Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 499 ggr
bananacosmicgirl
0

"Hankatt behövs"

…*suck*

http://www.blocket.se/vi/11023514.htm?ca=18_k

Mailade henne och frågade varför hon skulle göra det och sa att om det är kattungeupplevelsen hon är ute efter kan hon kontakta en katthjälpsorganisation då det finns många dräktiga honkatter/honkatter med ungar, samt att det finns mängder av hemlösa huskattungar redan som ingen vill ha.

Hon svarar att de delvis är ute efter upplevelsen, men också för att de tror att deras katt kan få "väldigt vackra kattungar". Ändå är det bråttom att hitta en hane, så vilken som verkar vara okej - och hur vet de då hur ungarna kommer se ut?

Jag blir så trött.

marieborg
0

Åååå va trött man blir!!!Skrikandes

miranda1
0

pfffffffff…….kanske kan vi försöka komma åt adresserna till såna idioter och skicka de t ex broschyren från Djurskyddet Sveriges kattkampanj och lite annat om hemlösa katternas situation. Vissa förstår helt enkelt inte hur stor problematiken är.

Har hon tänkt på kostnaderna på kattungarna (vaccination, avmaskning, chipp mm?)

/Miranda

Alexej
0

Min e-mail till henne:

Fy fan! Har du fortfarande inte fattat nånting var kattungar brukar hamnar. Könsmogen efter 6-8 månader och sedan nya kattungar…Jag jobbar på ett katthem och upplever hela tiden alla utslängda, misshandlade katter. Det finns fler katter än det"behövs". Inga nya kattungar mer. Låt din katt kastrera och ta istället hand om nån söt hemlös kattunge. Det sitter tusendtals på katthem och väntar på ett nytt hem. Hälsningar Alexandra

Jag är också trött!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Puma77
0

Suck….. såna barnsliga fasoner. Handling utan tanke.

//Pia

Lena
0

Tröttsamt värre med alla dessa blåögda aningslösa kattägare. Men det är bra att ni upplyser dem via mail, någon nytta kan det ju kanske göra…….

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

miranda1
0

Jag skickade följande mial till henne: 

"Det finns tusentals hemlösa katter på katthem.
Ännu fler (ca 100 000) är hemlösa och fryser och
svälter ihjäl. Det skulle behövas 2 000 katthem
till för att kunna ta hand om alla dessa hemlösa
katter. Det behövs inte fler kattungar, det
finns redan för många. Skaffa gärna en kattunge
från ett katthem och sterilisera din katthona."

Fick följande svar: det avgör vi gärna själva. tack

Fundersam

Jenna-Gun
0

Man blir så Grrrrrrrrrrrr

Dumma människa.

Vi får kanske bombardera henne med mail

Sidentass
0

#ja..nog får man lust med att mailbomba allt. hur kan människan bara välja att blunda för hur verkligheten ser ut när hon fått dessa mejl som vi ser ovan i tråden…trött man blir för mindre…*suck*!

Lena
0

#6 Typiskt svar - blir både trött och arg. Just därför att folk ska fatta dessa beslut på egen hand ser det ut som det gör i Sverige idag. Ansvarslöshetens högborg!

Jättebra skrivet annars! Hinner inte skriva själv men önskar att jag kunde göra det.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Anna77
0

Ska maila henne med! MAILA PÅ ALLA TILL HENNE!!!!!!!

alpblomman
0

Verkar inte vara vidare genomtänkt. Hon tänker väl att hon ska tjäna pengar! Men som sagts ovan så har hon väl inte tänkt på vad det kostar med vaccinationer, besiktning, avmaskning m.m.

tussilago
0

hej!

först och främst, jag håller med er helt och hållet. jag har två (snart tre) kastrerade honkatter, varav en hittekatt och en ny stödhemskatt på väg in, så jag håller helt och hållet med er i själva frågan.

däremot har jag varit där den kvinnan är nu. även om jag inte letade aktivt så ville jag jättegärna ha kattungar på min dåvarande katt "för att det skulle vara så roligt och för att det skulle bli så fina ungar". sedan föll det sig som så att det inte blev något av det och väl var ju det. idag vet jag bättre och skulle aldrig resonera så.

men hade någon då skickat arga mail till mig hade jag nog inte förstått det bättre för det. det är superbra att förklara hur situationen ligger till och erbjuda alternativ, men man får nog tyvärr acceptera att det är hennes beslut… jag tror inte att mailbombing gör någon nytta, det ger snarare en negativ bild av det ni försöker få henne att förstå. använd er energi på saker som kan leda till något istället :)

säger tuss…

Sidentass
0

"12 Det var inte så länge sen  även jag tog kullar, alla var inte planerade, men det var så fantastiskt fint att uppleva hela händelsen, allt från dräktighetens början till småttingarna växte upp…på den tiden visste jag inte det jag vet idag..man läste på nätet om katthemmen och hur överfulla dom var..men ändå tog jag inte in det riktigt,

Man kanske kan försöka hålla en god ton om man mejlar till den här kvinnan ifråga..säga att man förstår att det är frestande att låta en så vacker misse som hennes få ungar, men..samtidigt belysa hur det verkligen ligger till ..på ett fint sätt..

Siden *spekulerar lite*

alpblomman
0

Hi hi! Jag mailade henne och frågade vilken färg hon ville ha på hankatten. Hon svarade direkt på mailet och menade att det kvittade vilken färg han hade. Som skrivet ovan så undrar också jag hur hon då kan veta vad det blir för utseende på kattungarna! Hon verkar inte ha läst på om kattgenetik eller något annat heller för den delen. Så hur stort är hennes intresse för katter egentligen? Och hur kommer det gå med de små kattungarna? Hon kommer väl varken vaccinera eller något annat.

miranda1
0

Jag tycker inte att min svar var otrevligt (i alla fall inte i denna mail Skrattande).

/Miranda

Lena
0

#12 & #13 Det ligger mycket i vad ni säger. Vi "kattkämpar" blir nog lite för hetlevrade många gånger vilket får till följden att folk blir blockerade och helt slår dövörat till. Har själv märkt att den mjuka linjen är betydligt effektivare. Det gäller bara att sansa sig.

//Lena

Alwyn
0

Frågan är hur man ska få information att nå dessa människor som var och varannan dag anonserar efter hanar på nätet?

Jag va ju själv sugen att ta kull på min huskatt ett tag men ångrade mig efter all info jag fick. Tro mig: det hjälper mer med en vänlig ton än att ta till sin ilska!

miranda1
0

men hallå, jag var inte alls ilsken (eller vad heter det?). Jag berättade bara sanningen.

bananacosmicgirl
0

#12 och #13 - jag var väldigt trevlig i mailet. Fick ett trevligt (om än kort) mail tillbaka. Var inte ute efter att skälla ut henne, men just informera henne om situationen.

Tyvärr är hon ju bevisligen inte den ende. Här är en till som lades ut idag: http://www.blocket.se/vi/11026963.htm?ca=18_k

Jag orkar inte ens maila honom. Ledsen

Jenna-Gun
0

SÅ himla trött

Engla
0

Man kanske ska maila Blocket som faktiskt godkänner sådana här annonser…? (När det gäller huskatter)

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Radisa
0

Jag tror att en vänlig ton och kanske en samling bra länkar är det enda man kan göra. antingen går det in eller så är personen envis och fast besluten om att de vill göra på sitt sätt. Men någon där ute kanske har missat alla katthem och kan förhoppningsvis bli glad för mejlet har nytta av informationen.

Kanske skulle en liten artikel om påverkan på blocketannonsörer vara till nytta? Jag själv sitter sällan och söker eller svarar folk men det verkar ju finnas flera personer här som har bra ideer på hur man påverkar dem och koll på vilka problem det finns bland annonserna! I en sån artikel kan man ju ha färdiga mallar på svar med all viktig info och en länklista, då är det bara att hämta och klistra in här från hittekatter när man hittar en annonsör som verkar behöva en tankeställare.

Lena
0

#18 Jag menade inte att du eller någon annan person här var var ilsken i sitt mail, jag tänkte mest på vad jag själv hade lust att skriva om jag hade haft tid just då. :) Det är lätt att tappa humöret i dylika situationer men inte alltid så taktiskt. :(

//Lena

Alexej
0

Jag skrev ett ilsket e-mail (3#). Men jag skriver sedan länge till annonser "kattungar bortskänkes" och där skriver jag alltid mycket vänligt (jag känner ju inte heller till varför det finns kattungar). Men min e-mail är fullt med förbannade svar. Aldrig nån som säger det är kanske bra att ta pengar, vaccinera katterna och kastrera kattmamman. Ser jag sedan en annons "katthane sökes", blir jag förbannad. Hon gör ändå som hon vill!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
0

Sedan vet jag att nån liten tagg kommer ändå att sitter kvar. Såna personer "vet" att de gör fel, fast det kanske kommer att ta många år att leva efter det. Jag har en del såna kvar från tidigare år.

Lena
0

#25 Ja det är sant, ibland tar det lite tid innan det sjunker in och mognar hos vederbörande.

//Lena