt. Men så länge vi lever i den imperfekta världen är dina katter lyckliga att vara hos dig. I den perfekta världen hade du istället köpt dina katter från någon som valt att ge dem liv… För det fanns inga katter som blivit dumpade, inga avlivningshotade och inga födda ute.