Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 901 ggr
Ankie
0

Simon lös i magen.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Simon har nu haft diareé, felstavat kanske, i två dagar. Han spydde den första dagen och hade även diarre, han åt då inte något och drack ej heller. Då såg jag på honom att han inte mådde bra. Nu idag såg jag att han fortfarande har diareé, han har ätit och leker som vanligt. Ska jag ringa vet. eller kan jag ge honom något stoppande? Han äter mjau blöt mat och hills torrfoder för kastrerade katter. Jag har spätt ut torrfodret lite med mjaus torrfoder, kanske det har betydelse?!

Lena
0

Vad du ska vara på din vakt på är om han både kräks och har diarré samtidigt. Om det fortsätter på det sättet. Då kan det nämligen vara tarmstopp (tarmvred) vilket beror på att något främmande föremål eller stor hårboll blockerat tarmen. I sådana lägen är det alltid bråttom till veterinären.

Annars när det handlar om diarre bör du fasta katten, ingen fast föda under 24 timmar men fri tillgång till vatten. Ge honom sedan microportioner med kokt torsk bara en tsk åt gången. Öka sedan på portionstorleken succesivt. När magen är okey igen kan du smyga in det vanliga fodret igen.

Oftast uppkommer diarren vid foderbyten. Man ska alltid gå försiktigt fram när man byter foder. Mjauu torrfoder är inte så värst bra kvalitet på. Mjukfodret är däremot helt okey.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Mitt tips är följande: Svält i minst 24 timmar, så tarmen får vila. Ge kissen svagt te, med pipett. Gärna med en gnutta socker och lite, lite salt i. Te är förstoppande. Sedan kan du ge som Lena säger, kokt fisk, eller det som funkar allra bäst är ju det som man ger till småbarn i samma läge, nämligen morotspure. Det gillar dessutom katterna.Antingen köper du färdig en liten burk, kostar runt femman, eller gör själv, kokar morötter och kör i mixer och tillsätter lite lite rapsolja. Lägg i plastpåse och platta ut och frys in, så har du bara att bryta och ta fram så mycket som går åt just för stunden. Detta gäller naturligtvis bara om kissen för övrigt verkar frisk. Däremot Lena, så håller jag inte med dig till fullo,vad det gäller Mjaus torrfoder. Det är väldigt högt näringsvärde på det, tyckte till och med min vet.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

gubben
0

Det kan ju vara foderbytet som ställer till det för katter kan vara rätt känsliga för det. Men jag vill protestera mot att Mjaus torrfoder skulle vara dåligt för faktum är att näringsmässigt så är det minst lika bra som RC foder. Såg nu att Gunilla just hade skrivit det GeneradDu ska se upp också så han inte blir uttorkad vilket är fort gjort om de både kräks och har diarré. Nyp i nackskinnet och om det stannar kvar sas så kan han vara uttorkad och då måste du ge vätska med spruta och helst åka till veterinär med honom. Du skriver inte om han är utekatt eller innekatt. Utekatter får ju mask ibland och det kan också ge sådana symptom.

Hawknestgrove
0

Puttar upp för te och morotspure! Helt suveränt! jag lovar1 har alltid en platta liggande i frysen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

Mjauu torrfoder var ett av de foder som hade alldeles för högt saltinnehåll i den test som gjorde för ett tag sedan.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

evamojje
0

Konstigt Mojje e oxå magsjuk har haft diarre i 1 dygn ungefär men äter och leker fast kanske inte med sin vanliga fart.

Eva & Mojje

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Ankie
0

Ja, jag trodde oxå att Maju torrfoder var av den bättre sorten. På Hills förpackningen står det 5,6% aska och på Mjaus förpackning 6 %. Aska är väl detsamma som salt i maten om jag har förstått det rätt. Simon är innekatt och han verkar vara bättre i magen nu. Han har fått fastare avföring nu och dricker och äter fast något mindre än normalt. Nu får vi hoppas att det håller i sig annars ringer jag till vet.

Lena
0

#7 Det står ju tyvärr inte angivet på kattmaten hur stor salthalt den innehåller. De klumpar ihop alla mineraler mer eller mindre i samlingsbegreppet aska. För att få veta hur mycket salt var man tvungen att göra en test på laboratorie.

Det verkar ju bra att han har fast avföring nu. Säkert inget att oroa sig för.

//Lena

YvonneW
0

Är Simon avmaskad? Maskangrepp kan ge diarré och ibland också kräkningar. Titta efter om du ser mask (ljusa avlånga = spolmask). I så fall är det Banminth som gäller.

Annars brukar jag följa ett gott råd jag fått: Mjau kalkonfärs blandad med morotspuré (barnmatsburk) plus en skål med vatten. Inget annat på en vecka. När magen stabiliserats smyger man försiktigt in lite annan mat, men var försiktig med torrmat. Ta mera lättsmält mat som burkmat och kokt fisk och smyg in torrmaten efter hand.

En del katter tål inte torrfoder alls om dom t ex är känsliga mot majs som finns i dom flesta sorter. Det sistnämnda enligt veterinär.  

Men som Lena sagt - se upp så att det inte är fråga om tarmstopp i form av främmande kropp eller hårboll. Då är det veterinärvård som gäller. Har haft en katt som fick det och den kräktes nästan direkt den ätit och hade tunn diarré, sterkoraldiarré. Men då upplevde jag katten som väldigt sjuk, 

och åkte till djursjukhus akut. Det var hårbollar som fastnat i tarmen och som fick spolas ut i narkos (lavemang). 

Hoppas Simon piggar på sig. Berätta gärna hur det går.