Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 1997 ggr
Lena
0

Håll tummarna!

Imorgon ska vi åka och inspektera huset i Mellerud vi blivit så förtjusta i med en snickare. Håll tummarna att det inte dyker upp några obehagliga överraskningar. Det är ett stort sekelskifteshus som har mycket av den ursprungliga charmen kvar. Många rum och mycket yta för oss själva, katterna och eventuella jourkatter. Men också ett livsprojekt för med gamla hus blir man ju aldrig sysslolös.

Här nedan är bilder på huset i fråga:

Kök

Kök

Kök

Kök

Sällskapsrum

Sällskapsrum

Sällskapsrum

Sällskapsrum

Sällskapsrum

Sällskapsrum

Hall övervåning

Hall övervåning

Sovrum

Sovrum

Gammalt kök övervån.

Gammalt kök övervån.

Garage - köksingång

Garage - köksingång

Garage - uterum

Garage - uterum

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

evangeline
0

Å vilket drömhus Lena! Föll som en fura direkt jag klickade på ditt inlägg…helt underbart!! Har sommarbott i ett liknande hus med kök även på övervåningen och jag älskade det. Hoppas verkligen att allt är som det ska och att ni får ert hus.

Helen som är såå glad för din skull!

Sidentass
0

Åhhh vad spännande..vilket drömhus..tänk vad fantastiskt om det kan bli ert!! Nu håller vi tummar o knyter svansar!

Sidentass

modellflickan
0

Vilket vackert hus!! Håller tummarna att allt ska gå bra!!

Lena
0

Ja det är ett mycket speciellt hus på alla sätt. Inte var dag man hittar hus med sådan atmosfär. :)

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Simson
0

Åhhh! Vad jag blir avundsjuk! Flört Jag hoppas SÅ att ni kan köpa huset!! Vilken pärla! Där kan ni göra verkligt fint och mysigt! Berätta hur det går! Är så nyfiken! Fika i trädgården på somrarna…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Jenna-Gun
0

Håller alla tummar och tassar för att det blir ert

Vilket vackert hus.

Är ni händiga så ni kan renovera själva om det behövs.

Kram Jenna

emjon
0

Här skall vi också hålla både tummar och tassar för att Drömhuset blir ert det ser underbart ut.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Lena
0

#6 Vi får försöka lära oss helt enkelt. Har märkt att man många gånger kan mer än vad men tror om man väl ger sig i kast med det.

//Lena

Engla
0

Lycka till! Hoppas att ni får det! Kommer dina katter att få gå ute då?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Solkatt
0

Jättefint hus, Lena!

Behövs ju lite fix där…köket behöver ju en omgång men annars ser det ju helt okej ut. En sak till….trist att de satt dit "moderna ytterdörrar". Jag tycker att man ska renovera försiktigt i ett sånt där hus med karaktär, som tex sätta in nya dörrar i en stil som passar huset. Nå, det var bara vad jag tyckte. Inget att fästa sig vid om man inte vill.  Lycka till med husköpet! Glad

evamojje
0

vilken drömkåk Lena blir lite avis *s* jag älskar dom där äldre husen . dom har en sån otrolig charm och identitet som man oftast inte hittar i nya hus.

Jag och Mojje håller tummarna

Eva & Mojje

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

[ulda]
0

Vedspis och braskamin, bra att ha när strömmen går…och en ENORM mysfaktor!!!

Lycka till

vanessa
0

Otroligt fint, vilken dröm. Men jag kan säga att jag skulle gå bärsärkargång i det vanliga köket och sällskapsrummen. För det såg 70-taligt ut. Men vilka grundförutsättningar. Som sagt, vilken inspiration jag får och mina design nerver kommer i seriös dallring. Håller tummarna och bokar in ett besök hos dig till sommaren :-). Ska säga upp mina kissar att hålla tassarna. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

#10 & #13 Det är egentligen bara köket som är 70 talsaktigt. Det får man väl förändra efter hand om vi nu köper det. Sällskapsrummen ser ut som de alltid gjort förutom tapeterna som väl tillkommit senare tid. Det är tre entreer på huset och endast köskingången är ny dörr på.

Vanessa du och alla andra som vill får komma över och hjälpa oss fixa tilll huset. :)

#9 Miljön är ju tätbebyggt samhälle med en del vägar och järnväg så det passar inte för fritt utegående katter. Men tomten är rätt stor så det finns ju möjligheter att bygga en rastgård.

Ja vi får se efter morgondagens besök hur det går med allt.

//Lena

[ulda]
0

#14 Håller med dig, skulle jag akutrenovera…skulle jag ta köket och ev. det gamla köket. De övriga rummen är relativt neutrala. Men…smaken är som baken, delad. Huset verkar ha själ! Hoppas att det är i gott skick, även under den ytligt sett vackra ytan.

Lena
0

#15 Det gamla köket blir nog kvar för jag älskar det redan. Jag skulle vlija få tag på gamla skåp även till det andra köket. Men som sagt man får simma lungt vi har det ju inte i vår ägo ännu.

//Lena

[ulda]
0

#16 Om det blir ert, lämna kvar vedspisen, den är guld värd i dessa stormtider. Rent byggnadsmässigt skulle jag inte ändra det gamla köket, ev. då på färgsättningen, men annars…spara det som går att spara. Det har karaktär!

Visst är det kul med alla goda  råd!!

Sidentass
0

håller med föregående talare..det vet jag sen vi bodde i Småland..kaminen såg vi som husets hjärta o själ..det var guld värt dom stunderna vi satt framför brasan..o katterna älskade den dessutom! Den hade vi också stor användning av när vi levde strömlösa..

Lycka till nu;-)

Siden

vanessa
0

# 14 Hmm, det låter klart spännande. Älskar att måla, är dock värdelös på tapetsera :-). Undrar vad min man skulle säga om den semestern… Och förrsten, det var tapeterna jag hakade upp mig på. Formen och allt sådant är fullkomligt underbart. Blir avundsjuk, fast å andra sidan så vill jag inte bo i hus förrän dagen jag hittar ett speciellt hus.

Tegel, gärna speciellt tegel som finns i gamla järvägshus, med en trädgård som jag kan lägga stenformationer över hela trädgården för att ersätta gräset. För jag är ju pollen allergiker. Och så, och så, och så… Drömmer vidare och håller tummarna för er. /Vanessa

Celia
0

Det ser verkligen helmysigt ut! Gillar byggsättet från denna tid.

Lena
0

Nu har vi varit och inspekterat huset med en sakkunnig. Som man får räkna med när det gäller gamla hus var det en del saker som behöver åtgärdas. Taket behöver t.ex. underhållas. (Skiffertak) Men det är i förhållandevis i gott skick för att vara 100 år gamalt. Så det lutar nog åt att vi köper det. Hus byggda på den här tiden var ju mycket välbyggda.

Om det blir slag i saken har vi alla våra fritidsproblem säkrade och katterna får 170 kvadrat att röra sig på. Nu ska vi fundera vidare här under helgen för att ge definitivt besked på måndag.

//Lena.

miranda1
0

Spännande!!

huset är bedårande! Gillar övervåningen, den är jättemysig!

Antar att garaget blir katthemm för hemlösa kissar? Flört

/Miranda

Lena
0

#22 Nej där får nog bilen stå, den gillar inte att st utomhus som den nu måste göra. Men en och annan akutkisse ska vi väl kunna hysa i det stora huset. :)

//Lena

Titti
0

Håller tummarna.

Hälsningar Titti och Vimsan.

MariannE11
0

vilket fint hus…. men Lena.. jag är så lessen… jag köpte det precis…..Flört.. hehe… jag håller tummarna för det.. förstår bara när jag ser bilden att det kan vara huset med stort H….lycka till

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Lena
0

Mitt kattintresse har just nu fått konkurrens av ämnet Skiffertak. Måste nu lära mig allt om detta känner jag. Sitter och söker på Google och har nu hittat en bok man kan låna på biblioteket.

//Lena

maggan47
0

säger bara, vilket hus, har verkligen själ, och som sagt rastgård finns det många uppslag till Maggan47

Alexej
0

Hej Lena! Jättefint hus….Men vit? Allt som var vit på mitt hus, är nu inte så värst fint längre, mossa och sånt. Lycka-till, Alexandra

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
0

Glad

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Hur gick det? Så fint! Och en ordentlig kamin också! Mattan i köket var ju inte den mysigaste precis, den kan du väl sälja som kräkmedel på apoteket, men hela huset var för gulligt! Och så den lilla vedspisen på ovanvåningen! Dessutom så kommer du på bättre besöksavstånd till mig! Räkna med Gunillaterror! Nåja, inte så farligt, men nog kommer jag och hälsar på, ska du veta!Tar ju inte mer än en timme att susa över! Men kan du jobba kvar där du jobbar nu?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0

Tips… Om inte huset har värmepanna, så flytta ner kaminen till nedre våningen. Då får du värme överallt. Hm… gav mig inspiration till att fota våra kaminer….De enda värmekällor vi har

Lena
0

#30 Jo det lutar åt att vi slår till om det inte blir budgivning i sista sekunden. En norrman var intresserad också hörde vi.

Det är två kaminer i huset en på varje plan. Vedspisen fungerar dock inte. Möjligen att man kan installarer en ny skorsten åt den längre fram ligger på annat ställe i huset. Men vi tänker använda kaminerna så mycket som möjligt i huset. Det är ju det bästa även för själva huset.

Köksmattan är icke så värst, den får vi byta så småningom. Först på tur står dock taket samt översyn av elen.

Jo det fungerar bra faktiskt att ta sig från Mellerud till Göteborg med tåg. Bättre än vad man tror.

Du är så välkommen på besök Gunilla. :)

//Lena

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kaminen i rummet

Hawknestgrove
0

Kaminen i köket

Hawknestgrove
0

Asch, j--a norskar! De trissar upp priserna på allt!

Lena
0

#34 Kaminen som är i undervåningen ser ut som den ni har i köket fast något högre.

//Lena

Lena
0

Nu ser det ut att bli köp av i alla fall! Kontraktet är på gång!

//Lena

Faxlin
0

Ohh, jag håller tummarna här så de blir blåa. Huset har ju hur många möjligheter som helst. Här hemma har vi rustat hela huset själv. Eller ja, allt är inte klart än. Men allt från tapetsering, målning till bröstpaneler. Så skojigt att få det som man själv vill ha det liksom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

vanessa
0

Wow, då kan jag kanske sätta upp Mellerud på min semesterlista :-). Nja, vi får se med min hälsa och sådant tjafs. Men Mellerud, jag kanske kommer! /Vanessa - med pensel/roller i handen.

snickan
0

Oj så vacker hus, och stort, det är riktigt drömhus. Jag är så glad för er skull, att ni har hittat den,hoppas att kontraktet bli klar.

/snickan

Engla
0

Grattis, vad roligt! Vi håller tummarna på att vi får hälsa på er….hrm…Tristan…någon gång! Flört

Lena
0

Ni är så välkomna allihopa till Mellerud!

//Lena

Lotta
0

Jag vill också ha hus NU!!! :) Det är så kul att hålla på med rust och få det precis i sin egen smak. Och det huset lär ni kunna få jättesnyggt =) Lycka till

Sessan1
0

Gråter ser inte husen Lena

det är röda kryss :(

Sessan1

Lena
0

#44 Nu tror jag du ser dem igen. Har lagt in bilderna från en sparad fil på hårddisken, de som låg på internet är borttagna eftersom vi lämnat bud att vi ska köpa huset nu.

//Lena

Engla
0

Jag ser inte heller huset, Lena!Gråter

Sessan1
0

ser fortfande inget hus :(

Lena
0

Vad knepigt för jag ser dem själv. Men det kanske bara fungerar från min egen dator.

//Lena

Jenna-Gun
0

Jag ser dem inte heller. inte med någon av webbläsarna.
Synd för jag ville se dem igen.

Jenna

Lena
0

#49 Jag vet inte vad som har hänt, förstår det inte. Jag ser dem nämligen själv här i inlägget. Jag ska se sedan om jag kan ändra på något sätt så de blir allmänt synliga igen.

//Lena

Hawknestgrove
0

Grattis Lena! Varit utan dator i två dagar nu, så nu kommer jag igång igen. Nej, inga bilder, bara irriterande små rutor. Här kommer en bättre bild på den vackra kaminen vi har i köket…

Lotta
0

I från början så såg man dom ju…konstigt. Jag kan inte heller se dom nu.

Jenna-Gun
0

Kan du inte lägga in dem i ditt album ett tag

Sidentass
0

#37 Men åhh så roligt!! Massor med grattis till det stora fina huset! Nu får ni ju utrymme till lite av varje..inte så svårt att gissa vad man tänker på då;-)))

Sidentass

Titti
0

GRATTIS Lena och hela familjen!!!

önskar Vimsan och Titti

Lena
0

Jag är lite dålig på det datatekniska. Men sambo har visst lyckats spara dem så de går att se även för utomstående. Ska se om det går att lägga in här sedan.

//Lena

Hawknestgrove
0

Lena? Hur gick det med det söta huset?

Lena
0

#57 Jo det är nu meningen att vi ska köpa det. Har inte hunnit få ordning på bilderna ännu som försvann, hinner inte med just nu.

//Lena

Engla
0

Ligger huset utanför Mellerud, Lena?

Lena
0

Nej det ligger mitt i Mellerud. Några minuter från stationen och granne med en K-märkt biograf. :) Mellerud är en gamal Järnvägsort som består av äldre villor. Cykelavstånd till Vänern.

//Lena

Hawknestgrove
0

Så ni har bestämt er? OCh ni har fått det? alltså ert bud godtogs, alltså? Så skoj!!!!!

Lena
0

#61 Batalade just in handpenningen så nu ska det vara klart. :) Men det tar nog sin tid innan man fattar det.

//Lena

Hawknestgrove
0

wow!!!!! Grattis!

Lotta
0

Ohhh så roligt…Grattis!

Jenna-Gun
0

När flyttar ni

Nyfikna Jenna :)

Sidentass
0

Ohh vad roligt…som sagt..när flyttar ni?

En till som är nyfis;-)

Sidentass

Lena
0

#66 Vi har intebestämt flyttdatum ännu. Skulle gissa att det blir i maj/juni. Fast vi får tillgång till huset redan den 1/4.

//Lena